Strömförsörjning till USB nätverksadapter?

Permalänk

Strömförsörjning till USB nätverksadapter?

På ena laptopen så lyser den blå lampan på min usb nätverksadapter när jag pluggar in den, men inte på den andra laptopen - trots att båda har strömförsörjning via usb. Hur kan detta komma sig? Usb-kontakterna fungerar och känner av när man kopplar in något, men varför lyser inte lampan på nätverksadaptern trots att usb-kontakterna fungerar?

OBS, Jag har inte en sådan på bilden utan en Alfa AWUS036ACH 802.11ac High Power AC1200 Dual Band WiFi USB Adapter.. Hittade ingen bra länk till bild på den som jag har..

Permalänk
Medlem
Skrivet av busta_rhyme:

På ena laptopen så lyser den blå lampan på min usb nätverksadapter när jag pluggar in den, men inte på den andra laptopen - trots att båda har strömförsörjning via usb. Hur kan detta komma sig? Usb-kontakterna fungerar och känner av när man kopplar in något, men varför lyser inte lampan på nätverksadaptern trots att usb-kontakterna fungerar?

OBS, Jag har inte en sådan på bilden utan en Alfa AWUS036ACH 802.11ac High Power AC1200 Dual Band WiFi USB Adapter.. Hittade ingen bra länk till bild på den som jag har..

https://i.ebayimg.com/00/s/MTAwMFgxMDAw/z/Z1UAAOSwdjdaC1a8/$_3.PNG

Det kan vara att den andra laptopen inte levererar tillräckligt med ström. Det har hänt mig att USB-porten inte ens klarade specifikationen och enheten behövde precis vad specifikationen säger.

Permalänk

Ok det kan låta rimligt. Är det bara att byta dator då eller kan man justera strömförsörjningen på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av busta_rhyme:

Ok det kan låta rimligt. Är det bara att byta dator då eller kan man justera strömförsörjningen på något sätt?

Ska man döma av namnet på adaptern lär den kräva mycket ström. Jag tror inte det går att justera strömförsörjningen. Ditt val är väl att byta adapter eller byta dator. Jag undrar bara varför du behöver en adapter. Finns det inget wi-fi-kort inbyggt i datorn? Det kanske går att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Ska man döma av namnet på adaptern lär den kräva mycket ström. Jag tror inte det går att justera strömförsörjningen. Ditt val är väl att byta adapter eller byta dator. Jag undrar bara varför du behöver en adapter. Finns det inget wi-fi-kort inbyggt i datorn? Det kanske går att uppgradera.

Det finns visst lösningar, enklast är väl att koppla på en liten usbhubb med strömförsörjning.

Edit: Det verkar vara usb3 gränsnitt, dessa behöver klara mer ström. Köp allså en usb3 hub och inte usb2.

Permalänk

Ok. Ska kolla om jag hittar en usb hubb, men hur vet jag att just den produkten ger tillräckligt med kräm då? Behöver nätverksadapter till virtuella program på datorn som inte ska köras på interna nätverkskortet..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av busta_rhyme:

Ok. Ska kolla om jag hittar en usb hubb, men hur vet jag att just den produkten ger tillräckligt med kräm då? Behöver nätverksadapter till virtuella program på datorn som inte ska köras på interna nätverkskortet..

Det brukar anges i hubbens datablad, det finns också produkter som säljs som "laddhubbar" och de kan tex klara 5 ampere per anslutning men totalt max 70 W eller nått liknade.
Usb 3 ger dessutom mer ström än usb 2.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En vanlig valfri usb3 hubb som har nätdel borde räcka. Om inte nätverksprylen drar mer än den får göra enligt usb-specifikationerna.