Permalänk
Medlem

Mobilt bredband - ping och gaming

Står i valet och kvalet mellan olika leverantörer för mobilt bredband. Givetvis skiljer det sig åt med routers, antenner etc, men tanken är att jag skall ha en så bra router som man kan tänka sig och så bra (riktad och inställd) antenn som det går. Under dessa förutsättningar, finns det konsensus kring vilken leverantöre som i regel levererar lägst ping?

Fullt medveten om att det mellan kommuner etc, men har ca 2.5 km till närmsta mast med fri sikt, så förutsättningarna är så goda som de kan blir. Givetvis komerm det att fluktuera med dygnets timmar etc, men fortfarande borde det finnas någon leverantör vars konfiguration sticker ut. Är så fallet, kan man säga att någon är bäst om man har bra utrustning och kan konfigurera sina enheter?

Permalänk
Medlem

allt beror på täckning, du får ta och kolla deras karta och se vilken som ser bäst ut.
Fråga om du kan få prova?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Enligt täckningskartor så är det grönt och fullt blås hos alla leverantörer. Tele2 känns väldigt lockande, men då jag skall köra som "bredband" så är tanken på att behöva skicka "topup" ganska avtändande.

Frågan är om det skiljer sig i ping mellan Telia/Tele2 etc.

Permalänk
Medlem

Minns att jag körde CS på comviq's 4G-modem. I princip gratis uppkoppling för spel då det endast skickas några kbps fram och tillbaka. Hade då <100ms ping. Dock har jag för mig att de använder sig av Telias nät?

Permalänk
Medlem

Tele 2 unlimited, ca 1.5 - 2 km till närmsta mast, pingar mellan 22 och 45ms i vanliga fall, hastigheten snittar nog kring 50/3 mbit.

Permalänk
Medlem

@Worse: Kör du med mobil och datakort, eller enbart med kort i router eller dylikt? Nyfiken på hur folk löser den fantastiska "obegränsade" sms-kontrollen av datamängd.

Permalänk
Medlem

@Fjädernylle: Har flera datakort så ett sitter i telefonen och ett i 4G routern, sms kommer både till telefon men även till routern där man också kan skicka för påfyllning!

Men 20GB per dag räcker ganska länge, så det behövs många timmars stremande i HD innan första smset behövs!

Permalänk
Medlem

@Worse: Vad är det för router du kör? Funderat mellan flera olika modeller, men alla kan väl (mig veterligen) inte skicka sms.

Permalänk
Medlem

@Fjädernylle: Tele2s egen Huawei E5186, finns funktion för att skicka sms när man loggar in på den.

Permalänk
Medlem

Tack! Själv funderat på allt från Zyxel LTE3301-Q222 och Dovado till Teltonika. Många val, men får plugga på om SMs funktion dock.

Permalänk

Själv har jag testat lite olika och för mig har telia fungerat bäst.
Telenor har varit helt okej med en stabil hastighet dygnet runt på ca 20Mbit/s, svarstid runt 40.
Tre som jag har just nu, enbart pga 500GB datamängd och utan bindningstid fungerar inte jättebra. Ligger mellan 10-30Mbit/s beroende vilken tid det är och med en ping på ca 60 som med lite laggspikar då och då.
Telia har jag bara några kilometer till masten så där får jag stabila 80Mbit/s med 20-30 ping.

Detta hjälper väl egentligen ingenting men ville bara säga att överlag, enligt min erfarenhet när det kommer till bra ping och stabilitet så är telia bäst.
Nu finns även helt obegränsade abonnemang att skaffa för 500kr/mån.
https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat Går att beställa även om du inte blivit av med ADSL från dem eller så.. Funderar på att byta till det i väntan på fiber. Men det är just 1 års bindningstid som tar emot.

Det finns bra info på detta forumet också http://www.mobilabredband.se/forum/

Permalänk
Medlem

@sjuhundratjugo: Tackar! Hade ingen aning om att Telia erbjöd en dylik tjänst. Vi är som du kanke gissat berörda, vare sig fiber eller fast telefoni i sikte. Skall absolut kontakta Telia imorgon, om inte annat så för att få slippa bekräfta nedladdning vid 20 gb gränsen som via Telenor och Tele2.

Permalänk
Skrivet av Fjädernylle:

@sjuhundratjugo: Tackar! Hade ingen aning om att Telia erbjöd en dylik tjänst. Vi är som du kanke gissat berörda, vare sig fiber eller fast telefoni i sikte. Skall absolut kontakta Telia imorgon, om inte annat så för att få slippa bekräfta nedladdning vid 20 gb gränsen som via Telenor och Tele2.

Okej! Ja det verkar vara en bra deal ändå, om än något dyr jämfört med fiber osv.
Router ingår ju och bor du bra till så kan du få riktigt bra hastigheter. Jag läste nyligen på det forumet jag länkade att man med rätt utrustning och rätt plats kan få 450Mbit/s. Imponerande.. Det var bara nåt år sedan jag kom över 10Mbit/s-gränsen där jag bor. Har bara kört mobila bredband i många år nu. Snart blir det ändring på det dock, fiber är äntligen påväg.

Permalänk
Medlem

@sjuhundratjugo: Haft fiber i två olika boenden tidigare, så lite ont gör det allt. Men, huvudsaken är att vi har någon uppkoppling. Kollat lätt i forumet, tackar för tipset. Låter som hysteriska hastigheter, även om jag antar att vi talar industry grade utrustning i 10k klassen. Dock, fullt villig att lägga 4-5 k för att få maximal prestanda under de givna omständigheterna.

Permalänk
Medlem

Har kört med Tele2 unlimited med extra datakort i routern (simkortet satt i routern) och körde en auto sms app i telefonen som automatiskt skickar mess till Tele2 när jag fick sms om att det är dags för påfyllning. Men att tänka på, det är ju 20gb per dag innan första påfyllningen och sen fylls det på 5gb (har jag för mig det va) per gång. Funkade ypperligt för mig, pingen tänkte jag inte på men gick galant att spela på.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Många svar men ingen tar upp det viktigaste när det kommer till uppkopplingskvaliteten. Vem/vilka använder masten och är det ens en 4G-mast?

Du får helt enkelt fråga de leverantörer du är intresserad av vart deras närmaste 4G-mast är. Det brukar gå ganska snabbt, speciellt eftersom de flesta numera har chatsupport på vardagarna.

Fick själv göra så när jag flyttade till skogen och valet föll på Tele2. Inget jag ångrar.

Permalänk
Medlem

@Trunk: Har två master i närheten enligt de kartor jag kollat, en på ca 2.5 där Tele2 etc huserar, och en som ligger en bit längre ifrån där Telia kör. Enbart testat Teliashastighet med en ny iphone och vanligt mobilabonnemang, och där låg vi på ca 160/32 mbit och 30 ms ping.

Funderar på att även testa Tele2, men frågan är om det går att komma över/under Telia i hastighet och ping med dem. Min något generella fråga var därför ägnat åt folks uppfattning om den mest stabila leverantören överlag, vilket givetvis är extremt komplext att besvara då det förutsätter liknande omständigheter etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Många svar men ingen tar upp det viktigaste när det kommer till uppkopplingskvaliteten. Vem/vilka använder masten och är det ens en 4G-mast?

Du får helt enkelt fråga de leverantörer du är intresserad av vart deras närmaste 4G-mast är. Det brukar gå ganska snabbt, speciellt eftersom de flesta numera har chatsupport på vardagarna.

Fick själv göra så när jag flyttade till skogen och valet föll på Tele2. Inget jag ångrar.

Tele2 har en karta som kan man välja att visa sändare.
https://mim.tele2.com/mim3/mim.html?loginUser=datase&countryC...

Jag flyttade nyligen ut på landet och har ingen fiber än, och lyckades hitta att masten som är närmast mig var Tele2 och Telenor, så blev abonnemang hos Tele2. Jag har ännu inte satt upp antenn på väggen, men får ut runt 25/15 mbit, 35-40 i svarstid och kan spela CS och Rust utan problem. 1600 meter till masten. Med antenn på väggen räknar jag med att få mellan 30-40mbit.

På sommarstugan har vi 3200 meter till antennen, och får ut 20 mbit med en riktigt dyr antenn högst upp på en mast på taket, dock i väldigt bergigt område med sämsta förutsättningar. Inte testat spela, men tror det blir lite svårare att spela där då svarstiden är betydligt mer.

Permalänk
Avstängd

Vad betalar ni som har mobilt bredband och hur många gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidalism:

Vad betalar ni som har mobilt bredband och hur många gb?

449:- i månaden för 400 gb hos Tele2. Telenor har 200 gb för nästan samma pris så inte värt enligt mig, då båda använder samma master, så fungerar Telenor bra så kommer Tele2 göra det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidalism:

Vad betalar ni som har mobilt bredband och hur många gb?

399 kr och 200 GB hos Tele2. Brukar ha ca 80 GB kvar i slutet av månaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeOj:

449:- i månaden för 400 gb hos Tele2. Telenor har 200 gb för nästan samma pris så inte värt enligt mig, då båda använder samma master, så fungerar Telenor bra så kommer Tele2 göra det med.

Skickades från m.sweclockers.com

360 för mig, 400Gb på Tele 2. Ibland är det skönt att vara student. Efter att nyligen snackat med mina studentkompisar verkar det vara ganska vanligt att inte utnyttja de rabatter som kommer med mecenat/studentkortet. Oförståeligt enligt mig. Är förstås sällan några större summor som sparas men för en student kan det spela roll. Just mobil/internet kan man spara tusenlappar på men det finns massor av annat smått och gott. 10 % på Clas Ohlsson är inte illa och sen tackar man förstås inte nej till gratis dip och plusmeny på Max.