Apple avtäcker Mac Mini med sexkärnig processor och upp till 64 GB primärminne

Permalänk
Melding Plague

Apple avtäcker Mac Mini med sexkärnig processor och upp till 64 GB primärminne

Efter rykten om modellens död blir det istället en uppdaterad version av Apples kompakta dator Mac Mini. På menyn står bland annat nya Intel-processorer med upp till sex kärnor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Löjligt dyr. Löjligt klumpig. Motsvarande NUC kostar en tredjedel och har läckrare design.

Permalänk
Medlem

Visst är det HDMI 2.0 och inget annat?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Intel NUC kändes plötsligt väldigt prisvärd.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv

Jag har lite svårt att se varför man ska välja en stationär hårdvara med denna grund specifikation, då kan man likaväl köpa en laptop och sedan ha extern skärm etc till den. Nu går Mac mini att uppgradera rejält, men det kostar därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Löjligt dyr. Löjligt klumpig. Motsvarande NUC kostar en tredjedel och har läckrare design.

Fast har du kollat vad en NUC med Coffee Lake kostar? Finns ingen NUC med processorer ur H-serien ens. Här är det väl ändå 65 W-processorer, och det är inte riktigt jämförbart mot 28 W TDP-varianterna senaste NUCarna kör.

Permalänk

Apples tid som kreativ innovatör förefaller passé.

Permalänk
Medlem

Haha äntligen?! Nu är jag inte ens insatt längre... det var många år sen jag gav upp om mac mini... Gick hela tiden och väntade på en ny modell som aldrig kom. Gick in varannan dag på macrumors eller apple insider (minns inte vilken) och kollade hur många dagar sen den senaste modellen släpptes i väntan på en ny... Som aldrig kom, förrän nu?! Typ 5 år för sent?

Men 10.000 kr? Tanken med mac mini är att den ska vara billig?! och att du själv skaffar tangentbord, mus och skärm. Vad kostade dom från början 5000kr?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214822:

Löjligt dyr. Löjligt klumpig. Motsvarande NUC kostar en tredjedel och har läckrare design.

Länka gärna en med samma spec, jag köper en då om den kostar en tredjedel.

Permalänk

Ge mig en med utbytbart grafikkort eller ett fastmonterat 1070 för max 2 lax mer så köper jag skiten.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Jag har en Mac Mini 2011 som snart ska säljas, och hade lite ångest över att dagens presentation skulle kunna driva ner värdet på den (räknar med att få ut 2200 - 2500 kr). Men tror jag kan andas ut, det är inte samma grupp som köper en begagnad för 2500:- som en ny för 10 000:-. Speciellt så om minnesmängd och lagringsstorlek är samma.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Började intressera mig för Mac mini runt 2013, var då påväg att köpa en begagnad 2012:a med i7 quad core. Har alltså väntat i fem år på detta. Smärtgränsen gick vid 15k och den hamnade jag under vid beställning.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Men 10.000 kr? Tanken med mac mini är att den ska vara billig?! och att du själv skaffar tangentbord, mus och skärm. Vad kostade dom från början 5000kr?!

499 dollar var väl ursprungspriset. Men då var den ordentligt avskalad med 512 MB RAM och 40 GB hårddisk om jag inte minns helt fel. Att öka på priset med 200 dollar för lite mer minne och en större hårddisk var inga problem. Senaste versionen är 799 dollar. Lägg på 13 år av inflation och att den numera är mer än tillräckligt snabb för all normal användning och plötsligt känns den inte så dumt.

Men visst känns det som om Apple har tappat bort sig lite. Varför inte återgå till det som Minin en gång var, en billig maskin med möjlighet för slutkund att själv uppgradera hårddisk och internminne. 499 dollar med en i3-8100, 8 GB RAM och 256 GB SSD och den skulle ha sålt som smör. Inte bara för Mac-användare, utan lika mycket till pc-användare som skulle uppskatta det attraktiva formatet.

Men eftersom Apple är världens mest värdefulla företag och plockar in pengar som många nationer så antar jag att de mer än väl vet vad de håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Äntligen!

Började intressera mig för Mac mini runt 2013, var då påväg att köpa en begagnad 2012:a med i7 quad core. Har alltså väntat i fem år på detta. Smärtgränsen gick vid 15k och den hamnade jag under vid beställning.

Sålde en sådan Mini för några månader sedan för 6500:-. Då med quad i7:a på 2,3 GHz, 16 GB RAM och 1,1 TB fusion drive. Idag skulle samma minnesmängd och lagringsstorlek kosta 21000:-. Tror alltså köparen känner sig ganska ordentlig nöjd idag.

Permalänk
Medlem

@sparkar_boll: Thunderbolt 3 ger dig möjligheten till eGPU

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Fast har du kollat vad en NUC med Coffee Lake kostar? Finns ingen NUC med processorer ur H-serien ens. Här är det väl ändå 65 W-processorer, och det är inte riktigt jämförbart mot 28 W TDP-varianterna senaste NUCarna kör.

Det jag var intresserad av, och jämförde med, var en Core i3 med 16 GB RAM och 512 GB SSD. En rätt genomsnittlig bestyckning och då hamnar man på runt en tredjedel. Lägre spec än så kan man lika gärna ta en bärbar och koppla till en extern skärm, man får mer för pengarna den vägen, som jag ser det.

Jag kör mycket Mac och är beredd att betala extra för kvalitet och för macOS men det här gör mig bara förbannad. Dessutom med den gamla lite skrymmande lådan, jag trodde det skulle bli något mer åt Apple TV- eller NUC-hållet.

Sedan har du rätt att det är skillnad på 28W och 65W och det är väl därför man låg kvar på den gamla och i förhållande till NUC väldigt stora lådan. Jag kör utveckling och inte videoredigering så för mig blir skillnaden antagligen väldigt liten, om ens märkbar. Det är vid längre tunga jobb man behöver mer effekttålighet och kylning.

Så det blir en NUC med Ubuntu för mig:

https://www.inet.se/produkt/2214026/intel-nuc-i3-8109u-bean-c...

Permalänk
Medlem

Datorn har kvar Ethernet, USB A och hörlursutgången. Apple lyssnar på sina kunder?!?

Vilken 6core-processor blir det tror ni? Kommer dom verkligen sätta en i7 med HT? Den kommer då konkurrera hårt med iMac. Mac Mini med iGPU...

Hittade på Wikipedia att Apple igen inte lyssnar på kunder.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mac_Mini#4th_generation:_Unibod...
8GB DDR4 SO-DIMM 2666Mhz soldered (Optional upgrades of 16GB, 32GB, 64GB)

Såg precis Apples presentation av datorn och...
- ramminnet är inte fastlött
- i7-processorn verkar vara en i7 8700

https://www.youtube.com/watch?v=HxNydN5tScI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Det jag var intresserad av, och jämförde med, var en Core i3 med 16 GB RAM och 512 GB SSD. En rätt genomsnittlig bestyckning och då hamnar man på runt en tredjedel. Lägre spec än så kan man lika gärna ta en bärbar och koppla till en extern skärm, man får mer för pengarna den vägen, som jag ser det.

Jag kör mycket Mac och är beredd att betala extra för kvalitet och för macOS men det här gör mig bara förbannad. Dessutom med den gamla lite skrymmande lådan, jag trodde det skulle bli något mer åt Apple TV- eller NUC-hållet.

Sedan har du rätt att det är skillnad på 28W och 65W och det är väl därför man låg kvar på den gamla och i förhållande till NUC väldigt stora lådan. Jag kör utveckling och inte videoredigering så för mig blir skillnaden antagligen väldigt liten, om ens märkbar. Det är vid längre tunga jobb du behöver mer effekttålighet och kylning.

En Core i3 NUC med Coffee Lake U är dual-core! Och inte fan kostar en NUC med Core i3 8109U med 16 GB minne och 512 GB ssd en tredje av 9995 kr, det gör den inte ens med 8 GB minne och 128 GB SSD!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

En Core i3 NUC med Coffee Lake U är dual-core! Och inte fan kostar en NUC med Core i3 8109U med 16 GB minne och 512 GB ssd en tredje av 9995 kr, det gör den inte ens med 8 GB minne och 128 GB SSD!

Med Core i3 och 16/512 kostar mini 16595 kr, inte 9995 kr. Du kan plocka ihop motsvarande NUC för 6k.

Permalänk

Apple är som Ceasar som när han blev bortrövad av pirater så blev han som en kompis med dem.

När de bestämmde en lösesumma så krävde Ceasar att de skulle kräva 2gg mera...(så oförskämt att kräva så lite!!!) för att de kommer säkert att betala. Han sa också till dem när de söp som kompisar att när han släpps kommer han att jaga alla tills han fångar och korsfäster alla.

De skrattade allihopa när de trodde att han skämtade.
Han släpptes mot lösensumman. Sen gjorde han som ha sa.

Så vad är problemet? Apples konsumenter blir bara nöjdare då man har logiken att ju mera man betalar desto bättre produkt man får. 999$ låter ju som en kanonprodukt jämfört med 499$, och apples kassa växer så att nollorna tar snart slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Med Core i3 och 16/512 kostar mini 16595 kr, inte 9995 kr. Du kan plocka ihop motsvarande NUC för 6k.

Nej, NUC:en med i7 8559U kostar ca 5800 kr utan minne, SSD och operativ och ca 10k med 16 GB minne och 512 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Sålde en sådan Mini för några månader sedan för 6500:-. Då med quad i7:a på 2,3 GHz, 16 GB RAM och 1,1 TB fusion drive. Idag skulle samma minnesmängd och lagringsstorlek kosta 21000:-. Tror alltså köparen känner sig ganska ordentlig nöjd idag.

Det beror nog helt på köparen Personligen hade jag inte betalat 6500kr för Ivy Bridge-hårdvara med HD4000 år 2018.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Inaktiv

Nice 10Gbit!
Om man scrollar ner en bit så ser det ut som att det sitter ramstickor i socklar, as in INTE fastlödda? eller vad tror ni?
https://www.apple.com/se/mac-mini/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Nej, NUC:en med i7 8559U kostar ca 5800 kr utan minne, SSD och operativ och ca 10k med 16 GB minne och 512 GB SSD.

NUC i3 8109U 3300 kr
16 GB RAM 1400
500 GB SSD 1200

Priserna från Inet. Totalt 5900 kr att jämföra med 16595 kr för i3-mini med 16/500 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, NUC:en med i7 8559U kostar ca 5800 kr utan minne, SSD och operativ och ca 10k med 16 GB minne och 512 GB SSD.

Windows kostar 1200 kr extra alternativ är Linux som är gratis så OS kostnaden räknar jag inte med

i5-8259U bör motsvara i3 som sitter i Mac Mini

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11916787/

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Nice 10Gbit!
Om man scrollar ner en bit så ser det ut som att det sitter ramstickor i socklar, as in INTE fastlödda? eller vad tror ni?
https://www.apple.com/se/mac-mini/

Det stämmer, det är SO-DIMMs så det går lätt att uppgradera. De tog upp detta under presentationen.
Och ja 10GBit är riktigt nice!

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av bayhazed:

Det stämmer, det är SO-DIMMs så det går lätt att uppgradera. De tog upp detta under presentationen.
Och ja 10GBit är riktigt nice!

Går SSD också att uppgradera?

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Går SSD också att uppgradera?

Osäker på det, men antar det går på samma sätt som tidigare modeller. Om jag inte missminner mig så satt SSDn under moderkorten på den från 2014.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bayhazed:

Osäker på det, men antar det går på samma sätt som tidigare modeller. Om jag inte missminner mig så satt SSDn under moderkorten på den från 2014.

Troligen inte, det nya säkerhetschippet T2 sätter tydligen stopp för sådant. Rent fysiskt är det säkert möjligt.

Permalänk
Medlem

@Anders9110: Fortfarande ingen tredjedel för motsvarande dator till motsvarande uppgifter. NUC med Core i5-8259U, 8GB minne och 128 GB SSD och 1300 kr för OS är väl mer okej att jämföra med också när det gäller baskonfigurationen. Ingen kommer ändå köpa Core i3-varianten med 512 GB SSD och 16 GB minne. Klart en komplett produkt kommer kosta mer än en barebone och ett gäng komponenter, men det är ett par tusenlappar extra inte 3 gånger priset. Minnet kan du åtminstone uppgradera själv och komma undan lite från Apples ockerpriser för BTO-uppgraderingar.