Viken pryl tycker ni inte är inte är värt sitt pris.

Permalänk
Medlem

Jag märker att du inte har kollat på licenskostnader på länge =P En dator vi fick i skolan jag gick på kostade 35k att ersätta om den hade blivit stulen. Inte för att datorn var värd 35k utan för att alla licenser kostade 25k bara dem.

Jag förstår vad du menar men att hävda att det är Apple's vinstmarginal är bara dumt gjort av reuters och visar på den personens extrema oerfarenhet av både ekonomi samt kritiskt tänkande.

Att jag själv sedan tycker att apples nya produkter inte är mycket mer än en refresh och 90% hype är en annan femma.

Vad tycker du att telefonen är värd? Vad hade du själv kunnat betala för den? Finns inget fel här, vill bara veta

Skrivet av Shudnawz:

Jag tittade på de största modellerna. Menar du att några hundra GB extra lagringsutrymme är värt 5000kr?

Övriga argument vet jag för lite om för att uttala mig vidare. Jag kan dock inte skaka känslan av att Apple tar mer betalt än de "behöver" för att gå runt och få pengar till nyutveckling.

Det är klart att apple går med en större vinst än vad som är absolut nödvändigt. Det är vad man kallar för ett "Vinstdrivande företag".

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Mobiler över 5000kr
Grafikkort över 5000kr
Processorer över 3000kr

Basically alla områden som har anmanat mobil principen om att teknik aldrig blir billigare och att ny teknik alltid ska vara dyrare än den tidigare.

Grejen med kostnader och ekonomi är att de alltid kommer att stiga. Där finns en anledning till att ett tuggummi inte längre kostar 50 öre och att du inte längre kan köpa en godispåse för 10 öre.

Allteftersom att tekniken blir mer avancerad så krävs mer avancerade tillverkningsprocesser vilket i sig driver på den ökade kostnaden. Dessutom har du något som kallas för inflation, vilket är anledningen till den första delen i mitt motargument.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Grejen med kostnader och ekonomi är att de alltid kommer att stiga. Där finns en anledning till att ett tuggummi inte längre kostar 50 öre och att du inte längre kan köpa en godispåse för 10 öre.

Allteftersom att tekniken blir mer avancerad så krävs mer avancerade tillverkningsprocesser vilket i sig driver på den ökade kostnaden. Dessutom har du något som kallas för inflation, vilket är anledningen till den första delen i mitt motargument.

Ja jo, men nu talar vi om ökningar på 300% på några år. Perspektiv, vi har inte en inflation som är 300% över 5 år.
Självklart med saker dyrare, men tidigare har det varit rimliga höjningar över tiden.

Du tror inte att det alltid har varit så? Kika tex på Avatar, det tog 18 år för filmen att bli gjord efter manus var klar för att tekniken som Cameron ville använda var för dyr på 90 talet.
Avatar 2 är precis samma grej, Cameron ville använda för dyr teknik, han har nu gått ner lite i sina krav men väntade ändå några år så att priserna skulle gå ner.
Utveckling kostar ja, men det är inte direkt en mycket högre kostnad reltativt sett att utveckla nya saker idag jämfört med för 5-10 år sen.
Kolla på TV apparater där priserna fortfarande är relatvit normala, tar LG som exempel för de är de jag har bäst koll på. De släpper nya 65" modeller för 50k, under 2-3 månader droppar de sen ner till runt 30k. Detta för att de som vill ha absolut senaste direkt är villig att betala 50k, de får tillbaka mycket av kostnaden för utvecklingen och tar sen ner priserna till en rimligare nivå, samma nivå som tidigare års toppmodeller, så här fungerade även mobil och datorkomponentmarknaden i många år.

Hade TV marknaden fungerat som GPU/CPU marknaden eller mobil marknaden (med vissa undantag från de "större" tillverkerna) så hade en 65" OLED TV kostat 150k när den lanserades och sen inte droppat nånting alls i pris.

Som jag nämnde tidigare, vi har inte 300% i inflation....

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Det här är ingen pryl\sak med DLC till spel är oftast sjukt dyra,

Permalänk
Medlem

Samtliga produkter från Apple.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tandvård.
Ganska sjukt att det finns folk som inte kan gå till tandläkaren för att dom inte har råd.
Likt förbannat betalar vi pengar i skatt för sjukvård.
Bytte ut mina tänder i överkäken på grund av en olycka, Med rabattsystemet så fick jag betala 186,000:- . Inte alla som har det i bakfickan.

Permalänk
Medlem

Allt jag inte köper

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Tandvård.
Ganska sjukt att det finns folk som inte kan gå till tandläkaren för att dom inte har råd.
Likt förbannat betalar vi pengar i skatt för sjukvård.
Bytte ut mina tänder i överkäken på grund av en olycka, Med rabattsystemet så fick jag betala 186,000:- . Inte alla som har det i bakfickan.

ja, tandvården ska ju ha samma taxa som sjukvården, men lite krav att man går varje år och kollar tänderna,

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Varför köpte du inte en Tesla istället om du ville ha bil som går som ett skott?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Saker jag inte tycker är värt det inkluderar saker som:
- Flyg med Ryanair
- Bilar med riktigt låg prestanda (typ 0-100 km/h på mer än 10 sekunder)
- Boenden långt från arbetet
- Fryst kött/kyckling
- Ekonomiflyg på långdistans
- Finskor i fakeläder
- Grafikkort i stil med GTX 1050
- Kostymer/skjortor från ställen som H&M

Finns såklart mycket mer men gemensamt för många av sakerna är att även om det är billigare alternativ så når de inte upp till min minimumnivå jag vill ha för att inte bli missnöjd. Och jag vill ju inte betala några pengar alls för saker som ger mig 0 värde. Eller så är de inte tillräckligt bra för att jag faktiskt skall använda dem och då har jag betalat pengar för något som bara ligger.

Jag flyger tur och retur till Beijing för runt 4 tusen kronor i ekonomi. Att åka business skulle kostat runt 40000. Klart värt att åka ekonomi.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Plus att täcker du över Porsche märkena kan du enkelt smita förbi ett gäng demonstrerande miljömuppar då den är förvillande lik folka och Audi varianterna !

Ulv i fårakläder. Macan delar 1/3 av konstruktionen från Audi resterande 2/3 är rent Porscheblod inklusive motorn.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@Bascule666: Varför köpte du inte en Tesla istället om du ville ha bil som går som ett skott?

Av två anledningar:

1. Har ingen vettig möjlighet att ladda bilen då min garageplats saknar eluttag.
2. Inredningen i Teslas dyra bil är som en Skoda innan muren föll.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Dom flesta utav Apples prylar, tyvärr.
Bra saker, men priserna är alldeles för extrema nu för tiden.

Tandvården, helt enkelt dyrt och fruktansvärt tråkig utgift.

Snordyra märkeskläder (inte alla såklart, men dom som är i en helt sjukt konstig prisklass fast kvaliteten inte är något bättre)

Ja, en massa saker mer antar jag lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Jag flyger tur och retur till Beijing för runt 4 tusen kronor i ekonomi. Att åka business skulle kostat runt 40000. Klart värt att åka ekonomi.

Nu brukar business snarare kosta 15-20k även till Beijing. Skulle hellre inte åka alls istället för att lida på resan så då blir det 4k för att få negativ glädje eller 15-20k för något som ändå är okej. Det förstnämnda är enligt mig att slänga pengar i sjön i så fall.

Skrivet av Bascule666:

Av två anledningar:

1. Har ingen vettig möjlighet att ladda bilen då min garageplats saknar eluttag.
2. Inredningen i Teslas dyra bil är som en Skoda innan muren föll.

Så illa tycker jag inte inredningen är, visst är den sämre vad gäller "fit n finish" än Porsches men den är inte hemsk nu för tiden. De har förändrat en hel del med tiden faktiskt. Framförallt känns den lite modernare när man slipper massa knappar överallt och har en vettig storlek på skärmen istället. Men det är ju mer en smaksak såklart så där tycker alla olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu brukar business snarare kosta 15-20k även till Beijing. Skulle hellre inte åka alls istället för att lida på resan så då blir det 4k för att få negativ glädje eller 15-20k för något som ändå är okej. Det förstnämnda är enligt mig att slänga pengar i sjön i så fall.

Som sagt är det subjektivt men jag lider inte i ekonomi plus att jag hellre spenderar det på bättre Hotel och nöjen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu brukar business snarare kosta 15-20k även till Beijing. Skulle hellre inte åka alls istället för att lida på resan så då blir det 4k för att få negativ glädje eller 15-20k för något som ändå är okej. Det förstnämnda är enligt mig att slänga pengar i sjön i så fall.

Så illa tycker jag inte inredningen är, visst är den sämre vad gäller "fit n finish" än Porsches men den är inte hemsk nu för tiden. De har förändrat en hel del med tiden faktiskt. Framförallt känns den lite modernare när man slipper massa knappar överallt och har en vettig storlek på skärmen istället. Men det är ju mer en smaksak såklart så där tycker alla olika.

Har haft min Macan Turbo nu i snart fyra år (och Porsche sedan 2004) men varje gång jag sätter mig i bilen så känns det som ett stort ahhh. Allt är perfekt, materialen är utmärkta (har hellädertillvalet ihop med borstad aluminium), alla knappar och spakar är distinkta, massor av analoga knappar vilket jag föredrar, en löjligt bra ratt klädd i skinn givetvis, en tillräckligt stor pekskärm som jag knappt använder då de analoga knapparna räcker bra, fantastiska säten med 18 inställningsmöjligheter och minne och ett lysande ljudsystem från Bose med 14 högtalare (gillar inte Bose för hemmabruk men billjud gör de jäkligt bra). Ingen förbannad billig plast eller knak och gnissel allt bara funkar. Det finns en anledning till att prislappen är hög, perfektion kostar pengar.

Inte min bil men detta är nice:

PS! En Tesla kanske idag ligger i klass med en Ford Mondeo men det är lååångt kvar till de riktiga premiumbilarna. Med det sagt skulle jag inte backa för en elbil om jag fick ett eluttag vid min parkeringsplats i garaget och Tesla levererade enligt prislappen.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Har haft min Macan Turbo nu i snart fyra år (och Porsche sedan 2004) men varje gång jag sätter mig i bilen så känns det som ett stort ahhh. Allt är perfekt, materialen är utmärkta (har hellädertillvalet ihop med borstad aluminium), alla knappar och spakar är distinkta, massor av analoga knappar vilket jag föredrar, en löjligt bra ratt klädd i skinn givetvis, en tillräckligt stor pekskärm som jag knappt använder då de analoga knapparna räcker bra, fantastiska säten med 18 inställningsmöjligheter och minne och ett lysande ljudsystem från Bose med 14 högtalare (gillar inte Bose för hemmabruk men billjud gör de jäkligt bra). Ingen förbannad billig plast eller knak och gnissel allt bara funkar. Det finns en anledning till att prislappen är hög, perfektion kostar pengar.

PS! En Tesla kanske idag ligger i klass med en Ford Mondeo men det är lååångt kvar till de riktiga premiumbilarna. Med det sagt skulle jag inte backa för en elbil om jag fick ett eluttag vid min parkeringsplats i garaget och Tesla levererade enligt prislappen.

Haha, ja då får du samma känsla som jag får i Teslan :). Har alltid fått krupp på alla knappar överallt och de små skärmarna i bilarna, alltid velat ha en större skärm i bilen t.ex. Snart skall ju Atarispel gå att spela på skärmen och de sägs jobba på att få Netflix också, perfekt om man sitter i bilen och väntar.

Porsche gör dock mycket trevliga bilar med bra byggkvalité även om jag själv aldrig haft en. Det handlar ju mycket om vad man vill ha från sin bil.

Kan säga att kvalitén i Teslan är helt okej, bättre än många Audis/BMWs och det var ett redigt steg upp från min fullutrustade Audi S3 (som visserligen är en billigare och mindre modell) som jag hade precis innan. Kände och klämde på en hel del från tyskarna innan jag köpte Teslan och just interiören var inte markant sämre om vi inte jämför med A8/S-Klass/7-Serie och dessa. De bilarna är dock för tråkiga att köra för att vara tänkbara för mig.

Skrivet av Zargoz:

Som sagt är det subjektivt men jag lider inte i ekonomi plus att jag hellre spenderar det på bättre Hotel och nöjen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja alla är olika, jag vill för det mesta inte resa till att börja med så skall jag göra det skall jag resa och bo bekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Ja jo, men nu talar vi om ökningar på 300% på några år. Perspektiv, vi har inte en inflation som är 300% över 5 år.
Självklart med saker dyrare, men tidigare har det varit rimliga höjningar över tiden.

Du tror inte att det alltid har varit så? Kika tex på Avatar, det tog 18 år för filmen att bli gjord efter manus var klar för att tekniken som Cameron ville använda var för dyr på 90 talet.
Avatar 2 är precis samma grej, Cameron ville använda för dyr teknik, han har nu gått ner lite i sina krav men väntade ändå några år så att priserna skulle gå ner.
Utveckling kostar ja, men det är inte direkt en mycket högre kostnad reltativt sett att utveckla nya saker idag jämfört med för 5-10 år sen.
Kolla på TV apparater där priserna fortfarande är relatvit normala, tar LG som exempel för de är de jag har bäst koll på. De släpper nya 65" modeller för 50k, under 2-3 månader droppar de sen ner till runt 30k. Detta för att de som vill ha absolut senaste direkt är villig att betala 50k, de får tillbaka mycket av kostnaden för utvecklingen och tar sen ner priserna till en rimligare nivå, samma nivå som tidigare års toppmodeller, så här fungerade även mobil och datorkomponentmarknaden i många år.

Hade TV marknaden fungerat som GPU/CPU marknaden eller mobil marknaden (med vissa undantag från de "större" tillverkerna) så hade en 65" OLED TV kostat 150k när den lanserades och sen inte droppat nånting alls i pris.

Som jag nämnde tidigare, vi har inte 300% i inflation....

Ekonomin är lite mer avancerad än så. Du har produktionskostnader som blir lägre ju mer du tillverkar. Du har givetvis fortfarande premium priset, ja, men där finns fler underliggande faktorer än så.

Ta flygplan som ett alternativ tex. Den som betalar för en rutt är knappast ekonomi eller premium ekonomi-klasserna utan snarare förstaklass där man betalar uppemot 50k per stol istället för 3-4k för ekonomi.

Jag kan tipsa om att läsa på om Economy of scale tex, ger en bra inblick i vad jag menar.

Och givetvis finns där girighet, det säger jag inte emot. Men det är också vad företag drivs av.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

IPhones är förstås dyra, men å andra sidan använder jag den nästan 24/7 och den ger mig mycket glädje så om man delar dens kostnad på hur många timmar jag använt den så är den väldigt mycket mera prisvärd än min bil t.ex.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd

Ett Nvidia Geforce 1060 grafikkort (länk). Det beror på att man får en datordel som är till för att spela datorspel. Att spela datorspel innebär ofta att låta timmarna gå till detta ändamål utan att man får mer pengar på något sätt. Alltså jobbar man inte för pengar utan man jobbar gratis samtidigt som man betalat för grafikkort och datorspel för att göra detta. Det blir svårare att hitta sig t.ex. ett trevligt hem utan pengar och att imponera på en kvinna för att gifta sig med henne. Därför är detta grafikkort inte värt sitt pris.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Allt som Apple har gjort, gör och kommer att göra.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael123:

Ett Nvidia Geforce 1060 grafikkort (länk). Det beror på att man får en datordel som är till för att spela datorspel. Att spela datorspel innebär ofta att låta timmarna gå till detta ändamål utan att man får mer pengar på något sätt. Alltså jobbar man inte för pengar utan man jobbar gratis samtidigt som man betalat för grafikkort och datorspel för att göra detta. Det blir svårare att hitta sig t.ex. ett trevligt hem utan pengar och att imponera på en kvinna för att gifta sig med henne. Därför är detta grafikkort inte värt sitt pris.

Fast det är ju roligt och spela dator, och man kan ju bedriva studier eller sköta ett arbete vid sidan.
Jag tror det är väldigt viktigt att göra saker i livet som inte har något högre syfte än just bara vara roligt, det behöver nödvändigtvis inte vara just att spela dator, det kan vara att skapa konst eller något annat som gör att man mår bra.

Permalänk
Avstängd

@Elektron: Jaha. Fast jag är katolik så därför jag tror att man inte ska försöka må bra på jorden särskilt mycket.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael123:

@Jimemy: Jaha. Fast jag är katolik så därför jag tror att man inte ska försöka må bra på jorden särskilt mycket.

Jag vet inte hur jag ska tolka dig. Om du tyckte jag var dryg i min kommentar eller om du är ironisk i dina inlägg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

https://static.systembolaget.se/imagelibrary/publishedmedia/exg1ffxfp7xzyixseohk/507949.jpg
Behöver inte säga så mycket mer, gäller även övriga produkter på aktuell butik

Hahahahah så sant så sant

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Jag tycker snus o cigg är för jävla dyrt

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Avstängd

@Elektron: Jag tror på riktigt att det är dags att satsa på IRL mer. Så då kanske du förstår mina tidigare kommentarer.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Att Dö är alldeles för dyrt, med det faktum att det kostar ca 27 000 för en begravning....
har knappt råd att dö xD

Jag skall bli zombie när jag dör. Hasa omkring utan förmåga till logiskt tänkande. Ingen större skillnad mot idag alltså., fast utan begravningskostnaden då.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

Alla mobiltelefoner över 3500:-
Alla bilar över 200000:-
Alla tv apparater över 10000:- 55 tum 15000:- 65 tum.

Bostäder lägenheter över 3 miljoner större lägenhet 4:a och över en 1:a över 1,5Miljon är helt sjukt.
Villor för över 5-6 miljoner också sjukt över prissatta. Men bostadsmarknaden har det varit fel på länge.

Skrivet av Farthinder:

Att Dö är alldeles för dyrt, med det faktum att det kostar ca 27 000 för en begravning....
har knappt råd att dö xD

För min egen del får mina efterlevande slänga mig i ett dike eller köpa en spade och gräva ner mig eller elda upp mig jag är död då och tar ingen skada av de valen de eventuellt gör efter min död.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Grejen med kostnader och ekonomi är att de alltid kommer att stiga. Där finns en anledning till att ett tuggummi inte längre kostar 50 öre och att du inte längre kan köpa en godispåse för 10 öre.

Allteftersom att tekniken blir mer avancerad så krävs mer avancerade tillverkningsprocesser vilket i sig driver på den ökade kostnaden. Dessutom har du något som kallas för inflation, vilket är anledningen till den första delen i mitt motargument.

Det finns fortfarande företag som gör väldigt bra telefoner med avancerade tillverkningsprocessorer för ett väldigt billigt pris, Xiaomi, motorola etc. Tvärtom så borde tillverkningskostnaderna sjunka övertid, såvida inte råvaror skjuter i höjden. Det gör nästan all ny teknik, sjunker över tid. Apple är dock mer av en statuspryl än något annat, dem är såpass etablerade att dem hade kunnat sälja för vilket pris som helst, inte till mig dock.

Kpi tenderar att ligga runt 1-2% per år, det förklarar inte prisökningen.

Visa signatur

=)