Råkade vrida CPU-kylare och nu startar inte datorn.

Permalänk
Medlem

Råkade vrida CPU-kylare och nu startar inte datorn.

Hej!

Satte på nya fläktar på min hyper 212-EVO kylare idag och när jag gjorde det så råkade jag vrida till hela kylaren en bit, inte mycket, men ändå märkbart. Nu startar inte datorn, den stänger av och startar om innan den når bios skärmen. Självklara lösningen här är att ta av kylaren och byta kylpasta och prova igen, men tänkte först söka lite råd här om detta är bästa alternativet då jag inte gärna gör det i onödan.

Har provat att cleara CMOS men det hjälpte inte.

Vad kan ha orsakat felet? överhettar processorn helt enkelt eller kan nått värre ha hänt? Kan jag ha böjt någon pin under processorn? Kylaren har suttit på i 2-3 år och funkat klockrent jämt.

Edit: Har ingen POST-högtalare, men ska höra runt och se om jag kan få tag på en.

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooD:

Hej!

Satte på nya fläktar på min hyper 212-EVO kylare idag och när jag gjorde det så råkade jag vrida till hela kylaren en bit, inte mycket, men ändå märkbart. Nu startar inte datorn, den stänger av och startar om innan den når bios skärmen. Självklara lösningen här är att ta av kylaren och byta kylpasta och prova igen, men tänkte först söka lite råd här om detta är bästa alternativet då jag inte gärna gör det i onödan.

Har provat att cleara CMOS men det hjälpte inte.

Vad kan ha orsakat felet? överhettar processorn helt enkelt eller kan nått värre ha hänt? Kan jag ha böjt någon pin under processorn? Kylaren har suttit på i 2-3 år och funkat klockrent jämt.

Nya fläktar kan betyda att den tror att fläkten står stilla.
En del moderkort stoppar "POST" om den inte hittar en fläkt signal.
Kolla att du har en fläkt kopplad i "CPU_FAN", och att du inte kör en 3 pins i ett 4 pins uttag eller tvärtom.
Om allt verkar stämma så kan du ju plugga i din gamla fläkt där den satt för att komma in i BIOS/UEFI och där kunna stänga av fläktvarningen.

Att rucka på flänsen är ju inte optimalt för temperaturer, men det skall heller inte förhindra en POST.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Jävlar vilket skönt svar, var 3-pin fläktar jag satte i. Trodde de skulle funka då de hade många recensioner från folk som använder de med sin kylare på Inet. ska stoppa i den gamla på direkten och prova.

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooD:

@Svensktiger: Jävlar vilket skönt svar, var 3-pin fläktar jag satte i. Trodde de skulle funka då de hade många recensioner från folk som använder de med sin kylare på Inet. ska stoppa i den gamla på direkten och prova.

Det är (oftast) ingen fara att köra 3 pin i ett 4 pin uttag.
Men moderkortet kan ju ha lite svårare att fatta vad som händer och få lite panik
Finns säkert nånting som heter typ: "Ignore fan errors" eller liknande.

Permalänk
Skrivet av DooD:

Hej!

Satte på nya fläktar på min hyper 212-EVO kylare idag och när jag gjorde det så råkade jag vrida till hela kylaren en bit, inte mycket, men ändå märkbart. Nu startar inte datorn, den stänger av och startar om innan den når bios skärmen. Självklara lösningen här är att ta av kylaren och byta kylpasta och prova igen, men tänkte först söka lite råd här om detta är bästa alternativet då jag inte gärna gör det i onödan.

Har provat att cleara CMOS men det hjälpte inte.

Vad kan ha orsakat felet? överhettar processorn helt enkelt eller kan nått värre ha hänt? Kan jag ha böjt någon pin under processorn? Kylaren har suttit på i 2-3 år och funkat klockrent jämt.

Edit: Har ingen POST-högtalare, men ska höra runt och se om jag kan få tag på en.

Prova och ta av och sätta på kylaren igen, och ta ut CPU ur socketen och sätta tillbaks, inte för att just det skulle göra någon skillnad men ändå. Kolla även att fläkten går som den ska.

Edit: Var lite sen såg jag

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Funkade tyvärr inte med gamla fläkten heller Bara att prova byta kylpasta eller?

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Medlem

@TwentyØnePenguins: Fläkten går som den ska, antar att jag får prova byta kylpasta och reseata CPU

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Medlem

@DooD: Tror du får kolla så inga pins har blivit skadade i samband med vridningen utav kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är (oftast) ingen fara att köra 3 pin i ett 4 pin uttag.
Men moderkortet kan ju ha lite svårare att fatta vad som händer och få lite panik
Finns säkert nånting som heter typ: "Ignore fan errors" eller liknande.

Skrivet av TwentyØnePenguins:

Prova och ta av och sätta på kylaren igen, och ta ut CPU ur socketen och sätta tillbaks, inte för att just det skulle göra någon skillnad men ändå. Kolla även att fläkten går som den ska.

Edit: Var lite sen såg jag

Skrivet av thomson:

@DooD: Tror du får kolla så inga pins har blivit skadade i samband med vridningen utav kylaren

Är detta bra för att ta bort gamla kylpastan från processorn?

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Skrivet av DooD:

Är detta bra för att ta bort gamla kylpastan från processorn?

Det ska nog funka, om du inte vill ta dig iväg till kjell behöver du inte ens det om du bara ska felsöka, se till att få av den gamla kylpastan med hushållpapper eller liknande. Inte bästa lösningen long term, men som sagt, för felsökning så går det bra.

Permalänk
Medlem

@TwentyØnePenguins: Kan jag sätta på kylaren igen utan kylpasta alltså?

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Skrivet av DooD:

Är detta bra för att ta bort gamla kylpastan från processorn?

Är nog bra men du kan också gå till ICA eller biltema och skaffa aceton eller isopropyl-alkohol samt. örontops. På ICA finns små flaskor aceton som jag tror kostar ca 30kr, tops 11kr. Blir billigare och aceton är alltid bra att ha hemma för för färg/lim/desinficering/upplösning av kylpasta eller annat kladd på datordelar/vad som helst/etc.
Just örontops doppade i aceton är kanon, blir likt ett litet precisionsverktyg som dels löser upp kylpastan och dels absorberar allt kladd. Man kommer t.ex. åt kanterna på själva CPUn utan att nudda pinnarna/kretserna.

Permalänk
Medlem

@Irrationell: Tackar! Då går jag till ica och köper. Är det en sånhär jag ska leta efter?

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

Är nog bra men du kan också gå till ICA eller biltema och skaffa aceton eller isopropyl-alkohol. På ICA finns små flaskor som jag tror kostar ca 30kr, blir billigare och aceton är alltid bra att ha hemma för för färg/lim/desinficering/kylpasta eller annat kladd på datordelar/etc.
Vanliga örontops är kanon, doppa i aceton och sedan har du ett precisionsverktyg som löser upp kylpasta jättebra och kommer åt runt kanter på själva CPU etc.

akta plastdelar dock aceton kan lösa upp vissa plaster

och se till att du får aceton utan olja och andra tillsatser om du går på ICA om det som jag misstänker är nagellacksborttagning ovan menar, är det enda acetonbaserade jag kan komma på som oftast även innehåller massa andra tillsatser som säljs på ICA iaf men kanske finns ren aceton på ica också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@DooD: Nja, det kan jag nog inte rekomendera, kör alltid med kylpasta om du bryr dig om grejorna.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

akta plastdelar dock aceton kan lösa upp vissa plaster

och se till att du får aceton utan olja och andra tillsatser om du går på ICA om det som jag misstänker är nagellacksborttagning ovan menar är det enda acetonbaserade jag kan komma på som oftast även innehåller massa andra tillsatser som säljs på ICA iaf men kanske finns ren aceton på ica också.

Skrivet av DooD:

@Irrationell: Tackar! Då går jag till ica och köper. Är det en sånhär jag ska leta efter?

Gripen aceton som TS har citerat är ren och innehåller ingen olja.
Bra att akta plastdelar men man ska ju inte hälla vätskan i hela datorn, utan tops eller hushållspapper och torka av så går det bra.

Permalänk
Medlem

@TwentyØnePenguins: min kylpasta tub (den som följde med med det som är kvar i) har ju stått sen jag satte på kylaren (typ 2-3 år), är den safe att använda eller bör jag köpa ny?

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Medlem

@Irrationell: Då tittar jag efter sån på ica!

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Moderator
Moderator

@DooD Sannolikheten att felet beror på att du dragit runt kylpastan lite torde vara närmast obefintlig. Felsök ordentligt först, du har antagligen kommit åt någon kabel/kontakt eller annat under tiden du pillat.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit: Ska se om jag kan få tag på en POST-högtalare och sen ta det därifrån

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Skrivet av DooD:

@TwentyØnePenguins: min kylpasta tub (den som följde med med det som är kvar i) har ju stått sen jag satte på kylaren (typ 2-3 år), är den safe att använda eller bör jag köpa ny?

Sålänge den inte torkat så ska det nog gå bra.

Permalänk
Skrivet av DooD:

@TwentyØnePenguins: min kylpasta tub (den som följde med med det som är kvar i) har ju stått sen jag satte på kylaren (typ 2-3 år), är den safe att använda eller bör jag köpa ny?

I plaståse kan jag tänka mig att det torkat till betong men om det är en tub och/eller om den är något krämig så är det lugnt. Mina tuber håller flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooD:

Är detta bra för att ta bort gamla kylpastan från processorn?

Spendera inte en krona extra på lösningsmedel om du inte även tänkt att använda det till annat.
Det går precis lika bra med lite hushållspapper och tålamod.

Och du måste ha kylpasta, annars kommer temperaturerna att bli mycket höga och i värsta fall skena okontrollerbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Sålänge den inte torkat så ska det nog gå bra.

Skrivet av Irrationell:

I plaståse kan jag tänka mig att det torkat till betong men om det är en tub och/eller om den är något krämig så är det lugnt. Mina tuber håller flera år.

Skrivet av Svensktiger:

Spendera inte en krona extra på lösningsmedel om du inte även tänkt att använda det till annat.
Det går precis lika bra med lite hushållspapper och tålamod.

Och du måste ha kylpasta, annars kommer temperaturerna att bli mycket höga och i värsta fall skena okontrollerbart.

Uppfattat! Ska ut och jaga efter en POST-högtalare och felsöka ordentligt först

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Medlem

DEN STARTAR! Tog ur alla ramminnen utom 1 och då startade den, måste råkat stött till något av dem, ska ta reda på vilken

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Skrivet av DooD:

DEN STARTAR! Tog ur alla ramminnen utom 1 och då startade den, måste råkat stött till något av dem, ska ta reda på vilken

kan även va böjda pinnar under cpu. minnes controllern sitter i cpu så typ 1/3 av stiften under är just för ramminnet men kolla minnena först är en bra början då det är lättare att börja med.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Testa allt ram i samma "hål" så att du verkligen vet att det inte är fel på ram-stickorna

Permalänk
Medlem

Update: testade alla RAM-slots med minnet som fungerade och därefter alla minnen individuellt. Datorn startade varje gång. Sedan testade jag att köra i alla ram minnen igen (4*4gb) och datorn startade även då. Så nu vet jag inte riktigt vad som hände då jag inte längre kan återskapa felet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Skrivet av DooD:

Update: testade alla RAM-slots med minnet som fungerade och därefter alla minnen individuellt. Datorn startade varje gång. Sedan testade jag att köra i alla ram minnen igen (4*4gb) och datorn startade även då. Så nu vet jag inte riktigt vad som hände då jag inte längre kan återskapa felet.

Skickades från m.sweclockers.com

kan vara så enkelt att en sticka satt lite snett i sockeln och inte hade kontakt med alla stiften.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Måste vara nått sånt. Alla såna klickfästgrejor var nerfälda dock, men antar att den kan hamna lite snett ändå om man stöter till den.

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm