Datortillverkare: "Intel-processorer bristvara till 2019 års andra hälft"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Xeno88
Jag betalar ju såklart mer för mer prestanda i spel.

Varför betala mindre och få sämre upplevelse och behöva uppdatera oftare.

Köpte mina 3 8086k för 3990kr st och min 8600K för 1600kr

Går det snabbare med tre processorer, eller ville du bara skryta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

AMD tjänar såklart på att det går dåligt för Intel. Samtidigt förlorar nog vi konsumenter på det, åtminstone på kort sikt. Lägre tillgång på processorer betyder högre priser, även om AMD inte själva höjer MSRP. Men på lång sikt är det bra med en mer jämbördig fördelning på processormarknaden. Det bästa vore förstås en tredje aktör på marknaden, men kan Intel och AMD ligga på kring 50% var är ändå det en stor förbättring mot föregående år.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Vad händer Intel?!

Inte det att det påverkar mig. Kommer vänta till nästa krympning med ett köp oavsett och dessutom hade jag valt AMD om jag köpt en ny burk idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Oops! Antog att WQHD = Wide QHD = 3440x1440

Wide screen är 16:9 eller 16:10. Detdär är "ultra wide"

Edit: enligt wikipedia används ibland UWQHD för den upplösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Xeno88: Jag trodde först att du skämtade för jag köpte 8700k i våras, men tydligen inte.

Tiden där teknik blir billigare med tiden är uppenbarligen förbi

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Så länge jag får en 9700k i oktober är jag nöjd!

Så länge jag får köpa 1 i oktober är jag nöjd.
Känns ju lte tveksamt med det.
Men känns kul intel har problem!!!!
Så amd får sålt massor!!!!☺

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Enligt Sweclockers BFV beta test tappar du ca 20% i 1080p med en Ryzen 2600.

Trevligt för AMD om de kan stjäla lite marknadsandelar .

Tappar med vad?

2080Ti?
1080ti?

Varför kör du 1080 upplösning med dessa kort?

Tappar du 20% även på 1060?
Eller på 1440 upplösning?

Och är detta räknat med ASUS MCE i testet, eller äkta Intel spec?

Inlägg som det du gör här är varför folk lägger satans massa pengar på något som verkligen inte ger 20% i praktiken. För att få de 20% behöver du ha lagt en förmögenhet på GPUn redan, + snabbt RAM + troligen optimerat frekvenser. Så att köpa en CPU ger inte per automatik "20%" mer prestanda.

Om du dock har tajt budget så kan skillnaden i pris mellan tex 2600k och andra alt ge en hel del pengar över till andra saker. Så då börjar kompromissen. Om pengar inte är problemet, varför kör du inte 7980XE, eller någon annan värsting?

Så inga tvivel på att du kan hitta udda fall där 20% är skillnaden... frågan är, hur mycket kostar de extra 20% i snabb GPU, snabb CPU och RAM, och kommer du ens märka det om de flesta ändå sitter på 60Hz paneler?

Permalänk
Skrivet av LPG:

Skillnaden är ju marginell i de flesta fall dock? Man sitter ju inte i 1080p låga inställningar med ett 1080 ti eller högre. Man märker ju helt enkelt inte av skillnaden ens om det finns någon. Finns enstaka fall där 8700k mosar 2700x men då snackar vi bildrutor som springer över 300 fps ändå. https://i.imgur.com/KESFgbz.png

Så när märks skillnaden? Laddar du ofta ner komprimerade filer kanske? Moddar jag spel händer det ofta att filer på några hundra MB ska ner och packas upp. Då kan jag berätta om Ryzens prestanda i decompression. Då serru hade man märkt skillnaden. 39% snabbare är 2700x på den uppgiften.
https://images.anandtech.com/graphs/graph12945/98365.png

Jaha..? Hur ofta "moddar" du dina spel då mån tro? Förmodligen en gång och allt sker genom Curse. Ungefär som att köpa en bil för att man hade tänkt köra ett flyttlass. Sitter man hela dagarna i ända och gör dessa sakerna så är det en helt annan grej.

Ärligt talat förstår jag inte varför folk "raljerar" på det sättet du gör. Ser ofta påstående som "Har man 1080ti kör man inte 1080p", "Har man X så kör man minst 1440p", "Har man X så maxar man alltid sina inställningar" etc.

Köper man det "bästa" idag och spelar seriöst, så gör man snarare tvärt om. Man sänker ner inställningarna för att få en bättre spelupplevelse för i de flesta spel så innebär höga inställningar också att en massa extra objekt ska renderas fram vilket ger en nackdel.

Så tvärt emot så skulle jag då säga att de som lirar med "högsta inställningar" antingen är casual gamers eller singelplayer spelare. Med andra ord spelar det stor roll hur X presterar under optimala förhållande. Jag anpassar inställningarna efter vad jag vill ha för fps. Vill jag ha 144 för att det ska flyta fint på skärmen så är det inställningar eller hårdvara som får anpassas efter det.

Skrivet av Paddanx:

Tappar med vad?

2080Ti?
1080ti?

Varför kör du 1080 upplösning med dessa kort?

Tappar du 20% även på 1060?
Eller på 1440 upplösning?

Och är detta räknat med ASUS MCE i testet, eller äkta Intel spec?

Inlägg som det du gör här är varför folk lägger satans massa pengar på något som verkligen inte ger 20% i praktiken. För att få de 20% behöver du ha lagt en förmögenhet på GPUn redan, + snabbt RAM + troligen optimerat frekvenser. Så att köpa en CPU ger inte per automatik "20%" mer prestanda.

Om du dock har tajt budget så kan skillnaden i pris mellan tex 2600k och andra alt ge en hel del pengar över till andra saker. Så då börjar kompromissen. Om pengar inte är problemet, varför kör du inte 7980XE, eller någon annan värsting?

Så inga tvivel på att du kan hitta udda fall där 20% är skillnaden... frågan är, hur mycket kostar de extra 20% i snabb GPU, snabb CPU och RAM, och kommer du ens märka det om de flesta ändå sitter på 60Hz paneler?

Varför skulle man INTE köra 1080p? Det är nog lättare att räkna gamers som inte kör 1080p än tvärt om.

Intel presterar bäst i spel, så enkelt är det faktiskt och det finns inget "ja men..." som kommer förändra detta. Finns det personer som kan tänka sig att lägga 15.000kr på ett 2080ti för att vinna 30% prestanda så är väl en tusenlapp hit eller dit inte någonting att höja på ögonbrynen för. Folk får köpa precis vad som vill och har man en väldigt tight budget så kan man börja jämföra var den "extra tusenlappen" ger mest prestanda.

Hos vissa kommer det vara snabbare RAM för att det dumsnålades, hos andra kommer den tusenlappen var bäst att lägga på CPU och hos andra kan det vara tusenlappen som möjliggör ett värre grafikkort.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

Jag och en vän skall delidda våra CPUs och överklocka de till max om en vecka, föreslog att om någon av oss förstörde sin CPU skulle man bara få ersätta det med en AMD CPU men det vägrade han, då blev spelet för högt :p.

Får hoppas att det finns tillräcklig tillgång av 9900k ifall jag har sönder min CPU helt enkelt även om Intel har sina problem.

Permalänk

Bra att AMD kan fortsätta växa, det hade dom gjort vare sig intel haft produktions problem eller inte, men inte i samma takt. Innan Ryzen och Epyc (det som AMD gör mest pengar på) så var dom faktiskt nära konkurs, dom hade inte gått med vinst sedan 2012. 2016 - 497 miljoner dollar, 2017 + 45 miljoner dollar. Förstå hur kul vi skulle få det om bara Intel fanns som cpu tillverkare, alla såg ju hur bråttom dom fick efter Ryzen att faktiskt släppa multicore ämnade för spel datorer.

Angående prestanda så testas det mest i 720p för att staplarna inte ska se så trista ut att se på när man testar cpu vs cpu. Precis som att vi alla verkar spela i 4K sen 2080 ti släpptes bara för att det är mest skillnad i den upplösningen vs 2080 , 1080 Ti osv. Igentligen spelar bara nån promille på 4K skärmar. 1080p är fortfarande den absolut mest använda upplösning så 720p tester ger jag inte mkt för.

Angående Ryzen 2600 , en sån cpu skulle jag överklocka ,annars skulle jag lägga ett par hundra till och skaffa 2600x versionen, nya boosten ska vara grymt bra så man tjänar i princip ingenting på att överklocka x modellerna.
Sj kör jag en 1600x som jag klockat till 3950 Mhz ,men viktigast av allt så investerade jag i snabbt ram med låga latencies (G skill 3200 mhz cl 14 ) som jag klockat till 3333 Mhz cl 14 14 14 28. Jag kör det här med ett Asus 1080 Ti 2025Mhz (boost) och i nyare spel som är bra på att utnyttja flera kärnor så går gpun i 98-99 % trots att gpun är överklockad. Jag spelar i 1080p ( 240Hz skärm), en del äldre och dåligt optimerade spel använder inte gpun till max , men det gör dom inte på en 8700K heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Avstängd

@Ozzed:
Så småningom kommer fler och fler börja fundra på om premiumpriset för Intel verkligen är värt den extra prestandad främst i spel.
För min del känner jag att det är värt det.
Annars hade jag gladeligen köpt 1 amd 2700X.
Men tar det lugnt med köp,tills vi ser hur 9900K presterar.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SpaceMan:

Går det snabbare med tre processorer, eller ville du bara skryta?
Skickades från m.sweclockers.com

@SpaceMan

Jag och grabben har en varsin i datorn samt en oöppnad i hyllan som ev ska säljas framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Ozzed:
Så småningom kommer fler och fler börja fundra på om premiumpriset för Intel verkligen är värt den extra prestandad främst i spel.
För min del känner jag att det är värt det.
Annars hade jag gladeligen köpt 1 amd 2700X.
Men tar det lugnt med köp,tills vi ser hur 9900K presterar.

Vilket spel och i vilken upplösning spelar du primärt? i 1080P och uppåt handlar det sällan om mer än 5-6FPS skillnad i max-fps och Ryzen brukar ha bättre lägsta FPS. Spelar du i låga upplösningar eller typ CS GO med allt nedställt för max FPS så är väl intel rätt överlägsna, men då är det frågan om man verkligen tycker att de är "för tusen kronor överlägsna".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Vilket spel och i vilken upplösning spelar du primärt? i 1080P och uppåt handlar det sällan om mer än 5-6FPS skillnad i max-fps och Ryzen brukar ha bättre lägsta FPS. Spelar du i låga upplösningar eller typ CS GO med allt nedställt för max FPS så är väl intel rätt överlägsna, men då är det frågan om man verkligen tycker att de är "för tusen kronor överlägsna".

Det kommer ju bli skillnad i högre upplösningar när starkare grafikkort kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det kommer ju bli skillnad i högre upplösningar när starkare grafikkort kommer.

Ja, om man ser sin processor som en långsiktig investering som garanterat får hänga med flera grafikkortsbyten så blir det ju så. Vore som sagt intressant att se ett test med olika processorer och 2080TI då det simulerar ett realistiskt "worst case" scenario för processorn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Vilket spel och i vilken upplösning spelar du primärt? i 1080P och uppåt handlar det sällan om mer än 5-6FPS skillnad i max-fps och Ryzen brukar ha bättre lägsta FPS. Spelar du i låga upplösningar eller typ CS GO med allt nedställt för max FPS så är väl intel rätt överlägsna, men då är det frågan om man verkligen tycker att de är "för tusen kronor överlägsna".

Svårt att se logiken i att Ryzen skulle vara bättre i lägsta FPS då det oftare begränsas av CPU än vad genomsnittlig FPS gör.

ComputerBase har jämfört R5-2600X, R7-2700X, i5-8400 samt i7-8700K i både genomsnittlig FPS och lägsta FPS (frame-time). I 1920x1080 med RTX2080Ti så blir i alla fall deras resultat exakt det motsatta vad du hävdar, Intel har klart större fördel i lägsta FPS.

Handlar inte heller riktigt om några 5-6 FPS, det är rätt ordentligt mycket mer i de flesta titlar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det kommer ju bli skillnad i högre upplösningar när starkare grafikkort kommer.

Så, nästa generations arkitektur eventuellt då. Om 5vår

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Ozzed:
Jag spelar i 2560X1440.144 hertz.
Ska göra 1 dålig jämförelse,som ju inte har med ryzen att göra.
Jag spela förr i 1920x1080.144 hertz.
Med 1 amd fx-8350.Den orka inte få fram höga fps.
Bytte till intel 4790K.Jisses vilken skillnad.
Jag vet amd kommit i kapp med ryzen,Men tyvärr inte tillräckligt för min del.
Och är man gamer och ska uppgradera,när pengarna inte styr.
Varför nöja sig med det näst bästa?
Inget mer än så.
Och varför valde sweclockers 8700K istället för amd 2700X till sina nybyggda testriggar?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Svårt att se logiken i att Ryzen skulle vara bättre i lägsta FPS då det oftare begränsas av CPU än vad genomsnittlig FPS gör.

ComputerBase har jämfört R5-2600X, R7-2700X, i5-8400 samt i7-8700K i både genomsnittlig FPS och lägsta FPS (frame-time). I 1920x1080 med RTX2080Ti så blir i alla fall deras resultat exakt det motsatta vad du hävdar, Intel har klart större fördel i lägsta FPS.
https://i.imgur.com/MzJXPoJ.png

Handlar inte heller riktigt om några 5-6 FPS, det är rätt ordentligt mycket mer i de flesta titlar.

Det framgår inte vilken upplösning de testat i.

Det jag syftar på är dethär:

https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Skrivet av Mange43:

@Ozzed:
Jag spelar i 2560X1440.144 hertz.
Ska göra 1 dålig jämförelse,som ju inte har med ryzen att göra.
Jag spela förr i 1920x1080.144 hertz.
Med 1 amd fx-8350.Den orka inte få fram höga fps.
Bytte till intel 4790K.Jisses vilken skillnad.
Jag vet amd kommit i kapp med ryzen,Men tyvärr inte tillräckligt för min del.
Och är man gamer och ska uppgradera,när pengarna inte styr.
Varför nöja sig med det näst bästa?
Inget mer än så.
Och varför valde sweclockers 8700K istället för amd 2700X till sina nybyggda testriggar?

Att ha 8700K i nybyggda testriggen är väl logiskt just av den anledningen jag beskrev. Det är ett grundsystem som de kommer ha ett bra tag för att testa även ännu icke lanserade grafikkort, och då vill man väl ha så liten flaskhals på CPU-sidan som möjligt. Men då de flesta förmodligen aldrig kommer ha ett Titan eller ett XX80TI i sin dator så kommer heller inte cpu'n att bli en flaskhals för dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tappar med vad?

2080Ti?
1080ti?

Varför kör du 1080 upplösning med dessa kort?

Tappar du 20% även på 1060?
Eller på 1440 upplösning?

Och är detta räknat med ASUS MCE i testet, eller äkta Intel spec?

Inlägg som det du gör här är varför folk lägger satans massa pengar på något som verkligen inte ger 20% i praktiken. För att få de 20% behöver du ha lagt en förmögenhet på GPUn redan, + snabbt RAM + troligen optimerat frekvenser. Så att köpa en CPU ger inte per automatik "20%" mer prestanda.

Om du dock har tajt budget så kan skillnaden i pris mellan tex 2600k och andra alt ge en hel del pengar över till andra saker. Så då börjar kompromissen. Om pengar inte är problemet, varför kör du inte 7980XE, eller någon annan värsting?

Så inga tvivel på att du kan hitta udda fall där 20% är skillnaden... frågan är, hur mycket kostar de extra 20% i snabb GPU, snabb CPU och RAM, och kommer du ens märka det om de flesta ändå sitter på 60Hz paneler?


Suck!!!!
Whut???

Läste du ens mitt första inlägg och vad jag svarade på??
Han hade ett RTX2080 som i princip presterar som ett överklockat 1080ti och jag refererade Sweclockers test i BFV för att han var intresserad av BFV, vad är det du saknar???

Är så nära en objektiv sanning du kommer med de uppsatta parametrarna.

"Varför kör du 1080 upplösning med dessa kort?" Vet inte om du spelar Xbox 30fps och tycker det är okej, men vi som spelar FPS-religiöst sitter oftast på 144hz skärmar. Tittar du i grafen så är du inte i närheten av 144fps, så en högre upplösning hade varit ett ganska dåligt alternativ.

Är alltid en balans, men om målet är 144fps i 1080p i BFV är Ryzen 5 2600X en extrem flaskhals.
Sen finns också andra sidan av myntet, en 8700k behöver kanske inte bytas ut vid nästa GPU byte, istället för en 2600x som flaskar redan idag. Plötsligt går också ekonomin ihop när du kanske kan hoppa över en uppgraderingscykel.

PS, största vinsten i ram är upp till 3000mhz och prisskillnaden är typ en hundralapp för 16gb.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Det framgår inte vilken upplösning de testat i.

Det jag syftar på är dethär:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/14657?key=a6656428e8e84e075bcbaaca40389c0a

https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Att ha 8700K i nybyggda testriggen är väl logiskt just av den anledningen jag beskrev. Det är ett grundsystem som de kommer ha ett bra tag för att testa även ännu icke lanserade grafikkort, och då vill man väl ha så liten flaskhals på CPU-sidan som möjligt. Men då de flesta förmodligen aldrig kommer ha ett Titan eller ett XX80TI i sin dator så kommer heller inte cpu'n att bli en flaskhals för dem.

Står ju att de körde i 1920x1080 med ett RTX 2080Ti.

I det fall du länkar har ju en lång rad CPU-modeller lägsta FPS på mellan 108-110. Är ju helt orimligt att dra någon annan slutsats från det mer än: flaskhalsen där är GPU, inte CPU.

Det är en osäkerhet i mätningarna, har försökt skatta dessa men rätt svårt då i princip ingen visar individuella resultat (faktum är att vi i de flesta fall inte ens vet om man bara kört en gång eller om det är ett medelvärde över flera körningar).

Kikar man på TechPowerUps 4k mätningar skulle man dra slutsatsen att R3-1200 är 2,5 % snabbare jämfört med i7-7700K. Rätt lätt att se att detta inte stämmer om man tittar på 720p resultatet, där är i7-7700K 80 % snabbare.

Dold text

Så man får nog räkna med i alla fall 2-3 % mätosäkerhet i helt GPU-bunda fall, går inte ens göra en skattning av mätosäkerhet i CPU-bunda fall men gissningsvis ligger den ungefär på samma nivå.

tl;dr det du länkar säger ingenting om CPU-delens påverkan på lägsta FPS då R7-2700X, i7-8700K, i7-7700K och eventuellt även R5-2600X leder till ett helt GPU-bundet fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Står ju att de körde i 1920x1080 med ett RTX 2080Ti.

I det fall du länkar har ju en lång rad CPU-modeller lägsta FPS på mellan 108-110. Är ju helt orimligt att dra någon annan slutsats från det mer än: flaskhalsen där är GPU, inte CPU.

Det är en osäkerhet i mätningarna, har försökt skatta dessa men rätt svårt då i princip ingen visar individuella resultat (faktum är att vi i de flesta fall inte ens vet om man bara kört en gång eller om det är ett medelvärde över flera körningar).

Kikar man på TechPowerUps 4k mätningar skulle man dra slutsatsen att R3-1200 är 2,5 % snabbare jämfört med i7-7700K. Rätt lätt att se att detta inte stämmer om man tittar på 720p resultatet, där är i7-7700K 80 % snabbare.

Så man får nog räkna med i alla fall 2-3 % mätosäkerhet i helt GPU-bunda fall, går inte ens göra en skattning av mätosäkerhet i CPU-bunda fall men gissningsvis ligger den ungefär på samma nivå.

tl;dr det du länkar säger ingenting om CPU-delens påverkan på lägsta FPS då R7-2700X, i7-8700K, i7-7700K och eventuellt även R5-2600X leder till ett helt GPU-bundet fall.

Du har en poäng där. Tittar man på "metod" så säger de "För speltesterna används ett Nvidia Geforce GTX 1080 med temperaturmål och strömbudget uppvridet, vilket med grafikkortets dynamiska klockfrekvenser säkerställer tillräckligt jämn prestanda. Upplösningen är dels 1 920 x 1 080 pixlar med höga inställningar, dels lägre upplösning och inställningar för att verkligen låta processorerna sträcka på benen."

Men det säger inget om ifall testerna är körda flera gånger, och ska det bli rättvist så skall man nog helst göra det och sedan ta ett snittvärde för körningarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

@Ozzed:
Som jag skrev tidigare,
Det handlar inte bara om att ha det bästa grafikkortet.
Det gäller att ha 1 cpu som orkar skyffla fram 144 fps.
Och där är tro det om du vill,amd svagare.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Ozzed:
Som jag skrev tidigare,
Det handlar inte bara om att ha det bästa grafikkortet.
Det gäller att ha 1 cpu som orkar skyffla fram 144 fps.
Och där är tro det om du vill,amd svagare.

Ska man skyffla fram 144FPS i höga upplösningar så krävs väl både en bra CPU och ett bra grafkkort. Inte så att man får 144FPS i 1080P med ett 1060 varken med Intel eller AMD, men jag förstår vad du menar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare

Angående artikeln, börjar märkas...

Intels senaste NUC-serie, Bean Canyon, lanserades i slutet av juli, början av augusti. Dessa går fortfarande inte att få tag i här i Sverige, finns bara i några enstaka länder.

Sitter och väntar på modellen med i7-8559U. Rätt trevligt med 4,5 GHz i en 28 W NUC + eDRAM som hjälper till vid I/O (och självklart GPU, men kommer inte göra något med maskinen där GPU-prestanda spelar roll). Kylningen är rejält omgjord i Bean Canyon, tester pekar på att dessa modeller är i praktiken tystare än tidigare 15 W modeller -> win/win i form av bättre prestanda och tystare maskin!

Håller själv alla tummar som går för att Intels problem här gör att 64-bitars ARM snabbare hittar i bärbara datorer (och på sikt lär vi även se det i stationära). Ryktet säger att Zen2 ska få ~10 % högre IPC, det lägger den fortfarande efter Skylake.

Samtidigt har Apple nu tagit sin ARM-design till 40-50 % högre IPC jämfört med Skylake. ARM själva har minst matchat Skylakes IPC med Cortex A76 (som är deras första försök på något som på något sätt är tänkt att gå utanför mobiler).

Varje ISA har ett teoretiskt maximalt IPC. x86 lägret har kört fast då de redan i dag ligger rejält nära den teoretiska gränsen.

ARM har problemet att 32-bitars ARM är på många sätt ett lika stort härke som x86 (fast på andra sätt). Är de CPU-modeller där man släpper 32-bitars stödet där IPC riktigt ha kunnat åka iväg då 64-bitars ARM är en helt nydesignad ISA (inte bara en 64-bitars utökning likt x86, PowerPC, MIPS m.fl.).

Cortex A76 blir första ARM Cortex A som är 64-bit only. Apple har kört 64-bit only ett par generationer nu.

Idag finns två "perfekta" ISA i bemärkelsen: designade utifrån dagens krav och dagens bleeding edge forskning i CPU-design. Det är 64-bitars ARM (Aarch64) samt RISC-V (som vi går hoppas går vinnande ur striden då det är en helt öppen ISA). Svårt att säga exakt hur mycket högre teoretisk IPC Aarch64/RISC-V har jämfört med x86. Gissade tidigare på ~30 % men kikar man på Apples A12 känns det som det nog ligger högre!

Kuriosa: RISC-V har fått lite hjälp på traven på andra sätt än att Intel har tillverkningsproblem. Dels använder Nvidia numera RISC-V som kontrollkrets i alla sina GPUer. Western Digital kör RISC-V i sina SSD-kontrollers. Även Intel har investerat i RISC-V, dock har inget än läkt ut varför man stoppar in pengar här (men går att gissa att det stavas "ARM"). D.v.s. kapital börja söka sig till arkitekturen.

Dels har Trump(!) dragit sitt strå till CPU-tillverkningsstacken då hans handelskrig med Kina resulterat i att man i Kina bestämt sig för att hårdsatsa på RISC-V inom statligt styrda verksamheter (vilket föga oväntat även gör det högintressant för privata kinesiska företag). Detta just p.g.a. att RISC-V (som utvecklats på Berkley) är en helt öppen ISA, vem som helst får implementera den utan att teckna några licenser eller liknande (ARM ISA kontrolleras ju av en enda organisation!).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får hoppas att AMD lyckas motstå frestelsen att höja priserna, som annars kanske är fördelaktigt kortsiktigt. Men här har de ju fördelen att Intel måste ha de priser de har, medans AMD har kapacitet nog att ligga kvar på nuvarande prisnivå. Så småningom kommer fler och fler börja fundra på om premiumpriset för Intel verkligen är värt den extra prestandad främst i spel.

De flesta företag hade omvärderat sina priser efter situationen. Jag tror AMD kommer kommer försöka maximera sin vinst per processor baserat på hur marknaden ser ut. Så en höjning är nästan att vänta om Intel ska dras med dessa problem i 9mån+

Edit: Tror dock inte det skulle vara någon gigantisk ökning. Men det blir ju ett rejält klirr i kassan totalt sätt även om de får lika mycket sålt med $10-20 i påslag.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det kommer ju bli skillnad i högre upplösningar när starkare grafikkort kommer.

Det tror många men historiskt sett så stämmer det inte.

Snarare är det så att den CPU med fler cores och fler threads knappar in på en CPU med färre cores/threads över tid, då spelmotorer utvecklas och blir mer multitrådade. Kolla t.ex jämförelser mellan i5-2600k och FX-8350. 2600k är fortfarande generellt snabbare i spel men skillnaden mot 8350 har krympt jämfört med vid lansering. 2600k var ju enormt mycket snabbare speciellt i låga upplösningar vid lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

De flesta företag hade omvärderat sina priser efter situationen. Jag tror AMD kommer kommer försöka maximera sin vinst per processor baserat på hur marknaden ser ut. Så en höjning är nästan att vänta om Intel ska dras med dessa problem i 9mån+

Edit: Tror dock inte det skulle vara någon gigantisk ökning. Men det blir ju ett rejält klirr i kassan totalt sätt även om de får lika mycket sålt med $10-20 i påslag.

Det är säkert så att de kan höja priset några snäpp med bibehållen efterfrågan, men tar de i för hårt så riskerar de istället att efterfrågan minskar pga att folk upplever att priset är för högt. "mer pengar" är såklart alltid trevligt, men som det verkar så kommer ju AMD klara av att leverera 7nm enligt sin tidsplan, så att behålla de relativt intel låga priserna för att norpa ytterligare marknadsandelar kan vara viktigare just nu. Vi får se hur det går

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Svårt att se logiken i att Ryzen skulle vara bättre i lägsta FPS då det oftare begränsas av CPU än vad genomsnittlig FPS gör.

ComputerBase har jämfört R5-2600X, R7-2700X, i5-8400 samt i7-8700K i både genomsnittlig FPS och lägsta FPS (frame-time). I 1920x1080 med RTX2080Ti så blir i alla fall deras resultat exakt det motsatta vad du hävdar, Intel har klart större fördel i lägsta FPS.
https://i.imgur.com/MzJXPoJ.png

Handlar inte heller riktigt om några 5-6 FPS, det är rätt ordentligt mycket mer i de flesta titlar.

Jag vet inte vad de gjort, men jag skulle gissa att de med sitt "sechzehn gigabyte Arbeitsspeicher" (dvs 16 GB RAM, det är nämligen alla detaljer du får) har standardinställningar på kanske 2133mhz? Ser ingen annan förklaring hur de fått de resultaten som de fått.

Största felindikatorn är Wolfenstein 2. Jag har testat det rätt så mycket, så jag vet var de krävande sektionerna är i det spelet. Med 1700X (3,8Ghz), 16 GB ARBEITSPEICHER (satt till 3066 CL14) , RX480 (nästan lika stark som 2080ti, jag vet. Har kompenserat med 720p, vilket i sig är otillräckligt för att få samma prestanda som en 2080ti, men jag accepterar gladeligen utmaningen) på ultra.

Problemet är bara att jag har svårt att få ett genomsnitt under 160 FPS. Det var miniminivån jag kunde få ut när jag såg på ett ställe som möjligtvis GPU begränsade mig, då jag kunde få genomsnitt 200 FPS om jag drog ner upplösningen till 1 steg neråt på 16:9 aspect ratio:n. Så inte ens det var säkert att jag stötte på en CPU flaskhals.
Efter det sprang jag runt för att få ett tiotal personer att vilja jaga efter mig och på så sätt försöka få en CPU bottleneck. Då lyckades jag få ner FPS till 140, under ett ögonblick, för att sedan gå tillbaka till ~170-180FPS.
Computerbase får ett AVG på 132FPS.

De visar inte vilken scen som testades, en video som visade att så var fallet eller ens någon annan som fått liknande resultat. Jag tror på dem när jag får se faktiska bevis, men fram tills dess så ställer jag mig skeptisk till resultaten.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Svårt att se logiken i att Ryzen skulle vara bättre i lägsta FPS då det oftare begränsas av CPU än vad genomsnittlig FPS gör.

ComputerBase har jämfört R5-2600X, R7-2700X, i5-8400 samt i7-8700K i både genomsnittlig FPS och lägsta FPS (frame-time). I 1920x1080 med RTX2080Ti så blir i alla fall deras resultat exakt det motsatta vad du hävdar, Intel har klart större fördel i lägsta FPS.
https://i.imgur.com/MzJXPoJ.png

Handlar inte heller riktigt om några 5-6 FPS, det är rätt ordentligt mycket mer i de flesta titlar.

En RTX2080Ti?
Bah! de borde testa på en riktig GPU, Vega 64!
https://www.gamestar.de/artikel/shadow-of-the-tomb-raider-per...
I det testet sparkar 2700x stjärt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |