Permalänk

Hur får jag in "gratis" kanalerna?

Hej!

Köpte igår en LG OLED55C7V och idag en vanlig antennkabel för att få in basutbudet av kanaler. Har i lägenheten antennuttag dragna så jag körde antennkabel från ett uttag till TVn och gjorde en (eller tio) kanalsökningar, men jag får inte in en enda kanal. Är jag helt blåst eller missar jag något?

Permalänk
Medlem

Vissa lägenhetshus har ju skippat analog TV i förmån för TV via fiber vilket betyder att man då ska ha en speciell box. Det råkar inte vara så hos dig?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

@Bardropper: Är du säker på att uttaget är för det marksända nätet? så det inte är för typ comhem?

Visa signatur

|MSI X99 Godlike Gaming| I7 5960x @ 4,5| 64GB Corsair Vengeance LPX Black 2666 mhz ddr4| 3xSLI MSI 980TI Gaming | 2x samsung 850 pro 256gb 2x Samsung 850evo 1tb 2X HGST Deskstar NAS 7200 4tb| EVGA SuperNOVA 1300 G2 | Corsair Carbide Air 540| Logitech G900| Logitech G910| Logitech G633| SONY HT-CT260H| Philips BDM4065UC 4K|

Permalänk
Medlem

Hade samma problem.

Visade sig att jag sökte digitala kanaler men man hade bara analoga som gratis i nätet.

På min samsung så bläddrade jag bara "neråt" från kanal 1 så hamnade jag på analoga kanaler istället för digitala.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Har exakt samma TV hemma. (Eller om det var B7V, minns inte.)

Gör en analog kanalsökning.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Vissa lägenhetshus har ju skippat analog TV i förmån för TV via fiber vilket betyder att man då ska ha en speciell box. Det råkar inte vara så hos dig?

Skrivet av Healalotman:

@Bardropper: Är du säker på att uttaget är för det marksända nätet? så det inte är för typ comhem?

Tack för svar!
I nätverksskåpet har jag en koaxialkabel kopplad märkt med "Analog Kabel-TV" vilket ledde mig till att tro att uttagen borde fungera. Huset kör Utsikt där man själv väljer leverantör. Vi kör tex Bahnhof för internet.

Permalänk
Medlem

Finns också antenner för det digitala marknätet:
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Har exakt samma TV hemma. (Eller om det var B7V, minns inte.)

Gör en analog kanalsökning.

Okej! När jag trycker igång kanalsökningen så känns det som att jag provat allt. Borde väl vara att välja kabel-tv och sedan avmarkera kabel-DTV?

Permalänk

Det där är lite olika. Vissa tv apparater har "analog" och andra måste man ställa till "Kabel-TV" och utan DTV. För analogt så bör inte DTV vara markerat. Du får testa dig fram.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Skrivet av Lacusmons:

Det där är lite olika. Vissa tv apparater har "analog" och andra måste man ställa till "Kabel-TV" och utan DTV. För analogt så bör inte DTV vara markerat. Du får testa dig fram.

Okej, det låter precis som jag gör. Det kanske är något annat som spökar.

Permalänk

Testa att göra fiberkonvertern (som antennkabeln är kopplad till) helt strömlös i 30 sekunder. Gör en ny kanalsökning efter det.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Tittar man på specifikationen av TVn så ser det ur som om de har skippat den analoga mottagaren och har enbart digitala mottagare i den. Detta bör ju förklara varför du inte hittar någon ifall de bara har analoga kanaler i husets TV-nät.

Lösningen är väl att skaffa ett billigt abonnemang via fibern, en digital antenn att koppla in i TVn eller streama dem över internet.

Permalänk
Skrivet av Lacusmons:

Testa att göra fiberkonvertern (som antennkabeln är kopplad till) helt strömlös i 30 sekunder. Gör en ny kanalsökning efter det.

Tack! Jag provar det direkt.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Tittar man på specifikationen av TVn så ser det ur som om de har skippat den analoga mottagaren och har enbart digitala mottagare i den. Detta bör ju förklara varför du inte hittar någon ifall de bara har analoga kanaler i husets TV-nät.

Lösningen är väl att skaffa ett billigt abonnemang via fibern, en digital antenn att koppla in i TVn eller streama dem över internet.

Haha! Så enkelt var det! Då har vi svaret där, jag hade nog bara utgått ifrån att det fanns analog mottagare också.
Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem

@Bardropper:Ingen orsak.
Blev själv lite förvånad över avsaknaden av analog mottagare, men vi går ju åt det hållet så det är ju egentligen logiskt. Du kanske får lägga in ett förslag till föreningen/företaget att se över möjligheterna att gå över till ett digitalt system istället, då detta problemet kommer ju klart att öka med att folk byter sina TVapparater i framtiden.

Permalänk
Skrivet av loefet:

@Bardropper:Ingen orsak.
Blev själv lite förvånad över avsaknaden av analog mottagare, men vi går ju åt det hållet så det är ju egentligen logiskt. Du kanske får lägga in ett förslag till föreningen/företaget att se över möjligheterna att gå över till ett digitalt system istället, då detta problemet kommer ju klart att öka med att folk byter sina TVapparater i framtiden.

Alla i huset kör IPTV redan, jag streamar redan allt mitt material. Jag blev mest förvånad när det inte fungerade med antennkabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bardropper:

Haha! Så enkelt var det! Då har vi svaret där, jag hade nog bara utgått ifrån att det fanns analog mottagare också.
Tack för all hjälp.

Jag kör LG OLED55B7V (samma tv fast annan fot) med antenn (motsvarande COMHEM uttag) och jag får in alla analoga och digitala kanaler utan problem.

Permalänk
Medlem

@Amerald: Konstigt att de i så fall inte skriver upp alla tillgängliga "tuners" på deras specifikationssida.

@Bardropper: Du har ingen annan tv, tv-box, video eller annat med en fungerande TV-tuner som du kan testa med, så du kan titta om det finns någon signal på kabeln.

Permalänk
Hedersmedlem

Kommit hem nu. Jag har en OLED55C7V (ska vara exakt samma som B7V dock med annat stativ).

Kolla längst ner i kanallistan. Se om dina analoga kanaler lagt sig där.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att när jag hade TV:n i ett hus där de konverterat dåvarande Tele2:s kabel-tv till digitalt så fungerade det inte att bara söka med DVB-C-mottagaren i tv:n. Man var tvungen att stoppa in rätt nätnummer eller vad det var först (fick söka på nätet och testa lite olika innan jag hittade rätt). Med ComHem så gick det att söka rätt av utan några dylika krumbukter.

Permalänk
Skrivet av loefet:

@Amerald: Konstigt att de i så fall inte skriver upp alla tillgängliga "tuners" på deras specifikationssida.

@Bardropper: Du har ingen annan tv, tv-box, video eller annat med en fungerande TV-tuner som du kan testa med, så du kan titta om det finns någon signal på kabeln.

Tyvärr inte.

Skrivet av pv2b:

Kommit hem nu. Jag har en OLED55C7V (ska vara exakt samma som B7V dock med annat stativ).

Kolla längst ner i kanallistan. Se om dina analoga kanaler lagt sig där.

Kan inte ens bläddra runt i kanalerna, TVn säger bara "ej programmerad" och ber mig göra en kanalsökning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bardropper:

Tyvärr inte.

Kan inte ens bläddra runt i kanalerna, TVn säger bara "ej programmerad" och ber mig göra en kanalsökning.

De fria kanalerna finns som playtjänster så du kan se dem på en smarttv via interneet och om tvn är "dum" så bör tex en Chromecat eller liknade lösa det.

Lite (kanske) intressant info om must carry. >

Kabel-tv och IPTV
Kabel- och IPTV-bolagen vidaresänder SVT:s kanaler. Deras vidaresändningar baseras på Upphovsrättslagens bestämmelser om vidaresändning. Därutöver finns det bestämmelser i Radio- och tv-lagen om en plikt för bland annat större kabelnät att vidaresända vissa kanaler i sitt utbud (s.k. vidaresändningsplikt eller "must carry"). För närvarande omfattas fyra av SVT:s kanaler av vidaresändningsplikt. Observera att vidaresändningsplikten inte anger i vilken teknisk standard (kvalitet) kanalerna ska vidaresändas.
Oavsett om en kanal vidaresänds i kabelnät på grund av vidaresändningsplikt eller om den vidaresänds ändå, finns det inget som hindrar operatören från att ta ut en avgift för vidaresändningen.
https://kontakt.svt.se/guide/avgifter-for-svts-utbud

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.