Permalänk

HP Omen 17 fläktar

Hej!

Har en HP Omen 17 w213no. Den har 8Gb ram, en Intel i7 7700HQ och ett GTX 1060. Köpte den beg för otroligt lite pengar och den fungerar kanon förutom fläktarna. Om jag håller inne Powerknappen i 5sek när datorn är avstängd (hard reset) så fungerar de kanon och hörs knappt. Nu till problemet

När jag startar ett spel varvar de upp som sig bör, men går aldrig ner riktigt igen. Så sitter här nu efter jag stängt av PUGB med en CPU som är 40c, ett GTX1060 som är 39c och ena fläkten går på nästan 2000rpm och susar rejält. Gör jag en hard reset så går den på 2-300rpm vid samma temps.

Det jag gjort:
-Ren install vid inköp
-uppdaterat till senaste bios
-installerat drivrutiner osv
-satt på ny kylpasta då den gamla var torr.

Har försökt med diverse Speedfan program men HP har helt utelåst manuell styrning verkar det som.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Finns det inget program till datorn där man kan justera vilken profil man vill ha? Det låter lite som att fläktarna styrs av Load och inte temps. Menar du att en hard reset löser problemet även vid spelande? Eller är det då problemet uppkommer?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Finns det inget program till datorn där man kan justera vilken profil man vill ha? Det låter lite som att fläktarna styrs av Load och inte temps. Menar du att en hard reset löser problemet även vid spelande? Eller är det då problemet uppkommer?

Har inte hittat något program. Det jag menar är alltså gör man en "hard reset" och startar datorn går fläktarna på typ 2-300rpm vardera (som de borde när datorn är kall).

Sen startar jag tex ett spel och då går fläktarna upp lite kanske 70% i PUGB exempelvis. Vilket är bra och korrekt.

Problemet är att när jag slutar spela och låter datorn vara, eller till och med startar om den så hänger sig ena fläkten på säg 40% den andra går ner till 2-300rpm som den ska.

Enda sättet att få den andra fläkten att gå ner till normal nivå är en hard reset.

Så fläktarna verkar styras via temp, båda ökar när datorn blir varm vid tex spel, och den ena fläkten styrs även neråt när tempen sjunker. Men den andra hänger sig typ när den varvat ner halvvägs.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Har du CoolSense på?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Har du CoolSense på?

Provat av och och på verkar inte göra någon skillnad, avinstallerat det för tillfället.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Har du testat att boota i felsäkert läge?

Annars har du förmodligen en inställning i BIOS med Fan Always on/off
Har själv en liknande maskin

En sak som jag testade var att köra in Clean win men fick massor av problem,så fick gå tillbaka till HPs recovery.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Har du testat att boota i felsäkert läge?

Annars har du förmodligen en inställning i BIOS med Fan Always on/off
Har själv en liknande maskin

Det har jag ej! Ska prova det. Dock när fläkten väl har varvat upp en gång och inte kommer ner så ligger den på den hastigheten direkt vid boot, alltså även i BIOS så susar den för fullt med en CPU på 36c.

Har klickat i Fan always off och on gör absolut ingen skillnad efter den väl varvat upp en gång. Blir lite tystare innan bara.

Ok jag körde en clean installation, kanske ska göra en recovery då?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Det har jag ej! Ska prova det. Dock när fläkten väl har varvat upp en gång och inte kommer ner så ligger den på den hastigheten direkt vid boot, alltså även i BIOS så susar den för fullt med en CPU på 36c.

Har klickat i Fan always off och on gör absolut ingen skillnad efter den väl varvat upp en gång. Blir lite tystare innan bara.

Ok jag körde en clean installation, kanske ska göra en recovery då?

Problemen jag fick med Clean var BSODs och diverse fel och vissa drivrutiner gick aldrig in som dom skulle.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Problemen jag fick med Clean var BSODs och diverse fel.

Ok min dator fungerar ypperligt förutom det lilla fläktproblemet, stör ju ingen funktion eller så men låter lite onödigt bara..

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Har du kört in thermal drivisen?

Klientdrivrutin för Intel Dynamic Platform och Thermal Framework (Windows 10 v1803)

Paketet innehåller drivrutinen som aktiverar den inbyggda programvaran för Intel Dynamic Platform och Thermal Framework. Intel Dynamic Platform och Thermal Framework tillhandahåller information om systemtemperatur och strömförbrukning så att systemets värmeskydd fungerar som det ska. Paketet tillhandahålls för de bärbara modeller som stöds och som har ett operativsystem som stöds.

Kan vara den?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Har du kört in thermal drivisen?

Klientdrivrutin för Intel Dynamic Platform och Thermal Framework (Windows 10 v1803)

Paketet innehåller drivrutinen som aktiverar den inbyggda programvaran för Intel Dynamic Platform och Thermal Framework. Intel Dynamic Platform och Thermal Framework tillhandahåller information om systemtemperatur och strömförbrukning så att systemets värmeskydd fungerar som det ska. Paketet tillhandahålls för de bärbara modeller som stöds och som har ett operativsystem som stöds.

Kan vara den?

Är inte vid datorn just nu så får kolla senare, men jag har laddat ner precis alla drivrutiner som fanns på support/download sidan till min specifika dator. Skippade något program bara som coolsense.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Har inte hittat något program. Det jag menar är alltså gör man en "hard reset" och startar datorn går fläktarna på typ 2-300rpm vardera (som de borde när datorn är kall).

Sen startar jag tex ett spel och då går fläktarna upp lite kanske 70% i PUGB exempelvis. Vilket är bra och korrekt.

Problemet är att när jag slutar spela och låter datorn vara, eller till och med startar om den så hänger sig ena fläkten på säg 40% den andra går ner till 2-300rpm som den ska.

Enda sättet att få den andra fläkten att gå ner till normal nivå är en hard reset.

Så fläktarna verkar styras via temp, båda ökar när datorn blir varm vid tex spel, och den ena fläkten styrs även neråt när tempen sjunker. Men den andra hänger sig typ när den varvat ner halvvägs.

Skulle nog reklamera det, ring iaf hp och se vad de säger.. Ibland kan det ta lång tid för fläkten att gå ner, på min laptop kan det ta drygt 30min.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Skulle nog reklamera det, ring iaf hp och se vad de säger.. Ibland kan det ta lång tid för fläkten att gå ner, på min laptop kan det ta drygt 30min.

Det verkar löst sig nu, flashade om Bios igen, tog bort alla intel drivrutiner och installerade om. Problemet kvarstår om jag har på i Bios att fläktarna får gå passivt.

Men nu rullar de på med cirka 300rpm var så behövs inte köra passivt ändå. Datorn vart även tystare under load nu med några grader högre cpu bara.

Så kortfattat är det passiva fläktläget i Bios trasigt.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11