Permalänk
Medlem

Regler för moderatorer

Forumets regler för användare finns som bekant att läsa här:

https://www.sweclockers.com/forum/regler

men det vore intressant att läsa även vilka regler/guider/vägledningar/riktlinjer etc. som finns för moderatorerna?

(Då menar jag primärt gällande modereringen då, de flesta moderatorer är väl även vanliga användare gissar jag och förutsätter att dom då omfattas av samma regler som alla andra.)

Permalänk
Moderator
Moderator

@improwise: Moderatorernas instruktioner är avsiktligt inte publicerade men de utgår ifrån forumets regler. Det vore olämpligt att lägga ut dem då det skulle ge fördel åt de som önskar kringå dem.

Dessa regler, guider och riktlinjer diskuteras ofta öppet internt för att säkerställa en bra hantering om vi upptäcker möjliga grå zoner. Vi har en mångfald av åsikter och kulturella bakgrunder men diskussionerna hålls professionellt neutrala. Inflödet av nya moderatorer säkerställer nya synvinklar, förutom de vi får av medlemmarna såklart. Vi läser alltid all feedback, kontaktmeddelande eller gensvar i modereringen.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

@Lan: Tack för svar! Blir lite nyfiken kring dessa till synes avancerade försök att kringå modereringen, innebär det att forumet är utsatt för någon form av attackförsök eller liknande? Sett till att moderatorerna väl har full kontroll och inte direkt behöver svara för sina beslut hos någon högre instans så har jag lite svårt att föreställa mig situationer där kännedom om modereringsregler skulle kunna medföra att man blev immun mot modereringen. Ge gärna några exempel som gör det hela lite mer konkret. Tack på förhand.

Permalänk
Moderator
Moderator

@improwise: Moderatorerna svarar för forumledarna, som i sin tur svarar mot redaktionen. Det finns alltså flera kontrollsteg så antagandet "..inte direkt behöver svara för sina beslut hos någon högre instans.." är felaktigt. Det är full insyn ovanifrån internt.

I övrigt kan jag bara svara att vi inte tror det underlättar modereringsarbetet på något sätt att gå ut med våra interna rutiner. Om det inte är ett svar du är tillfredställd med så beklagar jag.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

@improwise: Moderatorerna svarar för forumledarna, som i sin tur svarar mot redaktionen. Det finns alltså flera kontrollsteg så antagandet "..inte direkt behöver svara för sina beslut hos någon högre instans.." är felaktigt. Det är full insyn ovanifrån internt.

Detta är lite vad jag var ute efter med min ursprungliga fråga, att förstå hur modererigen fungerar i praktiken och vem som gör vad. Det du nu skriver är iaf inget jag kände till tidigare och heller inget jag hittat vare sig under reglerna för vanliga användare eller Om SweClockers längst ner på varje sida där jag letade innan jag skapade denna tråd, men jag kanske letade på fel ställe?

Skrivet av Lan:

I övrigt kan jag bara svara att vi inte tror det underlättar modereringsarbetet på något sätt att gå ut med våra interna rutiner. Om det inte är ett svar du är tillfredställd med så beklagar jag.

Jag ställde frågan för att jag var nyfiken och inte kunde hitta informationen, men får nu känslan av att jag kanske trampat på ömma tår vilket inte var min avsikt.

Permalänk
Moderator
Moderator

@improwise: Det är inte många som efterfrågar den informationen helt enkelt.

Ömma tår? Nej, inte alls. Det är aldrig fel att fråga.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

@Lan: Bra, ömma tår är aldrig kul

Jag skulle nog ändå som en välmenande tanke föreslå att ni funderar på att öka öppenheten lite kring hur detta fungerar. Blir lätt lite Illuminati-känsla annars. Vet av egen erfarenhet att det lätt blir så att när man själv är på insidan så framstår det mesta som uppenbart och självklart, men kanske inte lika mycket så dom som befinner sig på utsidan men som ändå är intresserade. Jag verkar vara den första som tagit upp frågan men skulle ändå gissa att det kanske finns fler medlemmar som är nyfikna på detta.

Permalänk
Moderator
Moderator

@improwise: Självklart, all feedback är nyttig och får oss att tänka efter. Det är ju därför forumdelen finns.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers