Permalänk
Medlem

Inget internet efter byte av DNS

Hej,

Skulle byta DNS i routern och nu har jag inget internet.
Har provat koppla datorn direkt till switchen och fortfarande samma sak.
Någon som har tips på vad det kan vara? Supporten öppnar tyvärr först klockan 8 imorgon..

Permalänk
Medlem

@anden55: Test sätt 8.8.8.8 som DNS sålänge!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

@fisken92: Provat i både datorn och routern nu, fortfarande stendött. Förstår inte hur anslutningen kan dö bara för man byter DNS och sen byter tillbaka, helt ologiskt haha..

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Fick det att funka om jag kopplar direkt till switchen nu efter att ha kört "ipconfig /renew".
Från routern funkar det fortfarande inte, bara att köra en fabriksåterställning?

Permalänk
Medlem

pasta outputen från

nslookup google.se

Permalänk
Medlem

@Undie:

C:\WINDOWS\system32>nslookup google.se
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
Server: UnKnown
Address: 192.168.1.1

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
*** Request to UnKnown timed-out

Det får jag när jag kör via routern.

C:\WINDOWS\system32>nslookup google.se
Server: resolv01.ownit.se
Address: 37.247.0.27

Non-authoritative answer:
Name: google.se
Addresses: 2a00:1450:400f:806::2003
172.217.20.35

Och det här när jag kör direkt till switchen.

Permalänk
Medlem

@anden55:
Testa att vara kopplad via routern och pinga 8.8.8.8.
Funkar det inte är det helt orelaterat till DNS, nånting har gått kajko med din router. Testa factory reset.

Annars: Funkar det är det något med DNS. Hade du verkligen testat att sätta 8.8.8.8 direkt på datorn? Gör det igen och kör nslookup igen och pasta outputen.

Permalänk
Medlem

@anden55: Tror inte du behöver återställa routern, troligen har du råkat ut för två saker när du bytte DNS.
1. DNS'n du testade med funkade inte därför inga WEB sidor trotts du hade internet.
2. Du kopplar förbi routern och får ingen internet på datorn för att du endast har tillgång till en ip adress som även är mac låst, efter ipconfig/renew släpper mac spärren och låser mot datorn varför routern inte funkar nu.

Ha routern inkopplad ett tag så brukar spärren släppa, se även om du kan skicka ett renew command från routern så kanske den släpper direkt.

Permalänk
Medlem

@MacAllan:

Problemet löst, det var mac adressen. Skrev in datorns mac i routern och då funkade det, tack!