Skicka dator med Postnord (posten) - Hur göra?

Permalänk
Medlem

Skicka dator med Postnord (posten) - Hur göra?

Tjena.

Tänkte bygga ihop ett par PC's och skulle behöva skicka dessa med posten inom Sverige. Frågan är dock, vågar man montera cpu-fläkten, be quiet! Pure Rock på mobo ASUS PRIME Z370-A och hoppas att inget går sönder eller är det säkrast att låta mottagaren montera den?

Vet att man knäckte mobo's etc etc förr men det var ju säkert över 10 år sedan, hur funkar det idag, håller sakerna bättre?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

be quiet! Pure Rock är inte särskilt stor. Inet vågar skicka med den monterad i alla fall.

Permalänk
Medlem

@Def_Dog:

Inet monterar upp till 755g och såg att nån skrev att Webhallen kör upp till 900 nånting, så en Pure Rock ska inte vara några problem alls.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Om man har en stor kylare (tex dark rock) skulle jag inte rekomender att man skickar. Med mindre kylarna borde det vara okay. Ett bra alternativ är att packa hela insidan av datoren med nån slags skum. https://goo.gl/images/BsPn4p

Permalänk
Medlem

@Def_Dog
Inet skickar inte luftkylare färdigmonterade som väger över 750g, så då denna kylare väger 650g bör det inte vara någon fara. Jag tar för givet att Inet har en säkerhetsmarginal utöver 750g som säkerhet också.

Eventuellt går att försöka binda fast kylaren i någon form av ankringsanordning (typ snören) som spänner åt flera håll i chassit om man vill vara helt säker och informera kunden att knyta upp dessa vid ankomst (jag skulle nog personligen hellre låta dem montera dem själva än detta dock, haha)

Permalänk
Medlem

Bra tips alla! Jag antar att Inet och de övriga inte packar in något skum i lådorna utan att de skickas som de är.

Permalänk
Medlem

Var lite inne på att välja Slim-modellen istället då den väger 350g eller något sånt men då går man ju ner till 90mm fläkt..

Permalänk
Medlem

Haha törs man ens skicka med Postnord? Har svårt att lita på dem själv...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Jag hade nog skickat kylare och ev grafikkort vid sidan av, eller packat i en låda i chassit tillsammans med nåt dämpande material.
Så mycket litar jag inte på postnord

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Överväger du ens PostMord? Död PC Inc.

Permalänk
Medlem

CPU kylare, GPU, HDD, kan du anta kommer anlända snett eller värre.
Om du inte kan visualisera dig själv rulla packet ner för trappen så är det för dåligt packat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

CPU kylare, GPU, HDD, kan du anta kommer anlända snett eller värre.
Om du inte kan visualisera dig själv rulla packet ner för trappen så är det för dåligt packat.

Nu tar du väl ändå i från tårna? Varför i hela världen skulle t ex GPU lossna, det är ju stagat i chassit. Dom spelar ju inte Zorb med grejerna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nu tar du väl ändå i från tårna? Varför i hela världen skulle t ex GPU lossna, det är ju stagat i chassit. Dom spelar ju inte Zorb med grejerna..

Paket ska tåla ett tapp från halvmeter eller eventuellt knähöjd från alla vinklar. Annars kan man inte räkna med att det är tillräckligt paketerat enligt mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

CPU kylare, GPU, HDD, kan du anta kommer anlända snett...

Skrivet av Def_Dog:

Nu tar du väl ändå i från tårna? Varför i hela världen skulle t ex GPU lossna, det är ju stagat i chassit. Dom spelar ju inte Zorb med grejerna..

Visst, den sitter nog fast i chassit den kan behöver tryckas in igen, krävs inte mycket för att den ska funka ur PCI slot och möjligen ta/göra skada där.
Satan, endast vikten från kortet brukar få det at sagga.