Permalänk
Medlem

Någon billig Samsung 50" med boxerkort och netflix.
Raspberry Pi 3 med OSMC.
Frugans gamla MSI GT70 står i något hörn och agerar dammsamlare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

@IcedEarth: Häftig anläggning!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Vardagsrum/arbetsum/tvrum/musikrum/matsal
är egentligen 1,5 rum som smälter in med köket.

Att kunna slappna av när man är framför datorn så länge är det viktigaste. Så en jävla stor fotölj.. benen uppe på bordet på kudden så att man nästan ligger, ett bord bredvid för mina möss + armar. 2 datorer som är <35db (finns allt i signaturen).

Jag är jävla nöjd med denna teknik/taktik. Självklart inga hörlurar...bara S/PDIF till en Sony receiver och Sony 4x100W 70 kilo högtalare runt om, kristallklar musik upp till till 95db. Men brukar nöja mig med 90.....då kan man njuta av 90 talet's technogrejer. Äntligen...minns hur det var på 90-talet med dessa jävla alla kasetter och CD

ja...och sedan att ha 9 skärmar med minimalt av kanterna.....är också en sak som jag har utvecklat i flera år. Så det bästa i vardagsrummet kan egentligen inte köpas med pengar helt enkelt...Det som man kan....är ju bara för enkelt om gillar utmaningar

EDIT: och på andra sodan rummet där jag har min "hälsostation" för pulsklockor och en dansmatta. Kör itg2 och för dessa använder jag en av mina mina lga775-setup. En dansmatta....någon annan som har det?

Permalänk
Inaktiv

Datorn i hallen (garderob) kablar dragna längs taket rakt in i förstärkaren i vardagsrummet där oled55 och skapligt (focal) 5.1 system finns. (Har även kablar dragna till monitorer i sovrummet för icke rnr syften). Jag gav upp att få datorn helt tyst väldigt längesedan, hör aldrig datorn nu.

Permalänk
Medlem

I vardagsrummet finns 55" oled, Xbox One x, ps4 pro, 5.0 högtalare, surround förstärkare, 1 server, en NAS, htpc, 1 gaming dator, 1mini dator som kommer att bli filserver, router samt ett par switchar. Tänkte nästan glömma hue bridge samt lampor. Vardagsrummet är ganska stort som ni säkert har förstått.
Vete fasiken vad jag behöver två konsoler till, xbonex blir mest använd och då främst som 4k källa.
Överlag nöjd med det jag har fastän kabeldragning tål att förbättras.
Musiken streamas oftast från Spotify, tv har prime video och Netflix app, htpc främst för andra play källor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

I mitt vardagsrum finns det följande:
- Stor TV av märket Philips
- Yamaha-förstärkare kopplad till två golvhögtalare
- RPi som kör OSMC som är kopplad till förstärkaren med HDMI
- Någon DVD-spelare med inbyggd hårddisk för inspelning som knappt används som också är kopplad till förstärkaren med HDMI

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Jag har:
Samsung 4K 65" Curved -TV
Onkyo TX-NR609-slutsteg
Klipsch RF-82 Frontar
Klipsch RP-450C Center
XTZ 99W12.16 Subwoofer
Saknar för tillfället bakre högtalare
En gammal dator fylld med hårddiskar som agerar både hemmaserver och plex-server.
Någon konsol har jag oftast inte inkopplad, utan tar fram om/när det ska spelas, man är ju en datorgamer mest.

Har lite funderingar för framtiden vad som är bäst för att köra HD+ material på TVn, nu när det börjar bli så bra med streamingtjänster. Får se. Tyvärr kör ju TVn Tizen, och app-utbudet är väl inte sådär skitbra enligt min mening, så kanske får bli en chromecast till den, även om det känns muppigt i en smart-tv.

För övrigt kan jag inte rekommendera kurvade tv-apparater. Det kostar för mycket, ger för lite, och gör att man inte kan få vardagsrummet att se lika cleant ut. men det kanske bara är jag som tycker så

Permalänk
SpelClockers

Ja vars ska man börja

Projektor: Sony VPL-VW260ES (4K).
Projektorduk: Euroscreen Frame Vision ReAct 3.0 Veltex: 113 tum.
4K spelare: Oppo UDP-203.
HTPC: Intel i7 6700K, 16GB ram, 500GB SSD, GF1070GTX.
Konsoller: MINI NES och SNEN.

Ljud, 5.2:4:
Förstärkare: Marantz SR8012
Frontare: Monitor Audio Gold 300
Center: Monitor Audio Gold C350
Bak: Monitor Audio Gold GX-FX
Tak Bak: DLS Flatbox Midi v2
Tak Fram: Klipsch Reference Premiere RP-140SA

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Medlem

TV: Philips 65" 1080p. Dags för ny snart, OLED.
Ljud: Samsung HW-K960. Bor i lägenhet med begränsat utrymme, måste säga att denna limpa gör jobbet förbaskat bra utan att ta plats.
HTPC: NUC5 i7.
Streamar allt från en NAS med några år på nacken, men den gör jobbet.

Utöver detta finns en ASUS G20 utrustad med ett 1070. Funkar för casual soffgaming samt som LAN-maskin.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Nedre vardagsrum: recliner med min skärm, datorn stå bakom, 55 samsung, sheild,mi box, och wetek play 2, samt ett par chomecast kopieor för tester, alexa för att styra allt, bluray, maratz för souround, högtalare kef, logiteck hub och en brodlink pro.

övre vardagsrum: mi box, 55 lg, 5 olika nintendo konsoler, från 8-bit och upp till switch,ett Playstation,(använd aldrig) sony surround, alexa för att styra sakerna, 1 brodlink pro och en logitec hub. När det gäller media spelare gillar jag att göra tester på nyheter som ser intressanta ut, just nu väntar jag på två amazon cube som ska bli kul att leka med.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

lg 55 tum oled.
dynavoice m-85
hemmabyggd subbwoffer med element som jag enbart lyckades hitta utomlands, avstämd till 21hz. trots att det är en liten 10 så spelar den läskigt bra. riktig subb alltså 80hz och nedåt, frontarna tar resten.
köpt en ny nuc som ska installeras imorgon.
sen ett gäng konsoler allt från snes classic till vanliga nes till ps3.
högtalarna drivs av ett yamaha steg.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Kör ganska enkelt en 50 tum tv med en gömd hopvikt laptop bakom som styrs med ett trådlöst tangentbord sen ett wii även det gömt bakom tv bänken och en usb förlängnings sladd jag kan dra fram i fall jag vill köra en extern disk i tvn vilket jag sällan behöver

Har fixat så jag kan streema spel från desktop till laptopen och nå saker från andra datorer i huset så det mesta kan köras på tvn om man önskar och är väldigt simpel lösning men funkar ..just ja har även ett 5.1 system någon 100w historia och är inte mer än så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Än så länge kör jag följande setup:

LG B7 55" Oled
Nvidia Shield
Onkyo TX-RZ720 Surroundförstärkare
Dali Zensor 7 som frontar
Dali Zensor Vokal Centerhögtalare
Dali Zensor 1 bakhögtalare

Jag har planer på att komplettera med ett par Dali Alteco C-1 som Atmos-högtalare.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

I vardagsrummet:

  • TV LG LCD 50"

  • Projektor Epson EH-TW6700

  • Projektorduk Andersson 108" (motoriserad)

  • Högtalarsystem Logitech Z-906 THX Dolby Digital DTS (Aldrig ork/tid att uppgradera)

  • Mediadator med Plex och Netflix kopplad via HDMI (styrs med Logitech K400 mediatangentbord)

  • Blu-Ray-spelare LG BD390 + otaliga Blu-ray/DVD filmer som inte används längre.

Permalänk
Medlem

TV LG LCD 55"
Högtalarsystem Definition DM-6
SUB Dynavoice Magic Sub-8
hembioreceiver Yamaha RX-V685
Mediadator i7 2600K nvidia lowprofile /LinuxMint
På HTPC spelas allt ink steamspel

Permalänk
Medlem

Rolig tråd! 👍

Min setup ser ut som följer:

Tv: Samsung 8-serien
Digitalbox: Miraclebox Premium Ultra
Mediaspelare: Nvidia Shield V2
Konsoll: NES & SNES mini
NAS: Asustor
Fronthögtalare: TDL Monitor
Centerhögtalare: JBL Tik
Surroundhögtalare: TDL NFM
Subwoofer: Sunfire True
Slutsteg: Nakamichi Pa-7 mk2
Försteg/Surround: Anthem-MRX 520
Kablar: Chord
Vinylsvarv: Pioneer PL15

Känslan är retro hemma, har det mesta undangömt på ett eller annat sätt. Lyssnar mest på 2.0 Stereo, men vill även kunna se på film med gott resultat.

Önskelistan: 4k TV samt en Micro Seiki vinylspelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Tekniken går med stormsteg framåt men det är inte alltid man uppdaterar bums, så nu undrar jag vad ni har för teknik i vardagsrummet. Vad ser du film på? Vad lyssnar du på musik med?

Är det LP skivor som gäller, VHS spelare eller har vi bluerays allesammans? Kör vi bara digitalt? Har du någon älsklingspryl som du aldrig kan tänka dig ge upp för den är så bra?

Eller skriv om ditt långa sökande efter den optimala multimediaspelaren? Själv har jag provat allt ifrån äldre Popcorn Mediaplayer, inpluggad laptop, Chrome stick, HTPC till så kallade Smart TV. Med blandat resultat!

Berätta.

Har en enklare setup i vardagsrummet och hemmet i allmänhet.

Nätverket hemma använder sig av stjärntopografi i princip. Fiberuttaget är i hallen. Därifrån är en kabel, i kabelkanal, dragen till vardagsrummet där Routern står. Den är ethernetkopplad till stationära PCn och PS4 som står jämte varandra. Det finns även en PS3 i sovrummet som är anslutet via wifi. Vi använder PlayStation för att streama netflix/viaplay/hbo. Just nu spelas typ inget alls på konsollerna. Har även en ethernetansluten laptop på skrivbordet, samt två mobiler som kör trådlöst (Uppenbart).

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Philips 42" TV-skärm (med lysrörsbelysning för varmare känsla!)

3 RPi av varierande kapacitet med DAC DIG OpenELEC Retropie Rune

En antik Sony "surfplatta" och fjärrkontroll för att kontrollera det hela med.

Färdiglödd löda-ihop-den-själv lurförstärkare med DAC

Philips FX2 + Sony SA1000

Megadrive MMCD för att spara plats.

PS4 & Vita.

Den riktiga anläggningen och resten av PS-gänget samt andra konsoller står ihop med Ferrarin och Lamborghinin i förvar i garaget som det brukar heta på fåniga kofångardekaler. I väntan på plats. Drömmen är ju att kunna släpa fram den 70kg 29" CRTn mellan likkistehögtalarna igen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Enkel 32" lcd
Chromecast
RaspberryPi med nes+snes kontroll
PS3+PS2 (inget av dom inkopplade för tillfället)

HiFi-riggen står nedpackad eftersom jag omöjligt kan möblera in den i vårat nuvarande vardagsrum. Eller vill ha den framme för den delen pga kreativa, företagsamma och utforskande småbarn. >.<

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En 65" Sony med Apple TV kopplad. Då har jag det mesta som behövs. Har även en burk som kör Plex står och går i ett hörn av lägenheten som jag streamar från ibland. Har inget TV-abonnemang eftersom allt jag vill se finns i appar.
Har idag två högtalare och en reciever men sugen på att uppgradera till en LG Soundbar för en mer rent utseende och mindre kablar!

Visa signatur
Permalänk

Lg OLED 55" B7
Vinyl - Rega RP1
Reciver - RX-A1020 (Airplay för musik)
Högtalare - NS-777 NS-333 NS-444 YST-SW315
Apple TV 4k för Netflix, Plex och cmore
PS4 för blueray och spel
Nes-mini

Sen Logitech harmony Ultimate ONE som styr allt

Permalänk

Har inte kopplat in allt, men TV 46"LG. Denon 7:1 förstärkare och en 7 ordningens 4x10 tums sub. Enheterna är: Xbox, Xbox360, Nintendo Wii, PS3, Htpc, Digital och analog tv och Crome cast!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

Samsung 49” 1080p kopplat till Denon stereo samt i5 2310, GTX 1060 6GB, 8GB ram, 480gb SSD. Använder för både film och spel. Funkar bra, men lite hög input lagg samt att pc:n är ett fullsize tower så det skulle kunna se snyggare ut. Blir en nya mitx version snart eller att flytta Xboxen från sovrummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Slog mig att finrummet är helt tomt på sådant, har inte ens en TV...
(medvetet val, har helt enkelt inte velat ha det...)

Men jag ställde in en gammal rör radio från 40-talet där för entid sedan men den är inte inkopplad ännu...
Har något gammalt Altec Lansing system till datorn för närvarande, men det skall på sikt kompletteras med ett rörförstärkar system (en tvåkanalare baserat på 6v6 och ryska telecom rör just nu... (som jag återanvänt från Danburry bygget) Håller på att ändra till en rörlikriktare, mest för att det är kul att bygga.) jag håller på med (men som går på kvartsfart just nu på grund av annat men tanken är att det skall få hornhögtalare i framtiden). Skall väl in en TV i framtiden där också som skall fungera som skärm till datorn och en soffa...

Lyssnar mest på DX radio nuförtiden i den mån använder radio (icom (alltså Japanska Icom DX, inte apple...) samt ett par tyska "Världsradio" apparater för lyssning i andra rum där man inte har fasta grejer, håller på med en gammal "Hawaii radio" också, mest för skoj skull, den är väl vad den är men den klarar att sända på 27och 28 Meg banden i allafall och den kostade mig ca 200:- att göra i ordning... Så jag kunde helt enkelt inte motstå ett sådant projekt...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Här är min teknik, OBS, kablar till duk och projektor ska in i väggen, inte fått rumpan ur och fixa

Till vänster i undre facket ser ni en HTPC med ett Streacom FC5 Alpha chassi, passivt med heatpipes. Det drivs av ett passivt 120 watts PSU. I övre facket ser ni också en Asus router som används som switch och AP, det går TP-kabel till routern innne i walk in closet. HTPC är kopplat med kabel så man får stabil 1 gigabit.

Hårdvaran:

  • ASRock Fatal1ty Z270 (HDMI 2.0 och HDCP 2.2 för 4k HDR)

  • i3 7300 51W TDP

  • 16 gig Corsair Vengance LPX 3200 mhz

  • 120 gig WD m.2 SSD (Ej nvme)

Hifin är inga värtstingrejer men helt okej ljud som duger för en lyhörd brf från 1920:

  • Denon AVR-X3300W

  • 5x Elac Starlet satelliter

  • Elac 2030 sub

Bildvisare:

  • JVC 5500, 4k via e-shift och svärta och kontrast i en klass för sig

  • Euroscreen React 3 med Diplomatkasset (tab tension)

Smarta hemmet: Just nu så måste man köra ner duken manuellt men tanken är att kabeln ska in i väggen, finns VP-rör för detta, lika så matning till projektor. Sedan ska signal från projektorn styra en Z-wave switch, på detta sätt kan man styra duken från projektorn men även overrida via app om man tex vill köra upp den temporärt utan att stäng av projektorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I vardagsrummet har frugan och jag bara min Samsung Galaxy Tab S 10.5
Som är kopplat via Wifi. Den använder jag bara till att småsurfa, kolla privata emails och svara i whatsapp med. Den lämnar i stort sätt aldrig soffan.
Även i vardagsrummet har vi "Fritz!Box 6340 Cable" routern som funkar bra hittils.
Vi använder endast Wifi till alla våra prylar. Så inga nätverkskabel dragna.

I dator och komradio rummet har jag:
iMac "27" Late 2013
Den använder jag för att kolla och spara på alla serier och filmer jag köpt på BluRay/DVD.
Den används ochså för att lyssna på musik med.
Jag streamar varken Film/serier eller Musik. Så allt är på en stor samling av 8TB HDD:s
Skivorna spelar och läser jag av med en extern Tunderbolt kopplat multiformat brännare.

Ljud: Ett par Sennheiser InEar lurar som jag köpt för 45 Euros på Mediamarkt och som ochså används till min Tablet på soffan i vardagsrummet om det nu skulle hända att jag använder den till att kolla serier/film eller lyssna på musik med.
Jag kör enbart med hörlurar, så inget behov av högtalare samt förstärkare och annat trams.
Det finns ett antal högtalare (Infinity Kappa, Focal och Dynaudio) i källaren, men dom används inte sen åratal. Förstärkare har jag ochså (Denon, Uher och Naim). Allt är 2.0 klassikst stereo.
Men det finns inget vettigt plats att ställa dom i dator och komradio rummet, så jag har dom i källaren lagrat.

Frugan har en gammal Samsung "15" Lappis med Win7 som hon använder rätt så sällan och som byter plats mellan vardagsrummet eller hennes eget hobbyrum.

Jag är den enda personen i hela familjen som bryr sig om film och serier.
Avskaffade TV 1993 av allt mer aktuella skäl.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Datavetare

55" 4k TV från Samsung, Xbox One X (1 TB disk + 3 TB extern disk som är nästan full, blir mycket spel med gamepass och EA-access...) samt en Chromecast.

Tröttande på 5.1 och liknande, tar för mycket plats (kanske inte 100 % mina ord, men det ser bättre ut utan sådant). En soundbar skulle behövas för är inte mycket till välljud just nu...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

55" Sony VA panel, Sony Blu-Ray, Apple-TV gen3. And that's it...
Kan tänka mig att byta ut allt när ekonomin tillåter. Är inte nostalgisk när det kommer till teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Avstängd

Glömde ju hjärtat i anläggningen, servern. Jag har ingen blu ray i HTPCn så jag muxar mina blu rays till mkv. (Ingen loss i kvalitet). Den består av en i3 7300 och 16 gig ram lpx 3200 precis som HTPC men ett mobo med många SATA portar. Sitter 2 stycken 8 TB i den. Kör Windows 2016 i den. Chassit är från Fractal.

Ni ser även routern från ISP, ute i hallen sitter det en fiberkonverter som levererar 1 gigabit fiber sedan går det en cat 5e in i walk in closet till routern. Jag har slagit av AP och kör enbart AP ute i vardagsrummet. Även fixat en keystone box för det ska bli lite fint :). Walk in closet är mer lagerlokal än garderob just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller det väldigt enkelt.

49” Samsung ”QLED” (4K + HDR)
Apple TV 4K
PS4 Pro + Switch
Cambridge Audio Soundbar + sub
Steamlink som aldrig används.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |