Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

EU kan tvinga strömningstjänster att satsa på europeiskt innehåll

Permalänk
Medlem

Sluta kvotera in trams bara för att EU en är jävla pk union.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Jäävlar va dumt...

Permalänk
Medlem

Låter rätt så dumt. Om det går igenom kommer streaming tjänsterna köpa rättigheterna till gamla filmer. Dom förlorar pengar som dom hade kunnat spendera på nya och bra serier.

Permalänk
Medlem

Alltså va? Det var det dummaste jag har hört... Eu ska då in och peta precis överallt och inte mycket är till förbättring. Sluta.

Permalänk
Avstängd

Detta är inget ovanligt Kina och Nordkorea har väl något liknande där man själv inte får välja vad man tittar på.

Själv tycker jag inte EU ska blanda sig i men alla gillar olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inian:

Låter klokt, om fler hoppar på så kommer Netflix behöva producera 30% europeiskt innehåll, 30% kinesiskt innehåll, 30% afrikanskt innehåll, 30% indiskt innehåll, 30% sydamerikanskt innehåll, 30% övrigt asiatiskt innehåll, 30% australiskt innehåll utöver sina 30% amerikanska innehåll. Låter som EU verkligen tänkt igenom detta. För vem vill inte tvinga Netflix att producera 240% innehåll!?!?!?

Förstår att detta inlägg är sarkastiskt, men vill ändå svara. EU-förslaget är inte att kräva att de producerar 30% europeiskt innehåll utifrån sin totala budget. De kräver att minst 30% av innehållet i EU är europeiskt på något sätt, eller att pengar avsätts till lokala fonder genom prishöjningar på tjänsten. Om jag förstått rätt.

Citat från artikeln i spoiler nedan.

"streamers will be required to fund TV series and films produced in Europe by commissioning content, acquiring it or paying into national film funds through a small surcharge added to their subscription fee, something which is already happening in Germany. Netflix tried unsuccessfully to fight the German surcharge in court.

Viola said that, starting in December, the EU’s 28 member states would have 20 months to apply these new norms and that countries “could choose to raise the quota from the 30% minimum to 40%.” EU nations can each choose whether the 30% includes sub-quotas on original productions in their countries and whether they want to follow the German model of adding a small surcharge on streamer subscription fees to support the national production fund.

Dold text

Jag är dock inte så säker på att det är ett bra krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller i och för sig med dem om att det är för mycket amerikanskt skit. Men istället för att bestämma vad de ska få visa kanske EU på något sätt ska främja produktion av Europeiska filmer och serier istället så det finns något bra alternativ att visa? Jag är mer för stimulans än förbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

EU får väl ge sig nån gång, gör vad ni är bra på och lägg ner allt trams ni inte är bra på.

Stremingtjänster behöver också vara lönsamma, om de blir tvinnade till detta får en del antagligen lägga ner då folk kommer vända sig till alternativa tjänster, resurser.

Det hela får mig att tänka på Svensson Svensson när Allan ska kolla på scooby doo och hallåan förkunnar "och nu blir det Tjeckisk dockfilm".......

En del Nordiskt innehåll + enstaka brittiskt är ju OK, men har inget intresse direkt för annat.

Jag vill gärna ha mer tyskt och franskt innehåll. Och även från övriga länder. Finns många fenomenala serier och filmer på andra språk än engelska som min fru (som kollar mer på TV) råkar hitta. Är dock som många andra skeptisk till detta initiativ. Men jag är å andra sidan skeptisk till all förändring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan tycka att det är lite tråkigt att det är så många inlägg som i princip går ut på att: "Bläää...dumt!"

Skulle önska att man kan göra lite mer än så, kanske skriva några rader om varför man tycker att det är dumt. Och gärna då även funderat lite seriöst på varför man vill inför detta och inte bara slänga ur sig att det är gubbar som vill höra saker på sitt modersmål.

Så vill man vara lite motvalls så kan man resonera lite kring varför man vill införa detta:

Man kan börja med att fundera på hur det påverkar oss och vår bild av världen om majoriteten av den media/kultur vi konsumerar produceras i ett specifikt land? Som det ser ut nu så verkar ca 20%-25% rösta på SD som vill premiera svensk kultur, hur går det ihop med att vi i huvudsak konsumerar filmer/serier som är producerade i USA? Finns det inget intresse att uppleva saker som utspelar sig i en miljö/kultur/politisk kontext som ligger närmare oss rent geografiskt, om inte Sverige så kanske våra nordiska grannländer och/eller övriga Europa?

Som exempel så kan man ju konstatera att efter att ha sätt många serier/filmer som utspelar sig i amerikanska rättsväsendet så är det nog många här som troligen har betydlig bättre koll på hur det fungerar i amerikanska domstolar än i de inhemska rättsväsendet, mig inkluderad. Är det ingen som tycker att det är problematiskt? Vilka andra typer av problem kan det föra med sig? Och om man tycker att detta är problematiskt men ändå tycker att förslaget är dåligt, hur ska man göra istället? Det är så ofantligt mycket lättare att bara klaga på att saker är dåliga än att faktiskt komma med (genomtänkta) idéer om vad man ska göra istället...något som f.ö. även märks i politiska diskussioner.

Själv har jag i nuläget ingen direkt åsikt åt varken det ena eller det andra hållet då jag lärt mig att man i denna typ av artiklar väldigt sällan får med nyanser och/eller intentioner i någon större utsträckning. Jag vill i alla fall veta mer om varför de som ligger bakom förslaget anser att det är nödvändigt innan jag bildar mig en mer bestämd åsikt.

Permalänk
Medlem

Tack alla EU-vurmare.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Håller i och för sig med dem om att det är för mycket amerikanskt skit. Men istället för att bestämma vad de ska få visa kanske EU på något sätt ska främja produktion av Europeiska filmer och serier istället så det finns något bra alternativ att visa? Jag är mer för stimulans än förbud.

Håller med dig. Problemet för mig är inte var det produceras, utan att allt för mycket av det som visas och produceras blir för likriktat om allt görs i samma land av samma regissörer. Det blir tråkigt. Men samtidigt kan jag inte riktigt tycka att det är Netflix uppgift att stimulera europeisk medieproduktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Kan tycka att det är lite tråkigt att det är så många inlägg som i princip går ut på att: "Bläää...dumt!"

Skulle önska att man kan göra lite mer än så, kanske skriva några rader om varför man tycker att det är dumt. Och gärna då även funderat lite seriöst på varför man vill inför detta och inte bara slänga ur sig att det är gubbar som vill höra saker på sitt modersmål.

Så vill man vara lite motvalls så kan man resonera lite kring varför man vill införa detta:

Man kan börja med att fundera på hur det påverkar oss och vår bild av världen om majoriteten av den media/kultur vi konsumerar produceras i ett specifikt land? Som det ser ut nu så verkar ca 20%-25% rösta på SD som vill premiera svensk kultur, hur går det ihop med att vi i huvudsak konsumerar filmer/serier som är producerade i USA? Finns det inget intresse att uppleva saker som utspelar sig i en miljö/kultur/politisk kontext som ligger närmare oss rent geografiskt, om inte Sverige så kanske våra nordiska grannländer och/eller övriga Europa?

Som exempel så kan man ju konstatera att efter att ha sätt många serier/filmer som utspelar sig i amerikanska rättsväsendet så är det nog många här som troligen har betydlig bättre koll på hur det fungerar i amerikanska domstolar än i de inhemska rättsväsendet, mig inkluderad. Är det ingen som tycker att det är problematiskt? Vilka andra typer av problem kan det föra med sig? Och om man tycker att detta är problematiskt men ändå tycker att förslaget är dåligt, hur ska man göra istället? Det är så ofantligt mycket lättare att bara klaga på att saker är dåliga än att faktiskt komma med (genomtänkta) idéer om vad man ska göra istället...något som f.ö. även märks i politiska diskussioner.

Själv har jag i nuläget ingen direkt åsikt åt varken det ena eller det andra hållet då jag lärt mig att man i denna typ av artiklar väldigt sällan får med nyanser och/eller intentioner i någon större utsträckning. Jag vill i alla fall veta mer om varför de som ligger bakom förslaget anser att det är nödvändigt innan jag bildar mig en mer bestämd åsikt.

Tack för ett bra inlägg!
Mer komplexitet i resonemangen är alltid positivt.

Förmodligen finns det massvis med utredningar och diskussioner att ta del av för den som vill läsa mer. Politikerna och tjänstemännen har förmodligen funderat på just de problem som tas upp i tråden, men de finns ju inte här och kan inte förklara hur de tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hittar bara domen kring Netflix vs Tyskland:
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid...

Hittar inte mer om förslaget. Någon annan som hittat något?

Edit: hittade en artikel från 2016. Detta verkar vara ett steg i att skapa en enda stor europeisk digital marknad, så att det finns samma utbud i hela EU. Producenterna gillar inte detta, då de tjänar mycket pengar på avtal med varje enskilt land och konkurrens mellan länderna.

https://variety.com/2016/digital/global/eu-quotas-in-europe-1...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har det brunnit i maktens korridorer.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som det ser ut nu så verkar ca 20%-25% rösta på SD som vill premiera svensk kultur, hur går det ihop med att vi i huvudsak konsumerar filmer/serier som är producerade i USA?

Aa, sen är det 75-80% som INTE röstar på SD. Ditt resonemang håller inte för fem öre. Sen verkar du inte ha läst SD's valmanifest. Har de sagt att "nu ska vi bojkotta allt från USA och andra länder för den delen bara för att det inte kommer från Sverige". Det är som att säga att SD är rasister, istället för nationalister. De är ju faktiskt raka motsatsen, de vill ju ta hand om de som redan är här, tar vi emot fler som vi inte kan ta hand om, hur är inte DET rasistiskt om något. Sluta trolla tack.

Jag kommer inte rösta på SD. Men alla dessa fake news om SD is making me puke.

OnT: ooooookej. EU är ett gäng riktiga tomtar lol.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Aa, sen är det 75-80% som INTE röstar på SD. Ditt resonemang håller inte för fem öre. Sen verkar du inte ha läst SD's valmanifest. Har de sagt att "nu ska vi bojkotta allt från USA och andra länder för den delen bara för att det inte kommer från Sverige". Det är som att säga att SD är rasister, istället för nationalister. De är ju faktiskt raka motsatsen, de vill ju ta hand om de som redan är här, tar vi emot fler som vi inte kan ta hand om, hur är inte DET rasistiskt om något. Sluta trolla tack.

Jag kommer inte rösta på SD. Men alla dessa fake news om SD is making me puke.

OnT: ooooookej. EU är ett gäng riktiga tomtar lol.

Måste erkänna att jag inte ens med god vilja kan läsa in det du uppenbarligen läser in i mitt inlägg.

Fake news? Hur då? Vilka nyheter hänvisar jag till?

På vilket sätt är det jag skriver felaktigt? Eller ens negativt mot SD? Har jag missuppfattat att SD vill värna svensk kultur?

Och bojkotta? Har jag ens antytt det på något sätt?

Jag försöker problematisera frågan för att få fram lite mer nyanser än svart/vitt så jag måste erkänna att jag inte hänger med alls här...för mig känns detta tyvärr som en klar halmgubbe. Istället för att kommentera mitt generella önskemål om något mer genomtänkta, utförliga och mer nyanserade inlägg så man faktiskt kan diskutera ämnet så fastnar du på att jag på något sätt ställde SD i dålig dager? Och avslutar med en on-liner om att EU är ett gäng tomtar?

Edit: Ok, borde kanske skrivit att SD vill värna svensk kultur istället för premiera, men har fortfarande svårt att se att ordet premiera är så pass värdeladdat att det kan generera denna typ av respons som helt ignorerar resten av mitt inlägg.

Permalänk
Medlem

Det låter vettigt i princip, lite hederlig kulturprotektionism kan man allt kosta på sig när man har den största marknaden i världen, efter Kina (som sannerligen inte håller tillbaka på den biten). Fransmännen gör generellt Europa’s bästa filmer (i min mening), så vi kan gott ta ett blad ur deras bok.

Men det måste vara fruktansvärt svårt att implementera dock, känns som en utdaterad metod sett till dagens teknik. Det bästa EU och andra institutioner kan göra med tanke på hur de alltid ligger steget efter är att fokusera på privat integritet (GDPR) och släppa all annan skit fritt.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dagwed:

Vilken nytta tillför detta konsumenten/eu-medborgaren?

Muahahaha! Hur tänkte du nu? Varför skulle makthavarna inom EU-styret bry sig om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagwed:

Vilken nytta tillför detta konsumenten/eu-medborgaren?

Tanken är väl att det ska leda till att det produceras mer inhemskt och europeiskt content. Dels blir det lite fler jobb inom EU och dels så värnar man om den europeiska/inhemska kulturen. Det finns de som tycker att kulturen vi tar del av är för amerikaniserad, likriktad osv. Att ställa upp kriterier på bolag i utbyte mot att de ska få delta på den europeiska marknaden är inte helt orimligt även om just dessa krav känns lite onödiga.

Det finns ju även i Sverige flera politiker som tycker det är viktigt att värna den lokala kulturen. Personligen bryr jag mig inte men om alternativet är att subventionera lokal kultur med skattemedel vilket är vanligt förekommande så föredrar jag ärligt talat detta alternativet där det är streamingbolagen(och i förlängningen eventuellt deras kunder) som står för notan. Det bästa vore nog om man skiter i att blanda sig i kultursaker från statligt håll överhuvudtaget.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

men nu får dom väl ändå ge sig.. ska EU lägga sig i precis allt? om eu länder skapar bättre filmer och serier så kommer dom visas eftersom dom blir mer populära, att tvinga på streamingtjänster skit material kommer inte hjälpa någon.

om EU nu ska lägga sig i vad netflix och andra tjänster gör för någonting så se till att få bort regionslåsningarna, det är helt obegripligt att man ska vara låst från nästa säsong av en serie på grund av vart man bor... eller någon film som kommer på netflix i usa men inte i sverige.. det är väl något som är värt att lägga tid på att fixa.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Kanske ska vi börja tvinga datorförsäljare att deras utbud ska bestå av minst 30 procent tillverkat inom EU? Eller varför ska vi inte börja tvinga nyhetssajter att 30% av nyheterna som publiceras är saker som händer inom EU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Man kan börja med att fundera på hur det påverkar oss och vår bild av världen om majoriteten av den media/kultur vi konsumerar produceras i ett specifikt land? Som det ser ut nu så verkar ca 20%-25% rösta på SD som vill premiera svensk kultur, hur går det ihop med att vi i huvudsak konsumerar filmer/serier som är producerade i USA? Finns det inget intresse att uppleva saker som utspelar sig i en miljö/kultur/politisk kontext som ligger närmare oss rent geografiskt, om inte Sverige så kanske våra nordiska grannländer och/eller övriga Europa?

Men herregud, kultur är ju så mycket mer än film och serier. Sen kan man faktiskt göra både-ock. Tittar jag på Amerikansk film så utesluter ju inte det att jag tittar på svenskt på samma sätt som att bara för att jag käkade kebab igår så betyder ju inte det att jag inte kan käka köttbullar idag. Nu vet jag inte exakt vad SD tänkt med sin kulturpolitik, men jag förmodar att detta inte handlar om att man ska skapa massa svensk film som tvingas in på diverse streamingtjänster osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Men herregud, kultur är ju så mycket mer än film och serier. Sen kan man faktiskt göra både-ock. Tittar jag på Amerikansk film så utesluter ju inte det att jag tittar på svenskt på samma sätt som att bara för att jag käkade kebab igår så betyder ju inte det att jag inte kan käka köttbullar idag. Nu vet jag inte exakt vad SD tänkt med sin kulturpolitik, men jag förmodar att detta inte handlar om att man ska skapa massa svensk film som tvingas in på diverse streamingtjänster osv.

Återigen ett svar som inte upplever är riktigt relaterat till vad jag skriver. Såklart man kan göra både-och, jag har svårt att se hur man kan utläsa att jag hävdar något annat?

Ser du själv några potentiella problem med att vi i huvudsak konsumerar film/serier som härrör från USA och som då tenderar att beröra ämnen som är viktiga där och utgår från en amerikansk social/politisk/kulturell kontext? Jag kan absolut tänka mig att folk tycker att det är helt oproblematiskt och det är inget fel med det, men vad tycker du själv? Och varför/varför inte? Om man tycker att det finns problematik med det men att detta förslag suger, hur ska man göra istället i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Men herregud, kultur är ju så mycket mer än film och serier. Sen kan man faktiskt göra både-ock. Tittar jag på Amerikansk film så utesluter ju inte det att jag tittar på svenskt på samma sätt som att bara för att jag käkade kebab igår så betyder ju inte det att jag inte kan käka köttbullar idag. Nu vet jag inte exakt vad SD tänkt med sin kulturpolitik, men jag förmodar att detta inte handlar om att man ska skapa massa svensk film som tvingas in på diverse streamingtjänster osv.

Jag tror att hans poäng inte handlade om specifik partipolitik, utan att det var ett exempel på att politiska diskussioner behöver ha lite mer djup än att bara slänga ut sig "fy för EU" eller dylikt.

EU är i detta specifika fall protektionistiskt och kan använda alla medlemsländers gemensamma ekonomiska makt för att skydda europeiska kulturskapare. Det borde rimligtvis gå ihop hyfsat med vad nationalistiska partier vill. Det är ett intressant exempel som man därför skulle kunna diskutera. Om man så önskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och allt detta spritt över ett decennium, fantastiskt !
Kommer fortfarande ihåg hur kontroversiellt "V" var, det var ju så hemska scener att Svensson aldrig skulle klara av att se det !
Dom kompromissade med att köra den så sent på kvällarna att många hade gått och lagt sig.
Det gick så långt att lärare blev ålagda att varna alla barn för serien.
Vilket på ett bra sätt visar hur SVT förstod sin publik på den tiden.
Nära nog 100% av alla "snorungar" såg till att se det på ett eller annat sätt.

Och naturligtvis efter varenda avsnitt, max ett i veckan såklart, var det ett par dagars avprogrammering med ändlösa "här är ditt liv", "kulla gulla" och "Varuhuset".

Och inför varje "stor"-film dom köpt in (undantagslöst nånting som gick på bio minst 5 år tidigare) så upplystes vi om hur dyr den hade varit och att det var bäst att vi alla tittade på den annars kanske det inte blev nånting mer.

Statlig media, kan det bli bättre !

Väldigt tunn argumentation.

Kanal 5 idag: två big bang theory repriser följt de spännande serierna Tunnelbanan och Wahlgrens värld. Sen blir det Breaking news med filip och fredrik. Sen blir det riktigt galet med två repriser av the big bang theory, en pur färsk repris av CSI och sen en repris av breaking news igen. Sjukt utbud.

Klaga gärna på SVT under 70 och 80-talet när utbudet var mindre men det är inte precis kvalite på tv nu heller.

Skönt med skygglappar dock.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Måste erkänna att jag inte ens med god vilja kan läsa in det du uppenbarligen läser in i mitt inlägg.

Fake news? Hur då? Vilka nyheter hänvisar jag till?

På vilket sätt är det jag skriver felaktigt? Eller ens negativt mot SD? Har jag missuppfattat att SD vill värna svensk kultur?

Och bojkotta? Har jag ens antytt det på något sätt?

Jag försöker problematisera frågan för att få fram lite mer nyanser än svart/vitt så jag måste erkänna att jag inte hänger med alls här...för mig känns detta tyvärr som en klar halmgubbe. Istället för att kommentera mitt generella önskemål om något mer genomtänkta, utförliga och mer nyanserade inlägg så man faktiskt kan diskutera ämnet så fastnar du på att jag på något sätt ställde SD i dålig dager? Och avslutar med en on-liner om att EU är ett gäng tomtar?

Edit: Ok, borde kanske skrivit att SD vill värna svensk kultur istället för premiera, men har fortfarande svårt att se att ordet premiera är så pass värdeladdat att det kan generera denna typ av respons som helt ignorerar resten av mitt inlägg.

Du skrev att 20-25% röstar på SD och då tycker du det automatiskt är konstigt att man vill ta del av Amerikansk kultur på tv rutan, typ som att det är dubbelmoral. Det är den delen av resonemanget som jag inte förstår.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Återigen ett svar som inte upplever är riktigt relaterat till vad jag skriver. Såklart man kan göra både-och, jag har svårt att se hur man kan utläsa att jag hävdar något annat?

Ser du själv några potentiella problem med att vi i huvudsak konsumerar film/serier som härrör från USA och som då tenderar att beröra ämnen som är viktiga där och utgår från en amerikansk social/politisk/kulturell kontext? Jag kan absolut tänka mig att folk tycker att det är helt oproblematiskt och det är inget fel med det, men vad tycker du själv? Och varför/varför inte? Om man tycker att det finns problematik med det men att detta förslag suger, hur ska man göra istället i så fall?

Nej varför skulle jag göra det? Vem är det som påstår att det är ett problem överhuvudtaget? Det är underhållning, inget annat. Ens åsikter eller livsstil blir väl inte påverkad av att man tittar på underhållning från en annan kultur?

Det blir väldigt konstigt eftersom du antar att dom som nu hypotetiskt skulle vara emot detta tycker att staten skall tvinga företag vad dom ska erbjuda i sina tjänster, inte bara det utan även att det utgås ifrån att vi måste konsumera kultur via film och serier för att ta del av den. Själva konceptet med underhållningsfilm och serier är ju i sig självt väldigt Amerikanskt.

Skrivet av Klarspråkarn:

Jag tror att hans poäng inte handlade om specifik partipolitik, utan att det var ett exempel på att politiska diskussioner behöver ha lite mer djup än att bara slänga ut sig "fy för EU" eller dylikt.

EU är i detta specifika fall protektionistiskt och kan använda alla medlemsländers gemensamma ekonomiska makt för att skydda europeiska kulturskapare. Det borde rimligtvis gå ihop hyfsat med vad nationalistiska partier vill. Det är ett intressant exempel som man därför skulle kunna diskutera. Om man så önskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle det gå ihop med vad nationalistiska partier eller individer vill? Generellt sätt så är dom mer åt höger dvs friare marknad osv, rakt emot vad detta skulle innebära. Givetvis vill man värna om den egna kulturen men det betyder ju inte att man nödvändigtvis tar till vilken metod som helst, eller prioriterar det över andra saker, så som mängden frihet inom marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Silvertejp, TV krav och du tejpad framför soffan:
EU: 1 Timme om dagen ska du titta på innehåll från EU

Alltså jag förstår deras... önskemål, men håller helt med att det är fullständigt fel väg att gå.

Gör 30% Ryskt och 30 Kanadensiskt också så har du 300% jämt iaf

Frankrike gjorde faktiskt just såhär för säkert 10år sedan när det gäller deras inhemska musik. De skapade en lag som sa att radiokanalerna var tvungna att spela 10% (tror jag siffran var) franska låtar under en dag bara för att stävja den undermåliga egna produktionen.
Om den lagen finns kvar idag vet jag inte men har svårt precis som du att se detta som en bra lösning på problemet.

EDIT: fel av mig, det var 40%!!!!! och över 20 år sedan ;=)

http://radionytt.se/nyheter/frankrike-kritik-mot-skarpta-regl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Varför inte satsa på att ta bort regionslåst innehåll? Varför fan har vi 2018 fortfarande innehåll som är låst beroende på vart man befinner sig, speciellt på streamingtjänster där det kan fattas flera säsonger av en serie bara för att man är i Sverige...

Att ta bort regionlåst innehåll innebär i praktiken att gå mot ett likriktat innehåll i hela världen. Att det finns europeiskt innehåll som kostar pengar att producera gör att det blir omöjligt att samtidigt ha allt material tillgängligt som finns i USA. USA har troligen inte allt Europeiskt innehåll heller.

Undantaget borde vara egna produktioner, dessa finns rimligen tillgängligt för alla (utan merkostnad för detta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

Väldigt tunn argumentation.

Kanal 5 idag: två big bang theory repriser följt de spännande serierna Tunnelbanan och Wahlgrens värld. Sen blir det Breaking news med filip och fredrik. Sen blir det riktigt galet med två repriser av the big bang theory, en pur färsk repris av CSI och sen en repris av breaking news igen. Sjukt utbud.

Klaga gärna på SVT under 70 och 80-talet när utbudet var mindre men det är inte precis kvalite på tv nu heller.

Skönt med skygglappar dock.

Skygglappar ?
Jag minns exakt hur det var, och när parabol blev tillgängligt så ringlade köerna långa till installatörerna samtidigt som politikerna försökte reglera och lagstadga bort den ovälkomna konkurrensen.

Därmed inte sagt att allt är perfekt nu heller, men du har i alla fall valfrihet.

Men SVT och SR fick ju ändå sista ordet i och med skatten vi får snart.
Nu behöver dom ju inte längre ens försöka att producera kvalitet för att behålla några kunder.
Det räcker snart med att existera i Sverige så måste du vara med och betala för deras gigantiska organisation.