Permalänk

Fläktanslutningsproblem

Hej! Ska beställa två till 140mm chassifläktar då jag bara har två stycken, en fram en bak, och jag har bara 2 stycken case fan anslutningar på moderkortet, vad finns det för lösningar till detta där ute?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ska ansluta via moderkortet och inte till en fläktkontroller eller nätdelen så skaffa en splitter om moderkortet tål effekten, kolla i manualen...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopringelchips:

Hej! Ska beställa två till 140mm chassifläktar då jag bara har två stycken, en fram en bak, och jag har bara 2 stycken case fan anslutningar på moderkortet, vad finns det för lösningar till detta där ute?

Om du köper Noctuas premiumfläktar så följer det med en Y-kabel (splitter) så att du kan koppla dina två fram till en av moderkortets kontakter och den bakre till den andra kontakten på moderkortet.
Se till att du beställer PWM-fläktar så att varvtalet kan regleras på ett vettigt sätt, då blir datorn tyst när den inte behöver extra kylning och när den börjar bli varm så ökar fläktarna.

I regel så styrs fläktarna av CPU-temperaturen, om du har ett lite varmare (värre) grafikkort så kan du vilja styra t.ex den nedre av dina två främre fläktar på GPU-temperaturen istället. Då behöver du antingen ett nyare ASUS moderkort eller en fläktkontroller typ Corsair Commander Pro.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

1A/uttag på moderkortet är i regel standard.
Vilket innebär ca du kan ha t.ex 7st https://noctua.at/en/products/fan/nf-a14-pwm/specification på ett uttag utan problem.
Bara köpa splitters och koppla in.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB