Hjälp med att koppla skivspelare till bluetooth högtalare

Permalänk

Hjälp med att koppla skivspelare till bluetooth högtalare

Hej,

Har precis köpt en Bose högtalare (se lank nedan) som har en AUX (3,5mm) ingång för ljud. Jag skulle vilja koppla min gamla skivspelare till den alternativt via min förstärkare. Är detta möjligt?

Kan jag koppla enligt något av dessa alternativ?

Skivspelare-->Förstärkare-->AUX/Högtalare (Hur får man de två högtalarkablarna från förstärkaren in på 3,5mm uttaget?)

Skivspelare-->AUX/Högtalare (RIAA förstärkare i mellan??)

Tacksam för svar!

Högtalare: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hogtalare/multiroom...

Förstärkare baksida: https://www.google.se/search?q=onkyo+f%C3%B6rst%C3%A4rkare+ba...

Länkar
Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Medlem

För första förslaget behöver du en sån här kabel:
Dock har din förstärkare ingen LP Ingång dvs, du måste ha en RIAA förstärkare enligt vad jag kan se iaf!

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Andra förslaget med en RIAA förstärkare imellan, samma princip!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att koppla via Hörlurar uttaget i fronten till blåtandshögtalarens 3,5mm?
Annars är det RCA out --> 3,5mm in som gäller, förutsatt att din förstärkare har en inbyggd RIAA, Då får man ju lite inställningsmöjligheter med ljudet också ( om man går via förstärkaren )

Eller tänker jag fel?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk

Hej! Sorry länkade fel förstärkare, här är baksidan på den jag har: https://imgur.com/a/xSWGUtR

Här är baksidan på vinylspelaren: https://imgur.com/gRtQrx3

Men om jag ska koppla förstärkaren till AUX uttaget så kan jag väl inte använda den kabeln som Maxizor länkade då uttagen är av typen man skruvar fast själva kopparledningen på kabeln, det är väl inga uttag man kan sätta kontakter i?

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Medlem

tror att det räcker med en sån här till högtalarna
https://www.gear4music.se/sv/G4M/Klotz-Short-Y-Cable-35mm-Twi...

Antar att skivspelaren har inbyggd RIAA förstärkare eftersom den verkar ny.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av martyyyyy:

Hej! Sorry länkade fel förstärkare, här är baksidan på den jag har: https://imgur.com/a/xSWGUtR

Här är baksidan på vinylspelaren: https://imgur.com/gRtQrx3

Men om jag ska koppla förstärkaren till AUX uttaget så kan jag väl inte använda den kabeln som Maxizor länkade då uttagen är av typen man skruvar fast själva kopparledningen på kabeln, det är väl inga uttag man kan sätta kontakter i?

Du kopplar in skivspelaren på phonoingången och sedan tar du ut linjsignalen via "recorder out" som du kopplar till högtalarnas aux in.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mikgus:

tror att det räcker med en sån här till högtalarna
https://www.gear4music.se/sv/G4M/Klotz-Short-Y-Cable-35mm-Twi...

Antar att skivspelaren har inbyggd RIAA förstärkare eftersom den verkar ny.

Menar du att koppla vinylspelaren direkt till högtalaren?

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kopplar in skivspelaren på phonoingången och sedan tar du ut linjsignalen via "recorder out" som du kopplar till högtalarnas aux in.

Fungerar det? Måste man inte gå via högtalarutgångarna? Tappar man ljudkvalitét?

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Medlem

Du behöver inte/ska inte gå via högtalarutgången.
Högtalarutgången är en utgång via förstärkarens slutsteg och det behövs inte när högtalaren är aktiv, dvs har eget förstärkarslutsteg, signalen ut från förstärkaren kan dessutom bli för stark om du ökar volymen på förstärkaren.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av martyyyyy:

Fungerar det? Måste man inte gå via högtalarutgångarna? Tappar man ljudkvalitét?

Du kan inte gå direkt från en högtalarutgång till en linjeingång (aux) för det är inkompatibla impedanser och signalnivå.

Vad syftar du på med tappar kvalitet, vad jämför du mot ? Det finns mycket bättre prylar än det du försöker koppla ihop så det är inte svårt att få bättre ljud men då kostar det ju mer än kablarna.
Troligen så får du bättre ljud via ett par normala högtalare kopplad till den integrerade förstärkaren i stället för att köra via blåtandshögtalare eftersom det mest är nått för de som prioriterar attdet låter och är litet och inte bryr sig så mycket om ljudkvalitet så vill du ha bättre ljud är nog ett par vettiga högtalare det som är nästa steg och som ger mest förbättring per krona.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag noterar att Bose har USB3 anslutning och att skivspelaren också har USB. Prova först att koppla med USB - inte analogt. En USB kabel för skrivare verkar matcha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martyyyyy:

Menar du att koppla vinylspelaren direkt till högtalaren?

Ja, det var väl det du ville?
Vill du gå via förstärkaren så koppla in den på AUX eller annan ledig ingång, inte Phono

Du har fortfarande inte talat om vad du har för modell på skivspelaren men på bilden så står det ju lineout så det borde fungera. googla på modell beteckningen för att kolla upp om utgången är RIAA förstärkt eller inte, alternativt tala om i tråden vad det är för modell

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Skrivet av mikgus:

Ja, det var väl det du ville?
Vill du gå via förstärkaren så koppla in den på AUX eller annan ledig ingång, inte Phono

Du har fortfarande inte talat om vad du har för modell på skivspelaren men på bilden så står det ju lineout så det borde fungera. googla på modell beteckningen för att kolla upp om utgången är RIAA förstärkt eller inte, alternativt tala om i tråden vad det är för modell

Med "gå via förstärkaren" menar du att använda "recorder out" till högtalaren? Varför på AUX och inte Phono?

Ska kola upp modell när jag är hemma..

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av martyyyyy:

Med "gå via förstärkaren" menar du att använda "recorder out" till högtalaren? Varför på AUX och inte Phono?

Ska kola upp modell när jag är hemma..

Det verkar som det är inbyggd riaadel i skivspelaren eftersom det är märkt line out, om det är så så tar jag tillbaka det jag tidigare skrev för du ska inte ansluta en linjeutgång till en skivspelaringång.
Om skivspelaren har linjeutgång kan du antagligen ansluta den direkt till auxingången på högtalarna eftersom aux normalt är linjeingång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar som det är inbyggd riaadel i skivspelaren eftersom det är märkt line out, om det är så så tar jag tillbaka det jag tidigare skrev för du ska inte ansluta en linjeutgång till en skivspelaringång.
Om skivspelaren har linjeutgång kan du antagligen ansluta den direkt till auxingången på högtalarna eftersom aux normalt är linjeingång.

Sorry om jag är trög. Du menar alltså att jag inte kan ska koppla skivspelaren till förstärkaren och sen recorder out?

Ska prova att gå direct från skivspelaren till aux.

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av martyyyyy:

Med "gå via förstärkaren" menar du att använda "recorder out" till högtalaren? Varför på AUX och inte Phono?

Ska kola upp modell när jag är hemma..

Ja använd recorder out om du vill använda både förstärkare och högtalaren. Du kommer inte använda förstärkaren som förstärkare utan bara en kanalväxlare.

Om du använder phono in så kommer du att använda RIAA delen som finns i förstärkaren. Om skivspelaren då har en egen RIAA så kommer det att låta skit.

såg att @mrqaffe medans jag skrev, tror vi säger ungefär samma saker på olika sätt.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av martyyyyy:

Sorry om jag är trög. Du menar alltså att jag inte kan ska koppla skivspelaren till förstärkaren och sen recorder out?

Ska prova att gå direct från skivspelaren till aux.

Du kan koppla via förstärkaren om du vill men det behövs troligen inte för det enda du skulle haft förstärkaren till var för att göra riaa korrektion, om skivspelaren har inbyggd riaa ska du däremot inte koppla in skivspelaren på phono in om du ska ansluta den till förstärkaren utan på en vanlig linjeingång, dvs någon av de övriga ingångarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

TACK! Nu är jag lite klokare, återkommer senare med testresultat

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk

Fungerade klockrent med att koppla ill aux till förstärkaren och använda Record out till högtalaren. Tack för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10