TSMC pausar kretstillverkning på grund av virusangrepp

Permalänk
Melding Plague

TSMC pausar kretstillverkning på grund av virusangrepp

När det kommer till kretstillverkning är TSMC ett av de stora namnen. I fredags letade sig ett datorvirus in i bolagets utrustning och produktionen upphörde tillfälligt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Cui bono?

https://www.sweclockers.com/nyhet/26072-tsmc-kan-knipa-hela-a... Jag viker min foliehatt med ett extra lager idag, bara för att....

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd

Ska man skylla detta på hackers från Ryssland som vanligt?

Permalänk
Medlem

Cyberpunkish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Cui bono?

https://www.sweclockers.com/nyhet/26072-tsmc-kan-knipa-hela-a... Jag viker min foliehatt med ett extra lager idag, bara för att....

Hmm...... Är det kanske.. *host*INTEL*hosthost* ...som har något att göra med detta??

*lägger på ytterligare nio lager folie på hatten*

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Eller en anledning till 20-50% prishöjningar på komponenter från dem

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

TSMC börjar bli rätt så stora och snor affärer från andra nu. Kan ju vara så att någon försöker sätta käppar i hjulet för deras framfart/framgångar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

TSMC börjar bli rätt så stora och snor affärer från andra nu. Kan ju vara så att någon försöker sätta käppar i hjulet för deras framfart/framgångar.

Nä, det är Robin Hood som stjäl ritningar för att kunna göra gratis produkter till de arma svenskarna som fått stå ut med dyr lyxkonsumtion. Ett hjärta av guld <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ska man skylla detta på hackers från Ryssland som vanligt?

Vi andra vill veta vad som hänt innan vi påstår något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

Nä, det är Robin Hood som stjäl ritningar för att kunna göra gratis produkter till de arma svenskarna som fått stå ut med dyr lyxkonsumtion. Ett hjärta av guld <3

De jag syftade på var kanske främst intel, som nog störs av att TSMC blivit stora och hotar deras dominans. Nu får man väl tycka vad man vill men Intel tycker jag inte är ett företag som präglas av Robin Hood-anda direkt, snarare raka motsatsen. DVS de tar från de fattiga och ger till... Sig själva.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Hmm...... Är det kanske.. *host*INTEL*hosthost* ...som har något att göra med detta??

*lägger på ytterligare nio lager folie på hatten*

Skrivet av Ozzed:

De jag syftade på var kanske främst intel, som nog störs av att TSMC blivit stora och hotar deras dominans. Nu får man väl tycka vad man vill men Intel tycker jag inte är ett företag som präglas av Robin Hood-anda direkt, snarare raka motsatsen. DVS de tar från de fattiga och ger till... Sig själva.

Det hade varit självförstörande, TSMC tillverkar en del produkter åt Intel

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Väntar på att börsen ska öppna så jag kan investera i aluminiumfolie.

Permalänk
Inaktiv

Virus kan betyda mycket. Det kan ha varit slarv så något skit kom in och det kan ha varit en riktad attack. Det låter i artikeln lite som det sista.

Samtidigt vad har vanliga hackers på att tjäna på att enbart förstöra? Jag tycker dessa hackers som enbart förstör mer håller på att försvinna och fram kommer hackers som förutom förstöra även vill tjäna mycket pengar på det. Genom utpressning och allt vad det heter.

Nå TSMC lär nog inte lämna så mycket uppgifter så man kan vara vettiga spekulationer.

Permalänk
Medlem

Jobbar på ett av de större bolagen som tillverkar PC baserade styrsystem och det är skrämmande hur dålig säkerhet vissa stora företag har på sina datorer ute i produktion... Vissa har datorerna öppna rakt ut mot nätet utan brandvägg och har dessutom inte ändrat standardlösenordet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xervz:

Jobbar på ett av de större bolagen som tillverkar PC baserade styrsystem och det är skrämmande hur dålig säkerhet vissa stora företag har på sina datorer ute i produktion... Vissa har datorerna öppna rakt ut mot nätet utan brandvägg och har dessutom inte ändrat standardlösenordet.

Det finns idioti och det finns idioti, det du beskriver är bland det allvarligaste.

Mycket vanligt är dock styrenheter av olika slag som har default-lösenord eller inget, de är skyddad av ett intranät och ingen intenetåtkomst ska finnas.
Vops så kommer en mask/tjojan in på nätverket och det blir kaos, inget skydd finns och det blir kaos. -Lite åt detta håll gissar jag hos TSMC.

Detta håller sakta men säkert på att förbättras, men man får nog vänta minst 20 år till innan det är bra. Det är lätt för folk att säga, ja men sätt lösenord och kryptera trafiken.
Men när det är kommunikation mellan olika hårdvaror och generella drivers används, där man ofta får nada hjälp ifrån någon. Så är det redan idag minst sagt väldigt svårt att få stabil kommunikation.

Det finns tekniker som OPC UA på en central dator som alla pratar emot ochsom går att skydda med certifikat och krypterad trafik, men vad händer om bara klockan skulle gå fel på en enhet? Som sagt det jobbas på det. Just nu är säkerheten kass på de flesta produktionsmiljöer.

Inom kommunikation läser man ofta av meddelande och kan upptäcka att servern skickar flera request utan klienten svarar, då är det att analysera varför. Försök att finnas sådana fel när trafiken är krypterad den som kan.

*edit*
I ert fall xervz så borde ni använda en router med en VPNclient på alla hårdvaror som är ut emot internet, servern som pratar med dessa har då en VPN-server på sitt nätverk. Då får ni bra datasäkerhet även om ni skulle kommunisera med öppna protokoll som bacnet.
Sedan kan man argumentera för att VPN är ej säkert, men det är väl bland det bästa man kan ha idag för att skydda trafiken? (finns såklart olika vpn, med olika krypteringar) Alternativet är såklart att inte ha någon trafik.

Permalänk
Avstängd

Är det AMD som försöker vinna mer tid för att förbättra sitt kort eller är det Nvidia som vill vinna mer tid för att sälja slut på sitt lager.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ska man skylla detta på hackers från Ryssland som vanligt?

De sysslar ju med hackning för att destabilisera politiska system. Det här är troligtvis någon klantig anställd och skulle det vara riktad attack så handlar det nog mer om industrispioneri eller -sabotage.

Har alltid uppfattat Ryssland som ett u-land när det kommer till elektronik, men någon Ryssvän kanske vet bättre...

Permalänk
Medlem

Jaha? ingen översvämning/brand/jordbävning?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av filbunke:

De sysslar ju med hackning för att destabilisera politiska system. Det här är troligtvis någon klantig anställd och skulle det vara riktad attack så handlar det nog mer om industrispioneri eller -sabotage.

Har alltid uppfattat Ryssland som ett u-land när det kommer till elektronik, men någon Ryssvän kanske vet bättre...

TSMC är ett Taiwanesiskt företag. Taiwain har en granne som inte är jättepositivt inställda till dem och dessutom vill konkurrera med egna produkter. Självklart är detta ren spekulation men det är få förutom USA som konkurrera med Kina när det gäller industrispionage och denna typ av sabotage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jaha? ingen översvämning/brand/jordbävning?

Precis vad jag tänkte ^^

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det hade varit självförstörande, TSMC tillverkar en del produkter åt Intel

Just. Att då försöka lägga vantarna på den tekniken med industrispionage så att de kan köra den tillverkningen in-house och slippa ge TSMC pengar är väl inte helt långsökt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Jobbar på ett av de större bolagen som tillverkar PC baserade styrsystem och det är skrämmande hur dålig säkerhet vissa stora företag har på sina datorer ute i produktion... Vissa har datorerna öppna rakt ut mot nätet utan brandvägg och har dessutom inte ändrat standardlösenordet.

Jag är inte förvånad, de fåtal tillverkningsindustrikunder jag haft att göra med över åren har haft riktigt usel säkerhet, exempelvis Remote Desktop på en viktig server (med full åtkomst till samtliga av bolagets ritningar) helt öppet mot nätet med ett pissenkelt lösenord.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Från Avanzas Telegram länk:

Virusattack får taiwanesisk leverantör till Apple att stänga flera fabriker (Finwire)
2018-08-05 10:52
Taiwanesiska halvledarbjässen TSMC, som är kända för att man producerar processorer åt iPhone, har i helgen fått stänga ned flera fabriker efter att ha drabbats av virusattack. Det rapporterar Techcrunch.

Det är oklart vilka fabriker det är som fått stängas ned och ifall det påverkar produktionen av Apples produkter.

Attacken skall inte komma från någon hacker.

Det är samtidigt inte den första virusattacken som sker mot Taiwan. Enligt Techcrunch har den taiwanesiska regeringens hemsidor drabbats av 20 miljoner attacker per månad och många tros komma från Kina.

newsroom@finwire.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det hade varit självförstörande, TSMC tillverkar en del produkter åt Intel

Samsung gjorde paneler till Apple i många år.. Hindrade inte dem från att försöka stämma och förstöra för Samsung. Girighet och barnsligheter har sällan logik bakom sig utan grundar sig i ett habegär och ibland kan sagda begär stå över ens reson. Inte för att jag tror att Intel ligger bakom detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Oj vilket sammanträffande och vilken OTUR att det åter blir brist på GPU:er och högre priser just nu då, när mining-bubblan verkar spruckit och GPU-priserna var på väg ner igen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

TSMC är ett Taiwanesiskt företag. Taiwain har en granne som inte är jättepositivt inställda till dem och dessutom vill konkurrera med egna produkter. Självklart är detta ren spekulation men det är få förutom USA som konkurrera med Kina när det gäller industrispionage och denna typ av sabotage.

Håller med, gällande dataintrång som en del av industrispionage så är Kina klart mer troligt än Ryssland. Men som jag skrev, det kan mycket väl bara vara dålig säkerhet och en anställd som lyckats smitta ner datorsystemet...

Permalänk
Avstängd

Äh sluta nu.
Är det inte en fabrik som brinner så är det virus som är i farten.

Permalänk

Jobbar i branschen emot (... kanske med också ) industrispionage/sabotage och det här är något som eskalerar rejält just nu. Speciellt iom industri 4.0, iIoT osv.
Industriella styrsystem ligger åratal efter när det kommer till säkerhetsuppdateringar, samtidigt som utrustningen, ofta, kopplas relativt oskyddat mot lokala nätverk/internet.
Räcker med ett studiebesök och hela anläggningen, som egentligen är säkrad, är helt öppen för attacker av diverse slag.

Har själv släppt av diverse "drop-sniff-exploit" enheter hos kunder för att påvisa hur snabbt och enkelt det är att sätta en hel fabrik ur drift.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DirtyHandz:

Jobbar i branschen emot (... kanske med också ) industrispionage/sabotage och det här är något som eskalerar rejält just nu. Speciellt iom industri 4.0, iIoT osv.
Industriella styrsystem ligger åratal efter när det kommer till säkerhetsuppdateringar, samtidigt som utrustningen, ofta, kopplas relativt oskyddat mot lokala nätverk/internet.
Räcker med ett studiebesök och hela anläggningen, som egentligen är säkrad, är helt öppen för attacker av diverse slag.

Har själv släppt av diverse "drop-sniff-exploit" enheter hos kunder för att påvisa hur snabbt och enkelt det är att sätta en hel fabrik ur drift.

Har väntat länge på den här eskalationen, som du säger har det ju varit ett problem sedan internet uppfanns i stort sett. Såg en dokumentär för länge sedan om hur strömnätet i USA var väldigt sårbart, t ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Väntar på att börsen ska öppna så jag kan investera i aluminiumfolie.

Lite sent ute, du skulle gjort det innan Trump höjde stål/aluminium tullar. Aluminium har stigit med 3.2% sen dess.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|