Fiber idag 7/8, hjälp med val av leverantör och router.

Permalänk
Medlem

Fiber idag 7/8, hjälp med val av leverantör och router.

Fibern kopplas in i huset idag och har lite olika leverantörer att välja på.

Telia, viasat, bahnhof, bredband2, boxer, comhem. Finns en uppsjö till att välja på i stadsnätet, men dessa är de enda som jag hört talas om.

Vi kommer inte ha nån TV genom fiber då vi endast ser på netflix och hbo. Har 6st fasta punkter som det kommer dra kabel till (tv, apple tv, datorer, tvspel,larm), samt flera surfplattor, telefoner, tvspel genom wifi. Har telia adsl idag och routern som följer med har inte täckning i hela huset så jag fick köpa en förstärkare. Skulle vilja ha en router med lite drag i wifin, antar att asus routern för 4500:- är bra men kanske lite dyr =).

Leverantören funderar jag på bahnhof (inte för att jag har nåt att dölja utan mest för att det inte är telia eller viasat). Hastigheten 100/10 räcker fint då vi har ca 8mbit idag och det funkar för det mesta, utom när pappan spelar diablo och alla ser på youtube samtidigt

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga bahnhof eller ownit som leverantör.
Satsa på en router utan inbyggt wifi och sätt access punkter istället. Alternativt köra på en mesh router.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Bahnhof är nog ett bra val om du vill ha något privatliv via internet överhuvudtaget. Annars brukar jag rekommendera Telia om man inte kan välja Bahnhof eftersom det ofta är Telia som äger hela fibernätet man sitter på.

Det där med router så skulle jag istället gå vägen med Ubiquiti Unifi enheter, t.ex. två Accesspunkter i hemmet och en UniFi Security Gateway och så många switchar du behöver på det.

Priset för detta brukar landa på ca 2800 för accesspunkter, 1200 för Security Gateway och 1200 för en POE 8 portars switch så du enkelt kan dra kablar till accesspunkterna. Detta ger ett lättskött och bra presterande nätverk som du kan göra väldigt mycket med och bygga ut i framtiden.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@Exxon: Bahnhof eller Bredband2, den där du får mest för pengarna.

Router antingen
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/asus-rt-ac87...
eller
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/asus-rt-ac68...

Behöver du sen mer/bättre wifi täckning så kompletterar du med AP's

Permalänk
Medlem

Jag hade aktat mig för Bredband2. Deras nät fungerar väldigt bra, men deras kundtjänst är... jag skulle sagt "goddag yxskaft", men det är en förolämpning mot alla yxskaft där ute. Bahnhof kostar lite mer, men du får både bra teknik och riktigt bra kundtjänst. De två är de enda jag har någon erfarenhet av bland de alternativen du listade.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Bahnhof är överbelastade, du kommer få bättre hastigheter med dom andra alternativen kan jag nästan lova.
Att inte leverera några % utöver utlovad hastighet idag är dåligt.

Permalänk
Medlem

Ownit om du har det att välja på!

Permalänk
Medlem

Jag kör Bredband2 hemma, har fungerat bra - bra latenser och hastighet.
Hade Bahnhof innan och hade problem med just latenserna och "fryslagg" trots fiber.
Enligt Bredband2's hemsida skall de även likt Bahnhof värna om din integritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Bahnhof är överbelastade, du kommer få bättre hastigheter med dom andra alternativen kan jag nästan lova.
Att inte leverera några % utöver utlovad hastighet idag är dåligt.

Beror på var du bor och vilken KO du har. Jag har inga problem i Jönköping, får ut 95-100.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Jag hade aktat mig för Bredband2. Deras nät fungerar väldigt bra, men deras kundtjänst är... jag skulle sagt "goddag yxskaft", men det är en förolämpning mot alla yxskaft där ute. Bahnhof kostar lite mer, men du får både bra teknik och riktigt bra kundtjänst. De två är de enda jag har någon erfarenhet av bland de alternativen du listade.

Då är det nog väldigt länge sedan du pratade med deras kundtjänst, dom var bedrövliga innan men fungerar bra nu.

Permalänk

Välj telia, sedan köper du till en bra vpn tjänst. Finns många, men tex PiA.
Då får du en oklanderligt stabil och samtidigt säker uppkoppling mot nätet.
Kanske inte det billigaste alternativet, men så mycket mer kostar det inte

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Fick tips på dessa som skulle funka Mesh TP link, Då får jag en puck på varje våning så då är ju inte wifi nåt problem, tyvärr får jag ansluta allt trådlöst då larmet kräver kabel, men det kanske finns nån switch jag kan köra.

Nån som har erfarenhet av routrarna som länkades ifråga om wifi räckvidd? Har 1,5 planshus med källare.

Ownit fanns med som val faktiskt. Det är kommunen som äger fiberkabeln om det nu spelar nån roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Att inte leverera några % utöver utlovad hastighet idag är dåligt.

Det beror helt på vilken hastighet vi pratar om.
Köper man en hastighet över 100Mbit är det så mycket annat som kan vara fel. Oftast inga problem utan man får mellan 90-110Mbit på de flesta operatörerna. Men börjar man gå till 500Mbit+ så är det betydligt mer felmarginal.
Då får man oftast inte några procent över utlovad hastighet utan oftast några procent under.

Tror jag kommit upp i kring 990/980Mbit på min gigabitlina hemma. Men det var mitt i natten och jag såg till att det bara var min router och min PC som var igång.

Men om jag ska svara på TS fråga.
Jag skulle nog valt Bahnhof, B2 eller Ownit.

Jag är otroligt nöjd med min router, ASUS RT-AC68U. Har levererat stabilt internet hela tiden jag haft den. Har en stabil uptime på 166dagar just nu, behöver nog uppdatera den lite mjuvarumässigt ser jag men galet nöjd.

Bor inte så stort (2 RoK, 45m²) men har inga problem att vara på baksidan av huset och surfa på WiFi.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Bahnhof är nog ett bra val om du vill ha något privatliv via internet överhuvudtaget. Annars brukar jag rekommendera Telia om man inte kan välja Bahnhof eftersom det ofta är Telia som äger hela fibernätet man sitter på.

Det där med router så skulle jag istället gå vägen med Ubiquiti Unifi enheter, t.ex. två Accesspunkter i hemmet och en UniFi Security Gateway och så många switchar du behöver på det.

Priset för detta brukar landa på ca 2800 för accesspunkter, 1200 för Security Gateway och 1200 för en POE 8 portars switch så du enkelt kan dra kablar till accesspunkterna. Detta ger ett lättskött och bra presterande nätverk som du kan göra väldigt mycket med och bygga ut i framtiden.

(Blev lite mycket text.. )

Håller med om att Unifi är smidigt (använder själv).

Tänk på att Lite AP:arna använder passiv POE och att inte alla POE switchar stödjer detta.
Det följer med POE injektor till singel, men om du köper 5-pack (fler pack) så följer POE injektor inte med.

Ubiquiti Switch 8-60 W som har 4 POE anslutningar har inte stöd för passiv POE.

Hade jag börjat från början som ni kommer att göra så hade jag definitivt tittat på att köpa in i ett sytem som Ubiquiti Unifi eller liknande av någon annan leverantör (har inget tips då jag inte känner till något liknande).

Jag hade också handlat en Cloud Key för att lätt och smidigt kunna administrera allt (och inte behöva ha java installerat på någon annan dator för att köra administrations programvaran på en vanlig PC).

Ubiquiti har ingen POE switch som stödjer passive POE i 1200 kr-klassen, jag hade valt att använda POE injektorerna för att få ström till AP:n - det är inte så ofta man måste boota om dem på distans.

Å andra sidan... vill ni bara ha en enhet att placera någonstans mitt i huset så blir det att titta på de enheterna som säljs riktade till konsumenter.
Kolla bara så att du väljer en leverantör som uppdaterar sin FW i många år, det kommer sårbarheter hela tiden och att handla en router på Elgiganten för att upptäcka att leverantören slutar uppdatera den efter några månader pga att de har släppt en ny är ganska trist, särskilt om du lagt flera tusen på den.
Jämfört med Ubiquiti och andra liknande leverantörer som säljer produkter och supporterar dem i flera år - även efter att de slutat säljas.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxon:

Fick tips på dessa som skulle funka Mesh TP link, Då får jag en puck på varje våning så då är ju inte wifi nåt problem, tyvärr får jag ansluta allt trådlöst då larmet kräver kabel, men det kanske finns nån switch jag kan köra.

Nån som har erfarenhet av routrarna som länkades ifråga om wifi räckvidd? Har 1,5 planshus med källare.

Ownit fanns med som val faktiskt. Det är kommunen som äger fiberkabeln om det nu spelar nån roll.

Ska du titta på Mesh så ska det vara "Nodernas interna kommunikation går på ett dedikerat backhaul-band" som TP link modellen har.

Men läs gärna recensioner på nätet som här: https://www.smallnetbuilder.com/
Recension: https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/332...
"With a rank of #5 out of 15 Wi-Fi systems tested, the Deco M9 Plus lands right at the bottom of the top third of products. The good news is that its subranks are good for benchmarks that count, i.e. system, capacity and 5 GHz RvR. And it outranks—by a lot—products like Linksys' dual-band Velop (#13) and ASUS Lyra (#14) and Lyra Trio (#12). But I'm not comfortable with the product's ability to hold up under heavy load, given the difficulty I had getting a complete run on our Capacity tests."

Ska du lägga de pengarna så hade jag personligen dragit kablar till två Ubiquiti Unifi accesspunkter och byggt systemet kring Unifi.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

@Gustav-P: Eller så väljer man en PoE-switch som har matchande spänning? Matris över active/passive för respektive produkt finns här.

Fixed URL
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@exxon Antar att du som de flesta andra får rabatt den första tiden med ny leverantör. Och då skulle jag absolut inte välja Bahnhof utan då ta någon av de som ger halva priset i 6 månader och sedan ta Bahnhof i slutet när du "traskat igenom" alla de andra. Det är bara 3 månader ½-priset för mig med Telia Öppen fiber och Bahnhof ivf. Ser att du troligen har Zitius men vad jag kan se så ger universal telecom och a3 ivf 6 månader till ½-priset hos er också så troligen är det fler som erbjuder detta.

Så bry dig inte så mycket om kundtjänst och liknande nu i början utan hoppa mellan de olika så får du själv se hur det fungerar med hastigheter och eventuell kundtjänst och får det betydligt billigare än att göra ditt bästa val nu och sedan hålla kvar vid det. Är många tusenlappar du sparar genom att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Gustav-P: Eller så väljer man en PoE-switch som har matchande spänning?

Precis. Switch 8-150 stödjer passiv POE och Poe+ på alla portar.
Jag har en Switch 8-150 och en 8-60 då jag behöver 10+ POE portar.
UniFi accesspunkterna (2 st just nu) kopplar jag då till 8-150 Switchen och har allt managerbart från CloudKey.

Men jag misstänkte att budget spelade roll i detta fallet och därav min åsikt att det "går" att köra POE injektorer för att hålla nere totalkostnaden.
Men är man lite (mycket) teknik frälst så kör man på helt på UniFi systemet om det är det hållet man vill gå.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Gustav-P: Matris över active/passive för respektive produkt finns här.

Såg din uppdatering med matrisen. Får se vilken version av AP jag har.. om jag kan koppla om att ha 2 AP på Switch 8-60 så kan jag på 8-150 kör kamera 1-8 i respektive port på Switchen (bra för min OCD

Det gör också att OP får in Switch 8-60 i budgeten och kan köra 2 Lite AP samt en USG för inte mycket mer än Mesh nätverket. Cloud Key gör att det blir en lusing dyrare ca. (orkar inte kolla exakt pris men är mindre än en lusing om jag minns rätt).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Precis. Switch 8-150 stödjer passiv POE och Poe+ på alla portar.
Jag har en Switch 8-150 och en 8-60 då jag behöver 10+ POE portar.
UniFi accesspunkterna (2 st just nu) kopplar jag då till 8-150 Switchen och har allt managerbart från CloudKey.

Men jag misstänkte att budget spelade roll i detta fallet och därav min åsikt att det "går" att köra POE injektorer för att hålla nere totalkostnaden.
Men är man lite (mycket) teknik frälst så kör man på helt på UniFi systemet om det är det hållet man vill gå.

Sant. Inget fel på injektorer heller om man har uttag så det räcker

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxon:

Fick tips på dessa som skulle funka Mesh TP link, Då får jag en puck på varje våning så då är ju inte wifi nåt problem, tyvärr får jag ansluta allt trådlöst då larmet kräver kabel, men det kanske finns nån switch jag kan köra.

Nån som har erfarenhet av routrarna som länkades ifråga om wifi räckvidd? Har 1,5 planshus med källare.

Ownit fanns med som val faktiskt. Det är kommunen som äger fiberkabeln om det nu spelar nån roll.

Mesh blir oftast dyrare än att koppla egna AP's och skall man inte förlora någon hastighet måste man koppla alla noderna med kabel eller att dom kör på backhaul band.

De ASUS routers jag länka till täcker ungefär en våning på en normalstor villa om de är rätt placerade.
Har du sen så att du kan gå med kabel till övervåning och källare sätter du en billigare router på var våning och ansluter som AP.
Räcker inte LAN portarna i routern till så sätter du bara en vanlig switch för att utöka antalet portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Då är det nog väldigt länge sedan du pratade med deras kundtjänst, dom var bedrövliga innan men fungerar bra nu.

Kan inte hålla med dig där. Var så dåligt så jag till slut erbjöd mig att betala för att få avslutat det på teknisk nivå så att Bahnhof kunde koppla in istället men inte ens det gick att lösa. Skrämmande låg nivå.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Kan inte hålla med dig där. Var så dåligt så jag till slut erbjöd mig att betala för att få avslutat det på teknisk nivå så att Bahnhof kunde koppla in istället men inte ens det gick att lösa. Skrämmande låg nivå.

När var detta?
Sen att du tycker det är dåligt att du inte får bryta ingånget avtal säger väl inget om kundtjänsten, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

När var detta?
Sen att du tycker det är dåligt att du inte får bryta ingånget avtal säger väl inget om kundtjänsten, eller?

Jag skrev inget om att bryta något avtal. Däremot skrev jag att jag var beredd att betala för att få, på ren svenska, "sladden urdragen" så att en bättre ISP kunde leverera till mig, samtidigt som BB2 fick sina pengar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Jag skrev inget om att bryta något avtal. Däremot skrev jag att jag var beredd att betala för att få, på ren svenska, "sladden urdragen" så att en bättre ISP kunde leverera till mig, samtidigt som BB2 fick sina pengar.

Ok då är jag med, men inte heller det är ju kundtjänstens fel.
Den typen av saker är ju reglerad i villkoren du skriver på när du tar tjänsten, dom varken kan eller får en kundtjänst heller bryta mot.

Jag förstår att du tycker det är skit om du inte är nöjd med tjänsten, men men..

Permalänk
Rekordmedlem

Mesh är inget alternativ om man har höga krav och det skapar ju ännu mer radiotrafik så wifi kommer att fungera ännu sämre ju fler som använder mesh för att störa sina grannar.
Snabb wifi kräver kablade accesspunkter och så kort räckvidd som möjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ok då är jag med, men inte heller det är ju kundtjänstens fel.
Den typen av saker är ju reglerad i villkoren du skriver på när du tar tjänsten, dom varken kan eller får en kundtjänst heller bryta mot.

Jag förstår att du tycker det är skit om du inte är nöjd med tjänsten, men men..

Naturligtvis får en kundtjänst ta saken vidare till närmsta chef och kolla om det är ok. Naturligtvis får en kundtjänst göra mer än mejla ut standardsvar till missnöjda kunder. Naturligtvis får en kundtjänstmedarbetare agera på eget initiativ och i det minsta svara en kund "Jag förstår att du är missnöjd, jag får inte ta detta beslutet själv men jag tar det med min chef". Inget av detta hände. Min upplevelse av deras kundtjänst var, och är, att det är praktiskt taget som att försöka ha en konversation med en chatbot. En chatbot som programmerats riktigt illa dessutom.

Nu har jag förvisso inte avtalet framför mig, men jag skulle bli väldigt förvånad om du kunde visa mig den delen av det där det står att kundtjänst under inga omständigheter får göra avsteg från avtalet efter överenskommelse med kunden.

Vi vet att du själv är kund hos BB2, och även din bror, eller att du i varje fall rekommenderade BB2 till honom, men ditt blinda försvar börjar likna fanboy-ism. Du kanske rent ut av arbetar på BB2s kundtjänst och tar detta lite personligt? Bra, i så fall kan du skicka denna posten uppåt i hierarkin.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Jag har just nu Bredband2 efter en deal på Sweclockers där man fick halva priset i åtta månader.
Hastighetsmässigt har jag aldrig märkt skillnad mellan olika operatörer. Har haft Universal, Banhof, Bredband2 (två gånger), Quicknet etc.
Jag har i princip aldrig behövt kundservice, allt har fungerat klockrent.

Enda anledningen att välja Banhof skulle väl vara att de värnar mer om att inte lämna ut information om kunderna. Men de kostar också mer än andra. För mig skulle det bli 55kr dyrare per månad (när min rabatt är slut) vilket man istället kan lägga på en bra VPN tjänst.

Permalänk
Medlem

Har rikligt god erfarenhet utav Banhof. 5/5 toasts till dom.

Bredband2 är också okej men de tar betalt för 3 månader i förskott, så du vet.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Naturligtvis får en kundtjänst ta saken vidare till närmsta chef och kolla om det är ok. Naturligtvis får en kundtjänst göra mer än mejla ut standardsvar till missnöjda kunder. Naturligtvis får en kundtjänstmedarbetare agera på eget initiativ och i det minsta svara en kund "Jag förstår att du är missnöjd, jag får inte ta detta beslutet själv men jag tar det med min chef". Inget av detta hände. Min upplevelse av deras kundtjänst var, och är, att det är praktiskt taget som att försöka ha en konversation med en chatbot. En chatbot som programmerats riktigt illa dessutom.

Nu har jag förvisso inte avtalet framför mig, men jag skulle bli väldigt förvånad om du kunde visa mig den delen av det där det står att kundtjänst under inga omständigheter får göra avsteg från avtalet efter överenskommelse med kunden.

Vi vet att du själv är kund hos BB2, och även din bror, eller att du i varje fall rekommenderade BB2 till honom, men ditt blinda försvar börjar likna fanboy-ism. Du kanske rent ut av arbetar på BB2s kundtjänst och tar detta lite personligt? Bra, i så fall kan du skicka denna posten uppåt i hierarkin.

Varken jobbar på BB2 eller är på något vis "fan-boy", ge mig ett bättre alternativ och jag hade bytt direkt.
Men jag har svårt för att förstå inställningen "jag är inte nöjd och vill göra på mitt sätt, godtar inte företaget det så är dom kassa"

Jag har själv gnällt på deras kundtjänst tidigare, för då var dom urkassa, men dom har faktiskt blivit bättre.