Hjälp med bärbar, budget är fri - bild

Permalänk
Medlem

Hjälp med bärbar, budget är fri - bild

Hej!

Vill slänga ut min stationära och köpa en bärbar. Krav är att den ska klara och spela 1080 videos och ha hyfsad batteri tid.

14-15.6 tum varken mindre eller större.

Annars är önskemål att den ska ha bra livslängd, hyfsad lagring och vara tillräckligt snabb för att ha en del applikationer igång samtidigt. Vore även önskvärt om man kunde spela dota 2 på den, men det är mindre viktigt.

Tänkt koppla in den till dessa två skärmar, alternativt köpa två nya skärmar som passar till den. Tanken är att jag åtminstone ska ha möjlighet att koppla in stationära skärmar när jag är hemma.

Någon som har ett tips?

Kan betala upp till 24.000, betalar helst inte mindre än 12.000. Funderat på både XPS15 och Lenovo Thinkpad X1 Carbon, men vet inte riktigt. Någon som vet ifall Thinkpad X1 Carbon klarar av och spela upp videos i högupplösning och finns det enkla lösningar och för och docka/koppla in extra skärmar?

Permalänk

har själv tittat på xps men också surface book. har inte kollat men dell brukar ha dockor som man kan sätta datorerna i, då behöver du bara sätta den i dockan när du kommer hem så är alla sladdar permanent anslutna dit.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem

De flesta moderna laptops kan ju använda en docka med USB-C eller Thunderbolt. Så man är inte hänvisad till resp. märkes egna dockningsstationer längre. Väldigt smidigt, en kabel för både ström och allt annat.

X1 Carbon och XPS 15 är ju ganska olika datorer. XPS 15 kan fås i betydligt kraftfullare utförande och men väger också betydligt mer och är större (dock rel. smidig för 15.6" skärm). X1 Carbon är en ultrabook och mest anpassad för att vara bärbar även om dessa också numera har bra prestanda. Jag personligen har valt en laptop som ligger någonstans mellan dessa i storlek, vikt.

Högupplöst video, du skriver 1080, vilket knappt räknas som högupplöst idag? 1080p har inte varit några problem på flera år om man köper en modern maskin. 4K vet jag inte hur bra det funkar, inget som jag haft behov av.

Visa signatur

Daniel