Vilken laptop kör ni Linux på?

Permalänk
Medlem

Vilken laptop kör ni Linux på?

Jag är nyfiken på vilka modeller av bärbara datorer som Linuxanvändare använder. Nämn vilken laptop-modell och Linuxdistribution ni kör. Var det enkelt eller bökigt att installera Linux och få allt att fungera?

Permalänk
Medlem

@Meto: Jag kör en Lenovo W540 som TV-dator. Fungerar utmärkt med inbyggt pekdon, nätverk, USB, ljud och bild. Det enda jag gjort extra i Ubuntu 16.04 är att installera NVIDIAs proprietära drivrutiner. Fingeravtrycksläsare och SD-kortläsare har jag inte prövat. Jag har problem med att Ultra-dockan inte klarar av grafiken till TVn, så den kör jag genom Displayport-till-HDMI-adapter från själva datorn.

Permalänk
Medlem

HP Pavilion Notebook. 14-al082no

Kör Ubuntu 18.04. Fungerar klockrent sedan jag installerade Synaptics för att fixa touch-padden. Med 16.04 var det aldrig något problem, där funkade precis allt från början.

Köpte på Elgiganten och fick muntligt löfte om att garantin skulle gälla även om jag blåste hela hårddisken. Vilket jag gjort. Inga spår av Win10 kvar alls! Jag testade att köra från ett USB-minne innan jag köpte...

Misstänker att touch-padden har fixats i den uppdaterade Ubuntu 18.04.1.

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

Laptop: Lenovo Thinkpad T450s
Distribution: Arch Linux

Inga problem att installera (alla Thinkpad som är något att ha kör med wifi-krets från Intel <3). Jag har lite problem med suspend/lock on lid close, men det är sådant som uppbådats med tiden då jag inte tagit hand om min installation. Thinkpads är välkända för att gilla Linux.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Fedora dels på en Lenovo Thinkpad 470s och dels på en Dell (kommer inte ihåg modellnumret, och den står på jobbet). Thinkpaden har jag inte haft några problem med, den bara rullar på. Dell:en hade jag lite problem med att den tappade blåtandsmusen med jämna mellanrum precis när Fedora 28 släppts och jag körde in det. Tror att problemet lösts nu, men det var lite bökigt att hitta orsak och fix för det precis då.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Laptop ASUS ZenBook Deluxe UX390UA
Specifikation
- 12.5 "
- 1920x1080
- Core i7 7500U
- 16 GB ram
- 1 TB, (m.2 PCIe SSD)
Distribution Arch Linux
WM i3wm

Permalänk
Medlem

Dell Latitude E5270, Ubuntu 14.04 LTS som den är certifierad för.
Har dock en SSD som blir rätt varm under drift så jag kör mest Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Laptop Lenovo T480s
Specifikation
- 12 "
- 1920x1080
- Core i7 8550U
- 24 GB ram
- 512 GB, (m.2 PCIe SSD)
Dualbootar Windows 10 och CentOS 7.
Inte haft några problem men så gör jag inte speciellt mycket utan kör SSH till servrar. Är inte direkt ett fan av linux som desktop OS. Föredrar OS X där det faktiskt finns grafiker/gui folk och inte bara utvecklare som samtidigt gör GUI.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Kör en Dell Vostro V131 från hösten 2011.

13"
i5-2430M 2,4 GHz
8 GB ram
128 GB 840 Pro SSD

Kör Manjaro i3 och är rätt ofta kopplad till extern monitor eller används när jag är på resande fot. Är min sekundära dator efter min desktop. Maskinen är väldigt rapp men används mest till enklare program/webbläsare. Har inga större problem med kompabilitet eller drivrutiner som jag upplever det just nu.

Permalänk
Medlem

2x Asus UX32VD sedan dess lansering. Ena med 10GB RAM andra med 6GB Funkat utmärkt förutom att interna SSDn dog på ena men det är ett känt problem för Asus.
Ubuntu på ena (tjejens) och Arch på andra.

Har en MSI GS63VR som jag skall installera Arch på när jag får tummen ur röven, Windows 10 är verkligen Cancer.....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Samtliga i min signatur kör jag linux på.
Kör Xubuntu 18.04
Körde även Debian samt Centos ett tag på min Asus maskin.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Lenovo x230

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Xiaomi Notebook PRO I7 16Gb, Allt fungerade ur lådan så att säga, eller är väl lite tveksam på batteritid, men kan ha att göra med att jag kör nvidia-gpu på.

Ren gissning skulle jag säga att powermanagement är sämre i linux, ren spekulation men om detta är viktigt så tycker jag du ska kolla upp innan i.a.f!

Distrubutionen ubuntu 18.04, kör med cinnamon-desktop

Permalänk
Medlem

Laptop ASUS ZenBook UX31E
Specifikation
- 13,3 "
- 1600x900
- i7-2677M
- 4 GB RAM
- 128GB SATA SSD
Distribution Arch Linux
WM XFCE
Screenshot Länk

Köpt här på SweClockers marknad faktiskt. Allt fungerar som det ska. Batteritiden är minst lika bra som Windows efter att man installerar tlp.
Det ända problemet jag har är att den kan stänga av sig utan anledning, men det verkar vara ett ganska vanligt problem med denna modell vare sig man kör Windows eller Linux. Kan även vara så att mitt batteri behöver bytas ut.

Permalänk
Medlem

HP Probook 430 med Xubuntu. Inte haft några problem so far, fungerar mycket bättre än windows 7 som datorn kom med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Datavetare

Skriver detta på en Dell Lattitude E7450 som kör Ubuntu 18.04 LTS, vilket är min jobblaptop.

  • i7-5600U

  • HD Graphics 5500

  • 16 GB RAM

  • 512 GB SSD (SATA)

  • 14" 1920x1080 matt skärm

Så vitt jag kan säga fungerar precis allt på denna laptop på avsett sätt, även saker som Bluetooth (kör trådlösa lurar just nu), suspend/sleep (som normalt är sorgebarnet...) etc.

Denna laptop har nått 3 års gränsen, så blir en ny under hösten. Tyvärr har jobbet bytt från Dell till HP. De som fått sina HP Elitebooks verkar helt nöjda med hur Ubuntu fungerar på systemen.

Så kommer bli i7-8550U, Intel GPU, 16 GB RAM, 512 GB M.2 SSD, 14" 1920x1080 blank skärm. Största problemet med Elitebook är att de har totalt hjärndöd tangentbordslayout, de är även dyrare än Latitude utan att jag kan se att man får något för detta.

Privat har jag en Surface Pro 4 (i7-6650U), 16 GB RAM, 512 GB M.2 SATA. Ser inte riktigt värdet att köra Linux som primärt OS på den maskinen, men kör en Ubuntu server 18.04 under HyperV (har det inställt så Linux startas automatiskt när Windows bootar). Kör nästan uteslutande i textläge + tmux, men fungerar även att köra X11 m.h.a. av t.ex Cygwin (som är implementerat ovanpå DirectX 2D så man får bra prestanda).

Att köra Linux under Hyper-V, VirtualBox eller VMware fungerar självklart briljant, men det borde inte förvåna någon.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Dell XPS13, i5, 8GB ram och 256GB hårddisk. Köpte varianten som levererades med Ubuntu 14.04 installerat men kör nu 16.04.

Sjukt nöjd med hur bra allt fungerar, men senaste tidan har WiFi börjat strula. Det fungerar men det går inte att byta/anstluta till nya nätverk efter att den vaknar från sleep. Omstart krävs för det. Skall testa nya mint på den snart, så jag tror att det kommer lösa sig då

Permalänk
Medlem

Lenovo Ideapad 110s 13"
Celeron N3060, 2GB RAM och 32GB SSD.

Xubuntu 16.04.
Problemfri installation och allt funkar utan problem.

Permalänk
Avstängd

Elitebook 2510p
Core 2 Duo U7600 1.2Ghz
2GB DDR2
60GB halvdöd 1.8 PATA-disk
12.1-tumsskärm där hälften av lysrören är defekta

Kör Lubuntu 16.04 på den, har haft Slitaz 4.0 förut men de senare versionerna fungerar inte på den av någon anledning. Anledningen till att jag har kvar den alls är att tangentbordet är helt sjukligt trevligt att skriva på. De på senare generationers elitebooks är inte alls lika bra. Skulle verkligen vilja ha en 2530p med en SSD men de håller på att försvinna. SSD i 2510p är dyrt då det är PATA med en zif-anslutning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

XPS 15 9560 med Ubuntu 17.10.
Funkar bra, råkade göra en dist-upgrade, då sket sig allt.
Men 4k skalar bra i ubuntu, men med xfce eller kde blev det bökigare att komma igång.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Hp ProBook 6450B

kört lite alla möjliga komponenter i den, främst I7 620, 8gb ram, 120gb ssd.
Senaste tiden en okänd I3, 4gb ram, och 300gb hårddisk.
Debian 8/9.
inte haft något problem direkt, det svåraste var att få vissa plugins så som Flash player att fungera.

Det bästa jag någonsin gjort i linux-världen var att sluta använda ubuntu.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Huvud laptopen ar en MSI GS63VR 7RF 4k, kor funtoo pa den.
Inga speciella problem jag kan minnas att fa saker att fungera pa den.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk

Lenovo T-480S
Kali Linux Rolling

Permalänk
Medlem

Dell Xps-13 på jobb
ASUS UX330c hemma

Ubuntu 18.04 på båda.

Permalänk
Medlem

Lenovo Ideapad 100 med Fedora 28
Dell Latitude 3330 med Mint 18
Fujitsu Lifebook med Kubuntu 18.04

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Asus ZenBook UX32LN

Ubuntu, men längesen jag använde den..kanske dags.

Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad X1 Yoga (1st gen, 2016)

Kör Manjaro med i3 som fönsterhanterare.

Allt fungerar fantastiskt bra utan manuellt krångel förutom fingeravtrycksläsaren. Till och med touchskärmen och pennan fungerar utmärkt. Fördubblade batteritiden från den tidigare Win10-installationen, säkerligen delvis på grund av bättre kontroll över ljusstyrkan på OLED-skärmen (något som aldrig fungerade särskilt bra i Win10)

Permalänk
Medlem

Kör på lite blandat.

13" Macbook Air ifrån 2010 ( Utan belyst tgb med Core 2 ) , använder den som fältdator kör ubuntu 16.04 LTS

Senaste laptopen jag installerade linux på var en Dell Lattitude E4210, ursprungligen hade den en SSD av udda format, men då hårddisken inte finns mer och köpa hårddisk till den här maskinen är dyrt.

Men tyckte det var onödig att slänga den pga sådan bagatell, så jag installerade Linux lubuntu på ett USB minne, den är seg som satan pga USB minnet, men det går att se SVT play på den. Kanske går att snabba upp maskinen ytterligare genom att köra på eSATA porten istället.

Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad T470s 2018

Inga problem lätt att installera och allt fungerar som det skall. Kommer till och med uppdateringar till bios(UEFI firmware) via Ubuntus uppdateringshanterare. Tyvärr kan inte allt vara perfekt lyckades inte installera uppdateringen via guit men gick enkelt med ett terminalkommandot.
Ni kan läsa mer om vilken hårdvara som stödjer firmware uppdateringar till Linux här https://fwupd.org

Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad x220 (tre stycken)
Kör Arch Linux + i3wm på alla tre. Funkar finfint

En har jag haft sedan den släpptes (i7, ingen webkamera, ingen fingeravtrycksläsare), vilket är min huvuddator. En köpte jag sedan till frun (i5, webkamera, fingeravtrycksläsare).

Den tredje köpte jag för att experimentera lite på (i5, såg ut som någon att kört den några gången i torktumlaren men var billig). Flashade om bios till coreboot på den. Ville inte testa på min huvuddator ifall jag skulle strula till det. Körde även GuixSD lite på den, vilket allt funkade förutom wifi då den disten inte kör med linux-libre kärnan (inga stängda binära drivrutiner). Så gick tillbaka till Arch Linux på den.
Nu är min tredje laptop min foliehatslaptop (full kryptering på diskarna, avstängd ME, coreboot med seabios som payload) som man har när man åker ner till USA.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.