Permalänk
Medlem

Node-red?

Använder just nu endast Homeassistant tillsammans med lite Zigbee rörelse och dörr-sensorer, mqtt sensorer och wifi leds. Hade tänkt att jag ska lägga till Node-red på samma raspberry pi 3 som Homeassistant för att låta Node-red ta hand om logiken och själva automatiseringen. Har dock inte tid att mixtra med detta för tillfället..

Någon som testat Node-red, vad använder ni det till samt hur ser ert övriga system ut?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Jag kör med Node-red för logik och som front-end (med tillägget node-red-dashboard). Den pratar direkt med min Telldus Net V2. Har även testat mqtt i Node-red och det finns färdiga noder för att hantera dessa paket. Tycker det fungerar aldeles utmärkt.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Jag kör med Node-red för logik och som front-end (med tillägget node-red-dashboard). Den pratar direkt med min Telldus Net V2. Har även testat mqtt i Node-red och det finns färdiga noder för att hantera dessa paket. Tycker det fungerar aldeles utmärkt.

Jasså, man kan ha det som frontend också alltså 😁 Misstänker att jag kanske inte kan slippa Homeassistant för att jag har xiaomi zigbee sensorer och xiaomi wifi leds och att homeassistant då får agera någon slags gateway för dessa till Node-red?

Fler tips everyone 👍

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

@sebstr:

Vad jag vet så måste du köra dem på olika rpi.

Permalänk
Medlem

@Haladria: Inga problem att köra Home Asisstant och Node-Red på samma Pi, gör det själv.

Instruktioner kan du hitta här: https://www.automatiserar.se/guide-raspberry-pi/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surfarn2:

@Haladria: Inga problem att köra Home Asisstant och Node-Red på samma Pi, gör det själv.

Instruktioner kan du hitta här: https://www.automatiserar.se/guide-raspberry-pi/

Hittade något om att man Via Hassio ska kunna installera Node-red som ett addon! Tror jag ska försöka mig på det snart 😁

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Update: Har nu installerat Node-red via Homeassistant addon store. Jäklar vad det blir mycket enklare att göra komplicerade automationer nu 😁

Visa signatur

13700K & GTX 3070