Säkerheten vid överklockning?

Permalänk
Medlem

Säkerheten vid överklockning?

Har ett RX580 som jag fick hem igår och pluggade in i en prebuild-pc. Har överklockat några hundra mhz på core clock, och memory clock med 1gb ~.

Det jag har funderingar över är när det är farligt, antingen för mig, eller för grafikkortet när det kommer till att pilla på volten, då jag högst kommer till 83 grader celsius i olika bench. Vad kan vara farligt med överklockning?

//ksalol

Permalänk

Enkelt svar. Kortare livstid. När du överklockar så går du ju "över" kapaciteten i förtid så att säga. Alltså när du överklockar driver du ju mera spänning (ström) genom komponenten, som leder till varmare temperaturer och då sliter det också på livslängden. Kräver i alla fall bra kylning. När det gäller grafikkort går det ju att installera en sidofläkt och kanske en bottenfläkt som hjälper till att blåsa svalare luft underifrån, allt beroende på vilket chassi som används. Men den ökade spänningen kommer man i alla fall inte undan vid överklockning och det sliter på komponenten i förväg. Men hur länge det håller är väl ingen som direkt vet.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Enkelt svar. Kortare livstid. När du överklockar så går du ju "över" kapaciteten i förtid så att säga. Alltså när du överklockar driver du ju mera spänning (ström) genom komponenten, som leder till varmare temperaturer och då sliter det också på livslängden. Kräver i alla fall bra kylning. När det gäller grafikkort går det ju att installera en sidofläkt och kanske en bottenfläkt som hjälper till att blåsa svalare luft underifrån, allt beroende på vilket chassi som används. Men den ökade spänningen kommer man i alla fall inte undan vid överklockning och det sliter på komponenten i förväg. Men hur länge det håller är väl ingen som direkt vet.

Fast spänningen måste man väl ändra manuellt även på AMD?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Ja precis, just nu håller jag mig under 1.25v, och då är 1440 mhz core clock stabilt, med +15 power

Permalänk
Medlem

Överklockning i sig är inte "farligt" och förkortar inte livslängden på komponenterna (på ett mätbart sätt). Det som förkortar livslängden på komponenterna (mätbart) är temperaturen och strömstyrkan*.

Eftersom alla GPU och CPU har thermal throttling, dvs frekvensen minskar vid ökad temperatur, så kommer det vara viktigare för dig att hålla temperaturen låg än att överklocka. En GPU som thermal throttlar redan stock har ingen vinst med överklockning.

Så se till att ha bra kylning, de flesta GPU har en GPU-block i koppar (även om kylflänsarna i sig är i aluminum) och därmed kan du plocka isär och använda liquid metal på det. Betänk:

  • Var säker på att det är koppar, skrapa på ytan om den "ser ut som" aluminuim.

  • Använd transparent nagelllack för att skydda komponenterna precis run GPU.

Så om du vill vara säker på att inte korta livslängden (mätbart) på dina grejer, håll koll på temperaturen och klocka så långt du kan utan att öka spänningen.

*) Strömstyrkan är beroende på frekvensen och spänningen och är i sin tur det som genererar värmen i komponenterna.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Avstängd

Nvidia angav 5 år default som livslängd, med överklockning så sjönk deras livslängd rejält och de angav då 1 år. Nu brukar de ha rätt sopiga komponenter överlag i sina kort.

Har själv överklockat måttligt och livslängd på 3 år eller mer har varit vanligt med mina amd kort.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv

Opålitliga resultat av datorns arbete, motargumentet brukar vara att de ändå inte gör något av större värde vid datorn.

Laptops i sin tur känns lite dumt att belasta hårt då all hårdvara har små marginaler, då större marginaler påverkar storlek, vikt, ljud och pris. Utan överklockning har jag slitigt ut kylningen på 3 laptops, där den redan efter 2år har börjat höras på fläktarna att de ej är nya.

Om man däremot har en stationär och ej gör något viktigt vid datorn så ser jag få argument till att inte överklocka med sunt förnuft om behovet finns.