Kan ha blivit scammad på Blocket... hjälp

Permalänk
Medlem

Kan ha blivit scammad på Blocket... hjälp

Hej Swec!

Jag hittade en annons på blocket på ett gtx 1080ti för 5200kr. Jag kontaktade personen och vi kom överens om att jag skulle få köpa det. Jag undrar om han kan skicka det via ''blocket paket'' så det blir säkrare för oss båda (men mest mig).

Han säger då att han säljer grafikkortet pga en oväntat räkning och kan då inte vänta på ''blocket paket'' utan han behöver pengarna direkt. Jag tycker det låter lite sketchy så jag säger att jag då såklart vill ha någon slags säkerhet om jag bara ska swisha en random person. Han skickar då en bild på sitt körkort. Jag kollar upp hans namn och personummer och de verkar stämma överens med där det står att han ska bo på blocket. Jag testar även att skriva in hans nummer i swish för att se om hans namn var kopplat till nummret han gav mig, vilket det också var. jag tyckte fortfarande att situationen var lite lurig men jag tänker ju att vem fasen ger ut sin legitimation till den man scammar. Så jag swishade honom..

Han skrev då ''Yes! Tack så mycket för en snabb och smidig affär, du får sms när den är skickad.
Mvh''

Detta var i fredags (den 24e) och jag bad honom att skicka det direkt. Jag har nu försökt smsa, meddela på blocket och även ringt honom men får inga svar.

Jag skrev till blocket och de sa att de också skulle försöka få tag på honom men om de inte gjorde de så ville de att jag skulle polisanmäla. Jag har gjort en polisanmälan tidigare och det kan vara en av de mest uttdragna processerna som finns och vill helst inte behöva gå igenom det om det inte behövs. Så då undrar jag om ni har något tips på vad jag kan göra.

Jag tänker inte ge ut hans namn osv. Jag har kollat upp andra personer på den adressen som det står att han ska bo på, men kan inte finna något nummer till dem.

(jag vet att jag gjorde ett misstag och litade på en främling så helst inga kommentarer angående det haha..)

Please help me! Mvh/ Fattig Student som behöver ett grafikkort

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

@fabazo: Tyvärr har du nog blivit lurad,såg en liknande annons för ett tag sedan och frågade han på skoj om han kunde skicka med blocketpaket men han sa att han behövde pengar snabbt..

Kollade upp hans nummer men det va ett oreggat kontantkort, så bara där och det faktum att han ville att jag skulle Swisha pengar samma dag ringde alla varningsklockor.

Fast jag anmälde annonsen och den togs bort senare.
Annonsen som jag såg stod det att han bodde i Helsingborg och han hade ett svenskt namn.

Permalänk
Avstängd

Sök upp säljarens familj och prata med dom. Brukar alltid vara en effektiv metod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Hej Swec!

Jag hittade en annons på blocket på ett gtx 1080ti för 5200kr. Jag kontaktade personen och vi kom överens om att jag skulle få köpa det. Jag undrar om han kan skicka det via ''blocket paket'' så det blir säkrare för oss båda (men mest mig).

Han säger då att han säljer grafikkortet pga en oväntat räkning och kan då inte vänta på ''blocket paket'' utan han behöver pengarna direkt. Jag tycker det låter lite sketchy så jag säger att jag då såklart vill ha någon slags säkerhet om jag bara ska swisha en random person. Han skickar då en bild på sitt körkort. Jag kollar upp hans namn och personummer och de verkar stämma överens med där det står att han ska bo på blocket. Jag testar även att skriva in hans nummer i swish för att se om hans namn var kopplat till nummret han gav mig, vilket det också var. jag tyckte fortfarande att situationen var lite lurig men jag tänker ju att vem fasen ger ut sin legitimation till den man scammar. Så jag swishade honom..

Han skrev då ''Yes! Tack så mycket för en snabb och smidig affär, du får sms när den är skickad.
Mvh''

Detta var i fredags (den 24e) och jag bad honom att skicka det direkt. Jag har nu försökt smsa, meddela på blocket och även ringt honom men får inga svar.

Jag skrev till blocket och de sa att de också skulle försöka få tag på honom men om de inte gjorde de så ville de att jag skulle polisanmäla. Jag har gjort en polisanmälan tidigare och det kan vara en av de mest uttdragna processerna som finns och vill helst inte behöva gå igenom det om det inte behövs. Så då undrar jag om ni har något tips på vad jag kan göra.

Jag tänker inte ge ut hans namn osv. Jag har kollat upp andra personer på den adressen som det står att han ska bo på, men kan inte finna något nummer till dem.

(jag vet att jag gjorde ett misstag och litade på en främling så helst inga kommentarer angående det haha..)

Please help me! Mvh/ Fattig Student som behöver ett grafikkort

Utfattig är du nog inte om du väljer att lägga 5200 på ett grafikkort (fast du kanske blev efter om inte annat). Du har nog inte så mycket alternativ än polisanmälan dock, trots att du troligen inte får igen några pengar.

Permalänk
Medlem

Spela är mitt största intresse och jag läser digital design på universitetet så vi jobbar i Maya, 3ds max, Adobe program och andra krävande saker, så att jag spenderar 5200kr på ett grafikkort tycker jag absolut inte är något konstigt. Orelevant till tråden att diskutera varken jag är ''fattig'' eller inte. Allt jag behöver är tips.

Endast han personen jag köpte av hittar jag ett telefonnummer online som är annorlunda från det han gav mig. Men när man ringer det så säger det att det inte är något abonnemang kopplat till det nummret eller att telefonen är tillfälligt avstängd. Tänkte ringa hans stackars mor eller far, men fann som sagt inget nummer.

Hittade hans Badoo dating sida dock

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Ok, säljaren har ju garanterat inte fått iväg paketet förrän tidigast måndag. Varför stimma över polisanmälan redan?

Även om det låter/känns som ett potentiellt bedrägeri så finns det ju faktiskt fortfarande en chans att personen helt enkelt inte hunnit posta det än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Ok, säljaren har ju garanterat inte fått iväg paketet förrän tidigast måndag. Varför stimma över polisanmälan redan?

Även om det låter/känns som ett potentiellt bedrägeri så finns det ju faktiskt fortfarande en chans att personen helt enkelt inte hunnit posta det än.

Fast då tycker jag att det hör till god ton att höra av sig till köparen och tala om att det har blivit trassel med paketet eller vad det nu kan vara.

Permalänk
Medlem

Håller med om att vänta till måndag kväll iaf.

Worst case så får du se det som en läxa. Känner många som under min uppväxt blivit lurade på bra mycket mer pengar.

Det alla måste tänka på är att: Lita aldrig blint på någon, lyssna på din magkänsla om du tvekar, skriv aldrig under något utan att ha läst allt, förbetala aldrig till någon person eller företag som inte är välkänd och slutligen om något låter för bra för att vara sant så är det nästan garanterat en scam.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fabazo:

Han säger då att han säljer grafikkortet pga en oväntat räkning och kan då inte vänta på ''blocket paket'' utan han behöver pengarna direkt.

  • Kan inte vänta [insert reason here]

  • Behöver pengarna direkt

Att en säljare har bråttom är i princip största varningstecknet när det kommer till affärer som inte sker face to face. Jag hade nog sett detta som förlorade pengar. Spelar ju dock ingen roll om du polisanmäler denna eller nästa vecka. Kommer vara en lång process.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Ok, säljaren har ju garanterat inte fått iväg paketet förrän tidigast måndag. Varför stimma över polisanmälan redan?

Även om det låter/känns som ett potentiellt bedrägeri så finns det ju faktiskt fortfarande en chans att personen helt enkelt inte hunnit posta det än.

Jo exakt det är min tanke det med! Jag ska avvakta lite med en eventuell polisanmälan, men jag har ringt honom, smsat honom och meddelat på blocket 6 dagar i sträck utan något svar. Det är ju som sagt mycket pengar för en student och det är därför jag blir lite nojjig.

Hittade vad ja tror är hans mamma på facebook. Har skrivit till henne och ska se om hon svarar..

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Hittade hans Badoo dating sida dock

Kan du skriva till han där så gör det. Vill du jävlas så skapa en fejkprofil av en tjej och flirta järnet med han

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast då tycker jag att det hör till god ton att höra av sig till köparen och tala om att det har blivit trassel med paketet eller vad det nu kan vara.

Absolut, jag menar inte att TS är helt ute och cyklar med sin oro, personligen tycker jag det känns fullt legitimt att känna oro med tanke på säljarens brist på kommunikation. Men man kanske ska ge det några dagar åtminstone, och jag tror polisen hade sagt samma sak vid en eventuell polisanmälan idag.

Permalänk
Sötast
Skrivet av crew seven:

Kan du skriva till han där så gör det. Vill du jävlas så skapa en fejkprofil av en tjej och flirta järnet med han

Hahaha, förlåt - detta tillför inte tråden något.

Men jag fick spelat upp en kort videosnutt i hjärnan när jag läste det.

Skapa profil som en rejält sexig gamerchick i behov av ett nytt grafikkort och flörta till sig kortet x)

Permalänk
Medlem

Här kommer upp liknande trådar med jämna mellanrum om liknande situationer.
Har också läst om flera exempel där personen i fråga gett ut sitt personnummer och ID och sökt upp föräldrarna.

I en tråd för någon månad sedan var det liknande. Föräldrarna visste mycket väl om att deras son gjort liknande bedrägerier tidigare. Vet inte exakt vad som hände efter polisanmälan, men det är nog det bästa du kan göra - och säga till Blocket såklart så att han inte lyckas sälja till fler personer.

Visst kan du vänta någon dag och se om där dyker upp någonting. Men svarar han inte på mail, sms eller när du ringer - då är det nog svårt tyvärr!

Hoppas det löser sig till sist!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fabazo:

Jo exakt det är min tanke det med! Jag ska avvakta lite med en eventuell polisanmälan, men jag har ringt honom, smsat honom och meddelat på blocket 6 dagar i sträck utan något svar. Det är ju som sagt mycket pengar för en student och det är därför jag blir lite nojjig.

Hittade vad ja tror är hans mamma på facebook. Har skrivit till henne och ska se om hon svarar..

smsat honom och meddelat på blocket 6 dagar i sträck utan något svar.

Köpte du det inte i fredags den 24, idag den 29 tror nog säljaren upplever dig tjatig om du tom hör av dig innan produkten förväntas vara skickad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

smsat honom och meddelat på blocket 6 dagar i sträck utan något svar.

Köpte du det inte i fredags den 24, idag den 29 tror nog säljaren upplever dig tjatig om du tom hör av dig innan produkten förväntas vara skickad.

Produkten förväntades vara skickad 24:e. Förstår inte poängen i din kommentar över huvud taget ...

Permalänk
Medlem

Mest störande är att vi har ett så dysfunktionellt rättsväsende att vi ser pengar som förlorade när vi blir lurade så här. Det naturliga vore att man i ett modernt land kunde räkna med att det snabbt fixade sig om man gick till polisen och hade ett nummer man swishat till.

Permalänk
Medlem

Vad lever folk i för värld där man inte kan skicka ett paket på helgen?

Har man tagit emot över 5":- för något är det klart man svarar om man är seriös.

Tyvärr 99,9% troligt att du blivit scammad, been there done that men då var det ett 780ti det gällde.

Permalänk
Avstängd

@nmo: Han skrev då ''Yes! Tack så mycket för en snabb och smidig affär, du får sms när den är skickad.
Mvh''

Detta var i fredags (den 24e) och jag bad honom att skicka det direkt. Jag har nu försökt smsa, meddela på blocket och även ringt honom men får inga svar.

Uppfattade detta som att det var i fredags.

Beställde själv delar från större företag i början på förra veckan och detta gick med första klass brev som man förr hade dagen efter, delarna damp ner här igår så post nord är inte direkt snabba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

@nmo: Han skrev då ''Yes! Tack så mycket för en snabb och smidig affär, du får sms när den är skickad.
Mvh''

Detta var i fredags (den 24e) och jag bad honom att skicka det direkt. Jag har nu försökt smsa, meddela på blocket och även ringt honom men får inga svar.

Uppfattade detta som att det var i fredags.

Beställde själv delar från större företag i början på förra veckan och detta gick med första klass brev som man förr hade dagen efter, delarna damp ner här igår så post nord är inte direkt snabba.

Ahh, då förstår jag hur du menar

Permalänk
Medlem

Varför skulle man inte polisanmäla? Ni är medvetna om att man kan dra tillbaka en polisanmälan om det nu skulle vara som så att det blir ett paket skickat med ett grafikkort i? Sedan så går det skicka saker både på lördag och söndag med posten. Visst, det kommer inte börja transporteras förrän på söndag kväll troligen. Men det är bara att ta sig till sitt postombud och lämna in det där. För självklart så har man ju fixat fraktlappen själv hemma och klistrat på den på paketet och då fått ett kolli nr. Så TS borde kunna fått ett kolli nr redan samma dag som deras affär genomfördes eftersom det är inget krav på att man måste lämna in paketet för att få det längre. Och då kunde TS se när paketet har lämnats in till postombudet. Så självklart så är det en scam det här.

Permalänk
Avstängd

@nmo: Brukar själv alltid höra av mig med inlämningsnummret när något är inlämnat/skickat, tas det emot en fredag eftermiddag efter upphämtningen gått så kan de ju bli liggande hos ombudet till nästkommande vardag dvs måndagshämtningen och detta kan ju oroa en köpare i onödan.

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig vågat köpa något på Blocket på distans. Med Tradera har du mer trygghet tycker jag. Helt annan grej jag vet men ändå...

Avvakta någon dag iaf och polisanmäl sedan. Det kan hända att folk bara försvinner några dagar, det är inte sannolikt, men möjligt. Själv sålde jag ett tangentbord en gång till en man som bara försvann ... efrersom han knäckte ryggen i en bilolycka (på riktigt). Man ska vara misstänksam online, men man behöver kanske inte gå igång på alla cylindrar på en gång. Det har du inte gjort, men ni fattsr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

@nmo: Brukar själv alltid höra av mig med inlämningsnummret när något är inlämnat/skickat, tas det emot en fredag eftermiddag efter upphämtningen gått så kan de ju bli liggande hos ombudet till nästkommande vardag dvs måndagshämtningen och detta kan ju oroa en köpare i onödan.

Jag förstår helt klart. Menade inte att ifrågasätta onödigt otrevligt heller för den delen, men läser jag min kommentar igen så upplever jag den otrevlig hehe. Jag tror inte att han nödvändigtvis har blivit scammad heller, har varit med om flera olika scenarion som köpare där säljaren varit en riktig strulpelle, lovat att skicka men aldrig kommit sig för. Intentionen har aldrig varit att scamma mig i dom scenariona och varan har alltid kommit fram förr eller senare, så det är ju också en grej som kan hända.

Permalänk
Medlem

@nikitalord: Bli liggande hos ombudet? Har aldrig varit med om att ombudet inte har scannat streckkod när jag lämnat in saker och frågat om jag vill ha kvitto. Gäller alltså sådana där det har kostat för mig att skicka saker och sådant där jag får en fraktlapp från ett företag och ska returnera något. Gör inte ditt ombud det så ska du genast kontakta postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Jag har aldrig vågat köpa något på Blocket på distans. Med Tradera har du mer trygghet tycker jag. Helt annan grej jag vet men ändå...

Avvakta någon dag iaf och polisanmäl sedan. Det kan hända att folk bara försvinner några dagar, det är inte sannolikt, men möjligt. Själv sålde jag ett tangentbord en gång till en man som bara försvann ... efrersom han knäckte ryggen i en bilolycka (på riktigt). Man ska vara misstänksam online, men man behöver kanske inte gå igång på alla cylindrar på en gång. Det har du inte gjort, men ni fattsr.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt detta jag tänkte.. Han kanske ligger på sjukhus, va fan vet ja..

Har iallafall lagt fram mina '' hot '' så ifall han har sett dem så vet han att jag menar allvar.

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

@nikitalord: Bli liggande hos ombudet? Har aldrig varit med om att ombudet inte har scannat streckkod när jag lämnat in saker och frågat om jag vill ha kvitto. Gäller alltså sådana där det har kostat för mig att skicka saker och sådant där jag får en fraktlapp från ett företag och ska returnera något. Gör inte ditt ombud det så ska du genast kontakta postnord.

Brukar skicka i blå posten påsar vilka ryms upp till några kilo, tas emot och läggs i säcken inget kvitto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Brukar skicka i blå posten påsar vilka ryms upp till några kilo, tas emot och läggs i säcken inget kvitto.

Du brukar m.a.o skicka brev. Ingen spårning och ingen försäkring. Inte direkt en bra leveransmetod för ett grafikkort.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Inaktiv

Du har hans namn och adress, jag skulle åkt och hämta det el pengarna oavsett avstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Du har hans namn och adress, jag skulle åkt och hämta det el pengarna oavsett avstånd

Hade gjort det. Men snubben ''bor'' i skåne, jag pluggar i Skellefteå :/

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240