AMD släpper krets med Zen och Vega-grafik för kinesisk spelkonsol

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper krets med Zen och Vega-grafik för kinesisk spelkonsol

På en kinesisk teknikmässa visas en systemkrets från AMD, som kombinerar fyra Zen-kärnor med Vega-grafik och som inom kort tar plats i en speldator följt av en spelkonsol.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

24 beräkningsenheter känns väldigt klent ens för en spelkonsol?

Den lär väl klara lite 1080p titlar på medium om man har bra optimering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

24 beräkningsenheter känns väldigt klent ens för en spelkonsol?

Den lär väl klara lite 1080p titlar på medium om man har bra optimering.

PS4 kör med 18st och då av den typ som satt i HD 7000 serien. Så det är nog inte så klent dessutom är dessa av modernare typ och körs antagligen i högre frekvens. Den är säkert inte det bästa som finns men nog bättre än första Xbox one och ps4 och garanterat bättre än switch.
Processordelen verkar ju i alla fall vara mycket bättre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Fulare chassi än detta har jag aldrig någonsin tidigare sett, Så gratis AMD till detta!

Annars har jag lite svårt att förstå mig på marknaden, varför inte göra en minipc som kan köra det mesta inkl windows, linux och sedan spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fulare chassi än detta har jag aldrig någonsin tidigare sett, Så gratis AMD till detta!

Annars har jag lite svårt att förstå mig på marknaden, varför inti göra en minipc som kan köra det mesta inkl windows, linux och sedan spel.

Smaken är som baken, tyckte det var rätt snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fulare chassi än detta har jag aldrig någonsin tidigare sett, Så gratis AMD till detta!

Annars har jag lite svårt att förstå mig på marknaden, varför inti göra en minipc som kan köra det mesta inkl windows, linux och sedan spel.

Saxat från artikeln:
Inledningsvis ska kretsen användas för en speldator som ska släppas i slutet av augusti. Mot slutet av 2018 ska Zen och Vega-duon även ta plats i en spelkonsol med ett skräddarsytt operativsystem, och liksom speldatorn är denna avsedd för den kinesiska marknaden.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Väldigt spännande produkt!
Någon mer som tänker Homebrews och/eller installation av linux eller annat X86-system?

Bör prestera bättre än min nuvarande rigg med 3570k + GTX 970 eller åtminstone exakt samma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Vad blir prestandan på en Vega-krets med 24 beräkningsenheter? Med tanke på att Vega 56 har... just det... 56 beräkningsnheter och presterar typ som ett 1070 så borde prestandan bli typ (väldigt mycket ungefär...) 24/56 = 43% av ett 1070. Då hamnar vi på typ GTX 1050-nivå. Möjligen högre då skalningen med antalet beräkningsenhter kanske inte är linjär. Möjligen lägre då det inte finns något HBM2-minne...

Verkar helt i linje med en "entry level" gaming-PC eller en spelkonsol. Bättre prestanda än en PS4 iaf. Tror den kan konkurrera med en PS4 Pro.

Intressant, men för att veta riktigt hur intressant så måste man veta vad det kostar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

OK nu börjar vi se produkter med DDR5 Frågan är hur mycket grafiken vinner på att gå från DDR4 till DDR5.

Konstigt att man inte uppmärksammar DDR5 mer i artikeln då det ändå är en av de första produkterna där man ser DDR5 i konsument produkter.

Det står gddr5, inte ddr5 i artickeln, så lönge den inte blivit redigdrad mellan våra inlägg vill säga 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fulare chassi än detta har jag aldrig någonsin tidigare sett, Så gratis AMD till detta!

Annars har jag lite svårt att förstå mig på marknaden, varför inte göra en minipc som kan köra det mesta inkl windows, linux och sedan spel.

AMD har inte gjort chassit...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

Det står gddr5, inte ddr5 i artickeln, så lönge den inte blivit redigdrad mellan våra inlägg vill säga 😊

Skickades från m.sweclockers.com

ops måste läst helt fel. raderat mitt inlägg.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Intressant (omän inget för mig) och faktiskt riktigt snyggt chassi, tycker jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

24 beräkningsenheter känns väldigt klent ens för en spelkonsol?

Den lär väl klara lite 1080p titlar på medium om man har bra optimering.

En Ryzen 5 2400G har teoretiskt sett 1760 GFLOPS med 11 beräkningsenheter, om man skalar upp detta till 24 beräkningsenheter får man teoretiskt 3840 GFLOPS vilket ligger ca 8.5% bakom PS4 Pro. Processorn är lite svår att säga men om man räknar att denna har halva antalet kärnor med ungefär 50% högre IPC och som är ca 50% snabbare bör prestandan ligga ungefär lika.

Sedan är det svårt att jämföra då 2400G använder DDR4 och både den här konsolversionen använder GDDR5 vilket kommer dra upp prestandan för GPU delen (och dra ner prestandan för CPU?), och de använder dessutom olika arkitekturer som kommer prestera olika oavsett teoretiska nummer.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Låter som en intressant APU om AMD väljer att släppa den löst till AM4.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Kinesiska marknaden är inte riktigt lika köpstark som västvärldens. Om någon fortfarande undrar varför den inte är kraftfullare och då i förlängningen dyrare.

Skulle det går att få hit den/dom och till och med köra homebrew på den så är den stark nog för allt möjligt kul

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fulare chassi än detta har jag aldrig någonsin tidigare sett, Så gratis AMD till detta!

Annars har jag lite svårt att förstå mig på marknaden, varför inte göra en minipc som kan köra det mesta inkl windows, linux och sedan spel.

Stativet är bajs, men jag gillar tornet.

Permalänk
Datavetare

Den här kretsen ligger ju väldigt nära i7-8809G (den i Hades Canyon NUC).

I båda fallen handlar det om GPU med 24 CU och i båda fallen handlar det om high-end x86 med 4C/8T runt 3 GHz all-core-turbo.

Tror ändå detta är vad man kan förvänta sig om framtida Xbox/Playstation blir baserade på Zen. Även vid 4C tar en Zen-baserad CPU rätt mycket fler transistorer jämfört med 8C Jaguar (i praktiken är det 2x 4C Jaguar i dagens konsoler).

Försökte få en liten uppfattning om hur Jaguar står sig mot Zen. Verkar vara ~80 % högre IPC i Zen, så denna krets borde ha ~2,3 gånger högre enkeltrådprestanda och ~1,5 gånger högre total prestanda över alla CPU-trådar jämfört med CPU i XBX.

Rätt schyst uppgradering över dagens konsoler. Om något tror jag mer på att framtida Xbox/PS lägger klart mer krut på GPU-delen (GPU-delen i kretsen i artikeln är ju svagare än den i XBX) och så får man hoppas på lite högre CPU-frekvens.

3,6 GHz (20 % upp) 4C/8T lär i >9 fall 10 ge bättre spelprestanda jämfört med 3,0 GHz och en fördubbling av kärnor till 8C/16T vid 3,0 GHz. XBX ökning till 2,30 GHz från tidigare 1,75 GHz (1,60 i PS4) är en markant förbättring i de spel där originalversionen ser FPS dippar. Fler kärnor hade gjort noll skillnad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Från detta

"The high-performance AMD chip combines an AMD Ryzen™ CPU (4 core/8 thread running at 3Ghz) with AMD Radeon™ Vega Graphics (24CUs running at 1.3Ghzs), and 256-bit GDDR5 interface onto a single chip and 8GB of GDDR5 on the motherboard."

1,3 (frekvens) * 24 (antal CU) * 64 (antal FMA per CU) * 2 (FMA) ~ 4,0 TFLOP

lite jämförelser

PS4 Pro: 4,1 TFLOP
XBX: 6,0 TFLOP
Radeon RX Vega M GH (i7-8809G): 3,7 TFLOP
Ryzen 5 2400G: 1,8 TFLOP

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Låter som en intressant APU om AMD väljer att släppa den löst till AM4.

Tror inte det är så intressant. Redan 2400g hålls ju tillbaka av minnet. Släpper de liknande dennna till am4 behöver den paras med väldigt snabba minnen för att vara värt och de är dyra. I dagsläget stödjer zen + 2933 minnen utan överklockning. Skulle vara om de skickade med HBM minnen på själva processorn för GDDR5 tror jag inte får plats men finns det inbyggt stöd för det i sockeln?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fulare chassi än detta har jag aldrig någonsin tidigare sett, Så gratis AMD till detta!

Annars har jag lite svårt att förstå mig på marknaden, varför inte göra en minipc som kan köra det mesta inkl windows, linux och sedan spel.

Nu är det väl inte AMD som tagit fram denna ohyggliga konsol utan jag tolkar det som att de stör för innehållet medan företaget ifråga står för det estetiska.

Skrivet av pv2b:

Vad blir prestandan på en Vega-krets med 24 beräkningsenheter? Med tanke på att Vega 56 har... just det... 56 beräkningsnheter och presterar typ som ett 1070 så borde prestandan bli typ (väldigt mycket ungefär...) 24/56 = 43% av ett 1070. Då hamnar vi på typ GTX 1050-nivå. Möjligen högre då skalningen med antalet beräkningsenhter kanske inte är linjär. Möjligen lägre då det inte finns något HBM2-minne...

Verkar helt i linje med en "entry level" gaming-PC eller en spelkonsol. Bättre prestanda än en PS4 iaf. Tror den kan konkurrera med en PS4 Pro.

Intressant, men för att veta riktigt hur intressant så måste man veta vad det kostar...

Kom ihåg att konsoler tenderar att inte ha samma typ av overhead som PC. Med andra ord.. De kan göra mer på samma hårdvara än PC kan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem

*Sandlådenivåinlägg raderade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant om de släpper den i vanligt format (fysiskt) på själva processorn. Speciellt om det faktiskt kan slå hades Canyon på fingrarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

För den som vill ha lite bildgodis

AMD SoC for Zhongshan Subor Pictured

Detta är endast en krets, så infinity fabric är troligen gränssnittet mellan CCX och Vega... En sann APU...

Edit: Detta är troligen den mystiska Fenghuang SoC...
Källa: AMD's Mysterious Fenghuang SoC Spotted in Chinese Gaming Console

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

För att ge Zhongshan Subor ett ansikte... Med produkter vi bättre känner till
Ett spinnoff är BBK Electronics som ligger bakom Oppo, Vivo och OnePlus.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

För den som vill ha lite bildgodis

AMD SoC for Zhongshan Subor Pictured

Detta är endast en krets, så infinity fabric är troligen gränssnittet mellan CCX och Vega... En sann APU...

Edit: Detta är troligen den mystiska Fenghuang SoC...
Källa: AMD's Mysterious Fenghuang SoC Spotted in Chinese Gaming Console

Om den liknar Ryzen APUerna på något sätt så ligger kommunikation ligga rakt över PCIe, det är oftast enklare att designa kretsen på detta sätt då tidigare kretsar har funkat på samma sätt (vilket betyder att man kan använda liknande drivare), det enda som jag kan möjligtvis tänka mig fungera är att GPUn kan snoopa L3 cache via IF för att veta vars processorn har lagt VBOs/TBOs, men detta låter som sagt överkurs när det är enkelt att använda PCIe som normalt.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Väldigt spännande produkt!
Någon mer som tänker Homebrews och/eller installation av linux eller annat X86-system?

Bör prestera bättre än min nuvarande rigg med 3570k + GTX 970 eller åtminstone exakt samma.

Uhm...din PC är mycket bättre än 2400G system..2400g kommer inte ens i närheten av gtx970..

Läser kommentarerna och undrar om man är på Swec eller nåt konsolforum..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Om den liknar Ryzen APUerna på något sätt så ligger kommunikation ligga rakt över PCIe, det är oftast enklare att designa kretsen på detta sätt då tidigare kretsar har funkat på samma sätt (vilket betyder att man kan använda liknande drivare), det enda som jag kan möjligtvis tänka mig fungera är att GPUn kan snoopa L3 cache via IF för att veta vars processorn har lagt VBOs/TBOs, men detta låter som sagt överkurs när det är enkelt att använda PCIe som normalt.

Hmm...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Kom ihåg att konsoler tenderar att inte ha samma typ av overhead som PC. Med andra ord.. De kan göra mer på samma hårdvara än PC kan.

Källa på denna konstiga teori?

Konsolerna är inget annat än lågbudget datorer som är låsta till dess hårdvaras kapacitet..dvs din teori faller som en sten.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Uhm...din PC är mycket bättre än 2400G system..2400g kommer inte ens i närheten av gtx970..

Läser kommentarerna och undrar om man är på Swec eller nåt konsolforum..

Nu menade säkert DavidtheDoom Fenghuang SoC, och inte dagens APU för AM4...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Källa på denna konstiga teori?

Konsolerna är inget annat än lågbudget datorer som är låsta till dess hårdvaras kapacitet..dvs din teori faller som en sten.

Det är känt sedan tidigare att deras hårdvara är likt Mantle var. Alltså låg overhead gentemot hårdvaran. Varför tror du man kunnat kräma ut prestanda ur svaga specifikationer? Magi?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |