Kinesiska spioner uppges ha installerat gömda kretsar i Supermicros moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Hur hade andra här på Sweclockers gjort strategiskt för att slå ut en fiende undrar jag?

Levererat billigt men gott och mumsigt livsmedel till fienden som steriliserar dom, d.v.s modifierat livsmedel men som i praktiken hade slunkit igenom alla kontroller och hade inte synts på ytan förrän det hade varit för sent för fienden.

Och gärna gått ett steg längre och fått motsvarande funktion att sprida sig i deras dricksvatten och likaså bland deras grödor och kreatur. Risken är dock att samma frön hade kunnat komma tillbaks till oss men då hade vi varit immuna via "ordinarie" vaccinationsprogram.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Är ju extra oroande då en diktatur gör detta.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Väldigt intressant!

Jag undrar hur det här fungerar. Chippet är mindre än ett riskorn, det är som spetsen på en blyertspenna. Den är ju bara någon millimeter stor.
Jag undrar var dom har tillverkat dom har chippen och på vilken storlek? Är det 7 nm, 10 nm?
Jag undrar vilken arkitektur det är, är det ARM, ARC, RISC-V, AVR?
Hur är det ens inkopplat/monterat? Är det single in-line (pin) package (SIPP)?

Chippet interagerar med Baseboard Management Controller (BMC) på något sätt.
Hur interagerar den? Och vad gör chippet? Hur fungerar det?

Fascinerande! Imponerande bedrift!

USA borde flytta tillverkning till USA. Det finns väl ingen anledning att ha den i Kina, nu när allt automatiseras och sköts av robotar så kostar ju inte arbetskraft något.

Det är ju just detta som får tekniskt kompetenta personer att tvivla på sanningshalten i bloomberg's artikel. Det låter helt enkelt som science fiction. Det krävs en del beräknings kraft att kunna utföra det som artikeln påstår, och komponenterna är helt enkelt för simpla för att detta skulle vara möjligt.
'Ok, men om man använder en extern server, så kan det fungera' , har vissa resonerat. Mjo, kanske, Men detta skulle generera massor av trafik till en extern server. Något som direkt skulle upptäckas.
Med andra ord, detta låter inte genomförbart.

Jag tvivlar inte på att Bloomberg trodde på deras källor, men samtidigt så är dom inte kända för att vara elingenjörer, dom pysslar med finans och ekonomianalyser. Det finns skäl att misstänka att detta är iscensatt. Så man bör fundera lite på motiv och hur någon skulle kunna tjäna på denna artikel.
Vilket i sin tur får mig att minnas 'Ryzenfall' debaklet, där det visade sig att riskkapitalister stod bakom, och tjänade pengar på att satsa på att Amd's aktier skulle sjunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Väldigt intressant!

Jag undrar hur det här fungerar. Chippet är mindre än ett riskorn, det är som spetsen på en blyertspenna. Den är ju bara någon millimeter stor.
Jag undrar var dom har tillverkat dom har chippen och på vilken storlek? Är det 7 nm, 10 nm?
Jag undrar vilken arkitektur det är, är det ARM, ARC, RISC-V, AVR?
Hur är det ens inkopplat/monterat? Är det single in-line (pin) package (SIPP)?

Chippet interagerar med Baseboard Management Controller (BMC) på något sätt.
Hur interagerar den? Och vad gör chippet? Hur fungerar det?

Fascinerande! Imponerande bedrift!

USA borde flytta tillverkning till USA. Det finns väl ingen anledning att ha den i Kina, nu när allt automatiseras och sköts av robotar så kostar ju inte arbetskraft något.

Alltså det krävs inte så mycket gates för att göra en väg in, chippet i sig gör nog bara en eller två tasks max hårdvarumässigt och innehåller extremt lite minne om något, vilket sedan ger tillgång till större delar av systemet "oupptäckt" vilka sedan går att nyttja för mer komplexa saker.
Gissningsvis är det inte 10 eller 7 nm utan snarare något äldre, det är ingen specifik arkitektur för chippet i sig är nog inte komplext nog att klassas som en arkitektur i sig är min gissning.
Chippet lär sitta på en eller ett par bussar mellan tex CPU och RAM då det är där det mesta intressanta i en dator sker och om du vill ha access så är det där du lättast injekterar samt läsa av, kan även finnas en direkt koppling till nätverkskretsen för att kunna göra kopplingar som systemet inte kan se mjukvarumässigt.

Angående BMC vet jag inte exakt men gissar att den digererar om saker eller öppnar en väg för avläsning då den sköter trafiken mellan hårdvara och mjukvara.

Angående tillverkningen så är kostnaden inte bara fabriker, det är en del rare earths som krävs för tillverkning och där är Kina långt före alla andra så att ta in saker blir mycket dyrare.

riskornsdator får plats med ganska mycket
http://www.etn.se/index.php/nyheter/60744-en-dator-liten-som-...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Vice President Pence om Kina vid Hudson Institute https://www.c-span.org/video/?452478-1/vice-president-pence-i...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tills konkreta bevis framlagts och ett fysiskt chip verkligen har bekräftats tänker jag betrakta detta som fake news. (ingen aning om vem/vilka som ligger bakom eller skulle ha intresse av det dock)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Hur hade andra här på Sweclockers gjort strategiskt för att slå ut en fiende undrar jag?
Det här är en intressant diskussion tycker jag

Klonat Donald J Trump och fått honom vald till president för det landet för att sedan se på medan Trump anklagar den andre Trump för att vara "Fake news" och hota varandra med att trycka på den stora röda knappen som är större än den andra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mibsweden:

Är ju extra oroande då en diktatur gör detta.

Ja med tanke på hur mycket bättre diktaturerna fungerar än får så kallade "demokrati" så är det lite oroande.

I diktaturer får de saker gjorda snabbt utan något tjafs och själv bor man i ett land där politikerna inte kan få fram en statsminister och beter sig som dagisbarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Är ju extra oroande då en diktatur gör detta.

Det är ännu mer skrämmande när demokratier gör detta. Jag menar.. man förväntar sig detta halvt av diktaturer men knappast av demokratier.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ja med tanke på hur mycket bättre diktaturerna fungerar än får så kallade "demokrati" så är det lite oroande.

I diktaturer får de saker gjorda snabbt utan något tjafs och själv bor man i ett land där politikerna inte kan få fram en statsminister och beter sig som dagisbarn.

Vore det bättre med den starkes rätt, tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Om du tänker på det Donald Trump har sagt så har det alltid varit "fake news". Han har inte dragit in deras sändningstillstånd, gjort konkreta hot eller på annat sätt vidtagit aktiva åtgärder att tvinga bort dem. Det är inte alls bortom att kritisera dem.

Att artikeln du länkade på Wikipedia drar paralleller med både sovjetunionen och nazister är fullkomligt bisarrt, och får den att framstå som skriven av riktigt ordentliga foliehattar. Bättre källor än så får du allt komma med om jag ska ta dem seriöst.

Jag vill dock påminna om att vi börjar komma lite väl långt från ämnet. Mer relevant vore väl att diskutera hur kina planerar att använda bakdörren (mot till exempel USA)?

"Fake news" är ju, enligt Trump, nästan allt förrutom då kanske Fox News och några konservativa bloggar. Alltså så kallar han media för "Enemy of the People". Andra som använt uttrycket har ju inte menat all media heller, det har ju alltid funnits media som de tyckt om.

Att han är historielös är helt klart men de som matade honom med det uttrycket är inte det.

Det finns en historik gällande användandet av det uttrycket, Wikipedia, som har en hel del källor längst ner i artikeln, är en bra sida för en genomgång. Eller kanske Wikipedia också är fake news?

Tycker du att det går för långt ifrån ämnet, så hade du inte behövt svara.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DasIch:

Vore det bättre med den starkes rätt, tycker du?

Tror att de starka ofta snabbt mördas i en diktatur, gäller att vara en medlöpare för att överleva.
Undantaget är förstås den store älskade ledaren.

Nej fy sjutton, man kan ibland tröttna på de vi, har men jag väljer våra svenska politiker tusen gånger hellre än tex "Rocket man".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

"Fake news" är ju, enligt Trump, nästan allt förrutom då kanske Fox News och några konservativa bloggar. Alltså så kallar han media för "Enemy of the People". Andra som använt uttrycket har ju inte menat all media heller, det har ju alltid funnits media som de tyckt om.

Oavsett vilka medier han kallar för "fake news" är det fortfarande långt från att avrätta författare. Försök inte flytta målstolparna.

Skrivet av filbunke:

Att han är historielös är helt klart men de som matade honom med det uttrycket är inte det.

Skyll på dem istället för Donald Trump då.

Skrivet av filbunke:

Det finns en historik gällande användandet av det uttrycket, Wikipedia, som har en hel del källor längst ner i artikeln, är en bra sida för en genomgång. Eller kanske Wikipedia också är fake news?

Men jag har inte kallat Wikipedia för "fake news", jag sa att just den artikeln inte verkar pålitlig. Det är en naturlig konsekvens av öppen redigering att man får med fel ibland och jag ser inte varför denna artikel skulle vara ett undantag.

Skrivet av filbunke:

Tycker du att det går för långt ifrån ämnet, så hade du inte behövt svara.

Syftet var att påminna dig om forumreglerna (§ 1.6), som vi för övrigt båda börjar tumma på nu. Trådens ämne är kinesiska spionchipp men om du hellre vill diskutera kring Donald Trump får du hitta en annan tråd.

Jag är intresserad av vilka implikationer nyheten kommer att ha för de framtida kinatillverkade processorerna, så jag tänker försöka hålla mig till det ämnet.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ja med tanke på hur mycket bättre diktaturerna fungerar än får så kallade "demokrati" så är det lite oroande.

I diktaturer får de saker gjorda snabbt utan något tjafs och själv bor man i ett land där politikerna inte kan få fram en statsminister och beter sig som dagisbarn.

Diktaturer funkar skitbra, så länge man inte bryr sig om faktorer såsom mänskliga rättigheter, yttrandefrihet, fri opinionsbildning och medborgarnas möjlighet att påverka politiken i samhället de lever - för att bara nämna enstaka ting. Problemet i en diktatur är också att du inte förväntas ha en aning om arbetet bakom kulisserna. Politiken bakom kulisserna i forna Sovjetunionen, eller dagens Ryssland eller Kina, är knappast en strömlinjeformad process. Medan i öppna, demokratiska samhället som Sverige får du som medborgare stor insyn i det politiska arbetet med alla dess problem vilket gör dig som medborgare betydligt bättre underrättad - och ges möjlighet att påverka.

Den här pojkaktiga glamoriserandet av diktaturen är ett sorts stolle-tecken.

Nog behöver jag inte påminna om att Sverige, likt andra demokratiska europeiska länder, inte heller kraschar under perioder av regeringskriser. Jag vågar påstå att bortsett från den mediala rapporteringen kring vår regeringskris, eller övergångsperiod, så tror jag situationen inte märks i människors liv. Just för att vi inte lever i ett samhälle där en person eller ett parti äger landet - utan vi har en pluralitet av myndigheter med ett givet uppdrag som arbetar i en större hierarki av större myndigheter, lokala och regionala politiska institutioner.

Vill du hellre leva i en diktatur så har du dessa glada män och deras topp-presterande länder att välja på:
https://planetrulers.com/current-dictators/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Oavsett vilka medier han kallar för "fake news" är det fortfarande långt från att avrätta författare. Försök inte flytta målstolparna.

Trevlig halmdocka du har, men jag har aldrig hävdat att det var det. Vad det dock rör sig mot är uppvigling. Notera tex mannen som dödade en gäng journalister och vad han sa...

Citat:

Skyll på dem istället för Donald Trump då.

Han är ansvarig för vad han säger. Personligt ansvar och allt det där?

Citat:

Men jag har inte kallat Wikipedia för "fake news", jag sa att just den artikeln inte verkar pålitlig. Det är en naturlig konsekvens av öppen redigering att man får med fel ibland och jag ser inte varför denna artikel skulle vara ett undantag.

Varför skulle den inte vara pålitlig? Vad finns det för fel i den? Att du tycker att det borde vara så innebär inte den är det.

Citat:

Syftet var att påminna dig om forumreglerna (§ 1.6), som vi för övrigt båda börjar tumma på nu. Trådens ämne är kinesiska spionchipp men om du hellre vill diskutera kring Donald Trump får du hitta en annan tråd.

Jag är intresserad av vilka implikationer nyheten kommer att ha för de framtida kinatillverkade processorerna, så jag tänker försöka hålla mig till det ämnet.

Syftet verkar ha mer att göra med att du skall få sista ordet. Hade du verkligen brytt dig om regeln, så hade du inte återigen svarat...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Vore det bättre med den starkes rätt, tycker du?

Finns så klart fall där både diktatur och demokrati fungerat väldigt dåligt men jag ser ingen större skillnad.

En diktator får saker gjorda väldigt snabbt och har ingen att skylla på efter 4-8år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Finns så klart fall där både diktatur och demokrati fungerat väldigt dåligt men jag ser ingen större skillnad.

En diktator får saker gjorda väldigt snabbt och har ingen att skylla på efter 4-8år.

Varför 4-8 år? Du förstår skillnaderna mellan diktatur och demokrati? Tex, man har inte fria val i en diktatur. Man kan däremot ha låtsasval...

Det är inte så att invånarna i en diktatur får möjligheten att få väck diktatorn var 4-8 år...

Någon form av uppror mot diktatorn, som normalt brukas slås ner (om då inte delar av eller hela militären är bakom upproret) kan inte jämföras med allmänna val...

Permalänk
Medlem

Varför har ingen hittills hittat något moderkort med ett extra chip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Finns så klart fall där både diktatur och demokrati fungerat väldigt dåligt men jag ser ingen större skillnad.

En diktator får saker gjorda väldigt snabbt och har ingen att skylla på efter 4-8år.

Två personer har lajkat ditt inlägg. Konstigt.
Ser du ingen skillnad på demokrati och diktatur, eller dåligt fungerande demokratier och diktaturer, så föreslår jag att du grundar dig lite i modern historia och besöker några välfungerande diktaturer.

Såhär skrev jag på din förra diktator-kommentar:

Citat:

Diktaturer funkar skitbra, så länge man inte bryr sig om faktorer såsom mänskliga rättigheter, yttrandefrihet, fri opinionsbildning och medborgarnas möjlighet att påverka politiken i samhället de lever - för att bara nämna enstaka ting. Problemet i en diktatur är också att du inte förväntas ha en aning om arbetet bakom kulisserna. Politiken bakom kulisserna i forna Sovjetunionen, eller dagens Ryssland eller Kina, är knappast en strömlinjeformad process. Medan i öppna, demokratiska samhället som Sverige får du som medborgare stor insyn i det politiska arbetet med alla dess problem vilket gör dig som medborgare betydligt bättre underrättad - och ges möjlighet att påverka.

Den här pojkaktiga glamoriserandet av diktaturen är ett sorts stolle-tecken.

Nog behöver jag inte påminna om att Sverige, likt andra demokratiska europeiska länder, inte heller kraschar under perioder av regeringskriser. Jag vågar påstå att bortsett från den mediala rapporteringen kring vår regeringskris, eller övergångsperiod, så tror jag situationen inte märks i människors liv. Just för att vi inte lever i ett samhälle där en person eller ett parti äger landet - utan vi har en pluralitet av myndigheter med ett givet uppdrag som arbetar i en större hierarki av större myndigheter, lokala och regionala politiska institutioner.

Vill du hellre leva i en diktatur så har du dessa glada män och deras topp-presterande länder att välja på:
https://planetrulers.com/current-dictators/

En diktator får saker gjorda. Men för vem? Nog får Erdogan saker gjorda. Men har tar hela Turkiet med sig i processen. När ekonomin och saker som inte han kan styra beskyller han det egna folket och en global konspiration mot Turkiet. Så nog har även diktatorer andra att beskylla för sin egen brist på framgång.

Varför denna förkärlek till diktaturer?

Permalänk
Avstängd

Tänker man på en bakdörr så tänker många på någon komplex mjukvara byggd på en klient/server arkitektur, en daemon som lyssnar på en port, har något protokoll (kanske någon form av RPC-protokoll) och massvis med funktioner och funktionalitet, sedan diverse olika sätt för att dölja sig själv. Tusentals rader kod.

Men det går att implementera bakdörrar som är mycket mindre än så, på bara en eller två rader kod.

<?php eval($_POST["payload"]);

Jupp, det är all kod för en funktionell bakdörr. Den är så liten att du skulle missa den även om du såg den.
Liknande skulle man kunna implementera i firmware på hårdvaran. Allt som kommer in via nätverkskortet flyttas till RAM minnet, och du sitter bara lyssnar i RAM-minnet efter en fördefinierad "magisk sträng", när den dyker upp så dekrypterar du allt efterföljande och exekverar det.

Skrivet av anon100733:

Själv kör jag som server en PC Engines APU2C4 (taiwan men säkert made in china ändå) med coreboot (open source bios så långt ned det går) men finns ju massor av binära filer som måste laddas in ändå. Säkrast är en dator utan nätverks-öhm..., jag menar strömsladd inkopplad.

Coolt med coreboot, jag skulle vilja se fler datorer med stöd för det.

Skrivet av Anders9110:

USA är hycklare de benådande en hög nazistiska forskare och japanska forskare bara för att de kunde hjälpa med forskning och data om biologisk krigföring som de började utveckla under WW2. Inte alla nazister var krigsförbrytare men de fanns några och alla som deltog i Enhet 731 borde avrättas.

Självklart roffade USA åt sig tyska och japanska raketforskare. Inte så att dom hade något val, för det gjorde Ryssland med, så det vara att försöka roffa åt sig så många som möjligt innan ryssarna lade beslag på dom. Intellektuell kapacitet är värdefullt, det kan man inte försumma, det måste man ta tillvara på.

Inte heller behöver man måla upp Tyska forskare som nazister, då det var krig, dom var medborgare i sitt land, och gjorde sitt jobb, det innebär inte nödvändigtvis någon ideologisk övertygelse.
Än idag jagar man nazister från andra världskriget, och arresterar dementa 90- och 100-åringar.

Även Sverige välkomnar krigsförbrytare med öppna armar. SÄPO har koll på terrorresenärer och krigsförbrytare men dessa välkomnas till Sverige med öppna armar där de vårdas för deras skador på våra sjukhus, får socialbidrag, sociala insatser, bostäder, mm.

Skrivet av Lordsqueak:

'Ok, men om man använder en extern server, så kan det fungera' , har vissa resonerat. Mjo, kanske, Men detta skulle generera massor av trafik till en extern server. Något som direkt skulle upptäckas.

Jag kan tänka mig att det blir svårt att upptäcka trafik om det TLS över TCP på port 443. Nästan all internettrafik är väl numera det. Krypterat och oigenkännligt från annan webb-trafik.

Skrivet av Ferrat:

Alltså det krävs inte så mycket gates för att göra en väg in, chippet i sig gör nog bara en eller två tasks max hårdvarumässigt och innehåller extremt lite minne om något, vilket sedan ger tillgång till större delar av systemet "oupptäckt" vilka sedan går att nyttja för mer komplexa saker.
Gissningsvis är det inte 10 eller 7 nm utan snarare något äldre, det är ingen specifik arkitektur för chippet i sig är nog inte komplext nog att klassas som en arkitektur i sig är min gissning.
Chippet lär sitta på en eller ett par bussar mellan tex CPU och RAM då det är där det mesta intressanta i en dator sker och om du vill ha access så är det där du lättast injekterar samt läsa av, kan även finnas en direkt koppling till nätverkskretsen för att kunna göra kopplingar som systemet inte kan se mjukvarumässigt.

Angående BMC vet jag inte exakt men gissar att den digererar om saker eller öppnar en väg för avläsning då den sköter trafiken mellan hårdvara och mjukvara.

Angående tillverkningen så är kostnaden inte bara fabriker, det är en del rare earths som krävs för tillverkning och där är Kina långt före alla andra så att ta in saker blir mycket dyrare.

Ja, det behöver inte vara en avancerad bakdörr med massa funktionalitet. Bara något som
lyssnar efter en magisk sträng och sedan börjar exekvera instruktioner.

Ja, hade något tillgång till att läsa/skriva till RAM så vore det rätt kraftfullt. Då allt som kommer in från NIC hamnar i RAM och där läses det, och sen om den kan exekvera på CPUn.

Bra är att Facebook börjat satsa på open source BMC som en del av deras Open Compute Project. Jag hoppas att open source BMC blir allt vanligare framöver.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Facebook-...

Jag tror att rare-earth minerals krävs för mobilutrustning som antenner och så. Tror inte dom behövs i vanlig elektronik som i moderkort, grafikkort, CPU, RAM, SSD, etc.

Permalänk
Medlem

@rektor: De flesta japanska forskare var forskare inom biologisk krigföring speciellt Enhet 731 som fick immunitet från USA och inte raketforskning och alla där var krigsförbrytare påpekade också att inte alla tyskar var krigsförbrytare men det fanns krigsförbrytare där också.

Det är Tyskland som jagar sina krigsförbrytare USA hjälper knappast till tyskarna har gjort ett ordentligt jobb att fånga sina krigsförbrytare och ska ha beröm för det.

Japaner har vitmålat allt och har inte åtalat en enda krigsförbrytare från enhet 731.

Som sagt påpekade jag bara USA hyckleri de ägnar sig också åt industriell spionage och ger forskare immunitet ifall det kan driva fram forskningen för USA.

Industriell spionage har pågått i evigheter och kommer fortsätta existera det är upp till våra underrättelse tjänster att fånga de och våra domstolar att åtala folk som spionerar på oss i väst världen.

Att säpo tillåter krigsförbrytare att komma till Sverige är förkastligt men har du belägg för dina påståenden? Vad jag vet så försöker svenska domstolar åtala krigsförbrytare om de har tillräckligt med bevis.

Vill påpeka att vissa krigsförbrytare verkligen var monstren om du ursäkter deras beteenden så har vi ingen moralisk grund att kritisera andra regeringar brutala förtryckningar av sina länder.

Vi borde däremot verkligen ha tillverkningen av datorer, mikro chip i Europa för att minska beroende av Kina när det gäller tillverkning av kritiska system.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@rektor: Ah du har rätt om rare earths, hade inte kollat utan bara kopplat ihop helheter A+B=C när det inte var så ;P Dock kan jag se att elektroniktillverkningen skiftat till Kina mer och därmed chipp med pga närhet och mindre tullar etc kombinerat med Kinas priser på arbete och ekonomiska push. Vore dock intressant att veta vad prisskillnaden på ett chip skulle bli om det tillverkades i t.ex. Sverige.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Även Sverige välkomnar krigsförbrytare med öppna armar. SÄPO har koll på terrorresenärer och krigsförbrytare men dessa välkomnas till Sverige med öppna armar där de vårdas för deras skador på våra sjukhus, får socialbidrag, sociala insatser, bostäder, mm.

Med öppna armar är att ta i. Däremot saknas i stor utsträckning två saker; relevant lagstiftning och tillräcklig bevisning för att binda person till en misstänkt kriminell handling. Pratar vi om svenska medborgare som rest till Syrien och stridit, vare sig för IS eller andra, är det för många personer vi pratar om, men inte i sig särskilt många.

Alternativet vore att döma folk på misstanke och vips så är Sverige inte mycket bättre än en bananrepublik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ja med tanke på hur mycket bättre diktaturerna fungerar än får så kallade "demokrati" så är det lite oroande.

I diktaturer får de saker gjorda snabbt utan något tjafs och själv bor man i ett land där politikerna inte kan få fram en statsminister och beter sig som dagisbarn.

Tja, Nazityskland visade ju upp en väldig effektivitet på vissa områden men jag har mycket svårt att se det som något positivt.

Permalänk
Medlem

Chip eller inte, Hur får de kommunikation med chipet?

Antingen så är det helt fristående och komminicerar utan "intergration av OS" men detta bygger på att den alltså har egna nätverks inställningar vilket kräver IP genom DHCP osv. Vilket isåfall innebär att det borde synts många fler enheter än det fanns fysiskt.

Alternativ 2 den intergrerade med OS som vilket chip som helst, Vilket kräver en drivrutin som faktiskt ser till att den kommunicerar med rätt part. Vilket isåfall kräver att Apple / Microsoft / Unix-Communityn måste vara delaktiga och bidra med denna drivrutin för detta ska vara praktiskt ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Tja, Nazityskland visade ju upp en väldig effektivitet på vissa områden men jag har mycket svårt att se det som något positivt.

En stark ledare med bra moral osv är alltid bättre än Demokratiskt styre. Folk röstar inte på det som är "Bäst", de röstar på de som är positivt för dem inte det som gynnar samhället i stort och glöm inte att folk är idioter.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Två personer har lajkat ditt inlägg. Konstigt.
Ser du ingen skillnad på demokrati och diktatur, eller dåligt fungerande demokratier och diktaturer, så föreslår jag att du grundar dig lite i modern historia och besöker några välfungerande diktaturer.

Såhär skrev jag på din förra diktator-kommentar:

En diktator får saker gjorda. Men för vem? Nog får Erdogan saker gjorda. Men har tar hela Turkiet med sig i processen. När ekonomin och saker som inte han kan styra beskyller han det egna folket och en global konspiration mot Turkiet. Så nog har även diktatorer andra att beskylla för sin egen brist på framgång.

Varför denna förkärlek till diktaturer?

Nu har du hängt upp dig på din egen propaganda lite.

Kolla t.ex på diktatorn Saddam Hussein som fick saker gjorda och även om han avrättade folk så tror jag väldigt många i Irak föredrog det över demokrati ISIS man fick efter hans död.

Enligt mig är det samma skit, 1 idiot eller 900 idioter som styr spelar mindre roll men en diktator slipper spendera tid och flera miljoner på facebook ads för att bli omvald och kan istället fokusera på sitt jobb mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Chip eller inte, Hur får de kommunikation med chipet?

Antingen så är det helt fristående och komminicerar utan "intergration av OS" men detta bygger på att den alltså har egna nätverks inställningar vilket kräver IP genom DHCP osv. Vilket isåfall innebär att det borde synts många fler enheter än det fanns fysiskt.

Alternativ 2 den intergrerade med OS som vilket chip som helst, Vilket kräver en drivrutin som faktiskt ser till att den kommunicerar med rätt part. Vilket isåfall kräver att Apple / Microsoft / Unix-Communityn måste vara delaktiga och bidra med denna drivrutin för detta ska vara praktiskt ?

Jag hade låtit den prata med BMC:n i Supermicros grunkor och låtit den lägga sig bakom en NAT brygga mot IPMI gränssnittet. Då har den i alla fall inte synts som en extra nätverksenhet men fortfarande så hade den genererat trafik som inte borde vara där, men samtidigt så är det inte enkelt att hålla reda på lite trafik som då och då anropar en Amazon hyrserver som i sin tur skickar data vidare till Kina.

Redigerat inlägg §1.2 /mod
Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Trevlig halmdocka du har, men jag har aldrig hävdat att det var det. Vad det dock rör sig mot är uppvigling. Notera tex mannen som dödade en gäng journalister och vad han sa...

Inlägget jag svarade på var:

Skrivet av justabit:

Med tanke på den retorik som den amerikanska staten för mot media så är det nog inte så långt in i framtiden innan de börjar göra det. Dödstraffet finns ju redan där.

Det var du som tog på dig att försvara det påståendet med hänvisning till att Donald Trump har kallat vissa medier för "fake news". Om du ger dig in i en diskussion utan att läsa vad du försvarar faller det faktiskt på dig.

Skrivet av filbunke:

Han är ansvarig för vad han säger. Personligt ansvar och allt det där?

Så är du ute efter att hitta något att skylla på honom eller att hitta var problemen startade?

Skrivet av filbunke:

Varför skulle den inte vara pålitlig? Vad finns det för fel i den? Att du tycker att det borde vara så innebär inte den är det.

Kan vända på det, varför skulle den vara det? Om du kollar på källhänvisningarna är nästan samtliga från medier som konstant kritiserar Donald Trump. De få som inte är det är citat utan sammanhang från Twitter.

Skrivet av filbunke:

Syftet verkar ha mer att göra med att du skall få sista ordet. Hade du verkligen brytt dig om regeln, så hade du inte återigen svarat...

Va? Går vi på dagis nu eller? Men vet du vad, du vinner. Nästa inlägg kommer jag inte att svara på, så då får du sista ordet. Hoppas du är nöjd med den "vinsten", om man nu hederligt kan hävda det.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Nu har du hängt upp dig på din egen propaganda lite.

Kolla t.ex på diktatorn Saddam Hussein som fick saker gjorda och även om han avrättade folk så tror jag väldigt många i Irak föredrog det över demokrati ISIS man fick efter hans död.

Enligt mig är det samma skit, 1 idiot eller 900 idioter som styr spelar mindre roll men en diktator slipper spendera tid och flera miljoner på facebook ads för att bli omvald och kan istället fokusera på sitt jobb mer.

Du har ingen som helst koll på Saddam Husseins terrorstyre. Saddam vidhöll den regim som Islamiska Staten hade önskat infria.

Samhällshälsofaktorer såsom skolgångsfrekvens och förväntad livslängd ökar i Irak och är bättre än innan Irakkriget. Skolgången särskilt är dramatiskt mycket bättre idag än under 90-talet. Nog för att Irak har problem. Men samhällshälsan tycks generellt ha förbättrats de senaste decennium. Inte försämrats.

"Enligt mig är det samma skit, 1 idiot eller 900 idioter som styr spelar mindre roll men en diktator slipper spendera tid och flera miljoner på facebook ads för att bli omvald och kan istället fokusera på sitt jobb mer."

Förutom att diktatorn behöver spendera skattebetalarnas, eller undersåtarnas, pengar på intern social kontroll för att bibehålla sin maktposition. Ofta med våld, kidnappningar, utomrättsliga fängslanden och tortyr mot oliktänkande. Allting du skriver kring ämnet illustrerar att du inte har någon sorts förnuftig grundning i ämnet utan skriver med en märkligt reaktionär prägel. Detta är saker som präglar samhället i sin kärna och oundvikligen gör sig intimt påmind i människors liv. Medan du tycks trivialisera detta till att handla mest om vilket ansikte som pryder landets regeringshemsida, utan vidare konsekvenser mer än påstådd handlingskraft. Ytligheternas ytligheter.