Begå brott och komma undan genom konkurs?

Permalänk
Medlem

Begå brott och komma undan genom konkurs?

LSS: Ett byggföretag skulle genomföra en renovering på ett par hundra tusen kronor. När mestadels av renoveringen är klar så kommer första fakturan. Husägarna misstänker något fel och kallar dit en besiktningsman. Besiktningsmannen hittar massa fel och husägarna vill inte betala fakturan och tar ärendet i rättegången. När företaget får reda på att de blivit anmälda så går de i konkurs (anmälan skedde innan konkurs). Efter rättegången så är det husägarna som förlorar ärendet då företaget är i konkurs och får betala hela rättegångskostnaden.
Jag har nu kortat ner det hela så det inte blir allt för rörigt men försökt få med allt.

Så till min fråga, är det såhär Sveriges rättssystem fungerar? Inte så insatt i juridik men om jag förstått det rätt så kan du som företag lura massa folk och därefter gå i konkurs och klara dig?

Permalänk
Medlem

Det låter märkligt. För tydlighetens skull vill jag få bekräftat att jag har fått händelseförloppet rätt för mig:
1. Husägarna anmäler byggföretaget.
2. Byggföretaget begär konkurs.
3. Rättegång startar.
4. Husägarna förlorar på grund av att företaget har gått i konkurs.

Punkt tre och fyra låter märkliga i mina öron. Jag är ingen jurist men en rättegång måste väl ha en svarande i form av antingen konkursboet eller personerna bakom företaget. Ett konkursat företag "finns" väl inte längre? Därtill har jag svårt att förstå hur husägarna kan förlora om enda anledningen är att företaget har gått i konkurs.

Det skulle vara intressant att höra vad en mer insatt person har att säga om saken.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Jepp, lite krasst så är det tyvärr så företagande fungerar i vårt kära land.

Många "fiffiga" företagare, speciellt i byggbranschen, som satt det här i spel. Man startar upp, köper in grejer på kredit, utför lite jobb (med hjälp av svartavlönade/underbetalda/ej betalda grabbar från östeuropa), tvättar lite pengar och fifflar lite med fakturor för att sen kursa bolaget och därmed slippa undan alla sina leverantörskulder - rinse and repeat. Inte heller ovanligt de tar betalt innan utfört arbete, antingen hela summan eller delvis.

Finns inga pengar att hämta hos ett kursat bolag = målsägande får betala eftersom de satte igång processen.

Edit: Låter som att målsägandes jurister har gjort ett dåligt jobb dock.

Permalänk
Medlem

@LaoLao: Gissar att man bedrivit fordran gentemot konkursförvaltaren men förlorat där. Staten och banken i den ordningen skall ju ha sina pengar först.... om det finns några över huvudtaget.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 007onex:

LSS: Ett byggföretag skulle genomföra en renovering på ett par hundra tusen kronor. När mestadels av renoveringen är klar så kommer första fakturan. Husägarna misstänker något fel och kallar dit en besiktningsman. Besiktningsmannen hittar massa fel och husägarna vill inte betala fakturan och tar ärendet i rättegången. När företaget får reda på att de blivit anmälda så går de i konkurs (anmälan skedde innan konkurs). Efter rättegången så är det husägarna som förlorar ärendet då företaget är i konkurs och får betala hela rättegångskostnaden.
Jag har nu kortat ner det hela så det inte blir allt för rörigt men försökt få med allt.

Så till min fråga, är det såhär Sveriges rättssystem fungerar? Inte så insatt i juridik men om jag förstått det rätt så kan du som företag lura massa folk och därefter gå i konkurs och klara dig?

tyvärr, ja.
det är så det funkar rent krasst sätt.
aktiebolag kan komma undan med mkt.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms