behöver hjälp med skoluppgift som har med dator och nätverksteknik och göra

Permalänk

behöver hjälp med skoluppgift som har med dator och nätverksteknik och göra

Som rubriken lyder - någon som känner sig manad? hade varit till väldigt stor hjälp.
Tack på förhand. Här nedan kommer uppgiften.

Utförande: Du har fått i uppdrag att hjälpa 4 personer med att köpa datorkomponenter enl Van Noymann som ska byggas ihop till en dator (ni behöver ej köpa skärm eller tillbehör såsom mus & tangentbord men föreslå gärna!).

Ni ska också välja lämpligt operativsystem samt ta med ev. kostnad för detta i er beräkning. Personerna har olika behov och budget: Namn Användningsområde Budget•

Mormor Mormor tänker bara använda sin dator till att surfa med (mest PRO’s hemsida, och rätta sina bingolotter online) samt skriva arga insändare till lokaltidningen med hjälp av en ordbehandlare. Max 3 000 kr gärna mindre.

•FPS-Fredrik Fredrik vill ha den värsta spelmaskinen som går att få för de 20 000 kronor som han vunnit på trisslott. 20 000 kr•

Server-Sven Vill ha en filserver hemma för privatbruk. På denna skall han spara allt viktigt som inte får försvinna. Server-Sven vill ha så bra ”upptid” som möjligt. 8 000 kr•

Dig själv! (obegränsad budget) Ni ska nu välja komponenter och motivera ert val. 1

. Börja med att fundera på vilka komponenter som bör prioriteras samt antal och typ.2. Välj en lämplig webbutik och använd den (det blir dyrt med frakt från olika ställen). 3. Fyll i inköpslistorna samt motivera ert val. Beskriv tydligt vad ni fokuserat på och varför samt konfiguration/antal av komponenter .Filen(layouten) på specifikationerna kommer att värdesättas

Permalänk
Hedersmedlem

Hela poängen med en skoluppgift är väl att du ska göra uppgiften i fråga (så att du kan lära dig något), inte bara lägga ut hela uppgiften för oss här på forumet att göra från början till slut?

Permalänk
Medlem

Vad är det du behöver hjälp med?

Oh, och än mer intressant, vem är Van Noymann? Den här tråden är bokstavligen enda träffen på google.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska sätta ihop olika maskiner som du tror hade fungerat för dessa personer och sedan lägga ut det här och motivera varför du har tänkt som du har tänkt. Är det något som ser supertokigt ut då hjälper jag dig mer än gärna på traven, men det är betydligt bättre om du försöker lära dig själv först.

För övrigt så verkar ju "Server-Sven" ganska ball. Han hade jag velat ta en öl med.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Rolig uppgift. Mitt tips är att du försöker själv. Återkom sedan här med varukorgar så kan vi komma med tips. Vi gör dig en björntjänst om vi gör arbetet åt dig.

Edit: Jag var inte tillräckligt snabb på bollen.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Van Noymann...?

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Vad är det du behöver hjälp med?

Oh, och än mer intressant, vem är Van Noymann? Den här tråden är bokstavligen enda träffen på google.

Gissar på att det syftas på von Neumann.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

För övrigt så verkar ju "Server-Sven" ganska ball. Han hade jag velat ta en öl med.

Jag vet inte om jag håller med. Han ska ha maximal uptime men vill bara lägga 8000 kronor. Arketypen av en jobbig snål kund som ska ha allt men inte betala något.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Det är ok att be om tips och råd ifall man har fastnat i ett delmoment, men renodlad läxhjälp (lös uppgiften åt mig) faller under §3.4.

Citat:

§3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde. Det inbegriper trådar där man ber någon att utföra en tjänst, svara på en enkätundersökning eller delta i ett evenemang.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...