Permalänk
Medlem

Litet problem med Skoldator...

Okei, de är så att jag fått en ny skoldator, iomed gymnasiestart, men jag har kvar min gamla från förra skolan. Grejen är att dom vid många tillfällen sagt att allt som görs på datorn blir loggat och polis kan kallas in.
Inte ens porr är tillåtet! Grejen då är att på den förra datorn har jag kollat porr, laddat ner program etc utan anmärkning, men nu verkar det som att dom kollar allt stenhårt. Om jag tar risken och laddar ner något icke skolrelaterat, kommer IT-Snubbarna från kommun att se de då å bli skitsura och typ ta datorn från mig? Förresten så används samma Internet på alla skolor i kommun, så de är ju samma internet som jag kollat på förut. Kan de va så att dom uppdaterat monitorprogram etc?

Permalänk
Medlem

@ISAK M: om du sitter på skolans nät kan dom kolla vad du gör, tex hemsidor eller spel.
Frågan är om dom verkligen bryr sig. hundratals elever lär orsaka tusentals med varningar varje dag.

Men i hemmet så måste dom ha ett program på din dator som övervakar vad du gör.

Dock tvivlar jag på att någon på kommunens it har nog med betalt för att orka anmäla folk, dom lär ju få en hel del false possitives samt varningar från popuper som är från "porrsidor".

sen tror jag att bevakning i hemmet är en legal gråzon. Du är minderårig och då får man inte övervaka allt du gör fastän dom säger det.. Är du hemma är du rimligen "privat" oavsett om det är skolans dator eller inte. Någon åkte väl dit för att övervakat med kameran på datorn.

Men är det några program, typ antivirus eller brandväggar på din dator?

Permalänk
Medlem

Pratar du om aktiviteter på din nya eller din gamla dator?

Om du köpt ut datorn från skolan så är det tämligen olagligt (och otroligt) för dem att logga vad du gör.
Det är möjligt, men inte sannolikt, att de loggar allt du gör på din nya dator, men precis som @boibo är inne på så loggar de nog bara trafiken på skolans nätverk.

Så ge fan i att porrsurfa i skolan så ska det nog gå bra, ska du se.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@ISAK M: om du sitter på skolans nät kan dom kolla vad du gör, tex hemsidor eller spel.
Frågan är om dom verkligen bryr sig. hundratals elever lär orsaka tusentals med varningar varje dag.

Men i hemmet så måste dom ha ett program på din dator som övervakar vad du gör.

Dock tvivlar jag på att någon på kommunens it har nog med betalt för att orka anmäla folk, dom lär ju få en hel del false possitives samt varningar från popuper som är från "porrsidor".

sen tror jag att bevakning i hemmet är en legal gråzon. Du är minderårig och då får man inte övervaka allt du gör fastän dom säger det.. Är du hemma är du rimligen "privat" oavsett om det är skolans dator eller inte. Någon åkte väl dit för att övervakat med kameran på datorn.

Men är det några program, typ antivirus eller brandväggar på din dator?

Dom sa att dom hade Antivirus förinstallerat och att om man installerade mer Antivirus så skulle datorn gå sönder, de tvivlar jag dock på å sen finns ju Windows Brandväggen, å ja, jag tänkte på de jag å att dom bryr sig nog inte jättemycket, jag har lixom varit inne på väldigt fel sidor ibland och inget har hänt, ja åkte fast för att kollat porr på lektion i sexan, då vart de bara ett snack med surlärarn å inge mer.
Du kanske vet om nån åkt fast för nåt liknande förut?
Bara undrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISAK M:

Dom sa att dom hade Antivirus förinstallerat och att om man installerade mer Antivirus så skulle datorn gå sönder, de tvivlar jag dock på å sen finns ju Windows Brandväggen, å ja, jag tänkte på de jag å att dom bryr sig nog inte jättemycket, jag har lixom varit inne på väldigt fel sidor ibland och inget har hänt, ja åkte fast för att kollat porr på lektion i sexan, då vart de bara ett snack med surlärarn å inge mer.
Du kanske vet om nån åkt fast för nåt liknande förut?
Bara undrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför tittar du på porr på skolan, på lektionstid? Du skriver ett avtal i och med att du tar ut datorn att du lovar att inte vara inne på dåliga sidor på skolnätet o.s.v. Håll dig till lektionsmaterial på lektionstid, håll dig till vettiga sidor på skolan så får du titta på porr hur mycket du än vill hemma sedan. Skolan bryr sig inte alls om vad du använder datorn till privat, det enda som är viktigt för dem är att du inte är inne på explicita sidor på skolans nät och inte håller på med illegala aktiviteter, på skolans nät.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

tror också att dem bara kan logga på skolans nätverk, annars så måste dem la ha någon form av skriftligt godkännande att dem får " tillhandahålla eventuell skadlig data ". men det verkar inte inom rimlighetens ramar... då hade de haft fullt upp
så nej, verkar föga troligt att du behöver oroa dig i hemmet, sen är det la en GDPR aspekt på det hela isf? men so tidigare, byt ut porr mot runescape i skolan iaf. Happy hunting

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

"Inte ens porr är tillåtet!" - facepalm.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

Varför tittar du på porr på skolan, på lektionstid? Du skriver ett avtal i och med att du tar ut datorn att du lovar att inte vara inne på dåliga sidor på skolnätet o.s.v. Håll dig till lektionsmaterial på lektionstid, håll dig till vettiga sidor på skolan så får du titta på porr hur mycket du än vill hemma sedan. Skolan bryr sig inte alls om vad du använder datorn till privat, det enda som är viktigt för dem är att du inte är inne på explicita sidor på skolans nät och inte håller på med illegala aktiviteter, på skolans nät.

Jag har inget bredband hemma, mina föräldrar är 55+ och tycker de är onödigt och bara tidslukning med datorer, telefoner, internet etc. De är därför jag använder skolans internet till allt, å jag tittar inte på lektionstid, jag laddar ner å tittar hemma 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

"Inte ens porr är tillåtet!" - facepalm.......

Ja de är ju bara löjligt, jag förstår piratsidor, torrentsidor och deepweb aktiviteter med droger å barnporr men vanligt porr, de är inte olagligt alls. Jag tycker de är väldigt överdrivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Datorn är till för skolarbete och inget annat. Om skolan misstänker att du missbrukar din dator kan IT-avdelningen förstås kolla det, men det är inget som görs automatiskt (inte där jag jobbar i alla fall). Dock kan det finnas filter i nätverket som automatiskt stoppar vissa sajter m.m.
Om brott begås görs polisanmälan och om överträdelser mot användaravtal är tillräckligt grova kan man förstås bli av med datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Datorn är till för skolarbete och inget annat. Om skolan misstänker att du missbrukar din dator kan IT-avdelningen förstås kolla det, men det är inget som görs automatiskt (inte där jag jobbar i alla fall). Dock kan det finnas filter i nätverket som automatiskt stoppar vissa sajter m.m.
Om brott begås görs polisanmälan och om överträdelser mot användaravtal är tillräckligt grova kan man förstås bli av med datorn.

Så de sitter inte en massa människor på IT-Avdelningen å kollar loggar hela dagarna? De trodde jag, att dom va lixom stenhårda.
Å ja jag vet att man ska använda t skolarbete, så jag får väl använda telefon för att fixa privata saker och datorn till skolarbete.
"Skolans" Internet är samma som existerar i alla kommunens byggnader, jobb, bibliotek, skolor etc så jag förstår ändå varför de är så svårt för dom att hålla reda på all datatrafik. Men som sagt, jag kommer använda den till skolan när jag ska det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISAK M:

Så de sitter inte en massa människor på IT-Avdelningen å kollar loggar hela dagarna? De trodde jag, att dom va lixom stenhårda.
Å ja jag vet att man ska använda t skolarbete, så jag får väl använda telefon för att fixa privata saker och datorn till skolarbete.
"Skolans" Internet är samma som existerar i alla kommunens byggnader, jobb, bibliotek, skolor etc så jag förstår ändå varför de är så svårt för dom att hålla reda på all datatrafik. Men som sagt, jag kommer använda den till skolan när jag ska det.

Skickades från m.sweclockers.com

Man behöver inte "sitta" för att kolla loggar...

Tänker bara på ditt bästa.. Om du fyller datorn med skräp, malware och annat så kanske du inte använda datorn som det är tänkt. Och så är det någon stackars kollega som får gå ifrån och rensa till slut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Man behöver inte "sitta" för att kolla loggar...

Tänker bara på ditt bästa.. Om du fyller datorn med skräp, malware och annat så kanske du inte använda datorn som det är tänkt. Och så är det någon stackars kollega som får gå ifrån och rensa till slut.

Varför skulle jag medvetet fylla den med skräp och malware? Vad menar du med "någon stackars kollega som får gå ifrån och rensa till slut". Jobbar du på nåt nationellt IT-Företag som sköter alla datorer i Sverige elr?

Skickades från m.sweclockers.com