Permalänk

Gaming PC Ström

Hej! Vet inte om detta ligger under rätt kategori men provar ändå.

Vi håller på att renovera vår lägenhet och undrade hur mycket Ampere en dator kan dra ungefär?
Funderar på om man ska byta elkablarna till lite tåligare då det är en gammal lägenhet.

Räcker 1.5mm elkablar på 10A?

Har en intel core i5-6600k
16gb DDR4 RAM
AMD Radeon R9 390 8gb dd
650w Fractal Design Integra M
1 SSD
1 Mekanisk Hårdisk
3 120mm fläktar
2 80mm fläktar

Permalänk
Medlem

Det räcker men är det gamla kablar kan det var läge att byta ändå när du ändå renoverar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

@Klaffatron: 220VAC x 10A = 2200W. Men som ovan skrev, kanske läge att byta. Men byt inte fast installation själv utan elcertifikat. Kontakta en elektriker om du inte har cert själv.

...Och blanda inte nätverk och el i samma rör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaffatron:

Hej! Vet inte om detta ligger under rätt kategori men provar ändå.

Vi håller på att renovera vår lägenhet och undrade hur mycket Ampere en dator kan dra ungefär?
Funderar på om man ska byta elkablarna till lite tåligare då det är en gammal lägenhet.

Räcker 1.5mm elkablar på 10A?

Har en intel core i5-6600k
16gb DDR4 RAM
AMD Radeon R9 390 8gb dd
650w Fractal Design Integra M
1 SSD
1 Mekanisk Hårdisk
3 120mm fläktar
2 80mm fläktar

Jag vill likt @Paralog varna för att göra detta själv. Rent lagligt så får du överhuvudtaget inte röra fasta installationer själv (mer kan läsas på elsäkerhetsverkets hemsida) och oavsett lagen så är det direkt livsfarligt att göra så. Och om du skulle lyckas få något att fungera efter att ha pillat sjäv så kan felaktiga kopplingar, val av dimensioner och problem med jordning etc leda till att du har ihjäl dig själv/familj och grannar. Det är INTE värt att göra detta själv. Kontakta en elektriker!

Jag ser direkt när jag läser ditt inlägg att du inte har de kunskaper som behövs kring elsäkerhet för detta projekt då du blandar ihop storhet och enhet (du skriver "hur mycket Ampere kan datorn dra" istället för "hur mycket ström kan datorn dra"). Inget ont om dig då jag älskar fysik och teknik och tycker att det är utmärkt att du är nyfiken på elektricitet.

Så kontakta en elektriker och stylta upp vad du har för krav så löser de biffen åt dig. Däremot är det i stort sett riskfritt för liv och hälsa att meka med datorer så mycket du vill om du bara håller dig borta från att öppna nätaggregatet (vilket är sjukt farligt).

Lycka till med renoveringen!