uppgradera gammal dator till ungarna.

Permalänk
Medlem

uppgradera gammal dator till ungarna.

har köpt en ny dator till mig själv så ungarna fick ta min gamla för att kunna spela spel som fortnite, overwatch och heroes of the storm. funkar hyfsat på låga inställningar men börjar lagga lite till och från och den börjar låta rätt högt.
finns det nåt som går att uppgradera hyfsat billigt för att det ska funka bättre eller är det lika bra att köpa nytt rakt av.?
de behöver inte kunna köra på högsta grafik eller så alls men ska funka att köra utan lag är tanken.
tror den är köpt 2011 så har några år på nacken...
här är specsen.:

1 ST 605521 Fractal Design Define R3 Black Pearl
Fläktar:1x 120mm Front, 1x 120mm Bak,
Ljudabsorberande, ATX, mATX, mITX

1 ST 601838 Chieftec Nitro Series BPS-650C 650W
PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 2x
6+2pin PCIe, 6x SATA, 140mm Fläkt

1 ST 609506 Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950
Quad Core, 3,06Ghz, Socket 1366, 8MB,
130W, Boxed w/fan

1 ST 601184 Gigabyte GA-X58A-UD3R
ATX, Socket-1366, DDR3, 4xPCI-Ex(2.0)x16,
SATAA 6Gb/s, USB 3.0, Rev2.0

2 ST 437583 Kingston DDR3 HyperX 1600MHz
6GB Kit w/3X HyperX 2GB DDR3, CL9-9-9-27

1 ST 619517 PowerColor Radeon HD 6950 2GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort

1 ST 575186 Western Digital Caviar® Green™ 1TB
SATA 3Gb/sec, dynamic 5400-7200RPM, 64MB

tack på förhand.!

Permalänk
Medlem

@bananana:

Nej, förutom lådan finns det nog inte någon pinal värd att behålla (PSU och hårddisk kan möjligtvis flyttas till nästa bygge om du vill snåla).

Permalänk
Medlem

Börja med ett nytt (eller begagnat) grafikkort, det kommer garanterat göra en hel del. 6950 är lite väl trött för moderna spel.

Processorn är i underkant, men du kan se hur det beter sig efter du bytt grafikkort. Här har du två möjligheter, köp en billig begagnad sexkärnig variant, eller överklocka den befintliga. Att få upp den 20% kräver ingen exotisk kylning eller komplicerade inställningar.

Om jag förstår det rätt har du 2st 6gb kit, alltså totalt 12gb ram i den, det är mer än tillräckligt.
En SSD skulle ge mycket snabbare laddningstider till spel och OS, men det kommer inte ge så mycket mer.

Att bara köpa nytt är onödigt i min mening, eftersom du kan testa att stoppa i grafikkortet i denna burken först. Skulle det vara så att det inte räcker, kan du ju köpa övriga komponenter och flytta dit grafikkortet.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Byt ut grafikkortet samt en ny kylare till cpun och överklocka den. En ssd hade inte heller skadat

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Har inte koll på moderkortet men skulle inte ett begagnat GTX 970 funka finfint.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Börja med ett nytt (eller begagnat) grafikkort, det kommer garanterat göra en hel del. 6950 är lite väl trött för moderna spel.

Processorn är i underkant, men du kan se hur det beter sig efter du bytt grafikkort. Här har du två möjligheter, köp en billig begagnad sexkärnig variant, eller överklocka den befintliga. Att få upp den 20% kräver ingen exotisk kylning eller komplicerade inställningar.

Om jag förstår det rätt har du 2st 6gb kit, alltså totalt 12gb ram i den, det är mer än tillräckligt.
En SSD skulle ge mycket snabbare laddningstider till spel och OS, men det kommer inte ge så mycket mer.

Att bara köpa nytt är onödigt i min mening, eftersom du kan testa att stoppa i grafikkortet i denna burken först. Skulle det vara så att det inte räcker, kan du ju köpa övriga komponenter och flytta dit grafikkortet.

vad ska man satsa på för grafikkort.? vill ju inte köpa nåt jättedyrt direkt.
klocka processorn har jag ingen koll alls på hur man gör men kanske inte är så svårt. hur hittar man en ny kylare som passar isåfall.?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananana:

vad ska man satsa på för grafikkort.? vill ju inte köpa nåt jättedyrt direkt.
klocka processorn har jag ingen koll alls på hur man gör men kanske inte är så svårt. hur hittar man en ny kylare som passar isåfall.?

Skickades från m.sweclockers.com

Just grafikkort så borde ju ett 1050ti eller 1060 fungera bra. Kylare finns det ett gigantiskt utbud av på alla webshoppar av datordelar.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du behöver sen kan du ju uppgradera processorn till en xeon 6-kärning (= billigt).
w3680 om du ska överklocka eller en x5675 om du bara vill ha lite mer kräm, en sån kan du nog hitta för 300 nånting spänn på ebay.

Permalänk
Medlem

Har du 24gb ram? Alla 6 slots fyllda? Isåfall har du ju ganska trevlig minnesprestanda redan.

Permalänk
Medlem

@bananana:

Nytt grafikkort så fungerar den där datorn till alla dagens spel utan problem!

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrika:

Har du 24gb ram? Alla 6 slots fyllda? Isåfall har du ju ganska trevlig minnesprestanda redan.

Jag tolkar det som 2gb i varje = 12 gb totalt
X58 och triple channel, det var tider det. Saaatan va det strula
On topic. Byt grafikkort sen räcker den bra till ungarna ett tag.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Jag tolkar det som 2gb i varje = 12 gb totalt
X58 och triple channel, det var tider det. Saaatan va det strula
On topic. Byt grafikkort sen räcker den bra till ungarna ett tag.

stämmer bra det 12 gb ram är det.
tack för alla svar, kikar efter ett nytt grafikkort till att börja med. 👍

Skickades från m.sweclockers.com