Permalänk
Medlem

Koppla 2 antenn kablar, strörning?

Tjena.

Har en antenn kabel kopplad från antenn uttaget i vardagsrummet in till ett sovrum på cirka 15m men det är en väldigt gammal kabel och får störningar på tven i sovrummet medans det är bra bild på tven i vardagsrummet. Har hittat en kvalité kabel men den är bara på 10m så tänkte köpa en 10m och en 5m kabel och koppla ihop dom men funderar på om det kan bli störning eller bli sämre bild för att man kopplar ihop 2 kablar?

Visa signatur

Processor: I5 8600K l Kylare: Corsair H115i pro l Grafikkort: GTX Strix 1070 8GB l Moderkort: Asus Strix Z370-E
Ram: Corsair Vengeance 16GB l Lagring: M2 nvme Samsung 960 EVO 250 GB, Samsung SSD 256GB ,WD Black 2T l Chassi: Corsair Crystal 570X Mirror
Skärm: Acer 27" Predator XB270HUD 144hz

Permalänk
Hedersmedlem

Minst dämpning får du om du har en kabel, och inte kopplar ihop två.

Sedan kan det funka tillräckligt bra med två kablar, svårt att säga i förhand.

Permalänk
Medlem

För 25år sedan använde vi en antennförstärkare för att skjutsa på signalen mellan våningsplanen.
Vet dock inte om sådana säljs längre, eller hur de fungerar med gamla kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

För 25år sedan använde vi en antennförstärkare för att skjutsa på signalen mellan våningsplanen.
Vet dock inte om sådana säljs längre, eller hur de fungerar med gamla kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns givetvis fortfarande idag, men syftet är mer om man vill ha många uttag / långa kablar / flera kablar på en fördelare osv, har man gamla skräp kablar och signal kvaliteten är dålig så får man förvisso högre signal, men det spelar ingen roll då kvaliteten fortfarande är skit. Tänk typ att jag är full och sluddrar, du förstår inte mig, om jag tar en megafon så att jag låter högre så kommer du inte förstå mig bättre för det, blir bara högre ljudnivå på slöddrandet. Dvs man kan inte förstärka en risig signal, du får kanske högre nivåer men innehållet är fortfarande skit.

Till trådskapare då: Det säljs garanterat längre än 10 meter, kolla i andra butiker och köp en kabel helst, alltid bäst så.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Rekordmedlem

Det ska vara en kabel med helt tät skärm och låg dämpning, det finn dessutom kablar med 2-3 lager av skärmar.
Du kan få störningar av annat än dålig kabel också tex jordpotentialproblem ( kan orsakas av att du kopplar ihop 2 olika tvapparater med antennkabeln) och då behöver man en galvanisk isolator.
http://www.triax.se/produkter/kablar-och-kontakter/koaxial-ka...
http://www.triax.se/produkter/tools-accessories/tillbehoer-oc...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Hittade en kabel på 20m och körde på den. Det var en budget kabel då det inte fanns någon klass A kabel på mer än 15m för under 450kr, det känner jag mig inte villig att lägga. Resultatet blev skapligt. Störningar när man håller kabeln i en viss vinkel. Man får lägga den i ett läge vid väggen för att det ska bli bra bild. Kan eventuellt en digital box med stöd för marksända kanaler ge bättre bild? Har inget tv abonnemang utan vi får 20 kanaler gratis i huset, det ingår i hyran. Vi har ingen digital box utan vi får kanalerna via antenn uttaget.

Visa signatur

Processor: I5 8600K l Kylare: Corsair H115i pro l Grafikkort: GTX Strix 1070 8GB l Moderkort: Asus Strix Z370-E
Ram: Corsair Vengeance 16GB l Lagring: M2 nvme Samsung 960 EVO 250 GB, Samsung SSD 256GB ,WD Black 2T l Chassi: Corsair Crystal 570X Mirror
Skärm: Acer 27" Predator XB270HUD 144hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr.D:

Tack för alla svar!
Hittade en kabel på 20m och körde på den. Det var en budget kabel då det inte fanns någon klass A kabel på mer än 15m för under 450kr, det känner jag mig inte villig att lägga. Resultatet blev skapligt. Störningar när man håller kabeln i en viss vinkel. Man får lägga den i ett läge vid väggen för att det ska bli bra bild. Kan eventuellt en digital box med stöd för marksända kanaler ge bättre bild? Har inget tv abonnemang utan vi får 20 kanaler gratis i huset, det ingår i hyran. Vi har ingen digital box utan vi får kanalerna via antenn uttaget.

Jag förstår inte varför du inte bara köpte 20 m kabel och skruvade på ett par kontakter, det hade blivit både billigare och bättre....
Om du bor i ett hus med kabeltv så är kanske marknätet bortfiltrarat i antennuttaget men är det inte det kan du ta emot det om du har en DVB-T2 mottagare, är det bortfiltrerat så behöver du en antenn men inomhusmonterade "bordsantenner" funkar skit så det kan du glömma om du inte kan placera den så det är fri sikt mot sändaren och jag menar verkligen fri sikt, ser du inte sändaren är det inte fri sikt, en vägg funkar inte om du är mer än nån km ifrån sändaren.

Det går också att få tv via bredband.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.