Lämna iPhone laddare i vägguttag

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Var har jag pekat ut någon särskild tillverkare?

Tråden handlar om orginal iphone-laddare inte femkronorsladdare från ebay.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en D-linkswitch som får ström av en äldre sorts mobil-laddare, mini-usb.
Inget jag drar ut när den inte används.
Skulle ta en halvtimme att lämna huset om man skulle dra ut alla laddare, har nog ett 10-tal som alltid är inkopplade.
Då kan man ju ta kaffebryggaren, micron, kyl och frysen också när man ändå håller på.
Har man bra kvalité på laddarna så väljer jag att tro det är lugnt och ingen fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ska aldrig lämna en laddare i eluttaget. speciellt inte dessa små kompakta "usb" laddare då säkerhetsavstånden mellan ledningsbanorna är borderline tillräckliga och föreligger alltid risk för överslag och brand iom at man måste tumma lite i marginalerna för att kunna passa in all elektronik i den lilla kuben.

installera en "kaffetimer" till laddaren vet att eljo säljer en som går att reglera med 15min- 8h

https://www.eldirekt.se/elmaterial/strombrytare/strombrytare-...

Vad finns det för risker med att ha en laddare i uttaget som inte ens är belastad?
Självklart pratar jag om märkesladdare av vettig kvalite.

Det finns en mycket liten risk för brand vid laddning av batterier men att en bra laddare ska orsaka brand när den inte ens är belastad har jag aldrig hört talas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag funderade på detta nu på lunchen
Timern kan ju även ha sämre kvalité än iPhone adaptern, vem vet?

En fundering dock;
Vad är skillnaden mellan en Mobil Laddare och en helt vanlig fönsterlampa som troligen vi alla har sitter i vägguttagen 24/7?
Är det strömbrytaren på sladden?
Hur fungerar brytaren i en väggtimer?

Brytaren i fönsterlampan är mekanisk, det är någon form av relä i timern men delar av den tror jag är spänningssatta även om den är av, nån som är duktig på el kan säkert förtydliga.

Brand kan nog uppstå i en lampa också, om strömbrytaren börjar bli riktigt sliten och börjar glappa när lampan är tänd. När den är avstängd är risken nästan obefintlig.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Saker som säljs i Sverige ska man kunna lita på. Det ska inte vara någon fara att lämna dem i uttagen, precis som man gör med övrig elektronik man har hemma. Det slinker igenom skitprodukter ibland, men överlag säljs det bra grejer här.

Köp aldrig USB-laddare från Kina via Wish/Ali express etc och anta att dessa uppfyller kraven. De kan faktiskt vara riktigt farliga.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av teejee:

Vad finns det för risker med att ha en laddare i uttaget som inte ens är belastad?
Självklart pratar jag om märkesladdare av vettig kvalite.

Det finns en mycket liten risk för brand vid laddning av batterier men att en bra laddare ska orsaka brand när den inte ens är belastad har jag aldrig hört talas om.

du har fortfarande aktiva komponenter i laddaren som är spänningssatta som kan orsaka kortslutning, gå varmt osv och ingen garanti att säkringen i ditt proppskåp löser innan laddaren brinner.

sen är ju inte kaffetimer egentligen en lösning som ett alternativ till att dra ur kontakten då den själv har aktiva komponenter men det är mer en dubbel säkring på ett vis om man skulle glömma dra ur laddaren.

sen kan ju givetvis timern vara större risk än laddaren om man snålar och handlar kinesium men generellt sett en ok timer har färre delar som kan fallera än laddaren som är utspridda på ett större luftigare utrymme vilket gör att risken för ev överhettning och ev brand vid ett fel är betydligt mindre i den speciellt modellerna som verkligen är gjorda för en fast installation dvs de är byggda för att vara konstant spänningssatta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Tråden handlar om orginal iphone-laddare inte femkronorsladdare från ebay.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej inte enbart. Han länkar till någon annan produkt också. Och jag pekar fortfarande inte ut någon särskild tillverkare.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Vad finns det för risker med att ha en laddare i uttaget som inte ens är belastad?
Självklart pratar jag om märkesladdare av vettig kvalite.

Det finns en mycket liten risk för brand vid laddning av batterier men att en bra laddare ska orsaka brand när den inte ens är belastad har jag aldrig hört talas om.

För några veckor var det ett inslag med en brandman på TV (SVT tror jag). Han hade heller inte hört talas om något fall där en obelastad laddare hade orsakat någon brand.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Vi har ca 10 laddare inkopplade dygnet runt av olika slag, iofs original laddare.

Permalänk
Medlem

Finns mååånga saker jag skulle oroa mig för innan jag oroade mig för att laddarna skulle bränna ner lägenheten med mig i. Cykla eller gå till jobbet t.ex. Köra bil någonstans över huvud taget en annan sak. Äta rött eller processat kött.

Jag vågar påstå att alla dessa saker har en mycket större sannolikhet att döda mig än att lämna laddaren inkopplad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har själv laddare anslutna hela tiden, men det är bara orginal-grejor Samsung och Nokia. Men även där är ju mycket elektronik på liten yta. Hade jag haft mina eluttag bättre placerade hade det varit lättare att göra rätt.

Idag finns ju uttag från Schneider, elko med flera som har USB. De går ju inte koppla ur. Även så att det finns kameror, routrar, raspberry etc. som drivs av mobil-laddare. Dom jobbar ju 24/7 och får inte ens en lugn stund.

När man har trådlös laddning vill man ju ha den ansluten hela tiden, annars faller ju halva poängen. Ett alternativ är att sätta en förlängningskabel mellan laddaren och väggen och montera en strömbrytare som kan sitta bekvämt placerad. https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/belysning/lampt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skulle det varit ett verkligt problem hade regleringen snabbt blivit hårdare.

Jag tror problemet är billiga och ej godkända laddare, inte just att det är en mobilladdare. Har alltid mina inkopplade, samma som att den stationära datorn alltid är inkopplad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Man kan ju följa tillverkarens rekommendationer, det är aldrig fel. Det är ändå dom som testat produkten och vet hur den fungerar.
Sen tar dom kanske höjd för att slippa bli stämda, men ändå, dom bör ju ha koll.

Så, följer jag slaviskt tillverkarens rekommendationer, nej, inte alltid.
Men försöker köpa kvalitet från företag som tar ansvar och inte vågar riskera sitt rykte.

Som några är inne på så är det ju när saker belastas riskerna ökar för t.ex. brand.
Det är också då som enheter som laddas har en större risk att fatta eld då ett batteri felar.

Sen är det väl aldrig fel att ha lite koll på var själva laddaren sitter, är det mkt brandfarligt runtomkring då kanske man bör använda ett annat uttag eller flytta på det brandfarliga.

Några bra inlägg här belyser även att man försätter andra i risk, det kanske är en av många anledningar att man ska tänka till både vad det är man köper och hur saker nyttjas.