Ratt och Pedaler för xbox one och Pc.

Permalänk

Ratt och Pedaler för xbox one och Pc.

Tjena!
Försöker hitta en ratt och pedaler gärna växelspak också som jag kan använda både till PC och Xbox one.
Har tittat på den här men den verkar bara fungera med ps4 och pc.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkontroller-och-r...
Någon som har några tips?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Samma modell finns fast för Xbox One + PC, då kallas den G920: https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkontroller-och-r...

Funkar också med Logitechs växelspakstillbehör: https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkontroller-och-r...

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det beror lite på vad du har för budget och hur mycket du spelar. Om du sitter framför racingspel 24/7 är det dumsnålt att köpa t.ex. en G920 men om du bara är en "casual" racingspelare eller om du precis börjat och är osäker på om du vill fortsätta så är det ett bra val.

G920/G29 är hyfsade rattar och pedaler men långt ifrån perfekta. I mitt tycke är de inte värt de nästan 3.000 kr som är originalpris, däremot går de regelbundet ner till 2.000 kr vilket är ett mer passande pris. Utan att ha kollat törs jag påstå att det även finns en drös av dom på blocket. Det största problemet jag hade med min G29:a är att motorn/kugghjulen låter som ett jävla jetplan. Det fungerar väl hyfsat om man håller sig på asfalt men om man t.ex. ville spela Dirt Rally så fick jag nästan knacka på hos grannen och fråga om lov först.

Ett annat problem är en relativt stor "dead zone" som finns på ratten, d.v.s. att du inte har någon force feedback när du vrider ratten x antal grader åt höger och vänster. Vissa stör sig inte på det och vissa vet inte ens om att den finns. För mig var det ganska irriterande även om det glömdes bort vid ett spännande race.

Sen ska man förstås inte förvänta sig den bästa force feedbacken men för pengarna kan man inte klaga. Kvalitén upplevde jag också som ganska bra bortsett från växelspaken. Växelspaken som åtminstone då kostade ≈500 kr är alldeles för plastig och "lätt" i växlarna.

Om du däremot spelar väldigt mycket och/eller har ett par tusenlappar extra som bränner i fickan rekommenderar jag att du går upp ett steg eller två. Jag har själv Fanatec CSL Elite och deras pedaler med specialbromsen. Med special menar jag att jag köpt till speciella gummiringar som ändrar känslan när man bromsar.

En sak att tänka på är att ratten har störst inverkan på inlevelsen men pedalerna har störst inverkan på hur snabbt och konsekvent du kör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Det beror lite på vad du har för budget och hur mycket du spelar. Om du sitter framför racingspel 24/7 är det dumsnålt att köpa t.ex. en G920 men om du bara är en "casual" racingspelare eller om du precis börjat och är osäker på om du vill fortsätta så är det ett bra val.

G920/G29 är hyfsade rattar och pedaler men långt ifrån perfekta. I mitt tycke är de inte värt de nästan 3.000 kr som är originalpris, däremot går de regelbundet ner till 2.000 kr vilket är ett mer passande pris. Utan att ha kollat törs jag påstå att det även finns en drös av dom på blocket. Det största problemet jag hade med min G29:a är att motorn/kugghjulen låter som ett jävla jetplan. Det fungerar väl hyfsat om man håller sig på asfalt men om man t.ex. ville spela Dirt Rally så fick jag nästan knacka på hos grannen och fråga om lov först.

Ett annat problem är en relativt stor "dead zone" som finns på ratten, d.v.s. att du inte har någon force feedback när du vrider ratten x antal grader åt höger och vänster. Vissa stör sig inte på det och vissa vet inte ens om att den finns. För mig var det ganska irriterande även om det glömdes bort vid ett spännande race.

Sen ska man förstås inte förvänta sig den bästa force feedbacken men för pengarna kan man inte klaga. Kvalitén upplevde jag också som ganska bra bortsett från växelspaken. Växelspaken som åtminstone då kostade ≈500 kr är alldeles för plastig och "lätt" i växlarna.

Om du däremot spelar väldigt mycket och/eller har ett par tusenlappar extra som bränner i fickan rekommenderar jag att du går upp ett steg eller två. Jag har själv Fanatec CSL Elite och deras pedaler med specialbromsen. Med special menar jag att jag köpt till speciella gummiringar som ändrar känslan när man bromsar.

En sak att tänka på är att ratten har störst inverkan på inlevelsen men pedalerna har störst inverkan på hur snabbt och konsekvent du kör.

Jag kan starkt hålla med om att ett par riktiga pedaler gör så otroligt stor skillnad.

Själv har jag i många år använt en Logitech DFGT. Den har fungerat felfritt, men den har kanske inte den bästa och tydligaste känslan till sig, och den låter som ett sågverk - jag kan relatera till att fråga grannarna om lov innan man använder den. Däremot fick man den för några år sedan för ett hyfsat pris, någonting som inte går att bortse från.

Pedalerna var dock det absolut svagaste. Det var några plastbitar man lade fötterna på, inget annat. När jag började med att köra med koppling ställde jag en joystick bredvid, eftersom de saknar en tredje pedal. Kanske är G29 och liknande, nyare rattar bättre, men man hamnar ändå på samma typ av plattform.

Tycker också att det beror väldigt mycket på hur intresserad man är, och hur mycket man kommer använda prylarna. I många fall räcker det absolut med en Logitech-plattform, men det blir en rätt så stor skillnad om man kliver upp ett steg.

Själv kör jag också med CSL Elite-pedalerna med samma loadcell-broms, det går inte ens att jämföra med Logitechs motsvarighet. Numera kör jag vidare med DFGT-basen och en hemmabyggd sexväxlad låda tillsammans med dessa. En grymt kul grej om man känner att det är något man vill spendera lite extra på.

Permalänk

Jag har nyligen köpt thrustmaster tx leather edition och är väldigt nöjd med det. Känns riktigt gediget och inte så mycket fläktljud. Men är besviken på att Forza-spelen har så dålig fordonsdynamik. Horizon3 är nästan ospelbart med ratt och motorsport 7 lämnar en del att önska. Väldigt lätt att tappa greppet med bakvagnen. Vilka spel kör ni? Assetto Corsa Competizione kommer denna vecka till PC och hoppas att den kommer till xboxen snart. Kanske lite off-topic...

Visa signatur

/BobDeluxe