Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung lanserar sin första TV med 8K-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar sin första TV med 8K-upplösning

Under årets upplaga av teknikmässan IFA avtäcker Samsung sin kommande TV Q900R, vilken blir företagets första med 8K-upplösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Så där ja, nu börjar nästa kapprustning i tv världen.

Samsung har gått från att ha haft 50% av premiumsegmentet till bara 10% med sin floppande QLED teknik.

QLED har ju blivit överkört av OLED, varför tror de QLED med 8K ska gå bättre.

Tror inte speciellt många vill betala en arm o ett ben för en QLED bara för det är 8K.

Permalänk
Medlem

Finns det nåt påtänkt codec för material i 8k, eller lär vi fortsätta använda HEVC? I så fall behöver vi väl ta fram BluRays på 200GB. Eller tar vi fram ett nytt format med ultraviolett laser kanske?

Permalänk
Medlem

8K känns som ett bra ställe att stanna i framtiden, ser inte hur vi skulle behöva högre pixeltäthet när man sitter 3m från TVn. Det blir 135PPI på en 65" är ju samma ppi som 1440p på en 22". Nackdelen är väl för mediat att komma ikapp. Hoppas vi får se variabel hz istället för högre upplösning i framtiden.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

4K is soooo yesterday!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

8K känns som ett bra ställe att stanna i framtiden, ser inte hur vi skulle behöva högre pixeltäthet när man sitter 3m från TVn. Det blir 135PPI på en 65" är ju samma ppi som 1440p på en 22". Nackdelen är väl för mediat att komma ikapp. Hoppas vi får se variabel hz istället för högre upplösning i framtiden.

Håller med. Ser hellre att filmer börjar komma i 4k@48/50/60fps än 8k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

8K känns som ett bra ställe att stanna i framtiden, ser inte hur vi skulle behöva högre pixeltäthet när man sitter 3m från TVn. Det blir 135PPI på en 65" är ju samma ppi som 1440p på en 22". Nackdelen är väl för mediat att komma ikapp. Hoppas vi får se variabel hz istället för högre upplösning i framtiden.

Fast det sa man väl om 720P, 1080P osv också? Att stanna är väl ändå att ge upp? Högre upplösning, mer färg och fler hertz vill jag ha.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Lego Master

Jag vill se en gammal VHS-rip skalas upp till 8K.

För övrigt, hur ska detta transporteras till TVn? Vad har vi för bandbreddskrav på en sådan panel i 60hz?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tittade på en 70-80 tums 8K Aquos (Sharp) i Japan, den var verkligen superfin
8K har sin plats när det är minst kring 70tum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Finns det nåt påtänkt codec för material i 8k, eller lär vi fortsätta använda HEVC? I så fall behöver vi väl ta fram BluRays på 200GB. Eller tar vi fram ett nytt format med ultraviolett laser kanske?

Tror inte 8K Bluray blir någon större hit, när 8K slår igenom om typ 5 år så är streaming på väg att ta över helt.

Permalänk
Medlem

Nu är de bara @laxpudding man vänta på och recensera denna tv sen, om de är något att ha eller om den uppfyller allt de där inom tv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Bra då kanske man får en gaming skärm på 8K lagom till året 2020

Permalänk
Medlem

Vad är det tänkt man ska titta på den? Det finns källor som inte ens gått över till 1080p, för att inte tala om 4k. Sen om 10 år när det kanske är värt det, sitter man där med en antik-tv?

Permalänk
Skrivet av circedge:

Vad är det tänkt man ska titta på den? Det finns källor som inte ens gått över till 1080p, för att inte tala om 4k. Sen om 10 år när det kanske är värt det, sitter man där med en antik-tv?

Du ska titta på 16st 1080p-filmer samtidigt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det blir väl som 4K UHD tramset där alla pratade om att "det gav något extra" när man spelar upp 1080p på 4K. Då tänkte man: ojj, prova en DVD och skala 720p så blir det jättemycket bättre (dumbass)! Och sen standardiserades den extra ljustyrkan i tre klasser och gjorde alla apparater värdelösa. Skitbra deal, lixom!

Nä, jag insåg mitt bästa och köper när tekniken är mogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

8K känns som ett bra ställe att stanna i framtiden, ser inte hur vi skulle behöva högre pixeltäthet när man sitter 3m från TVn. Det blir 135PPI på en 65" är ju samma ppi som 1440p på en 22". Nackdelen är väl för mediat att komma ikapp. Hoppas vi får se variabel hz istället för högre upplösning i framtiden.

Oh no, stanna inte där! Våra användningsvanor kommer ändras i takt med att tekniken utvecklas och priserna sjunker. I framtiden har vi inte längre tapeter, du smäller upp högupplösta skärmar över hela husets inneväggar och kan anpassa hela rummet efter stämning och tillfälle

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast det sa man väl om 720P, 1080P osv också? Att stanna är väl ändå att ge upp? Högre upplösning, mer färg och fler hertz vill jag ha.

Nej, det tycker jag ändå inte att man gjorde (utöver vanliga nej-sägare).

Vi har alltid suttit 2-4 meter från TV'n (okej, inte alltid men iaf de senaste 50 åren?), den variabeln har varit rätt så fast.

I och med den digitala TV'n så har takten av skärmarnas ökande i storlek (26, 28, 32, 36, 42, 48, 50, 55 tum......) varit relativt hög, och med det så har man också sett ett behov av ökade upplösningar. Debatten om högre upplösning har ju hela tiden följt hand i hand utvecklingen av större skärmar.

Nu har vi väl ändå börjat närma oss en utplaning av TV-storlekar, och därmed börjar vi närma oss också ett tak gällande upplösning. Där de allra största TV'na är 65-70 tum (och har varit det relativt länge) behöver vi inte mer än 8K.

Sedan så är det ju självklart så, att om marknaden helt plötsligt tar fart i storlek på TV'na så kommer vi behöva högre upplösningar. Detta kommer troligen dock inte ske, med tanke på att uttrymmet i våra vardagsrum fortfarande är fasta variabler, precis som avståndet. Många kommer inte helt enkelt att ha plats för större TV'n än 65-70. TV'ns möjlighet att växa i vardagsrummet börjar därmed bli mättad.

Däremot kommer ju det troligen bli så att nästa generation inte ens använder TV'n så som vi gör det, utan antagligen har hela tapeter/väggar som TV-skärmar

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Oh no, stanna inte där! Våra användningsvanor kommer ändras i takt med att tekniken utvecklas och priserna sjunker. I framtiden har vi inte längre tapeter, du smäller upp högupplösta skärmar över hela husets inneväggar och kan anpassa hela rummet efter stämning och tillfälle

Sen körs det obligatorisk reklam på alla tapeter 5-timmar per dag för alla medborgare för att bekosta dom allt dyrare samhällskostnaderna. Reklamen rullar bara medans ens ögon är öppna och pausas om man blunder som den känner av via sensorer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zachtionman:

Oh no, stanna inte där! Våra användningsvanor kommer ändras i takt med att tekniken utvecklas och priserna sjunker. I framtiden har vi inte längre tapeter, du smäller upp högupplösta skärmar över hela husets inneväggar och kan anpassa hela rummet efter stämning och tillfälle

Ursäkta, men detta är vad jag ser framför mig

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Om de kommer med en 150-tummare så man får någon nytta av det så kanske.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

*7,68K

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Inaktiv

Inte länge sedan 4k var svindyrt. Nå kommer man upp i storlek i plus 100" så behövs nog denna upplösning.
Undra hur många år innan priserna på 8k 70" faller ner till mindre än 20"? Jag skulle gissa 7år, 12dar , 3h och finanskrisen ej kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast det sa man väl om 720P, 1080P osv också? Att stanna är väl ändå att ge upp? Högre upplösning, mer färg och fler hertz vill jag ha.

Fast inte samma sak, när du kommer över en viss ppi så ser du inte skillnad längre. Med tanke på att det blir 4ggr tyngre att driva varje steg så är det ju bara onödigt. Är samma som mobiltelefon 1440 på 6" räcker, ingen ide att smälla på 8K på 6".
Upplösning är inte samma som lagringsyta eller processorkraft.

Sen har jag aldrig sett någon säga att 720 och 1080 är tillräckligt högupplöst för att stanna. Första gången jag såg eller hörde det var vid 4K på datorskärmar.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Om de kommer med en 150-tummare så man får någon nytta av det så kanske.

Jag kan visserligen se fler och bredare användningsområden än bara större TVapparater.
Inom vården, säkerhetsutrustning och liknande. Ja även microsofts smarta bord och whiteboards har nytta av att kunna hålla samma pixeltäthet som en högupplöst datorskärm samtidigt som att den är större.
Men ja, det är i dagsläget lite smalare nischer.
För just TVapparater (som används som vanliga TVapparater) behöver vi väl inte högre upplösning i dagsläget än det 4K erbjuder då vi inte har skarpare syn än vi har...
Fast samtidigt. Sådär sade man om 1920*1080 också för 10-12 år sedan också. Och det stämde nog rätt bra att vi inte behövde så mycket högre upplösning på 40"-apparaterna. 60-70tumsTV var ju inte riktigt för vanliga hem så behovet fanns ju inte. Då alltså.

Så ja, även större TVapparater är kanske att vänta när 70-80tum känns lika vardagligt som vi idag känner för 40"skärmarna

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Tror inte 8K Bluray blir någon större hit, när 8K slår igenom om typ 5 år så är streaming på väg att ta över helt.

Det vore ju trist för oss som vill ha bästa möjliga kvalitet på kodningen, men alla kanske har över 1Gbit om 5 år. En annan möjlighet vore ju i och för sig att kränga filmerna på SD-kort, de finns ju i 256GB numera och behöver ju bara vara i läsbart ROM-format. Om 5 år kanske det är extremt billigt att massproducera sådana.

Permalänk
Medlem

Keep em coming så blir steget över till 1440p gaming lika billigt som en snorkråka.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zachtionman:

Oh no, stanna inte där! Våra användningsvanor kommer ändras i takt med att tekniken utvecklas och priserna sjunker. I framtiden har vi inte längre tapeter, du smäller upp högupplösta skärmar över hela husets inneväggar och kan anpassa hela rummet efter stämning och tillfälle

Haha! Det här skulle jag kunna leva med
Tapeter över lag är så intet-sägande för mig... jag skulle inte för mitt liv kunna svara på vilken färg det är på någon tapet i min lägenhet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

De kanske först ska rulla ut alla filmer i 4K först?
I alla fall de bra filmerna som gjorts.
8K är för tidigt.
4K har ju inte ens blivit vanligt hos svensson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Så ja, även större TVapparater är kanske att vänta när 70-80tum känns lika vardagligt som vi idag känner för 40"skärmarna

Jupp. Har suktat efter åtminstone 100" länge, då allt under det är för litet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

65” 8k. Hur när måste man sitta den TV för att faktiskt se någon skillnad på 4K o 8k??

Skickades från m.sweclockers.com