Permalänk
Medlem

Slalom i Trysil

Hejsan

Är sugen att dra mig upp till Trysil med några vänner i vinter och tänkte höra när ni rekommenderar att man åker?

Vi tänkte bara vara där över dagen och vi alla är väl medelåkare så att säga. Vi är väl mest ute efter optimala förutsättningar för bra skidåkning; lite folk, skön snö, korta köer, ingen superkyla osv.

Permalänk
Medlem

@Jump:
Hej. Nyss hemkommen från Trysil idag, det är ingen snö där ännu iaf. De har fått snö i år, och har massor-MASSOR lagrat under sågspån eller vad det är. Men inget ligger kvar, och cykla gick iallafall bra.
Liksom alla orter är Trysil beroende på snöfall och väder. Det kan man nog inte förutspå, det är dock som regel ganska kallt där, speciellt sexstolsliften som tar en upp från "byn" på framsidan av berget. När den kommer över träden är det fasiken inte nådigt ibland.
Personligen gillar jag backarna "till höger" när du står och tittar på berget. Högegga och de där. (Skiers left från sexstolsliften.)
Fageråsen har jag inte så mycket till övers för.

På din korta beskrivning låter det ju som om du ska vänta ganska länge på säsongen, åka lite vårskidåkning nästan?
Försök att inte tajma något svenskt eller norskt skollov och åk längre fram i vår blir mitt tips.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@superpwnguin: Supertack för infon.

Verkar ju vara sportlovsperiod veckorna 7-10 typ, både i Norge och Sverige. Rekommenderar du alltså att man försöker köra ganska omgående efter den eller kan man vänta längre? Tänker att påsken kommer ju sen också.

Permalänk
Medlem

Trysil är najs. Dock dyrt, liksom allt annat i Norge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Kvitfjell i Norge också.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Har också hört att det är dyrt men vad exakt är det som är dyrare? Förutom maten då. Sen tänker jag om man endast är där ett dygn+ övernattning så borde det ju inte sticka iväg så mycket

Permalänk
Medlem

@Jump:
I princip kan du nog åka så sent du kan. Säsongen tar väl slut fram i maj någon gång om de får ordentligt med snö under året.
Men det blir ju slaskigare och sämre preparerat iom värmen också. Jag hade chansat på veckorna efter sportloven om jag var i din sits då, säg v.11 eller i närheten.

Apropå priser i Norge. Vi åt tre luncher med dryck i lördags, (två öl och en cola till mig för jag körde bil) det blev 750:- svenska. Sen är liftkortet också någon hundring dyrare än i Sverige. Hotellövernattningar är ungefär samma som i Sverige. Men för mig är Trysil så långt bättre än de skidorter som jag har i närheten att mellanskillnaden är värt det varje gång. Rekommenderar också övernattning på hotellet Trysil Knut. Det ligger lite nedanför backarna, så man kan inte ta skidorna på sig på morgonen utan får åka bil i fem minuter. Men billigt och fräscha rum.

Permalänk
Medlem

Åkningen i Trysil är ju helt fenomenal! Om ni är flexibla att åka när som under säsongen (och enbart vill köra i pisten) så tycker jag åkningen som bäst mellan sportlovet och påsken.

Permalänk
Medlem

Om ni bara ska vara där en dag så rekommenderar jag en söndag. Det är då "alla" ska åka hem så det är knappt någon i backen på morgonen och nästa veckas gäster har inte kommit än. Jag har varit där 6 gånger under v.7 och det har varit nästan tomt i backarna på söndagen.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jump:

@Cenorida: Har också hört att det är dyrt men vad exakt är det som är dyrare? Förutom maten då. Sen tänker jag om man endast är där ett dygn+ övernattning så borde det ju inte sticka iväg så mycket

Det är nog främst maten (inklusive all livsmedel) faktiskt ja, men absolut kör på!
Norge har även skyhög sockerskatt så tar med allt sött hemifrån

Skrivet av Piece of Cake:

Om ni bara ska vara där en dag så rekommenderar jag en söndag. Det är då "alla" ska åka hem så det är knappt någon i backen på morgonen och nästa veckas gäster har inte kommit än. Jag har varit där 6 gånger under v.7 och det har varit nästan tomt i backarna på söndagen.

Vi har andelsstuga Lördag - Lördag vecka 7. Det är tydligt hur få besökare det är på söndagar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500