Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Har byggt min nya dator samt överklockat den, det här är resultatet. Är inte nog erfaren för att veta om det är farliga temps/volts/klock osv för mina komponenter, hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Har byggt min nya dator samt överklockat den, det här är resultatet. Är inte nog erfaren för att veta om det är farliga temps/volts/klock osv för mina komponenter, hjälp uppskattas.

Hej, osäker om det här ligger i fel del utav forumet, men hittade ingen annan som passade bättre, flytta gärna min tråd isf!

Det här är mina PC specs. Innan jag började overclocka så fick jag 182.5 FPS i Heaven benchmark. Här är resultatet i samma benchmark efter jag overclockat, och här är tempen, clockningen och strömmen etc.

Det jag har ändrat i MSI afterburner:
Maxat Power Limit (111), satt Core Clock på +50 och Memory clock på +50.

Sen har jag också kickat upp CPU clock ratio från 40 till 44, ökat strömmen till CPU någorlunda, kommer inte ihåg exakt. Har även ökat drmane från 3200 mghz till 3400 mghz samt ökat strömmen där också.

Jag lyckades med detta genom att researcha mycket innan jag försökte, samt kolla på några youtube videos och kolla lite vad andra hade overclockat, men jag är inte nog erfaren eller kunnig att dra en slutsats på det stora hela, så kan någon ge mig en slutsats på vad jag gjort, är det väl utfört? Borde jag ändra på något? Är detta för tillfället farligt att köra i längden?

Tacksam för svar!

MVH,
Martin

Fixade trasig länk
Permalänk

tror du skulle kunna höja lite mer på memory clocken i msi, har för mig att jag har runt +250-300 (2080) så de borde ge ett litet bump. i övrigt vet jag dock inte har själv inte OC på cpu. Sen tycker jag tempsen ser helt ok ut, men kör benchmark flera gånger så att du ser att det är stabila temps hela tiden.

Permalänk
Medlem

Om du inte gjort det bör du stresstesta med exvis occt, du kan hitta ostabilitet som inte visas i benchmarks.

Som nämnt tidigare bör du kunna öka gpu memory clock betydligt mer.

Använd gärna hwinfo64 istället för hwmonitor, har hört att den kan visa fel.

Verkar som att du inte har helt "manuell" överklock av cpun, xfr/pbo? Vet inte hur vcore spänningarna bör vara då men vid manuell överklock bör du inte gå över ca 1.38v , nån som vet bättre kanske kan svara.

Då du har b die minnen kan jag rekommendera att läsa lite på forumet om minnestimings då det finns en hel del prestanda att hämta där.

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1471332-traden-om-minnen...

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1516576-amd-zen-minnesgu...

Mvh

Visa signatur

Define R5 | Asus X470-F | AMD Ryzen 5 2600 @4.1 | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1070 SC @2000/4300 | G.Skill Flare X 16GB @3400 CL14 | Seasonic Focus Plus Gold 650w | SanDisk Ultra II 240GB | 860 Evo 500GB | Seagate 1TB | Asus VG248 |

Permalänk
Medlem

Jag tror du kör lite för hög spänning på cpu, rekomenderat är väl absolut max 1.4 volt
Hade provat sänka denna och kollat om det fungerar med samma frekvens, annars sänkt multipliern till 43.

Permalänk
Medlem

Ser ut som om du har pillat på blck? Känns omöjligt att få upp en ryzen 2700x i dina ghz

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

@molliz @Nikkeboi @apskalle @HarreBarre: Tusen tack för alla svar, upskattar alla tips!!

Jag ska testa att höga memory clocken i afterburner. Förstår att min volt var lite väl hög, den låg på 1.5, den ligger nu på 1.35, då crashade det med 44 i clock ratio på cpu, så har satt den på 43 och det startade, har inte stresstestat ännu, det blir nästa steg.

Permalänk
Medlem

@molliz: Helt ärligt är jag osäker vad blck är, använde först EZ Tuning saken men var inte alls nöjd med resultatet, blev knappt någon skillnad alls, sen uppdaterade jag BIOS till senaste och började pilla lite med hjälp utav manualen och styrkan av google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Ser ut som om du har pillat på blck? Känns omöjligt att få upp en ryzen 2700x i dina ghz

Det är inte omöjligt. Polaren fick upp sin till 4.4 på luft med 1.4v. Det var en 2600x

Skrivet av qvantry:

@molliz @Nikkeboi @apskalle @harliin: Tusen tack för alla svar, upskattar alla tips!!

Jag ska testa att höga memory clocken i afterburner. Förstår att min volt var lite väl hög, den låg på 1.5, den ligger nu på 1.35, då crashade det med 44 i clock ratio på cpu, så har satt den på 43 och det startade, har inte stresstestat ännu, det blir nästa steg.

Okej ja men det är bara prova på. Om den under stresstest kraschar kan du prova höja spänningen i 0.01 steg tills det går. Och om det funkar direkt med 1.35 kan du göra samma sak fast åt andra hållet tills det krashar. Ju lägre spänning desto bättre

Hur varm blir den under stresstest btw? Och vad har du för kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkeboi:

Det är inte omöjligt. Polaren fick upp sin till 4.4 på luft med 1.4v. Det var en 2600x

Okej ja men det är bara prova på. Om den under stresstest kraschar kan du prova höja spänningen i 0.01 steg tills det går. Och om det funkar direkt med 1.35 kan du göra samma sak fast åt andra hållet tills det krashar. Ju lägre spänning desto bättre

Hur varm blir den under stresstest btw? Och vad har du för kylning?

Nej omöjligt är det inte med 4.4 men han har kommit upp i 4.7 med rätt dålig kunskap

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

@Nikkeboi: Den går aldrig över 60 grader hur mycket jag än stressar den, förutom de två chassifläktar som medkommer har jag en Arctic Freezer 33 Esports One tower cooler. Ska testa som du sa med spänningen upp och ned!

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Nej omöjligt är det inte med 4.4 men han har kommit upp i 4.7 med rätt dålig kunskap

Haha ja, shit. Jag såg bara 4.4 xD

Skrivet av qvantry:

@Nikkeboi: Den går aldrig över 60 grader hur mycket jag än stressar den, förutom de två chassifläktar som medkommer har jag en Arctic Freezer 33 Esports One tower cooler. Ska testa som du sa med spänningen upp och ned!

Gör så

Dubbelkolla med ett annat program också och kolla så att maximala spänningen inte sticker iväg. Som nån nämnde, tex hwinfo

Permalänk
Medlem

Om du läser av med hwinfo64 så är det cpu core voltage (svi2 tfn) som du ska titta på, du kan kolla vad den ligger på precis före, när du slår igång stresstest och precis när du slår av. Den bör inte droppa ("vdroop") när du startar, eller gå för högt över när du slår av.

Om den droopar prova öka load line calibration 1 steg och testa igen.

Håll dig helst max 1.38v

Lägg gärna upp bild på hwinfo64

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R5 | Asus X470-F | AMD Ryzen 5 2600 @4.1 | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1070 SC @2000/4300 | G.Skill Flare X 16GB @3400 CL14 | Seasonic Focus Plus Gold 650w | SanDisk Ultra II 240GB | 860 Evo 500GB | Seagate 1TB | Asus VG248 |