Permalänk

Delid - värdelöst resultat

Innan delid 56C
Efter delid 1 (ny koppar IHS som fått mycket bra kritik samt MX4 på både IHS och kylfläns) 57C
Efter delid 2 (byter ut IHS-pastan till flytande metall - Thermal Grizzly Conductonaut) 57C
Efter delid 3 (byter tillbaka till original IHS, tar något mer flytande metal - var extremt snål innan - samt på båda ytor så de får bra kontakt) 61C

4,5GHz överklockning.

Jag kör alltid grafik-testet på Assasins Creed Origins för att öka tempen lite..

Har ej limmat tillbaka IHS. Tycker inte det ska behövas då jag upplever att den kläms åt ändå av CPU-klampen och kylaren sen på det. Läste någonstans att det är mycket svårt att få bort igen, låter oerhört riskabelt hur som helst ifall man gjort bort sig med pastan och sen inte kan göra om.

Antar det bara är att prova igen med annan ratio av pasta.. vet inte om det finns något annat man kan testa? Så trist när man lagt över femhundringen totalt och så blir det bara sämre än innan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem

Du hade i stort sett ett perfekt exemplar från början verkar det som, hade den varit 80 - 90c med den överklockningen så hade det varit något och göra.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Bättre idé hade varit att kola hur varm den blir under en konstant hög belastning t.ex prime eller liknande och sedan utgått från det istället för ett halvdant speltest.

Jag hade problem med dålig kontakt mina 2 första försök vid delid vilket gav ett sämre resultat. Men tredje gången fick jag till det bra.

Har du rengjort kanterna på IHSn väl så den får bra kontakt?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem

@Bemushroomed:

Nu vet jag inte hur cpu-krävande Asssins Creed-testet är, men är det inte bättre att köra ex. Intel burn test, Prime eller liknande?

Du hade 56c innan delid, var det under full belastning? Isf. hade jag inte rört cpu:n, men det är ju lite sent nu...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem

@Bemushroomed: Du kör ett grafiktest för att stressa CPU:n?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Bemushroomed: under 60 grader vid riktig load innan de-lid är i stort sett omöjligt. Det är i princip omöjligt även efter de-lid om du inte kör med rejäl vattenkylning. Du skulle antagligen kört ett ordentligt CPU-test innan och efter för att se egentliga temperaturskillnader.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@Bemushroomed: Du kör ett grafiktest för att stressa CPU:n?

Testet påfrestar även CPU'n genom att t.ex. öka befolkningen i städerna m.m.

Länk till CPU benchmark med Assassins creed Origins:
https://www.techspot.com/article/1525-assassins-creed-origins...

Permalänk
Medlem

@Bemushroomed: En i5 saknar väl HT, så den går lite svalare än en i7, men det är ganska fantastiska siffror du anger.
60 grader trimmat är inte dåligt. Vem som helst hade varit nöjd med det.

Du anger ingen hårdvara? Jag antar att det är CPU i din tag?
Vad har du för kylning till den?

Och först, ladda ner ett program för att testa CPU. Ett program för att testa grafikkortet kan knappast vara optimalt för att benchmarka processorn.

Skrivet av Dovidteh:

Testet påfrestar även CPU'n genom att t.ex. öka befolkningen i städerna m.m.

Länk till CPU benchmark med Assassins creed Origins:
https://www.techspot.com/article/1525-assassins-creed-origins...

Hur konsekventa resultat ger det för CPU?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Det är ingen professionell test nej, men det är verklighetsbaserat i alla fall, något man gör med datorn (te.x spelar). Man kan ju bara låta datorn stå på också och se vad skillnaderna blir i idle... men jaja, kanske ska tanka ner någon CPU-test.

Min kylfläns är inget märkvärdigt Cryorig H5 Universal. Min låda är kass, jag har märkt att tempen sjunker rejält när den är öppen. Borde väl fixa en ny men nu har jag bränt alla pengar på delid och kylpastor och prylar..

test nr 4. mer MX4 på kylfläns, tempen ökade 1-2C, så inget bra.... ska nu prova att ta så lite som bara går. sen får jag gå på flytande metallen igen och kopparflänsen ska tillbaka på.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel då jag aldrig deliddat, men bara för att man kör liquid metal istället för intels pasta betyder det inte att temperaturen kommer vara konsistent lägre oavsett belastning, bara att "maxtaket" för hur mycket värme som effektivt kan avledas blir högre. Det betyder att den största effekten av att använda metall ser man först när CPUn börjar närma sig max-TDP.

4.5Ghz är ingenting för en 8600K, och eftersom du inte nämner nåt om VCORE antar jag att du inte ens rört spänningen. Prova öka lite på båda fronterna, testa igen och se vart du landar. Har du lite tur kan du komma upp i 5Ghz med 1.25V, det är vid den nivån som fördelarna med delidding blir uppenbara.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

@Bemushroomed: Tror inte resultatet är värdelöst. Du har bara valt fel metod för belastning.
Kör Prime 95 och håll koll på temp etc med HWmonitor.
Kör själv med delid på 8600K och jag uppskattar min temp-sänkning till 15-20 C utan att ha gjort några "vetenskapliga tester".
Testar fortfarande och kör min i 105 x 46 & VCORE 1.28 just nu, så 4830Mhz. Toppar max 76c vad jag än torterar den med.
Intel burn test, Cinebench, Prime 95 (Small TTF, Large TTF, Blend)
Innan delid så nådde jag lätt 90c på lägre clock. Tror jag körde 100x46 då.
Är för närvarande nöjd, men ska se om jag kan sänka volten lite till. Känner inte att jag behöver få den till 5Ghz stabil, men visst...kan ändå vara kul att testa.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk

@Niczo ah, ja så kan det faktiskt vara. jag var slö och ville igång snabbt, hade man varit seriös hade man kört lite proffstester innan delid, nu har jag bara Ass Creed att jämföra med.

@maskeradmannen 90c, så pass? Jag har inte ändrat vcore nej, jag vill göra detta ordentligt först, sen börja leka med det

Jag tog nu så lite som bara gick av MX4 på flänsarna. Drog med ett rakblad så ojämnheter fylldes i medans andra ställen bara fick en genomskinlig hinna av kylpasta. Det gjorde hela -2 till -3 bara den grejen. Att ha för mycket kylpasta är tydligen mycket dåligt (och då vräker jag inte på).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem

@Bemushroomed: Varje nanometer pasta man har på, är en nanometer till som värme energin måste igenom, för att komma ut. Så JA absolut så lite som det bara går. Det kylpastan har till uppgift, är att fylla ut ojämnheter i ytorna, så man får en 100% kontakt. Då pratar vi mikroskopiska ojämnheter.
Samtidigt är det bättre med lite för mycket, än att någon del av ytorna blir utan, för då får man kass kylning!

Min 8700K var uppe på +90c vid 5.1GHz innan delid.
Deliddad, kör jag 5.2GHz på ca 60c med CPU stress program som piskar CPU för fullt.
Då har jag en halv droppe Conductonaut under locket. Viktigt att man arbetar in det och inte bara lägger på, man måste gnugga in det så var enda liten hålighet är full av flytande metall, istället för luft bubblor, som ju inte leder värme nått vidare. Hälften av den halva droppen gnuggade jag in i undersidan av locket, innan jag satte ihop dem.
Mellan locket och kylaren har jag en liten klick MX4.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

@Turbonisse ok, 60c låter ju kanon. jag kör prime95 nu, den kör ju massa olika tester så det skiftar från 58c till över 70c. Jag tog bort sidan på datorn och då sjunker temperaturen helt extremt. måste byta denna skitlåda..

den flytande metallen beter sig f.ö jättekonstigt på min kopparfläns. den vill hellre sugas upp av topsen än att lägga sig på flänsen, ser helt bisarrt ut. Efter mycket om och men fick jag på en droppe, men att "arbeta" in, nja, det var bara att glömma, som att hälla vatten på en gås. på originalkylaren beter det sig mer "normalt" man kan liksom arbeta in det någorlunda. skumt.

Har iaf bytt nu till kopparflänsen igen.. ger vare sig plus eller minus vid vanlig användning, men jag ska börja köra Prime95 nu så jag får lite pålitligare(?) resultat.

Kan man ändra så den bara kör samma test föresten.. (antar det går). Vore ju bra om det inte hoppade så förbannat.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem

@Bemushroomed: Den flytande metallen beter sig lika konstigt för alla. Det är bara att gnugga tills den börjar fästa. Gör du inte det, har du inte 100% kontakt och hela konceptet med delid blir ogjort.
Nu pratar jag om processor chippet och undersidan på locket!
Ovanpå, behöver du inte ha flytande metall, mellan lock och kylare. Men oavsett, skall du inte smeta på någonting för tjockt när det kommer till kylning. Vad har du för kylare?

För att hjälpa till att få fäste, gör rent ytorna noga med alkohol. Jag rengjorde min med T-röd.
(Lämnar rester, men de går att torka bort efter det dunstat.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Testa starta prime95 med Small FFTs som förval, då arbetar CPUn bara med små tal som får plats i cacheminnet vilket ger maximal belastning och värmeutveckling. Standardvalet ger en blandning av olika storlekar vilket gör att temperaturerna går upp och ned beroende på vad som körs för stunden.

Bra sätt att benchmarka ens kylning om kanske inte så mycket annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

@Turbonisse
har en Cryorig H5 Universal. såg nu att CPU-fläkten varit på lägsta hastighet. haha. För ett par månader sedan råkade jag av misstag trycka på någon slags Tuning grej. datorn blev extremt tyst efter det, nu vet jag varför, doh..
Nä, såhär beter den sig då rakt inte normalt sett haha, borde spela in en video. Jag har sett hur det ser ut för andra och det ser ut så för mig med originalkylaren, men inte med koppar IHS'en, helt annorlunda. ytan var ordentligt rengjord också, skrubbat den med alkohol och med något speciellt medel som är för att rengöra just flänsar från kylpasta.

@Niczo aha, tack. ska prova det! har kört "blend" ser jag nu.

Har nu fått upp den i 5GHz utan större problem. fick öka volt på lite grejer. Prime ligger på 58-70C (kört runt 40 min som längst) Provade AssCreed Origins grafikdemot och då är tempen 55C direkt efteråt.

Så nu är jag faktiskt nöjd. Mest smågrejer som jag behövde åtgärda, en hel del klant (CPU-fläkten på lägsta) samt blåste en fläkt åt fel håll.. Men det var rätt grym temp innan också.. däremot vet jag inte hur den betett sig vid te.x 5GHz, det kanske den inte pallat alls med denna faktiskt ganska låga temp.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk

med liquid metal eller Conductonaut måste du arbeta in den. det tar en stund. en halv droppe på cpun och en halv droppe på locket som också arbetas in. När du sen lägger på locket så suger sig locket fast mot CPUn. Se till att allt svart lim på kanterna är borta så får du mindre avstånd mellan cpu och locket så får du maximal effect.

Kontrollera sen genom realtemp eller annan mjukvara att alla cores ligger ungefär på samma temperatur vid belastning annars är monteringen nog inte rätt. Själv har jag 8 olika processorer deliddade med liquid metal eller Conductonaut. Sen kör jag på min permanenta dator samma lösning mellan locket och kylblocket. Visst gör det skillnad. Sen gäller det att få ut värmen ur chassit annars motverkas vinsten..