PNY listar Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti med specifikationer, bilder och pris

Permalänk
Medlem

Spelar ju ingen roll med pris sättningen, dom lär sälja ända

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Vilket bullshit. Priserna är ett jävla skämt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Vilket modernt spel som helst på 4k. 1080TI pallar knappt vissa titlar på 60fps 4k

Snälla sluta. Man behöver inte köra 4K och max på inställningarna. Ett 1080 med ” normala” inställningar klarar 60Hz utan problem. 4K skärmar som klarar mer än 60Hz är fortfarande så dyra så en sådan kund kör troligen sli/x-fire ändå även när 2080ti kommer.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Snälla sluta. Man behöver inte köra 4K och max på inställningarna. Ett 1080 med ” normala” inställningar klarar 60Hz utan problem. 4K skärmar som klarar mer än 60Hz är fortfarande så dyra så en sådan kund kör troligen sli/x-fire ändå även när 2080ti kommer.

@sesese True story bob

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD Radeon och Intel med sitt grafikkort kan verkligen sätta press på Nvidia, de här är ju vansinnigt att ha en sån hög prislapp. Ska bli kul och se skillnad mellan 1080 ti och 2080 ti.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Det kostar uppenbarligen att ligga på topp. Mitt dyraste grafikkort jag köpt är mitt nuvarande GTX 1080 som gick löst på 7199:- sommaren 2016, nu får man krama ur plånboken lite extra verkar det som.

Samma för mig, dyraste jag köpt hittils. Kom ihåg när jag köpte mitt ati 9700pro för otroliga 4k. Nu skjuter priserna verkligen i höjden. AMD...HJÄLP!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har tänkt på att detta med priser bara är rykten. Min gissning är 7k för ett 2080 och 9k för ett 2080ti ink moms

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inget nytt titan eller kommer det om några månader tillsammans med ett 2080ti2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

https://en.wikipedia.org/wiki/Purchasing_power_parity

Jag orkar inte skriva en hel uppsats (och har inte tillräcklig kompetens för det) om PPP, men det är det man behöver kika på för att göra en meningsfull bedömning.

Du behöver inte skriva någon uppsats. Jag har läst en del nationalekonomi så en förklaring i övergripande drag torde vara tillräcklig.
Purchasing power parity beskriver snarare ett mått och dess problem att värdera olika valutor mot varandra. Jag kan inte se hur det skulle säga mer än att det är svårt att värdera valutor.. Vilket, givetvis, alla som spekulerar i valutor förstår.
Om jag missat något väsentligt får du gärna peka ut det. Hittills ser jag dock bara att det är svårt att mäta inflation och därför värdera olika valutor mot varandra. Det är något jag förvisso kan hålla med om. I värderingen av en valuta mot en annan tas dock sådan aspekter med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Snälla sluta. Man behöver inte köra 4K och max på inställningarna. Ett 1080 med ” normala” inställningar klarar 60Hz utan problem. 4K skärmar som klarar mer än 60Hz är fortfarande så dyra så en sådan kund kör troligen sli/x-fire ändå även när 2080ti kommer.

Absolut, du kan spela på low med ditt 1080ti, det klarar det lätt
Visst kan det bli missvisande i bland då tester körs på maximala inställningar.
Samtidigt, köper man ett high-end kort till sin 4k skärm vill man självklart utnyttja prestandan och balansera sina egna inställninga, speciellt i cpu intensiva speltitlar. Högsta teoretiska fps visar dig ju den maximal prestandan du kan uppleva för dina pengar.

Permalänk
Medlem

Funderingar kring prissättning.

Utöver den bristande konkurrensens som råder på denna marknaden som garanterat drar upp priserna.
Kan det också vara så att priset på dessa highend kort ökar för att marknaden breddats från att infatta 95% finniga panka killar under 18år till före detta finniga panka killar som idag har jobb och mycket mer resurser i sina plånböcker?
Gaming idag mot för så lite som 10-15år sedan har ju verkligen ändrats inom åldersgrupperna. Många gamers från den generationen finns fortfarande kvar med upp i åldrarna medans när jag var tex 17 fanns det banne mig inte många som var mycket äldre än 20år som spelade annat en Supermario med sina söner på kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

@DunderHoken Dollarn ligger ju på 9kr

Så är det 9k+ Kina blajjet? 2-3k?

"kina blajjet" har väl inte nåt att göra med att USA alltid anger priserna utan MOMS/VAT men både vi och amerikanerna får betala moms i slutändan (även om deras ligger betydligt lägre än våra 25%) - därför blir det 11500 SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Vi har nu kommit till läget där ett kort med "mid-range" kretsen (XX104) kostar $800. The way you're meant to be played, indeed.

Det enda vi kan göra är att be en stilla bön att AMD lyckas komma tillbaks till prestandasegmentet, eller att Intel mot alla odds släpper något intressant om några år. Tills dess är det bara att hålla kvar vid sin nuvarande GPU om man inte absolut måste uppgradera.

Har sett fram emot den här lanseringen länge, men inte alls p.g.a. att jag är det minsta intresserad av att köpa nåt av de nya korten - utan hoppas att en midrange 1070 kan komma ner till vettiga nivåer (3500-4000) ..skulle väl möjligen då vara om det kom ett 2060 till vettigt pris

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Det kostar uppenbarligen att ligga på topp. Mitt dyraste grafikkort jag köpt är mitt nuvarande GTX 1080 som gick löst på 7199:- sommaren 2016, nu får man krama ur plånboken lite extra verkar det som.

Gav 7k för mitt 1080Ti Strix OC.

Galet att priset gått upp såpass mycket, kostar nästan 10k utan rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Många som klaga över att grafikkortet kostar över 10k men dom klagar inte när dom köper en mobil för över 10k...

Källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Smart strategi ändå, om AMD släpper ett grafikkort med dubbel så bra prestanda som 2080TI till hälften av priset så kommer nog folk ändå välja 2080TI eftersom "Kortet är ju dyrare därför måste det vara bättre"

Är det därför Titan V säljer så jävla bra..?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Funderingar kring prissättning.

Utöver den bristande konkurrensens som råder på denna marknaden som garanterat drar upp priserna.
Kan det också vara så att priset på dessa highend kort ökar för att marknaden breddats från att infatta 95% finniga panka killar under 18år till före detta finniga panka killar som idag har jobb och mycket mer resurser i sina plånböcker?
Gaming idag mot för så lite som 10-15år sedan har ju verkligen ändrats inom åldersgrupperna. Många gamers från den generationen finns fortfarande kvar med upp i åldrarna medans när jag var tex 17 fanns det banne mig inte många som var mycket äldre än 20år som spelade annat en Supermario med sina söner på kul.

För 11 år sedan (2007) var 8800 ultra aktuellt och man kan väl säga att det var dåtidens 1080ti/2080ti det kostade 8000kr. Så det har egentligen inte hänt så mycket priserna går upp och ner ex GTX 280 kostade runt 5000kr. Det är billigt med datorer idag jämfört med 90 talet eftersom vi kan behålla en dator länge.
Ex kan en dator med en bra processor och gpu från 2012 fortfarande spela de senaste spelen med okej resultat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att det även kommer "vanliga" GTX kort som skulle ligga runt samma pris som nuvarande generation och dess modeller ?
Kanske missat något men det är en tanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Känns som ett märkligt resonemang tycker jag. Är det inte prestandan på korten som avgör om de är värda att köpa eller inte? Huruvida det är 12 nm eller något annat känns för min del väldigt ovidkommande.

därför att 7nm är bakom hörnet och det känns onödigt att köpa något som kommer säljas på begagnat marknaden om 6-8 månader.
även ur ett miljö perspektiv så är det bättre med större kliv än små.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Hoppas att 60/50-korten hamnar på rimligare priser än dessa...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Är det någon som har tänkt på att detta med priser bara är rykten. Min gissning är 7k för ett 2080 och 9k för ett 2080ti ink moms

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr e ju kronan så svag att priserna kryper upp lite mer tack vare det.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e3henri:

"kina blajjet" har väl inte nåt att göra med att USA alltid anger priserna utan MOMS/VAT men både vi och amerikanerna får betala moms i slutändan (även om deras ligger betydligt lägre än våra 25%) - därför blir det 11500 SEK.

@e3henri Herregud jag glömde det! OKEJ?

Hur förklarar du det som är väsentligt för en gångs skull.

Hur mycket kommer de landa på med tullavgiften som läggs för det som är importerat från kina. Och exporterat från USA till Sverige?

Det är det intressanta om du kan svara på de. Om inte har du förbrukat din mening helt.

För det är helt oväsentligt just för det är självfallet.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Bara momsen kommer landa på 2000-2500!
Skönt att man slipper betala moms!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Nvidia "The way you're meant to pay"...

Permalänk
Avstängd

Jag finner de ganska intressant att man nästan tar för givet att Tensor Cores är aktiverade på dessa RTX 2080 och RTX 2080 Ti kort. Jag tror däremot att dom är avstängda medans RT Cores finns. Frågan är bara hur pass många som är avstängda där.
En annan sak som också känns sådär är hur pass bantade dessa kort är. Som de påpekats i en annan tråd så verkar NVIDIA ha en hel del "trasiga" kärnor som kommer att användas i kommande RTX GeForce kort. Observera att jag inte säger något om dess prestanda, utan de får vi se på måndag.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

jaha ja.. priserna bara går upp o upp när ska de sluta? om några år ligger väl priserna på 30k för xx80ti också.

börjar bli lite löjligt dyrt, vem sjutton har råd att slänga iväg så mycket bara för grafikkortet?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Så länge jag kan köra på +60 FPS med G-Sync så är jag nöjd,Jag betalar inte +10k för ett VGA som kanske presterar 30% bättre.

Mr.Läderlappen får inte mina pengar.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Som många andra skrivit... Det där priset är ju inte klokt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

De flesta som köper dessa kort är entusiaster och i alla sådana fall kostar det. Inte så att nvidia tjänar grova pengar på sina topp kort. Det är i mellan segmenten pengarna finns.

Jag personligen tycker att dator som hobby är rätt billigt mot mkt annat. Min bror tävlar med olika bilar och topp trimmade tävlings motorer kan gå i väg på 100 tusentals kronor.

Min bror köpte nyligen en ny motor till sitt senaste bygge och där snackar vi pengar.

Men oandra sidan så har kort varit billigare förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HC-8315:

Jag finner de ganska intressant att man nästan tar för givet att Tensor Cores är aktiverade på dessa RTX 2080 och RTX 2080 Ti kort. Jag tror däremot att dom är avstängda medans RT Cores finns. Frågan är bara hur pass många som är avstängda där.
En annan sak som också känns sådär är hur pass bantade dessa kort är. Som de påpekats i en annan tråd så verkar NVIDIA ha en hel del "trasiga" kärnor som kommer att användas i kommande RTX GeForce kort. Observera att jag inte säger något om dess prestanda, utan de får vi se på måndag.

Tensor Cores sägs användas för att sålla bort oviktiga strålar.
Men du väcker en viktig fråga, de vill ju inte konkurrera med sina proffskort, något måste de ha avaktiverat.
Frågan är vad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |