Vad är det som flaskar i Insurgency Sandstorm betan?

Permalänk
Medlem

Vad är det som flaskar i Insurgency Sandstorm betan?

Hej, jag har börjat spela betan och kan först och främst rekommendera det starkt då det är riktigt skojj när det fungerar bra.
Min fps fluktuerar mellan 100 (fps target) - ända ner till 30-40~ fps.

Fast med monitor medans jag spelar så är gpu vid 70% load och cpu på samma typ vid dessa drops så vad kan det vara? Ram usage står på runt 7200Gb

Jag har följande komponenter :
I7 4770k klockad till 44.
Gtx 1080 ti 2025 mhz
8gb ram

Tack
Mvh

Permalänk
Medlem

Mest troliga är att det är mjukvaran som står för majoriteten av problemen. Det är lite av poängen med betor, och verkar vara väldigt många som klagar över sporadiska fps drops. Och det med allt från lowend APUer till 8700k med 1080 Ti.

Dock, 7200 Gb?

Permalänk
Medlem

lite roligt att du starkt rekommenderar ett spel för att det funkar bra men sen frågar vad som kan vara fel för det inte funkar bra. tror det säkert bara är dåligt optimerat pga att de är beta o just därför det är beta atm.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Mest troliga är att det är mjukvaran som står för majoriteten av problemen. Det är lite av poängen med betor, och verkar vara väldigt många som klagar över sporadiska fps drops. Och det med allt från lowend APUer till 8700k med 1080 Ti.

Dock, 7200 Gb?

Jo jag antar att du har rätt i det. Är ram förbrukningen som visas ingame på afterburner förbrukningen totalt av systemet eller bara av spelet?

7200mb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

lite roligt att du starkt rekommenderar ett spel för att det funkar bra men sen frågar vad som kan vara fel för det inte funkar bra. tror det säkert bara är dåligt optimerat pga att de är beta o just därför det är beta atm.

Jo jag vet. När det flyter på bra så är det riktig roligt och sedan senaste uppdateringen så flyter det för det mesta på okej faktiskt. Jag har undrat varför det "hackar" bara eftersom jag inte kan se någon flaskhals på afterburner .

Tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse92:

Jo jag antar att du har rätt i det. Är ram förbrukningen som visas ingame på afterburner förbrukningen totalt av systemet eller bara av spelet?

7200mb

Skickades från m.sweclockers.com

Förmodligen totalt, men ja, det är också en väldigt rimlig anledning till problem. 8 gig är i underkant, och spelet verkar gilla att hogga minne. Du kan plocka upp begagnat DDR3 för få kronor, och om inte annat kommer det säkerligen ge dig en bättre vardag överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Förmodligen totalt, men ja, det är också en väldigt rimlig anledning till problem. 8 gig är i underkant, och spelet verkar gilla att hogga minne. Du kan plocka upp begagnat DDR3 för få kronor, och om inte annat kommer det säkerligen ge dig en bättre vardag överlag.

Ska kolla upp det om att lägga till mer ram. Har funderat på att uppgradera till nästa 9700 modell men kanske bättre att vänta till 7nm eller vad det heter som ska bli nästa genombrott

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse92:

Ska kolla upp det om att lägga till mer ram. Har funderat på att uppgradera till nästa 9700 modell men kanske bättre att vänta till 7nm eller vad det heter som ska bli nästa genombrott

Skickades från m.sweclockers.com

Det är rimligtvis åtminstone ett halvår kvar innan Matisse kommer ut. Unna dig några hundralappar värt av minne tills dess.

Permalänk
Medlem

@TheNoNa: Detta är moderkort och minnen som sitter just nu:

https://www.inet.se/produkt/5315098/corsair-8gb-2x4gb-ddr3-cl...
https://www.inet.se/produkt/1902482/asus-z87-pro-atx

Måste jag köpa exakt likadana minnen som dom jag har eller kan man blanda sålänge det är samma frekvens och så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse92:

@TheNoNa: Detta är moderkort och minnen som sitter just nu:

https://www.inet.se/produkt/5315098/corsair-8gb-2x4gb-ddr3-cl...
https://www.inet.se/produkt/1902482/asus-z87-pro-atx

Måste jag köpa exakt likadana minnen som dom jag har eller kan man blanda sålänge det är samma frekvens och så?

Du kan blanda nästan hur som helst. Men det finns lite tumregler. Försök matcha så gott som möjligt, men undvik att köpa långsammare minnen om möjligt. Det händer att man får kompatiblitetsproblem, men i min erfarenhet är det fantastiskt ovanligt. Jag har aldrig haft problem med det, och mixat och matchat ganska hejvilt.

Dock, om du orkar så rekomenderar jag att kika på begagnatmarknaden, du borde kunna hitta minnen för 30-40 kr/GB utan större problem. Det finns ganska gott om människor som uppgraderar från DDR3 till DDR4.