Prestandasiffror för Intel Core i7-9700K med åtta kärnor dyker upp på webben

Permalänk
Melding Plague

Prestandasiffror för Intel Core i7-9700K med åtta kärnor dyker upp på webben

Lanseringen av nästa generations Core-processorer närmar sig och prestandasiffror för Core i7-9700K visar fem till tio procent högre prestanda jämfört med Core i7-8700K i testet Geekbench.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En CPU som nästan är identisk rent arkitektoriskt presterar ungefär likvärdigt med den andra? Vem hade kunnat ana? Om detta stämmer så är det bevis nog för att Intel bara slungat in fler kärnor i en redan existerande arkitektur och vi står inför typ Skylake Refresh x 3.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

En CPU som nästan är identisk rent arkitektoriskt presterar ungefär likvärdigt med den andra? Vem hade kunnat ana? Om detta stämmer så är det bevis nog för att Intel bara slungat in fler kärnor i en redan existerande arkitektur och vi står inför typ Skylake Refresh x 3.

Inte alls imponerande från Intel, de enda de har gjort bra är att mjölkat alla konsumenter under dessa år.

AMD blir räddare i nöden i detta scenario.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

En Skylake med 8 kärnor altså. Men ändå vill man ju ha en 9900K trotts denna "stenålders" teknologi.
Äh, folk missar nog hela grejen. Det får vara refresh nummer 10 om det så skall vara. Dom har lyckats skrämma upp klockfrekvenserna riktigt ordentligt och om 9900K får dom klockfrekvenser som det skymtats med så får tyvärr AMD kämpa en hel del i gaming-segmentet. Den som köper 9900K är förmodligen kalle-kalle med lite högre månadslön som letar en redig gamingburk på Elgiganten, inte en burk som är asgrym att rendera videos med men förlorar markant i spel-prestanda. Så tyvärr, höga klockfrekvenser även på något så föråldrat som Skylake är tydligen en vinnare säger plånboken hos Intel.

Fast och andra sidan, 8c/16t i 5.0GHz skulle vara ganska kaxigt på LUFTkylare. Eller är jag ensam om att tycka det?

ps Erik. Jag tycker Intel gör väldigt bra ifrån sig, dom ger AMD chansen och möjligheten att komma in på marknaden just för att Intel har svårt med att utveckla vidare. Dom har pengarna, men pengar är inte allt. Utveckling av tekniken är halva hindret. Att AMD skulle vara räddare i nöden, ja vad räddar dom? Jo den med mindre plånbok än kunden som hellre väljer Intel. För tyvärr, så har det nog varit sedan AMD tappade efter Athlon + kriget, att Intels produkter presterar bättre, men bättre betyder inte billigare.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Holy mucilage!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

En Skylake med 8 kärnor altså. Men ändå vill man ju ha en 9900K trotts denna "stenålders" teknologi.
Äh, folk missar nog hela grejen. Det får vara refresh nummer 10 om det så skall vara. Dom har lyckats skrämma upp klockfrekvenserna riktigt ordentligt och om 9900K får dom klockfrekvenser som det skymtats med så får tyvärr AMD kämpa en hel del i gaming-segmentet. Den som köper 9900K är förmodligen kalle-kalle med lite högre månadslön som letar en redig gamingburk på Elgiganten, inte en burk som är asgrym att rendera videos med men förlorar markant i spel-prestanda. Så tyvärr, höga klockfrekvenser även på något så föråldrat som Skylake är tydligen en vinnare säger plånboken hos Intel.

Fast och andra sidan, 8c/16t i 5.0GHz skulle vara ganska kaxigt på LUFTkylare. Eller är jag ensam om att tycka det?

ps Erik. Jag tycker Intel gör väldigt bra ifrån sig, dom ger AMD chansen och möjligheten att komma in på marknaden just för att Intel har svårt med att utveckla vidare. Dom har pengarna, men pengar är inte allt. Utveckling av tekniken är halva hindret. Att AMD skulle vara räddare i nöden, ja vad räddar dom? Jo den med mindre plånbok än kunden som hellre väljer Intel. För tyvärr, så har det nog varit sedan AMD tappade efter Athlon + kriget, att Intels produkter presterar bättre, men bättre betyder inte billigare.

Att Intel presterar bättre men inte billigare är som att säga att en Audi RS6 alltid är bättre än en v70. Ja fast säger inget om nytta/kr vilket jag antar spelar roll för 99.9% av Sveriges befolkning.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Nästa generation lär Intel/AMD ha liknande utbud med samma IPC och antal kärnor. Tror inte det kommer hända speciellt mycket nästkommande generationer så det är bara välja efter #kärnor och köra på det i tio år. Processormarknaden kommer inte vara direkt spännande efter att AMD oundvikligen kommit ikapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Mikaelmannen:

vilket jag antar spelar roll för 99.9% av Sveriges befolkning.

Jag antar att du har helt fel i ditt antagande.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Inaktiv

@Tomika: Absolut, arkitektoniska förbättringar är inte allting och mer kärnor kanske inte gör mycket nytta för många av dagens applikationer och spel, men i framtiden kommer det göra destå mer skillnad. Själv sitter jag fortfarande på en överklockad Haswell, 4670k. Den presterar bra nog för mig än så länge, men är sugen på att skaffa en 9700k även om det "bara" är en Skylake refresh med mer kärnor som folk kallar det. Jag får markant högre klockfrekvenser och dubbla antalet kärnor jämfört med vad jag har nu. Har givetvis funderat på Ryzen också, men kändes inte värt det eftersom att den inte har TSX vilket jag tycker är mycket intressantare än SMT/HT.

Jag kan tänka mig att allt detta låter tråkigt för någon som köper ny CPU varje år, men jag utgår från att jag kommer använda samma CPU i 5 år framöver när jag väl köper en, och då är det inte ens CPU som känns dyrt. Vad som känns dyrt är att det kommer kosta mer dubbelt så mycket att köpa nog mycket RAM för att framtidssäkra nästa bygge, än vad det gjorde för 5 år sedan. Då köpte jag 16GB för 1600kr vilket först nu har börja kännas för lite för mig, kommer behöva 32GB(2x16) i nästa bygge för ungefär 4000kr. Så att Ryzen är lite billigare har noll betydelse för mig i detta fallet på grund av dessa 2 faktorer.

Permalänk
Inaktiv

Inte dåligt och jag tror i7-9700K och 9900K kommer bli väldigt populära cpuer.

Det som är coolt med dessa processorer är att vanliga användare får prisvärdiga cpuer som klarar av att driva någon last, vilket kan leda till att fler kommer jobba med IT. Tidigare var det så att man fick välja skulle man ha en dator för spel eller skulle man ha en som gick att köra lite tyngre laster på.

Amd i sin sida kommer få det tufft. De kommer med Zen 2, men det finns risk att det blir för lite prestandaförökning och för sent.

Samtidigt om man kollar på marknaden så är det bättre svenssoncpuerna bara en del, jag skulle tro att gör väldigt billiga cpuer till den stora skaran är viktigare. Och det handlar såklart inte enbart om att vara billigast utan att även ha en vinstmarginal som företaget kan leva på. Amd kommer ju få tufft på GPU sidan också och den divisionen genererar nog inget överskott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

En CPU som nästan är identisk rent arkitektoriskt presterar ungefär likvärdigt med den andra? Vem hade kunnat ana? Om detta stämmer så är det bevis nog för att Intel bara slungat in fler kärnor i en redan existerande arkitektur och vi står inför typ Skylake Refresh x 3.

nästa år så blir det nästa refresh på 10 kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Imponerad att Intel filar på sin refresh och ger oss snabbare cpuer.

Nu när även starkare grafikkort kommer så får vi säkert se 720p scenarion även i högre upplösningar så Intel kommer sticka iväg bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

En Skylake med 8 kärnor altså. Men ändå vill man ju ha en 9900K trotts denna "stenålders" teknologi.
Äh, folk missar nog hela grejen. Det får vara refresh nummer 10 om det så skall vara. Dom har lyckats skrämma upp klockfrekvenserna riktigt ordentligt och om 9900K får dom klockfrekvenser som det skymtats med så får tyvärr AMD kämpa en hel del i gaming-segmentet. Den som köper 9900K är förmodligen kalle-kalle med lite högre månadslön som letar en redig gamingburk på Elgiganten, inte en burk som är asgrym att rendera videos med men förlorar markant i spel-prestanda. Så tyvärr, höga klockfrekvenser även på något så föråldrat som Skylake är tydligen en vinnare säger plånboken hos Intel.

Fast och andra sidan, 8c/16t i 5.0GHz skulle vara ganska kaxigt på LUFTkylare. Eller är jag ensam om att tycka det?

ps Erik. Jag tycker Intel gör väldigt bra ifrån sig, dom ger AMD chansen och möjligheten att komma in på marknaden just för att Intel har svårt med att utveckla vidare. Dom har pengarna, men pengar är inte allt. Utveckling av tekniken är halva hindret. Att AMD skulle vara räddare i nöden, ja vad räddar dom? Jo den med mindre plånbok än kunden som hellre väljer Intel. För tyvärr, så har det nog varit sedan AMD tappade efter Athlon + kriget, att Intels produkter presterar bättre, men bättre betyder inte billigare.

Istället har man fulat sig och slängt på ett prispåslag på en produkt som tidigare hetat i7 men nu heter i9 för ingen orsak i huvud taget och därigenom gjort både i5 och i7 irrelevanta i det långa loppet. Sedan angående klockfrekvenserna så är det inte allt för högt hopp från redan existerande produkter. Oberoende så är det inte acceptabelt att Intel gör detta... spelar ingen roll att man har råd med det. Men som vanligt ska alltid det tas upp argumentet att alla som är emot detta är de som inte har råd med produkten. Den typen av argument är bara barnsligt. Jag har råd även om så 9900K skulle kosta det trippla men jag är emot detta pga. den eskalering som skett hos Intel. Om AMD lyckas med sin 7nm nod så kan de faktiskt konkurrera redan nästa år med Intel och då hoppas jag att Intel tar sig i kragen.

Skrivet av anon298854:

Imponerad att Intel filar på sin refresh och ger oss snabbare cpuer.

Nu när även starkare grafikkort kommer så får vi säkert se 720p scenarion även i högre upplösningar så Intel kommer sticka iväg bra.

Det finns inga garantier för det. 5% är inom felmarginalen och kan även vara baserad på bästa scenarion. Faktum är att den ökade prestandan per tråd har stått still hos Intel i flera generationer och den stora ökningen har skett i Multitrådade applikationer.. vilket är inte förvånande eftersom Intel bokstavligen lagt till fler kärnor. Sedan så sticker inte Intel iväg direkt i högre upplösningar idag. i t.ex. 4K är skillnaden minimal.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Istället har man fulat sig och slängt på ett prispåslag på en produkt som tidigare hetat i7 men nu heter i9 för ingen orsak i huvud taget och därigenom gjort både i5 och i7 irrelevanta i det långa loppet. Sedan angående klockfrekvenserna så är det inte allt för högt hopp från redan existerande produkter. Oberoende så är det inte acceptabelt att Intel gör detta... spelar ingen roll att man har råd med det. Men som vanligt ska alltid det tas upp argumentet att alla som är emot detta är de som inte har råd med produkten. Den typen av argument är bara barnsligt. Jag har råd även om så 9900K skulle kosta det trippla men jag är emot detta pga. den eskalering som skett hos Intel. Om AMD lyckas med sin 7nm nod så kan de faktiskt konkurrera redan nästa år med Intel och då hoppas jag att Intel tar sig i kragen.

Det finns inga garantier för det. 5% är inom felmarginalen och kan även vara baserad på bästa scenarion. Faktum är att den ökade prestandan per tråd har stått still hos Intel i flera generationer och den stora ökningen har skett i Multitrådade applikationer.. vilket är inte förvånande eftersom Intel bokstavligen lagt till fler kärnor. Sedan så sticker inte Intel iväg direkt i högre upplösningar idag. i t.ex. 4K är skillnaden minimal.

Det är för att gpun är flaskhalsen i 4k och cpun får ej streck på benen.
Med de snabbare grafikkorten som kommer får vi se på annat.

Och prestanda per tråd har inte stått still.

Bara jämföra tester på alla cpuer så ser du en ökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det är för att gpun är flaskhalsen i 4k och cpun får ej streck på benen.

Du nämnde högre upplösningar.. ju högre upplösningar ju mindre skillnad gör en kraftigare CPU eftersom spelen blir GPU bundna. Med andra ord... Skillnaden mellan Ryzen och Intel blir minimal. Nästa år kommer AMD lansera sin 7nm processor. Intel däremot har fortfarande inte en fungerande 7nm nod för massproducering. Med andra ord.. denna CPU kommer antagligen bara vara "The shit" med största sannolikhet i max ett halvår.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Att Intel presterar bättre men inte billigare är som att säga att en Audi RS6 alltid är bättre än en v70. Ja fast säger inget om nytta/kr vilket jag antar spelar roll för 99.9% av Sveriges befolkning.

Den jämförelsen är ju bara d....

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Den jämförelsen är ju bara d....

Nej. Det handlar om pris här. Man kan aldrig förvänta sig att en CPU för 2000:- ska prestera som en för (ryktats) 5000:-

Med andra ord... hur dåliga biljämförelser är generellt så lyckas den få igenom sin poäng iallafall.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Du nämnde högre upplösningar.. ju högre upplösningar ju mindre skillnad gör en kraftigare CPU eftersom spelen blir GPU bundna. Med andra ord... Skillnaden mellan Ryzen och Intel blir minimal. Nästa år kommer AMD lansera sin 7nm processor. Intel däremot har fortfarande inte en fungerande 7nm nod för massproducering. Med andra ord.. denna CPU kommer antagligen bara vara "The shit" med största sannolikhet i max ett halvår.

Skillnaden är minimal för att grafikkortet flaskar och båda cpuerna får samma testvärde.

Med starkare grafikkort kommer cpun att få strecka på benen och är gpun kraftig nog får du se värden som i 720p testerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Nästa generation lär Intel/AMD ha liknande utbud med samma IPC och antal kärnor. Tror inte det kommer hända speciellt mycket nästkommande generationer så det är bara välja efter #kärnor och köra på det i tio år. Processormarknaden kommer inte vara direkt spännande efter att AMD oundvikligen kommit ikapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Snarare så att processormarknaden inte varit intressant de senaste 10 åren men att nästkommande 10 kommer utvecklas otroligt mycket tills vi hittat nästa 'rastplats' (á la 4C/8T).

Permalänk
Medlem

@Xinpei: RS6 vs V70. Du kan köpa en polestar som kostar som en RS6. Pris idag, högre = bättre. Den som står på toppen tar ut kostnaden därefter. 9900K kommer ju vara the shit över AMDs alla CPUer i 1080p. Som idag är vanligare upplösning än 4K i spel. Så AMD kommer aldrig vara the shit i spel så länge dom inte kan kliva över Intels IPC

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Skillnaden är minimal för att grafikkortet flaskar och båda cpuerna får samma testvärde.

Med starkare grafikkort kommer cpun att få strecka på benen och är gpun kraftig nog får du se värden som i 720p testerna.

Denna CPU verkar prestera nästan identiskt med 8700K plus någon % pga. något högre klockfrekvens. Med andra ord.. Du kommer få nästan identisk prestanda.. om du nu vill spela i 720P eller sitter på ett 1180Ti/1080TI men för någon anledning inte sitter på en 8700K eller högre. Men om du vill slunga upp 5 lax för att ha processor som heter 9700/9900K istället för 8700K men ändå ha färre trådar i fall man går på den billigare så visst. Go ahead men försök inte få det till att Intel inte gjort något fel eller att du kommer få bättre prestanda utanför felmarginalen.. för då lurar du bara dig själv.

Skrivet av Dumbullen:

Snarare så att processormarknaden inte varit intressant de senaste 10 åren men att nästkommande 10 kommer utvecklas otroligt mycket tills vi hittat nästa 'rastplats' (á la 4C/8T).

Problemet är väl att utvecklingen inte följer med antal kärnor. Hur många spel idag kan använda alla trådar och kärnor t.ex.?

Skrivet av Tomika:

@Xinpei: RS6 vs V70. Du kan köpa en polestar som kostar som en RS6. Pris idag, högre = bättre. Den som står på toppen tar ut kostnaden därefter. 9900K kommer ju vara the shit över AMDs alla CPUer i 1080p. Som idag är vanligare upplösning än 4K i spel. Så AMD kommer aldrig vara the shit i spel så länge dom inte kan kliva över Intels IPC

Det betvivlar jag eftersom 8700K inte är "The shit" över alla AMDs CPU:er och alla rykten pekar på att 9900K kommer att prestera identiskt med sagda processor. Och du har brakfel när det kommer till IPC också. Allt AMD behöver göra som de gör nu. Satsa på prestanda per krona. För tro inte att vi entusiaster är på något sätt representativa för marknaden.. vi är blott en liten minoritet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Datavetare

Är knappast någon som inte tror att Intel valt att kalla i9-9900K för "i9" just för att man ska kunna skruva upp prislappen.
Toppmodellen av i7 har ända sedan introduktion kostat samma sak justerat för inflation, samma sak lär gälla i7-9700K.

Vissa anser tydligen att något sådant är det största "jackass move" datorindustrin sett. Om man i stället inser att det handlar om ett börsnoterat bolag som i första hand svarar mot sina ägare, varför skull man släppa i9-9900K för <$400 givet att redan i7-9700K matchar konkurrentens toppmodell när alla CPU-trådar används på ett effektivt sätt och är snabbare när <=8T används?

Geekbench 4 mäter egentligen fyra relativt distinkta fall

  • det som är primärt är begränsat av heltalsberäkningar. Är det som överlägset flest "vanliga" applikationer har som flaskhals, även spel hamnar i denna kategori (spel må göra fysikberäkningar och liknande, men den primära flaskhalsen är heltalsberäkningar , om nu CPU överhuvudtaget är flaskhals)

  • det som är primärt är begränsat av flyttal (som egentligen är rätt ordentligt uppdelat i vektoriserade fall, t.ex. Matlab och icke-vektoriserade, t.ex. Cinebench)

  • minnestester

  • AES (är bara ett kryptotest då AES är i princip det som nästan alltid används)

Totaltpoängen i Geekbench 4 påverkas av minneshastigheten då det finns tre tester som specifikt testar lite olika aspekter av minnet. Finns även en viss påverkan på övriga resultat, men påverkan är relativt låg.

Geekbench 4 skalar väldigt bra med CPU-kärnor/trådar, i all fall på Linux. På Windows är det perfekt skalning till 4C/8T sedan börjar det falla efter Linux, men är fortfarande relativt liten skillnad vid 8C (strax under 10 %).

Så om man hatar Intel, var glada för AMDs skull att i9-9900K kommer ha en högre prislapp för i7-9700K drar som sagt jämt med R7-2700X (av allt att döma har Intel-dator 3200 MT/s minnen, men valde att jämföra mot en R7-2700X med 3466 MT/s då det faktiskt inte står uttryckligen).

Tittar man på specifikt på heltalsberäkningar i enkeltrådfallet är i7-9700 40 % snabbare i genomsnitt och 33 % snabbare i median (som i detta fall nog är ett bättre mätvärde). Det med en 13 % högre frekvens.

Rätt säker att i7-9700K kommer bli den snabbaste spel CPUn som pengar kan köpa när den lanseras, kommer vara många spel där det inte finns någon relevant skillnad mot i9-9900K (och många andra modeller) då de kommer vara GPU-bunnda. Men med så här pass många kärnor lär SMT faktiskt ge ingen eller en svag negativ effekt på spelprestanda. Det var i alla fall vad man såg på i7-6900K och R7-1800X.

Skylake må vara gammal, både Apple och av allt döma snart också ARM Cortex A76 har högre IPC. Men trots sin ålder är designen fortfarande ohotad sett till prestanda per kärna, en väldigt viktig egenskap för en desktop CPU!

Ska bli väldigt spännande att se hur pass mycket ström i7-9700K/i9-9900K kommer sörpla i sig. 8C på >=4,7 GHz. Har man nått dit genom att optimera 14 nm längre än de flesta skulle gissat var möjligt, eller handlar det "bara" om modeller som är rejält överklockade ur lådan?

Edit: negationer är inte lätt Första meningen fick helt omvänd mening då det saknades ett "inte".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Denna CPU verkar prestera nästan identiskt med 8700K plus någon % pga. något högre klockfrekvens. Med andra ord.. Du kommer få nästan identisk prestanda.. om du nu vill spela i 720P eller sitter på ett 1180Ti/1080TI men för någon anledning inte sitter på en 8700K eller högre. Men om du vill slunga upp 5 lax för att ha processor som heter 9700/9900K istället för 8700K men ändå ha färre trådar i fall man går på den billigare så visst. Go ahead men försök inte få det till att Intel inte gjort något fel eller att du kommer få bättre prestanda utanför felmarginalen.. för då lurar du bara dig själv.

Problemet är väl att utvecklingen inte följer med antal kärnor. Hur många spel idag kan använda alla trådar och kärnor t.ex.?

Det betvivlar jag eftersom 8700K inte är "The shit" över alla AMDs CPU:er och alla rykten pekar på att 9900K kommer att prestera identiskt med sagda processor. Och du har brakfel när det kommer till IPC också. Allt AMD behöver göra som de gör nu. Satsa på prestanda per krona. För tro inte att vi entusiaster är på något sätt representativa för marknaden.. vi är blott en liten minoritet.

För mig har Intel inte gjort fel.
De levererar den bästa cpun för spel och då köper jag den, varför köpa sämre för en billigare peng och få uppgradera tidigare.

Låter redan som du lurar dig själv att tro cpuerna inte blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Den jämförelsen är ju bara d....

Ja jag hatar själv biljämförelser. Men att säga att AMD räddar bara dom med mindre plånböcker är ju bortom vettigt. Att säga att Intel är bättre för alla med pengar över är ja.....

Om man riskerar att ens pengar någonsin tar slut, vilket jag utgår ifrån att dom flesta har med i sina beräkningar så finns alltid vad betalar jag/vad får jag. Intel är bättre för 1080p absolut, Intel har snabbare cpu för rendering om man har 2KW kylare och tar deras fetaste cpu. Men man får väl också tänka vad får jag för motsvarande pengar hos AMD?

Få människor har så mycket pengar att inga prioriteringar någonsin måste göras. Då bör väl nytta/kr vara med i alla diskussioner om man inte snackar om en spelrigg till Bill Gates son, han skiter nog i nytta/kr och vill ha det bästa.

Många kommer till detta forum i sökande på råd, och långt ifrån alla gör en egen tråd. Därför argumenterar jag emot då saker som "Intel är bäst på allt om man inte är en fattiglapp" står skrivet.

Visa gärna också den polestar Volvon som kostar som en RS6a. V70 finns ju inte ny så ta en V90 dom är dyrare än V70 var ändå.

Och dyrare=bättre... Va? Du är ju en drömkonsument

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur 9900K presterar mot 2700/X, med Intels snabbare men något mindre energieffektiva arkitektur. Jag tror att många billigare Z370-moderkort kommer få problem med 8 kärnor @ 5Ghz, och priset lär garanterat ligga ett par tusenlappar över konkurrenten så någon prestanda per krona-vinnare lär det inte vara.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Det skall bli intressant att se hur moderkortstillverkarna gör med stödet. Lär ju helt säkert finnas en del Z370-brädor med underdimensionerad VRM, så frågan är om de kommer lägga in stöd ändå eller låta bli.

Tittar man på hur det ser ut för AMD så finns det ju helt klart en del brädor som inte borde ha stöd för 2700X men har det ändå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

Jag tror, att AMD kommer att klara sig ganska bra under närmaste året.
https://www.google.se/search?biw=1278&bih=923&tbs=qdr%3Am&ei=...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ja det är ju ett köp direkt när dem väl släpps.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Mikaelmannen: Har du ens läst 10% av det jag skrev? För ditt svar är ju ur kontext på många fronter.
Högre prisc= bättre produkt, är det generella tänket hos kunder. Och såväl hos tillverkare. En bättre produkt får ett högre pris, inte tvärtom.

V60 Polestar med alla tillägg går på över 1.1 miljon. Inte ens en V90 eller V70 för den delen. Utan en V60.

Och ja, intels cpuer sopar AMDs när det kommer till spel, tyvärr. Och intel tar betalt för det. Varför sitter du på en Intel och inte en AMD?

AMD har varit det billigare alternativet sedan 15år tillbaka. Du kanske missat det? Men med det sagt har jag aldrig påstått det är fattigmans alternativet, det är DINA ord.

(Att AMD skulle vara räddare i nöden, ja vad räddar dom? Jo den med mindre plånbok än kunden som hellre väljer Intel.) Förtydligar eftersom du tolkar mindre plånbok med fattiglapp. Att lägga pengar på en PC kostar, och AMDs motsvarigheter till Intels ÄR per facto billigare och snällare mot plånboken. Det är först med nyaste Threadripper som AMD börjar komma ikapp ordentligt med prestandan, men det är ingen billig processor heller. Så jag syftar på t.ex sådana som nämns i artikeln. Där har AMD ett alternativ, som presterar sämre i spel, mot lägre kostnad. Om man skiter i priset så köper man Intels, eller för att man inte nöjer sig med det sämre presterande, oavsett om priset skiljer 500:-.

AMD hade en Skoda-stämpel mentalt för vissa. Vad ska du göra, argumentera bort faktumet att Intels produkter är dyrare än AMDs och att folk köper AMDs med resonemanget att det billigare alternativet räcker gott och väl, att man inte behöver det där bästa..

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Håll dig till fakta istället för rykten? Intels CPUer toppar varenda test när det kommer till spel, så deras 8700K, 7700K, 6700K osv har legat över AMDs motsvarighet sedan en tid tillbaka. Är det bäst prestanda för kronan? Vem bryr sig, för det hör inte ens till saken.

Visa signatur

Star Citizen ❤