Ersättning AM4 backplate omöjligt att få tag på?

Permalänk
Medlem

Ersättning AM4 backplate omöjligt att få tag på?

Hej @Asus_Tommy och @Asus_Troy

Jag skulle behöva något klartgjort kring ett svar jag fick från Asus supporten.

Jag skickade in ett meddelande om att till min Crosshair 6 bräda så tycktes min backplate inte riktigt vara som den ska. När jag ska skulle skruva i en arctic cooling kylare så gick en av skruvarna bara runt som man fäster i AM4 backplaten. Jag misstänkte då att det kanske var fel på en skruv som följde med till kylaren, men jag testade även AMD's wraith spire kylare som jag hade liggande, och det var även samma sak där.

Så det verkar vara ngt fel på gängorna som skruven ska sitta i på backplaten. Jag undrade kort och gott om Asus supporten hade möjlighet att skicka mig en ny backplate.

Jag fick svaret att det hade de gärna gjort men att de inte har några samt:

"detta täcks inte heller av garantin utan ni får köpa en ny från butik".

Och då undrar jag, menar personen att jag måste köpa ett nytt moderkort? Eller menar de köpa en AM4 backplate? För jag har faktiskt mailat 3 butiker redan samt Arctic Cooling och www.asusparts.eu för att fråga om jag kan antingen få eller köpa en backplate. Ingen av dem har extra backplates och alla hänvisade till tillverkaren av moderkortet.

Så hur kan jag gå till väga för att få en ny backplate? Jag vill inte behöva göra en RMA för hela mitt moderkort bara för att backplaten inte är som den ska.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Hej!

Tyvärr så lagerhåller vi inte på några reservdelar till moderkort i Norden så även om jag skulle vilja så kan jag inte skicka ut någon backplate. Med andra ord så är mitt svar detsamma som supporten, ett hänvisande till återförsäljare. Alternativt så kan du, som även supporten nämnde, köpa en backplate från en tredje part men det kan vara svårt att få tag på. Jag har full förståelse att det är omständligt att ta med moderkortet till återförsäljaren men det finns inget annan lösning jag kan presentera i dagsläget.

Permalänk
Medlem

@ASUS_Troy: Tack för snabbt svar, jag får köpa en annan kylare som har en egen backplate lösning och försöka få tag i en backplate vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av ASUS_Troy:

Hej!

Tyvärr så lagerhåller vi inte på några reservdelar till moderkort i Norden så även om jag skulle vilja så kan jag inte skicka ut någon backplate. Med andra ord så är mitt svar detsamma som supporten, ett hänvisande till återförsäljare. Alternativt så kan du, som även supporten nämnde, köpa en backplate från en tredje part men det kan vara svårt att få tag på. Jag har full förståelse att det är omständligt att ta med moderkortet till återförsäljaren men det finns inget annan lösning jag kan presentera i dagsläget.

Ni har inte börjat ha sånna i lager eller skicka ut från supporten nu? För jag kommer nog ha samma problem med min nya vattenkylning, för hade de problemet med min fractal design vatten kylning, så fick skruva igenom hårt och sätta moderkorts distanser för att hålla kvar det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem