Permalänk
Medlem

Nes mini/Snes mini

Hej!

Äger ingen av dessa än!

Men vill kunna spela både nes och snes spel på någon av dom med hakchi/retroarch

Spelar det någon roll vad jag köper om jag vill använda mig av hakchi (med tanke på att snes kostar 300kr till och det är samma hårdvara antar jag?!)? Måste jag installera retroarch på båda två konsolerna?

Sedan undrar jag om spelen flyter på perfekt? Tex smb1 på pii, android boxar etc laggar. Det är inte 100% känsla i styrningen. Någon risk att detta uppstår med retroarch på dessa konsoler?

Tacksam för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inga svar på dina ovanstående frågor.

Men av nyfikenhet, varför inte köpa Raspberry Pi3 och snes/nes controller?

Permalänk
Medlem

Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men hur tänkte du spela SNES spel om du köper en NES? Saknar ju typ hälften av knapparna på dosorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megachef:

Hej!

Äger ingen av dessa än!

Men vill kunna spela både nes och snes spel på någon av dom med hakchi/retroarch

Spelar det någon roll vad jag köper om jag vill använda mig av hakchi (med tanke på att snes kostar 300kr till och det är samma hårdvara antar jag?!)? Måste jag installera retroarch på båda två konsolerna?

Sedan undrar jag om spelen flyter på perfekt? Tex smb1 på pii, android boxar etc laggar. Det är inte 100% känsla i styrningen. Någon risk att detta uppstår med retroarch på dessa konsoler?

Tacksam för snabbt svar!

Angående flyt så kan det ha att göra med att din tv inte kör i rätt frekvens.
Jag upplevde dåligt flyt själv när jag körde RetroArch på min Raspberry Pi tills jag confade så
att tvn körs i 50Hz istället för oförändrat (60Hz)

Innan det så reagerade knapparna lite segare än original och det hackade exampel när man körde Super Mario World och sprang fort
genom hela banan.

/S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megachef:

Hej!

Äger ingen av dessa än!

Men vill kunna spela både nes och snes spel på någon av dom med hakchi/retroarch

Spelar det någon roll vad jag köper om jag vill använda mig av hakchi (med tanke på att snes kostar 300kr till och det är samma hårdvara antar jag?!)? Måste jag installera retroarch på båda två konsolerna?

Sedan undrar jag om spelen flyter på perfekt? Tex smb1 på pii, android boxar etc laggar. Det är inte 100% känsla i styrningen. Någon risk att detta uppstår med retroarch på dessa konsoler?

Tacksam för snabbt svar!

Kan inget säga om Snes Mini men Köpte Nes mini när den kom första gången, rekommenderar den inte, väldigt dålig input, (mycket sämre än originalet).
Vet många som prisat det högt men min upplevelse var en stor besvikelse.

Hoppas dom har tagit åt sig kritiken dom fått och gjort det bättre i den nya versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Angående flyt så kan det ha att göra med att din tv inte kör i rätt frekvens.
Jag upplevde dåligt flyt själv när jag körde RetroArch på min Raspberry Pi tills jag confade så
att tvn körs i 50Hz istället för oförändrat (60Hz)

Innan det så reagerade knapparna lite segare än original och det hackade exampel när man körde Super Mario World och sprang fort
genom hela banan.

/S

Är inte RetroArch en emulator? Är väl betydligt bättre att köra NTSC spel å inte PAL isf, å på så sätt köra 60hz både i spel, utformat och på tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Kan inget säga om Snes Mini men Köpte Nes mini när den kom första gången, rekommenderar den inte, väldigt dålig input, (mycket sämre än originalet).
Vet många som prisat det högt men min upplevelse var en stor besvikelse.

Hoppas dom har tagit åt sig kritiken dom fått och gjort det bättre i den nya versionen.

Har inte upplevt det alls. Beror nog mer på din TV än på NES.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Testade retropie på en rpi3 och trots en del justeringar så fick i alla fall jag det inte att bli bra (fel färger och dåligt ljud) Nes mini är smb1 riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanruda:

Har inte upplevt det alls. Beror nog mer på din TV än på NES.

Det är nog främst stor skillnad på hur känslig man är som spelare.
På samma vis som val av Möss osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är inte RetroArch en emulator? Är väl betydligt bättre att köra NTSC spel å inte PAL isf, å på så sätt köra 60hz både i spel, utformat och på tv.

Om det är bättre med NTSC än PAL låter jag vara osagt men man har inte alltid möjlighet att välja kanske tänker jag mig.
Då är det viktigt att man kör tv/skärmen i rätt frekvens för att få flyt.

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Om det är bättre med NTSC än PAL låter jag vara osagt men man har inte alltid möjlighet att välja kanske tänker jag mig.
Då är det viktigt att man kör tv/skärmen i rätt frekvens för att få flyt.

/S

Imo så är det en självklarhet att NTSC är bättre här, eftersom 60Hz är USA/Japanstandarden, så får man inte bara ett bättre flyt, utan spelet körs även i dess korrekta hastighet.

Det räcker med att köra NTSC/JAP ROMs (vilket nästan alla ROMs brukar vara).

Men ja, såklart är det viktiga att köra bägge i samma frekvens.

Permalänk

Jag kör en Raspberry Pi 3 B+ med Retropie installerat usb-handkontroller i olika varianter och det fungerar fint. Har inte haft några problem med varken bild eller ljud. Klart bästa lösningen tycker jag.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

Tror nog jag uttryck mig luddigt. Jag menar att spelet lagar i kontra till kontrollerna. Alltså om jag trycker på hoppa knappen så laggar det med typ 10ms, vilket förstör spelandet. Spelar ingen roll om det är pii eller android eller vilken tv jag spelar på.

Retroarch är emulator ja, ang spela snes spel på nes går bra om man använder hakchi2, det går att använda snes kontroller på nes vice versa.

Så jag är ute efter om snes är att föredra med retroarch (om nu även snes kräver retroarch?)

Samt om någon prövat spela super mario bros 1 genom retroarch och har upplevt att kontrollerna reagerar segt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megachef:

Tror nog jag uttryck mig luddigt. Jag menar att spelet lagar i kontra till kontrollerna. Alltså om jag trycker på hoppa knappen så laggar det med typ 10ms, vilket förstör spelandet. Spelar ingen roll om det är pii eller android eller vilken tv jag spelar på.

Retroarch är emulator ja, ang spela snes spel på nes går bra om man använder hakchi2, det går att använda snes kontroller på nes vice versa.

Så jag är ute efter om snes är att föredra med retroarch (om nu även snes kräver retroarch?)

Samt om någon prövat spela super mario bros 1 genom retroarch och har upplevt att kontrollerna reagerar segt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du har input lag även på nes och snes mini även om du kör retroarch på dem .
Kör du retroarch på en hyffsad pc istället kan du ändra i latency settings och få mindre input lag än orginal konsolerna beroende på vilken bildvisare du använder.

Länk om latency settings i retroarch http://www.retroarch.com/index.php?page=latency