Permalänk
Medlem

Hög temperatur i7-6700k tips?

Tjena har nu på senaste stött på problem med min processor då jag tycker den blir sjukligt varm, när jag spelar ligger den runt 70-75 grader, när jag streamar så ligger den på ca 80-83 grader. Jag använder mig utav en Corsair H80 Vattenkylning och tycker att den bör hålla ner den lite bättre, Så tänkte kolla lite tips på vad man kan göra kanske?

Har ett mid-tower phanteks chassi som jag också tycker alstrar extremt mycket värme och inte får ut något, har 2 fläktar fram som drar in, 2 där uppe i chassit som kör ut luften uppåt och 1 radiator som kör ut luften där bak, Har även inte rengjort radiator eller liknande sen jag köpte den ca 2 år sedan.

Kör på en i7-6700k och hoppas på något gott tips som kanske hade kunnat hjälpa mig!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosniwle:

Tjena har nu på senaste stött på problem med min processor då jag tycker den blir sjukligt varm, när jag spelar ligger den runt 70-75 grader, när jag streamar så ligger den på ca 80-83 grader. Jag använder mig utav en Corsair H80 Vattenkylning och tycker att den bör hålla ner den lite bättre, Så tänkte kolla lite tips på vad man kan göra kanske?

Har ett mid-tower phanteks chassi som jag också tycker alstrar extremt mycket värme och inte får ut något, har 2 fläktar fram som drar in, 2 där uppe i chassit som kör ut luften uppåt och 1 radiator som kör ut luften där bak, Har även inte rengjort radiator eller liknande sen jag köpte den ca 2 år sedan.

Kör på en i7-6700k och hoppas på något gott tips som kanske hade kunnat hjälpa mig!

Tack på förhand!

Finns inget att hjälpa dig med, fullt normala temperaturer, 70 - 75 grader vid spel är t.o.m. mycket bra.
Min 4790K ligger runt 80 grader vid spel.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en corsair h80 och en h90i och hade dåliga temp. Köpte en Noctua D15 och problemet var slut. Också om du kör automatiska inställningar i Moderkortet får du alltid för mycket spänning och därför extra värme. Ställ in manuellt och testa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

@VinceAkStyle: Jag hade en Noctua NH-D15 Innan och den vart helt amazing, sen köpte jag helt ny dator och ville testa vattenkylning, Har ingen större koll på hur man gör det så jag vågar inte pilla för mycket haha

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jag kollade lite och märkte att jag hade fläktarna fel på radiatorn, bytte det nu och det verkade lösa sig lite, processorn gick ner direkt till 40 grader idle och 56 i load.

Permalänk

Du kan prova montera kylaren i fronten, då sugs det sval luft direkt i flänsarna,så som du har det nu gör att varmluft drar igenom kylaren. det ända är ju att det kommer kanske bli lite varmare för övriga komponenter