Att söka och få ett jobb fast utb osv och läkarutlåtande..?

Permalänk
Medlem

Du målar upp en bild av dig själv där du säger "Jag ska ha det här, det här och det här" samt dina begränsningar utan att egentligen berätta vad du kan tillföra arbetet förutom "hög IQ".

Detta ser en arbetsgivare på med svarta ögon; ingen vill ha någon som går runt och "berättar hur smart denne är".

I stället för hög IQ kan du säga att du är duktig på problemlösning och gillar att klura med olika uppgifter.

Satsar även pengar på att du har Aspergers också vilket går i hand med ADHD.

Sedan är väl den gyllene frågan: varför har du inte fått behålla dina "IT-jobb" om du nu ska jobba inom dessa områden. Har det med psyket att göra, eller att du inte fungerar socialt?

Att komma på intervju och sedan inte få jobbet har nästan alltid med att göra att du inte gett ett gott intryck eller att någon annan har gett ett bättre. Får man komma på intervju så har man redan "halva inne" så att säga.

--
Att du enbart kan jobba 75%, har dina svårigheter osv är heller inga problem om dina styrkor överväger dina svagheter så att säga. Ger du ifrån dig ett gott intryck kan arbetsgivaren absolut ge dig en chans.

Låt arbetsgivaren anställa dig med bidrag och tryggheten från arbetsförmedlingen; inget att skämmas över. Sedan ger det dig också större chans att ge dig en högre lön sedan. "För du har gett bort många kronor till företaget redan". Så får du högre ingångslön så har du även lättare att öka din lön senare.

Permalänk
Skrivet av Giuffria:

Tycket det börjar låta som bara dåliga "ursäkter" för att slippa jobba. Tyvärr är det så att man helt enkelt måste flytta eller pendla om jobben inte finns där man bor. Passar inte bussar med tåg, då får du väl vänta 1 timme på tågstationen tills nästa tåg går? Eller kanske ta en promenad/cykel till tågstationen? Medans du väntar på tåget har du ju två timmar minst per dag du kan läsa körkorts teori. Det finns lösningar på allt bara man är villig.

Kan ej ta tidigare buss än den tidigast för att lyckas vara i en av städerna runt 8.
Cykla till tåget kommer ta ca 2h och att gå längre tid.
Och de äe inga dåliga ursäkter för varit på en hel del intervjuer men som sagt dem vill ha bidrag eller SFI.
Dvs gratis arbetskraft.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

Kan ej ta tidigare buss än den tidigast för att lyckas vara i en av städerna runt 8.
Cykla till tåget kommer ta ca 2h och att gå längre tid.
Och de äe inga dåliga ursäkter för varit på en hel del intervjuer men som sagt dem vill ha bidrag eller SFI.
Dvs gratis arbetskraft.

Köp en moppe för 3000 kr?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

Kan ej ta tidigare buss än den tidigast för att lyckas vara i en av städerna runt 8.
Cykla till tåget kommer ta ca 2h och att gå längre tid.
Och de äe inga dåliga ursäkter för varit på en hel del intervjuer men som sagt dem vill ha bidrag eller SFI.
Dvs gratis arbetskraft.

Du fortsätter ju med undanflykter. Det finns lösningar om man är villig att ta till sig dom. Vad är det som säger att du måste börja 08:00? Du kanske kan börja 09:00? Sen förstår jag heller inte varför du inte vill nyttja nystartsjobb, du förlorar ju absolut inget på det. Det är även LAS och A-Kasse grundande samt att lönen ska överensstämma med branchens kollektivavtal.

Permalänk
Medlem

Kanske lite off-topic men en bilmekaniker utan körkort? luktar lite unket här känns det som.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Kanske lite off-topic men en bilmekaniker utan körkort? luktar lite unket här känns det som.

Inte konstigare än en flygplansmekaniker utan pilotlicens. Eller en cykelmekaniker utan cykelkörkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Inte konstigare än en flygplansmekaniker utan pilotlicens. Eller en cykelmekaniker utan cykelkörkort.

Dålig jämförelse, där jag lämnar in min bil brukar bilmekanikern ta sig en runda med bilen för att hitta eventuella fel som måste återskapas vid körning, det är ju en del av felsökningen att kunna köra fordonen man reparerar ibland...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Giuffria:

Du fortsätter ju med undanflykter. Det finns lösningar om man är villig att ta till sig dom. Vad är det som säger att du måste börja 08:00? Du kanske kan börja 09:00? Sen förstår jag heller inte varför du inte vill nyttja nystartsjobb, du förlorar ju absolut inget på det. Det är även LAS och A-Kasse grundande samt att lönen ska överensstämma med branchens kollektivavtal.

För att jag har haft sånt innan och efter nystartsjobbstiden gått ut så har arbetsgivaren sagt hejdå.
Visst kan börja senare med de är inga problem och ja jag kan köpa en moppe och ta mig till tåget så sätt med så de är inga problem.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

För att jag har haft sånt innan och efter nystartsjobbstiden gått ut så har arbetsgivaren sagt hejdå.
Visst kan börja senare med de är inga problem och ja jag kan köpa en moppe och ta mig till tåget så sätt med så de är inga problem.

Fast det betyder ju inte att alla arbetsgivare gör så. Om de ser att du är en tillgång tror jag de nappar. Nyfiken: de nystartsjobben du sökt har de vart på riktigt små, mellan eller större företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

För att jag har haft sånt innan och efter nystartsjobbstiden gått ut så har arbetsgivaren sagt hejdå.
Visst kan börja senare med de är inga problem och ja jag kan köpa en moppe och ta mig till tåget så sätt med så de är inga problem.

Det finns flera bra punkter med att låta dig anställas med nystartsjobb-bidraget:
*Du bygger ditt CV
*Du får pengar
*Du är aktiv under dagarna
*Du visar att du är driven
*Är du bra nog kan tjänsten bli permanent

Jag fattar inte hur någon kan välja att sitta hemma och vara på bidrag, att vara absoluta bottenskrapet av samhället, istället för att ha ett kanske inte dröm-jobb

Permalänk
Medlem

Våga vinn sa min hockeytränare. Du måste se möjligheter, annars kommer det inte att vända.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av JeanC:

Fast det betyder ju inte att alla arbetsgivare gör så. Om de ser att du är en tillgång tror jag de nappar. Nyfiken: de nystartsjobben du sökt har de vart på riktigt små, mellan eller större företag?

Allt från små företag till länsstyrelsen

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

För att jag har haft sånt innan och efter nystartsjobbstiden gått ut så har arbetsgivaren sagt hejdå.
Visst kan börja senare med de är inga problem och ja jag kan köpa en moppe och ta mig till tåget så sätt med så de är inga problem.

Tbh. Skaffa ett jobb med nystartsgaranti, skaffa körkort under tiden då du kommer ha råd, och se vart det leder till sen. Blir du uppsagd har du långt större möjligheter sen vad gäller pendling.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

Allt från små företag till länsstyrelsen

Betvivlar att länsstyrelsen enbart utnyttjat dig för bidrag. De lever själva på skatter. Troligtvis har du misskött dig eller vart allmänt knepig mot andra kollegor.

Tror dock på det sistnämnda och att du faktiskt sköter dina arbetsuppgifter galant. Skaffa körkort som övriga har nämnt här i tråden.

Permalänk
Medlem

Du borde kunna få rätt till lönebidrag via arbetsförmedlingen om nu en länare bedömt att du inte ska jobba mer än 75%? Så är det lönebidrag arbetsgivarna vill ha, ja ge dom så det!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av JeanC:

Betvivlar att länsstyrelsen enbart utnyttjat dig för bidrag. De lever själva på skatter. Troligtvis har du misskött dig eller vart allmänt knepig mot andra kollegor.

Tror dock på det sistnämnda och att du faktiskt sköter dina arbetsuppgifter galant. Skaffa körkort som övriga har nämnt här i tråden.

Dem ville hellre satsa på SFI arbetskraft och de va inte bara jag som fick gå utan 2st till..

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

-Har du fullständiga betyg från gymnasiet? Om inte så tror jag det kan vara något att fixa. Skitsamma om det inte ger dig någon värdefull kunskap utan det är väl mer ett "krav" idag att ha en fullständig gymnasieexamen. Af borde kunna hjälpa till här med att kolla upp komvux.

-Körkort är ju A och O idag som många varit inne på tidigare. Att du ens jobbat som bilmekaniker utan körkort låter ju rätt märkligt. Läser man fordonsprogrammet på gymnasiet ingår det väl körkort? Gjorde det förr iaf i min region men du kanske inte gick fordon?

-Om du har kört lite svets så fortsätt på det spåret, se om Af kan ordna med plats på någon intensivkurs och bli svetsare. I min region(Värmland/Närke) så fullkomligt skriker de efter svetsare på verkstäderna. Kanske är annorlunda nere hos dig dock.

-Om du blir nobbad på intervjun, fråga varför.

-Sluta med bortförklaringar. Det går att pendla men visst det är jobbigt med buss, tåg, cykel, promenad och väntetider mellan bytena. "Tyvärr" är du ju i en sits där du antingen pendlar, går arbetslös, flyttar eller skaffar körkort/bil. Bara att välja.

I slutändan ligger allt ansvar på dig att göra dig så attraktiv som möjligt för arbetsgivare. Tror du har fått en del bra tips i tråden iaf hur du kan göra detta.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

Att inte ha jobb idag är rent skitsnack. Bara flytta på sig. När jag gick ut gymnasiet fanns inga jobb, men fick lärling gsplats låångt hemifrån.

Hade 12 000 kronor i lön som lärling och det kostade runt 5000kr/månad att pendla. Gjorde det i några månader så jag hade råd att skaffa en lägenhet och flytta.

Finns alltid jobb, ibland måste man flytta bara.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Låter som killen inte har bra referenser eller kontakter.

Offra några månader av din tid och bara jobba var som helst även gratis för att få goda referenser, be om rekommendationsbrev från chefen och nån kollega som gillade dej och avsluta jobbet med att ge dem Merci-choklad och handskrivet tack notat(skriver du fult så bara använd en fountainpenna).

Var inte glad med bara ett telefonnummer, de kommer att glömma dej efter en månad eller blandar dej med någon annan. Sen fråga runt i din krets och i det nya jobbet ifall det går att fixa in dej någonstans.

Kolla runt de svarta bilmekanikerna eller fixa bilar själv eller svetsa åt folk, alltså du har ett fint paket med utbildningar, och har din stad en köp/sälj facebook sida så går det alltid att erbjud dina tjänster där, det kommer att sätta dej igång igen.

Permalänk
Medlem

I vilken region stad befinner du dig? Ifall någon här ser en möjlighet.

Var positiv i ditt CV och vänd dina negativa sidor till positiva. Skaffa körkort. Se över din möjlighet att pendla till centralorten via kollektivtrafiken, cykel och moped.

Det känns som om du varit på rätt många jobb och frågan jag skulle ställt mig som arbetsgivare är om du kommer vara kvar efter ett halvår. Vet inte om man kan skriva CV på ett sådant sätt att man bara har med de jobb som är relevanta för det man söker för, finns ju många CV-mallar. Skicka aldrig samma CV se till att anpassa det för den tjänst du söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

Kan ej ta tidigare buss än den tidigast för att lyckas vara i en av städerna runt 8.
Cykla till tåget kommer ta ca 2h och att gå längre tid.
Och de äe inga dåliga ursäkter för varit på en hel del intervjuer men som sagt dem vill ha bidrag eller SFI.
Dvs gratis arbetskraft.

Du har 5mil till närmsta storstad, att cykla till tåget tar 2h (3-4mil beroende på fart)
Vill du komma ut i arbete? ta ett nystartsjobb och bli utnyttjad ett år, skaffa referenser och var utomordentligt bra. Det är skitjobb, pendla eller flytta som gäller annars. men eftersom det är helt omöjligt att pendla eller att flytta så finns ju bara ett alternativ kvar.

klarar du inte ta körkort så eu-moppe? får gå i 45, så du halverar du pendlingstiden. Vad är det du har i belastningsregistret om man får fråga? det kan ju ge svårigheter med jobb.

Dessutom, hur ser ditt CV ut? du är 30, kom du ut på arbete när du var 20 så har du i snitt jobbat 1år på varje ställe, hur kommer detta sig? det är sjukt mycket och en arbetsgivare som ser ett sådant CV kan backa undan, även om du har massa erfarenhet inom olika saker så finns det någon anledning till att du ej kan ha kvar jobben, och en varningsklocka ringer.

Vad vill du jobba med?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare