Skicka och ta emot MMS med mobildata avstängt?

Permalänk
Medlem

Skicka och ta emot MMS med mobildata avstängt?

Jag har på mina tidigare telefoner (Samsung Galaxy S5 HTC 10, LG G6) kunnat ta emot och skicka MMS med mobildata avstängt, telefonen satte på mobildata automatiskt när det kom ett mms eller jag skulle skicka, väldigt smidigt och bra funktion.

Är det så att med Android 8.0 så är den funktionen borta? eller är det Qualcomm, Google messages, min nya LG G7 ThinQ som inte har funktionen längre?

Anledningen att jag vill ha mobildata avstängt är att spara batteri och datamängd.
Är tvungen att ha mobildata på hela tiden nu och jag märker att det går massa data utan att jag använder det, t ex exchange, dokument och kalkylark som jag inte använder vad jag vet?

Hoppas någon vänlig Sweclocker kan hjälpa till!

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att det helt beror på telefonmodell och inte har med android version att göra.
Stänga av bakgrundsdata per app går dock att göra, så dom inte nyttjar trafik om dom inte är i förgrunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Avstängd

Ja det fungerar utmärkt. Finns mycket inställningar man kan göra för att se till att den inte drar i onödan och inte nog med det så finns det tusentals appar som löser problemet också.