Permalänk
Medlem

Ersätta Lenovo p51

Har en Lenovo p51 mobile workstation på jobbet. Docka med dubbla skärmar 60 % av arbetstiden.

Problemet som jag upplever är att datorn inte är speciellt portabel, vilket resulterar i att man inte orkar släpa med sig den i onödan (möten möten möten). Detta är en brist, då jag gärna har med mig datorn för anteckningar och andra dokument etc.

Fråga;

Vad finns det för alternativ till min dator i det mer portabla segmentet? Jag tänker först och främst på Dell xps 15, men tänker att det borde finnas fler ? En dröm hade vart att ha en xps 13, men då kanske inte prestanda räcker till?

Utöver office, så använder jag Arc map (Gis), lite enkel auto cad och en programvara för trafiksimulering.

Krav är att det ska gå att lösa med traditionell docka alt en tb3 lösning (dvs max en kabel som ansluts).

Förslag? Gärna info av någon med erfarenheter av "tunga" programvaror på en xps13.

Permalänk
Inaktiv

Lenovo P52s, Lenovo ThinkPad X1 Carbon
Samma dator som P51 fast mindre och lättare. De jag har använt är just vad man förväntar sig av en mindre modell.

Dells xps 13 känns väldigt mycket konsument, fördelen med detta är mycket för pengarna. Men det ingår väl windows home licens som får byta för domänstöd.
Ũmånga företag vill de inte ha en väldigt massa olika modeller utan en och samma som de kan ha en gemensam nätverksbaserad installation av. Jag skulle tro att detta är en orsak till varför typ alla kör med samma modeller och inte folk prövar på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Lenovo P52s, Lenovo ThinkPad X1 Carbon
Samma dator som P51 fast mindre och lättare. De jag har använt är just vad man förväntar sig av en mindre modell.

Dells xps 13 känns väldigt mycket konsument, fördelen med detta är mycket för pengarna. Men det ingår väl windows home licens som får byta för domänstöd.
Ũmånga företag vill de inte ha en väldigt massa olika modeller utan en och samma som de kan ha en gemensam nätverksbaserad installation av. Jag skulle tro att detta är en orsak till varför typ alla kör med samma modeller och inte folk prövar på nytt.

Vi hade väl i princip två alternativ i våras. P51 eller T480 eller något sånt. De vi fick nya då har skylake processorn. Dock verkar det finnas möjlighet att få byta om man har "särskilda" behov. Finns givetvis inget att anmärka på p51 vad gäller kvalitet och prestanda, men det är ett åbäke att släpa med sig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Vi hade väl i princip två alternativ i våras. P51 eller T480 eller något sånt. De vi fick nya då har skylake processorn. Dock verkar det finnas möjlighet att få byta om man har "särskilda" behov. Finns givetvis inget att anmärka på p51 vad gäller kvalitet och prestanda, men det är ett åbäke att släpa med sig...

Skickades från m.sweclockers.com

P51 updatering P52 har fått sig en lillebror, P1 som går ner till 1.75Kg. Även mer kräm än din P51 beroende på vilket kort du hade i din.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Köpte precis nya thinkpad x1 extreme som ska vara en konkurrent till xps 15. Köp dock thunderbolt dockan om du skall ha 2 skärmar över full hd upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbn:

Köpte precis nya thinkpad x1 extreme som ska vara en konkurrent till xps 15. Köp dock thunderbolt dockan om du skall ha 2 skärmar över full hd upplösning.

Bra förslag, det är dock inte aktuellt att köpa något själv...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

P51 updatering P52 har fått sig en lillebror, P1 som går ner till 1.75Kg. Även mer kräm än din P51 beroende på vilket kort du hade i din.

Antar att jag egentligen är ute efter en 13, max 14 tums workstation. Men jag undrar om jag verkligen behöver en "workstation"?

De "krävande" program jag använder mig av har följande systemkrav;

Arc map;

CPU speed
2.2 GHz minimum; Hyper-threading (HHT) or Multi-core recommended
Platform
x86 or x64 with SSE2 extensions
Memory/RAM
Minimum: 4 GB
Recommended: 8 GB
Display properties
24-bit color depth
Also see Video/Graphics adapter requirements below.*
Screen resolution
1024x768 recommended minimum at normal size (96 dpi)
Disk space
Minimum: 4 GB
Recommended: 6 GB or higher
ArcGlobe creates cache files when used. If using ArcGlobe, additional disk space may be required.
Video/Graphics adapter
64 MB RAM minimum; 256 MB RAM or higher recommended. NVIDIA, ATI, and Intel chipsets supported.
24-bit capable graphics accelerator
OpenGL version 2.0 runtime minimum is required, and Shader Model 3.0 or higher is recommended.

Aimsun

Windows® version
Windows® Vista/7/8/8.1/10, Windows Server 2008 R2/2012/2016, 64-bit processor.
8 GB of RAM
400 MB of hard disk capacity
Color monitor with resolution of at least 1024×768
1 USB slot
Microsoft Windows®-compliant pointing device. Two-button mouse with scroll wheel is recommended
Nvidia, ATI or Intel Graphics card with OpenGL 2.0 hardware acceleration and 256 MB of video RAM.

Använder dessutom Auto cad, men i princip uteslutande 2d.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur upplever du att prestandan är på den dator du har idag med de program du använder. Är det med god marginal tillräckligt snabbt eller känns det trögt?

Processorn i P51 är ganska kraftfull. Om det du gör idag går trögt så ska du helst inte ha en långsammare maskin utan du får kolla på X1 Carbon Extreme, XPS 15 eller liknande.

En XPS13 är förmodligen långsammare än det du kör idag, om det inte råkar vara diskberoende och en snabbare SSD kan hjälpa upp prestandan.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem

@sumpan:

Jag inser nu att jag har en p50 (inte p51). Min har alltså i7 6700hq, 16 gb ram samt nvidia quadro m1000m 2gb.

Jag upplever att den mer än väl klarar av allt jag vill, utan någon som helst problem. Därav känslan att en dator med sämre specifikationer antagligen skulle duga (men helst inte mycket sämre) bra, med fördelen att den skulle vara mer portabel och därmed enklare att släpa med på den aldrig sinande strömmen av möten...

Vad är det närmaste "workstation" man kommer med en 13 tums?

Permalänk
Medlem

@carlbanan:

Om man kollar på benchmarks så verkar den cpu du har idag vara ungefär lika snabb som den som sitter i en XPS 13 (möjligen en viss fördel för den nyare datorn). Dock kan det vara så att en ultrabook ofta sänker cpu-hatigheten pga värme. Om t ex fläkten i din nuvarande dator ofta går långa perioder kan det vara så att du använder mycket cpu under längre perioder. I så fall kan det vara så att din nuvarande "workstation" i praktiken blir snabbare.

Programmen du listar har också vissa krav på 3D-grafik, det kan ju vara värt att kolla efter ett laptop med extra grafikkort om det är viktigt för prestandan i dessa program. Det är dock ganska ovanligt i ultrabooks för professionell användning. Kanske kan du också jämföra prestandan för ditt nuvarande grafikkort med det man får med en modern intel-processor.

Tyvärr svårt att ge några råd då man inte känner till dessa program. Du har inte möjlighet att testa dom på en nyare dator innan du bestämmer dig?

Själv hör jag ju till dom som är beredd att kompromissa lite med prestanda för att få en laptop som är smidig att bära med mig. Men man vill ju helst inte byta till något långsammare...

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av sumpan:

@carlbanan:

Om man kollar på benchmarks så verkar den cpu du har idag vara ungefär lika snabb som den som sitter i en XPS 13 (möjligen en viss fördel för den nyare datorn). Dock kan det vara så att en ultrabook ofta sänker cpu-hatigheten pga värme. Om t ex fläkten i din nuvarande dator ofta går långa perioder kan det vara så att du använder mycket cpu under längre perioder. I så fall kan det vara så att din nuvarande "workstation" i praktiken blir snabbare.

Programmen du listar har också vissa krav på 3D-grafik, det kan ju vara värt att kolla efter ett laptop med extra grafikkort om det är viktigt för prestandan i dessa program. Det är dock ganska ovanligt i ultrabooks för professionell användning. Kanske kan du också jämföra prestandan för ditt nuvarande grafikkort med det man får med en modern intel-processor.

Tyvärr svårt att ge några råd då man inte känner till dessa program. Du har inte möjlighet att testa dom på en nyare dator innan du bestämmer dig?

Själv hör jag ju till dom som är beredd att kompromissa lite med prestanda för att få en laptop som är smidig att bära med mig. Men man vill ju helst inte byta till något långsammare...

Det sistnämnda stämmer in på mig med, kan absolut kompromissa lite med prestanda för att få en smidig dator. Får helt enkelt leta efter tester/omdömen för 13-14 tums där användare kör lite tyngre program.

Tack för alla svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja jag har ju kört tyngre program som Lightroom, Visual Studio, SQL Server och virtuella maskiner på ultrabooks och i allmänhet tycker jag att det oftast fungerar bra. Men det är ju å andra sidan program som även om de är tunga är väloptimerade. Dina program är ju lite mer nischade, det kan ju vara så att just de programmen mår bra av lite extra prestanda.

Visa signatur

Daniel