Funkar detta gamingpaket för mig och sonen? Budget ca 10-15 k

Permalänk
Medlem

Funkar detta gamingpaket för mig och sonen? Budget ca 10-15 k

Hallå!

Nu följer en lång text, men jag sammanfattar hur jag tänker kring komponenterna så får ni gärna komma med input och jag hoppas att ni har förståelse för detta. Annars kikar ni bara på bilden och kommer med synpunkter.

Då efter ca 15 års uppehåll gällande datorbygge så är det dags att ta tag i det igen då jag och sonen skulle vilja spela lite tillsammans. Spel vi tänkt spela är Fortnite, Battlefield 1, Overwatch, PUBG och även andra kommande krävande spel. Så minst 60 FPS i dessa är ett krav. Vi har nu ett PS4 som sonen kommer att få ta över, och det är bra då vi kan vi köra crossgaming med Fortnite. Resterande mer krävande "vuxna" spelen kommer jag köra på datorn. Att sedan i framtiden kunna uppgradera är även detta ett önskemål.

Inriktning är alltså spel och budget är runt 10-15 000 inklusive tangentbord och mus. Skärm har vi redan en. Tanken är att spela i 1080-upplösning och alltså inte högre än så.

Jag var länge inne på i7 8700k som processorbas men det känns överflödigt och 1000 kr i budget känns mycket när I5 presterar likvärdigt i spel. Tänkte mig alltså i5 8600 (K-modellen) då det finns överklockningsmöjligheter, men något som jag inte fastställt mig utföra ännu. Moderkortet är billigast möjliga och förutom antal SATA-portar och RGB-möjligheter så ser jag inte varför jag ska köpa dyrare. Jag prioriterar luftflödet före julgransbelysning, så RGB är inte nödvändigt.

Men därför valde jag bjässen Noctua DH-15 som kylare då den presterar helt klart bäst av alla och fungerar med Meshify-chassit som tilltalar mig estetiskt. De minnen jag valt är väl originella och i princip vanligast i alla byggen jag kollat på nu under senaste månaden. PSU har jag valt Seasonic (men till priset 799:- istället) då Inet har medlemsvecka just nu. Då får jag ett guld-aggregat i bra kvalité. Jag hoppas dock att 550W räcker till?

Hårddiskar har jag valt det billigaste möjligaste i princip. Har funderat på M.2-moduler då priserna inte skiljer sig så mycket, men nu har jag känt efter och kan lika gärna spara några hundra och köra SSD till operativsystemet. Spelen får ligga på en 2TB Barracuda som helt enkelt får fungera.

Det har hänt mycket på 15 år rent komponentmässigt och jag har försökt plocka ihop något av en budget-dator men som kan uppgraderas i framtiden. Vad tycker ni?

GPU är inte inkluderat i denna lista då jag antingen tänkt köpa ett begagnat GTX 1070 TI eller eventuellt invänta nyheter kring nya 11xx kort som det talas om. Vad tycker ni om detta?

När det gäller tangentbord och mus är jag helt novis. Körde med en gammal Intellimouse när det begav sig med CS 1.5 och jag var senast idag på Media Markt och klämde och kände lite och fastnade för membrambrytarna på Ornata-modellen. Ljudet stör mig inte. Musen DeathAdder Elite känns gedigen och låg bra i handen. Inte för lätt, inte för tung. Även dessa har jag funderat på att köpa begagnat för att komma ner lite i pris.

Nuvarande priset på paketet hamnar på ca 10 700 kr med medlemsrabatter exklusive GPU och då från flera olika återförsäljare. Operativsystem har jag redan och bygger gör jag själv.

Jag har säkert glömt något. Kom gärna med input om förbättringar, det uppskattas verkligen.

Tack till er värdefulla människor!

Permalänk
Medlem

@Viktorph: Finns inte så mycket att säga, tycker du resonerar bra rakt igenom.
Det enda som kan bli problem är det du säger med att kunna uppgraderas i framtiden, den nya 9xxx serien av cpu som Intel släpper vet vi att den kommer fungera men troligen kommer det behövas nytt moderkort efter det vid uppgradering av cpu.
Övriga delar kan ju alltid flyttas med till en ny dator, såvida dom inte går från DDR4 minne helt på kommande saker, men troligen kommer det överleva ytterligare någon tid.

Tangentbord och mus är ju personligt, så om det passar dig och sonen blir det bra.

Permalänk
Medlem

Det låter som att du har gjort din hemläxa tycker jag. Du borde kunna spara in lite genom att köpa kylare, RAM och SSD för OS begagnat här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag vore du skulle jag överväga att byta up processorn mot en Ryzen 1700x 8kärnor/16trådar som har kampanj nu på elgiganten för 2400kr. Mer framtidssäkrad processor än i5 från intel enligt min mening. Finns många bra brädor till Ryzen under 1000 lappen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Om jag vore du skulle jag överväga att byta up processorn mot en Ryzen 1700x 8kärnor/16trådar som har kampanj nu på elgiganten för 2400kr. Mer framtidssäkrad processor än i5 från intel enligt min mening. Finns många bra brädor till Ryzen under 1000 lappen.

Du missade kanske att det var en speldator han byggde?
1700X är sämre för spel än 8600K, både nu och i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du missade kanske att det var en speldator han byggde?
1700X är sämre för spel än 8600K, både nu och i framtiden.

Jag påstod aldrig att 1700x var bättre i spel. Skillnaden är ca 7-8% i 1080p, något mindre i 1440p och 4k. Jag tänkte mer på att om hen vill använda datorn till något mer än spel då är en 1700x ett mycket bättre alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Skrivet av Viktorph:

Hallå!

Nu följer en lång text, men jag sammanfattar hur jag tänker kring komponenterna så får ni gärna komma med input och jag hoppas att ni har förståelse för detta. Annars kikar ni bara på bilden och kommer med synpunkter.

Då efter ca 15 års uppehåll gällande datorbygge så är det dags att ta tag i det igen då jag och sonen skulle vilja spela lite tillsammans. Spel vi tänkt spela är Fortnite, Battlefield 1, Overwatch, PUBG och även andra kommande krävande spel. Så minst 60 FPS i dessa är ett krav. Vi har nu ett PS4 som sonen kommer att få ta över, och det är bra då vi kan vi köra crossgaming med Fortnite. Resterande mer krävande "vuxna" spelen kommer jag köra på datorn. Att sedan i framtiden kunna uppgradera är även detta ett önskemål.

Inriktning är alltså spel och budget är runt 10-15 000 inklusive tangentbord och mus. Skärm har vi redan en. Tanken är att spela i 1080-upplösning och alltså inte högre än så.

Jag var länge inne på i7 8700k som processorbas men det känns överflödigt och 1000 kr i budget känns mycket när I5 presterar likvärdigt i spel. Tänkte mig alltså i5 8600 (K-modellen) då det finns överklockningsmöjligheter, men något som jag inte fastställt mig utföra ännu. Moderkortet är billigast möjliga och förutom antal SATA-portar och RGB-möjligheter så ser jag inte varför jag ska köpa dyrare. Jag prioriterar luftflödet före julgransbelysning, så RGB är inte nödvändigt.

Men därför valde jag bjässen Noctua DH-15 som kylare då den presterar helt klart bäst av alla och fungerar med Meshify-chassit som tilltalar mig estetiskt. De minnen jag valt är väl originella och i princip vanligast i alla byggen jag kollat på nu under senaste månaden. PSU har jag valt Seasonic (men till priset 799:- istället) då Inet har medlemsvecka just nu. Då får jag ett guld-aggregat i bra kvalité. Jag hoppas dock att 550W räcker till?

Hårddiskar har jag valt det billigaste möjligaste i princip. Har funderat på M.2-moduler då priserna inte skiljer sig så mycket, men nu har jag känt efter och kan lika gärna spara några hundra och köra SSD till operativsystemet. Spelen får ligga på en 2TB Barracuda som helt enkelt får fungera.

Det har hänt mycket på 15 år rent komponentmässigt och jag har försökt plocka ihop något av en budget-dator men som kan uppgraderas i framtiden. Vad tycker ni?

GPU är inte inkluderat i denna lista då jag antingen tänkt köpa ett begagnat GTX 1070 TI eller eventuellt invänta nyheter kring nya 11xx kort som det talas om. Vad tycker ni om detta?

När det gäller tangentbord och mus är jag helt novis. Körde med en gammal Intellimouse när det begav sig med CS 1.5 och jag var senast idag på Media Markt och klämde och kände lite och fastnade för membrambrytarna på Ornata-modellen. Ljudet stör mig inte. Musen DeathAdder Elite känns gedigen och låg bra i handen. Inte för lätt, inte för tung. Även dessa har jag funderat på att köpa begagnat för att komma ner lite i pris.

Nuvarande priset på paketet hamnar på ca 10 700 kr med medlemsrabatter exklusive GPU och då från flera olika återförsäljare. Operativsystem har jag redan och bygger gör jag själv.

Jag har säkert glömt något. Kom gärna med input om förbättringar, det uppskattas verkligen.

Tack till er värdefulla människor!

https://komponentkoll.se/bild/pdlSq.png

Jag hade bytt ut chassiet till samma som jag har då det är efter att ha tittat på bilderna på det du har valt ser ut att vara samma som mitt förutom nätet. Sedan känns kylaren onödigt stor och dyr för den cpu:n. Naturligtvis är det en smaksak. Men du kan kapa ett par 100-lappar till om du går på min linje.
Men för att svara på din huvudfråga. Visst funkar det paketet du har valt.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

@Edin1984: Det finns inget som heter "Framtidssäkert" när det kommer till datorkomponenter.

Det man ska göra när man köper en ny dator är att sätta en tidsgräns och köpa delar utifrån det samt att aldrig förvänta sig att kunna sälja delarna efter användning. 5 år är en okej gräns för cpu så som marknaden och utvecklingen ser ut idag. Kanske något kortare tid om du kör med i5 eller i3 processorer.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

@Edin1984: Det finns inget som heter "Framtidssäkert" när det kommer till datorkomponenter.

Det man ska göra när man köper en ny dator är att sätta en tidsgräns och köpa delar utifrån det samt att aldrig förvänta sig att kunna sälja delarna efter användning. 5 år är en okej gräns för cpu så som marknaden och utvecklingen ser ut idag. Kanske något kortare tid om du kör med i5 eller i3 processorer.

Allt är relativt, för mig framtidssäkert är 3år.. Sen byter jag dom flesta komponenterna.
Som du själv påstår om hur marknaden och utvecklingen idag är så kan jag nog ändå använda begreppet framtidssäker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Tyrranic: Finns inte så mycket att säga, tycker du resonerar bra rakt igenom.
Det enda som kan bli problem är det du säger med att kunna uppgraderas i framtiden, den nya 9xxx serien av cpu som Intel släpper vet vi att den kommer fungera men troligen kommer det behövas nytt moderkort efter det vid uppgradering av cpu.
Övriga delar kan ju alltid flyttas med till en ny dator, såvida dom inte går från DDR4 minne helt på kommande saker, men troligen kommer det överleva ytterligare någon tid.

Tack för dina synpunkter. Jag såg artikeln här på Sweclockers om 9xxx serien och såg att även dessa eventuellt kanske skulle fungera med Z370-korten (vid uppdatering av BIOS om nu detta stämmer) vilket kan vara bra om man skulle vilja "uppgradera" i framtiden. Men då kan man ju lika gärna invänta Core i5-9600K till hösten och gå därifrån med nytt paket istället då det inte ligger så långt bort i tiden och ligger i samma prisklass.

Men det känns som att i framtiden när man skall byta CPU, Moderkort och RAM så byter man allt tillsammans iallafall. Det får jag nog räkna med. Det har ju även nämnts i tråden hur framtiden ser ut gällande komponenter, och jag är väl medveten om detta. Problemet är att skall man vänta på "bättre komponenter" så kommer man hela tiden få vänta i princip, då det släpps nytt hela tiden.

Skrivet av Edin1984:

Om jag vore du skulle jag överväga att byta up processorn mot en Ryzen 1700x 8kärnor/16trådar som har kampanj nu på elgiganten för 2400kr. Mer framtidssäkrad processor än i5 från intel enligt min mening. Finns många bra brädor till Ryzen under 1000 lappen.

Tack för idéerna. Har tittat på AMD lite grann och för mitt ändamål känns det ändå inte som att det blir värt det i slutändan då just denna Intel presterar bättre i alla Benchmarks jag läst, när det gäller spel. Kanske är marginellt mot vad spelupplevelsen ger, men jag kommer som sagt var endast spela på burken och alltså inte utföra några tunga renderingar eller dylikt. Därför passar nog i5 mig bättre. Fördelen är väl värmen som AMD med sina (rätta mig om jag har fel) lödningar på deras IHS som gör att de är bättre kylda. Men jag har sett fina resultat med Nocuta-kylaren i överklockade Intel-processorer.

Skrivet av Rocky_MediuM:

Jag hade bytt ut chassiet till samma som jag har då det är efter att ha tittat på bilderna på det du har valt ser ut att vara samma som mitt förutom nätet. Sedan känns kylaren onödigt stor och dyr för den cpu:n. Naturligtvis är det en smaksak. Men du kan kapa ett par 100-lappar till om du går på min linje.
Men för att svara på din huvudfråga. Visst funkar det paketet du har valt.

Jag förstår vad du menar. Define är väl uppbyggd på samma stomme som jag förstått det och har många likheter. Det är egentligen endast just för utseendet med Mesh (och för att jag vet att kylaren passar) som jag valt denna. Man kan gå ner och ta bort det härdade mörka glaset och komma lite billigare undan, men jag tycker den är så pass snygg som den är så jag väljer nog att behålla detta som förstahandsval.

Anledningen till att jag valde just den kylaren var just om det skulle bli aktuellt med överklockning. Då känns Noctua NH-D15 som ett givet val då den kyler så pass fint. Den är dock ofantligt ful i mitt tycke, och där slår Be Quiet Dark Rock Pro 4 / Dark Rock 3 den i hästlängder. Men då jag inte ska göra någon estetiskt vacker burk så spelar det ingen roll enligt mig. Visst skulle jag kunna spara 500 kr på detta just för tillfället, så att skänka tanken kanske inte är så dumt ändå. Men då kan jag lika gärna skippa det härdade glaset och komma billigare undan rent chassimässigt också. Den som du har i din burk verkar fungera hyfsat när det gäller kylning också.

Skrivet av Pan.Pan:

Det man ska göra när man köper en ny dator är att sätta en tidsgräns och köpa delar utifrån det samt att aldrig förvänta sig att kunna sälja delarna efter användning. 5 år är en okej gräns för cpu så som marknaden och utvecklingen ser ut idag. Kanske något kortare tid om du kör med i5 eller i3 processorer.

Precis. Något längre än så har jag inte övervägt, och det är därför jag hela tiden velar och funderar om jag ska "vänta på nästa" hela tiden. Jag har dock märkt att man får vänta väldigt länge då. Frågan är om man klarar sig 5 år på min eventuella burk med undantag för att uppgradera GPU?

Permalänk
Avstängd

8600k borde klara sig så länge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

@lnd1437: Sitter själv på en 4 år gammal cpu (i7 4790K) och den hänger med bra i alla spel, blir troligen ingen ny detta året heller.
Så en cpu från 8 eller 9xxx serien tror jag klarar 5 år i spel burk, med 1 byte av gpu, utan problem.

Permalänk

Den enda anledningen till att jag köpte nytt var för att dottern skulle ha en egen dator att använda när hon kommer på besök. Annars var jag väldigt nöjd med min i5-4670K med 16gb och ett radeon 390x som fortfarande funkar om man inte bara måste ligga på väldigt höga fps hela tiden. Just nu sitter det ett 280x i den som skall bytas ut mot det 390x som satt i innan efter att jag köpt nytt till min nuvarande burk med 8600k.
(Att det sedan är kul att bygga ny dator är ju inget att sticka under stolen med )

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@lnd1437: Sitter själv på en 4 år gammal cpu (i7 4790K) och den hänger med bra i alla spel, blir troligen ingen ny detta året heller.
Så en cpu från 8 eller 9xxx serien tror jag klarar 5 år i spel burk, med 1 byte av gpu, utan problem.

Låter kanon det. Då får det nog bli en 8600k då. Jag lyckades nu hitta SSD + HDD + Minnen på tyska Amazon och fick det för totalt 2 800 kr. I Sverige kommer jag upp i ca 3 300 kr så 500 kr är nu insparade på detta. Får bli en liten beställning under kvällen.

Skrivet av Rocky_MediuM:

Den enda anledningen till att jag köpte nytt var för att dottern skulle ha en egen dator att använda när hon kommer på besök. Annars var jag väldigt nöjd med min i5-4670K med 16gb och ett radeon 390x som fortfarande funkar om man inte bara måste ligga på väldigt höga fps hela tiden.
(Att det sedan är kul att bygga ny dator är ju inget att sticka under stolen med )

Ja det är så att det kliar mer och mer i datorbyggarfingrarna nu...

Permalänk
Medlem

Jag hade gått på en 500gigs ssd och installerat allt på den.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Chassi, mus o tangentbord är ju högst subjektivt så det kommenterar jag inget om

Kommer säkert hålla ett par år.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

@Viktorph: En annan sak också är att om du inte snålar för mycket med grafikkort så kan även det hålla i 5 år, lite beroende på vilka spel som kommer spelas.
Även här sitter jag på ett 4 år gammalt gtx 970 och har inte haft några problem i de spelen jag kört.

Dagens hårdvara har tendens att stå sig längre än tidigare, speciellt om man bara spelar i 1080 och inte kräver att alla spel skall kunna köras i absolut högsta inställningarna med massor av fps (läs 144 eller högre).

Permalänk
Medlem

Har du sett det här? ganska bra pris.

https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-GTX-1080-ARMOR-...

MSI GeForce GTX 1080 ARMOR OC, spelet Hellblade på köpet. 5.299,00 kr

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag hade gått på en 500gigs ssd och installerat allt på den.

Tack för input. Eventuellt så kommer det bli så i framtiden, men nu känns det som att vinsten mellan prestanda/ekonomi väger mer åt det alternativ jag nu valt.

Skrivet av XripperX:

Har du sett det här? ganska bra pris.

https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-GTX-1080-ARMOR-...

MSI GeForce GTX 1080 ARMOR OC, spelet Hellblade på köpet. 5.299,00 kr

Tack för tipset. Helt klart prisvärt men dessvärre alldeles för dyrt för min nuvarande budget.