High end gaming 40k - behöver feedback

Permalänk

High end gaming 40k - behöver feedback

Tjena! Tänkte lägga ca 40k på en gamingdator. Spelar mest BF1/V och liknandd FPS spel.

Vet att vissa komponenter är Overkill men jag vill ha det så. Alternativt har jag valt dyrare produkt pga design då Jag vill att det ska se ut på ett visst sätt.

Men är det nånting som verkligen bör bytas ut tex för stort nätagg eller "fel" kylare?

Vill gärna ha feedback då jag inte är expert...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11685316/

Permalänk
Medlem

Vad ska du med två 120 GB SSDer till?

Nätagget är onödigt dyrt. Kommer aldrig komma i närheten av 1000W.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

1) Skaffa NVME SSD.

2) Quad channel RAM så vida du inte tänker uppgradera till 64 GB sen.

3) CPU kylare komiskt overkill, utan delid 8700k spelar det ingen roll vilket kylare du har och med delid behöver du inte kylning kapaciteten.

4) Köp inte dyraste mobo, köp en populär då dom brukar ha bättre support.

5) För stor PSU med subpar prestanda.

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Skrivet av Leyer:

Vad ska du med två 120 GB SSDer till?

Nätagget är onödigt dyrt. Kommer aldrig komma i närheten av 1000W.

Två SSder enbart för det estetiska...finns två slots på plattan, ögat pallar inte att ena är tomt(kallade ocd). Finns egentligen ett till på sidan men där är det inte lika uppenbart att det ska sitta nåt där.

Hur många watt skulle vara passade? Vill inte ha "precis" utan lite till godo. 750 eller 850?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Två SSder enbart för det estetiska...finns två slots på plattan, ögat pallar inte att ena är tomt(kallade ocd). Finns egentligen ett till på sidan men där är det inte lika uppenbart att det ska sitta nåt där.

Hur många watt skulle vara passade? Vill inte ha "precis" utan lite till godo. 750 eller 850?

Skickades från m.sweclockers.com

750 räcker gott och väl men 850 kommer va mer effektiv vid full belastning.

Permalänk

Jättesnällt att du gav ett alternativ, men som jag skrev valde jag många saker pga designen och färgschemat i åtanke. Din version är säkert mer prisvärd men uppfyller inte det estetiska jag vill åt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sinery:

1) Skaffa NVME SSD.

2) Quad channel RAM så vida du inte tänker uppgradera till 64 GB sen.

3) CPU kylare komiskt overkill, utan delid 8700k spelar det ingen roll vilket kylare du har och med delid behöver du inte kylning kapaciteten.

4) Köp inte dyraste mobo, köp en populär då dom brukar ha bättre support.

5) För stor PSU med subpar prestanda.

1- Ska kolla in NVME, byter nog till det!

2-Tänker inte uppgradera till 64 Gb inom snar framtid, men varför quad.channel? Estetiskt eller prestanda skillnad?

3-Som sagt...vissa parts enbart för designens skull. Vägrar ha "analog" kylare.

4-Jag håller med, men återigen, vill åt designen på mobo och denna stack ut jämfört med övriga och hade de rätta färgerna.

5-Jag tittar på ett annat "bättre" PSU på 850w efter era rekommendationer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

"analog" kylare.

Den var bra xD Även fast du är inställt på en vattenkyllning, så ville jag jag bara nämna att en luftkylare kan ofta vara mer estitisk snyggt (eftersom det var något du ville ha), så skulle inte direkt ta bort det som alternativ. Kolla runt lite, Dark Pros kylare är riktigt fina tycker jag.

Jag skulle ta bort båda 2x 120GB SSDerna. Ser ingen anledning att ha en av dom ens.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Den var bra xD Även fast du är inställt på en vattenkyllning, så ville jag jag bara nämna att en luftkylare kan ofta vara mer estitisk snyggt (eftersom det var något du ville ha), så skulle inte direkt ta bort det som alternativ. Kolla runt lite, Dark Pros kylare är riktigt fina tycker jag.

Jag skulle ta bort båda 2x 120GB SSDerna. Ser ingen anledning att ha en av dom ens.

Jag tycker inte luftkylare är estetiskt snyggare...tar alldeles för mkt plats, bulkiga och höga, kan täcka ram sticksen. Överlag mindre cleant imo. Kommer avstå helt.

Ang SSDerna..jag vet, helt onödiga. Men jag kommer störa mig som fan på att det är två oanvända slots som syns.

Tänker att 790kr på en build för 35-40 lax inte är så mkt ändå, kan lika gärna göra ögat glad!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Jag tycker inte luftkylare är estetiskt snyggare...tar alldeles för mkt plats, bulkiga och höga, kan täcka ram sticksen. Överlag mindre cleant imo. Kommer avstå helt.

Ang SSDerna..jag vet, helt onödiga. Men jag kommer störa mig som fan på att det är två oanvända slots som syns.

Tänker att 790kr på en build för 35-40 lax inte är så mkt ändå, kan lika gärna göra ögat glad!

Skickades från m.sweclockers.com

Du får nog ändå ta bort 8k, då jag måste säga att skärmen kan anses som en del utanför datorbuilden. Den är troligtvis något du kommer ha kvar en bra stund efter du byter dator senare i livet.

Du är medvetten att du har 3 SSD slots? 2 som sagt övanför PSU, men en direkt på sidan vid fönstret? Ser ut som alla kan plockas bort, så antagligen är det väl 0 eller 3 SSDer i ditt fall.

Om du är ute efter snyggt och verkligen vill köra vatten, så skulle jag nog säga att bygga en egen loop vore väl snyggast om nu pengarna inte spelar någon roll för dig.

Permalänk
Medlem

Vad gäller nätaggregat, som tidigare tagits upp här, kolla Corsairs AX eller seasonics dyrare modeller så har du grejer som håller och går tyst. Skulle även rekommendera en skärm med TN panel till FPS spel, föredrar personligen snabbhet och flyt mot färger när det handlar om FPS men det är förstås olika vad man tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Tjena! Tänkte lägga ca 40k på en gamingdator. Spelar mest BF1/V och liknandd FPS spel.

Vet att vissa komponenter är Overkill men jag vill ha det så. Alternativt har jag valt dyrare produkt pga design då Jag vill att det ska se ut på ett visst sätt.

Men är det nånting som verkligen bör bytas ut tex för stort nätagg eller "fel" kylare?

Vill gärna ha feedback då jag inte är expert...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11685316/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11685316/

Mobo, PSU är onödigt dyra och SSD:erna är överflödiga. Ifall du vill ha mer lagring kan du ju kika på en ytterligare lite mindre NVME-SSD. S340 är förövrigt ökänd för dåligt luftflöde.

Sen hade jag personligen haft svårt att motivera dyra 1080Ti när vi antagligen är så nära en ny release (slutet av augusti).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Du får nog ändå ta bort 8k, då jag måste säga att skärmen kan anses som en del utanför datorbuilden. Den är troligtvis något du kommer ha kvar en bra stund efter du byter dator senare i livet.

Du är medvetten att du har 3 SSD slots? 2 som sagt övanför PSU, men en direkt på sidan vid fönstret? Ser ut som alla kan plockas bort, så antagligen är det väl 0 eller 3 SSDer i ditt fall.

Om du är ute efter snyggt och verkligen vill köra vatten, så skulle jag nog säga att bygga en egen loop vore väl snyggast om nu pengarna inte spelar någon roll för dig.

Ja jag vet att det finns ett slot vid fönstret, där kommer det komma en saftigare SSD.
Njae, egen loop är för avancerat för mig och måste underhållas och risk för läckage är större. Vill inte ha nåt huvudvärk, plug-and-play i princip.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Vad gäller nätaggregat, som tidigare tagits upp här, kolla Corsairs AX eller seasonics dyrare modeller så har du grejer som håller och går tyst. Skulle även rekommendera en skärm med TN panel till FPS spel, föredrar personligen snabbhet och flyt mot färger när det handlar om FPS men det är förstås olika vad man tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Yepp jag kollar på ett annat agg på ca 850 istället med bättre reviews!

TN kommer inte va aktuellt, gillar IPS krispighet och jag tycker man inte offrar så mycket om man lägger ihop alla specsen.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Mobo, PSU är onödigt dyra och SSD:erna är överflödiga. Ifall du vill ha mer lagring kan du ju kika på en ytterligare lite mindre NVME-SSD. S340 är förövrigt ökänd för dåligt luftflöde.

https://komponentkoll.se/bild/RidAC.png

Sen hade jag personligen haft svårt att motivera dyra 1080Ti när vi antagligen är så nära en ny release (slutet av augusti).

Som sagt, mobo och SSderna är för designen/estetiska/färgschemat skull. Jag vet att man kan få billigare o minst lika bra. Men jag vill inte ha ett orange mobo tex.

Skulle kunna vänta till nästa kort, får läsa lite rykten. Känns inte som det kommer va jättestor skillnad. 1080Ti kommer ändå sluka alla spel jag spelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här är mitt förslag, chassit är underbart! Det är lite mörkare än det vita chassit du valt samt lite mindre. Jag kör LL120-fläktar och allt är inställt på lila belysning, ser sjukt snyggt ut (personligen).

Obs, jag tog 2st 2x8gb kit då jag inte såg något 4x8 med Dominator och 3200+ på inet.

Laddade upp fel bild.
Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

750 räcker gott och väl men 850 kommer va mer effektiv vid full belastning.

Här kan man förtydliga lite för nybörjare och andra. Vad som menas är när hela systemet/datorn drar fullt från nätaggregatet, dvs runt 400w eller nåt sånt. Inte när nätaggregatet levererar 100% kräm. Såvida inte massiva överklockningar och extra grafikkort adderas, kommer inte hela systemet att dra så många watt som vad som står på nätaggregatet. Här blir det intressant att hitta ett nätaggregat som passar i chassit (om det finns begränsningar i chassits storlek) och som har bra effektivitet vid ungefär 50% load. Kan även vara relevant att hitta semipassivt nätagg där fläkten inte startar förrän det har typ 50% load.

Lycka till med premiumbygget

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Som sagt, mobo och SSderna är för designen/estetiska/färgschemat skull. Jag vet att man kan få billigare o minst lika bra. Men jag vill inte ha ett orange mobo tex.

Skulle kunna vänta till nästa kort, får läsa lite rykten. Känns inte som det kommer va jättestor skillnad. 1080Ti kommer ändå sluka alla spel jag spelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker det låter helt galet att lägga mer än dubbelt så mycket bara för att det är snyggt - men inte mina pengar så du får väl göra som du vill. Som sagt så är chassit du valt ökänt för dåligt luftflöde - så jag hade valt något annat.

Är det just "skölden" på moderkortet du gillar så kommer du knappt se den när du har satt i ett grafikkort. Om det är färgerna du gillar så finns det ju ett flertal liknande varianter.

https://www.webhallen.com/se/product/276262-ASRock-Fatal1ty-Z...
https://www.inet.se/produkt/1900458/asus-rog-strix-z370-h-gam...
https://www.inet.se/produkt/x107247/asus-rog-maximus-x-hero

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Du ska inte vänta någon några månader på nya 1180 och 9900k då?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

1) Skaffa NVME SSD.

2) Quad channel RAM så vida du inte tänker uppgradera till 64 GB sen.

3) CPU kylare komiskt overkill, utan delid 8700k spelar det ingen roll vilket kylare du har och med delid behöver du inte kylning kapaciteten.

4) Köp inte dyraste mobo, köp en populär då dom brukar ha bättre support.

5) För stor PSU med subpar prestanda.

Spelmässigt ger inte NVMe något real skillnad i spel alls men ja jag köper också NVMe. Känns bra om inte annat.

Rätt mig om jag har fel men Quad channel stödjs inte av varken CPU eller moderkort. Så bara ifall han tycker det är mer estetiskt tilltalande.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Skrivet av Banco:

Du ska inte vänta någon några månader på nya 1180 och 9900k då?

Jag vet inte, hur många tusen extra pratar vi om? Det är främst BF 1/V och liknade jag kommer spela, 1440p tror jag. Känns som det jag valt kommer räcka gott o väl. Men kan ju vara värt att vänta för o få en liten prisdump kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Jag tycker det låter helt galet att lägga mer än dubbelt så mycket bara för att det är snyggt - men inte mina pengar så du får väl göra som du vill. Som sagt så är chassit du valt ökänt för dåligt luftflöde - så jag hade valt något annat.

Är det just "skölden" på moderkortet du gillar så kommer du knappt se den när du har satt i ett grafikkort. Om det är färgerna du gillar så finns det ju ett flertal liknande varianter.

https://www.webhallen.com/se/product/276262-ASRock-Fatal1ty-Z...
https://www.inet.se/produkt/1900458/asus-rog-strix-z370-h-gam...
https://www.inet.se/produkt/x107247/asus-rog-maximus-x-hero

Hehe jag tyckte inte det var så farligt mycket...och ja, det är just "skölden" jag gillar och det gråa/Steel färgerna. Även om man inte ser så mycket så kommer jag iaf veta vad som ligger där bakom

Jag ska kika på ett annat case för bättre luftflöde men design styr ganska mycket och jag tycker det här är överlägset. Hur dåligt snackar vi, kommer grejjerna gå o steka ägg på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Jag vet inte, hur många tusen extra pratar vi om? Det är främst BF 1/V och liknade jag kommer spela, 1440p tror jag. Känns som det jag valt kommer räcka gott o väl. Men kan ju vara värt att vänta för o få en liten prisdump kanske

Skickades från m.sweclockers.com

De gissar väl på att 9900k kommer kosta ca 4500kr så det är väl en tusenlapp dyrare eller så.

Gällande nya GeForce så handlar det snarare att du betalar mindre för samma prestanda. Vanligtvis. Alltså att du köper ett 1180 som presterar bättre än ett 1080 till men för en mindre kostnad än 1080 till.

Det du har valt kommer absolut att räcka. Men jag hade väntat för bättre för kanske i slutändan samma pris. Typ. Upp till dig såklart.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Hehe jag tyckte inte det var så farligt mycket...och ja, det är just "skölden" jag gillar och det gråa/Steel färgerna. Även om man inte ser så mycket så kommer jag iaf veta vad som ligger där bakom

Jag ska kika på ett annat case för bättre luftflöde men design styr ganska mycket och jag tycker det här är överlägset. Hur dåligt snackar vi, kommer grejjerna gå o steka ägg på?

Skickades från m.sweclockers.com

Bara att googla på S340 för benchmarks.

NZXT H500i som jag haft med i mina korgar ser ju väldigt likt ut - och är ju t.o.m. snyggare i min mening. Då slipper du de där extra SSD:arna dessutom.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

skulle jag handla för den summan skulle jag vänta på den nya i9 9900k samt gtx 1080. nvidia kommer säkert teasa alternativt åt mindstånde ta upp de den 20 augusti på gamescom.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci