Permalänk
Medlem

Bildskärm fråga

Hej! Undrar om min dator kan "hantera" en 144hz skärm (https://www.komplett.se/product/959648/datorutrustning/bildsk...)

Mina specs är: Intel Core i5 8600K , 8GB DDR 4 Ram , TUF Z370-PLUS GAMING (LGA1151) , NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grutte:

Hej! Undrar om min dator kan "hantera" en 144hz skärm (https://www.komplett.se/product/959648/datorutrustning/bildsk...)

Mina specs är: Intel Core i5 8600K , 8GB DDR 4 Ram , TUF Z370-PLUS GAMING (LGA1151) , NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB.

Ja, det ska inte vara några problem. Dock tänker jag påpeka att skärmen stöder AMD:s FreeSync och du har ett NVIDIA-kort, vilket innebär att du inte kommer kunna få någon användning av FreeSync. NVIDIA har en liknande teknologi som heter G-Sync, dock brukar det medföra en markant prisökning på skärmarna.

Du kan såklart ändå använda den skärmen du länkade, men då utan FreeSync.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk

Ja utan tvekan, vi har princip samma datorn bara att jag har en 10% sämre grafikkort än dig och jag använder samma skärm som den du länkade och allt fungerar fint. Angående freesync, du behöver inte bry dig om det. Ditt grafikkort kommer inte utnyttja freesync så det är bara att köra på och att skaffa GSYNC som stöder nvidia grafikkort är inte värt för dig. Du kan lätt nå 144fps på dina spel med din dator och gsync/freesync är bara användbart när du INTE kan nå 144fps.

Visa signatur

Aorus RTX 3080 Master | i5-8600k 5GHz delidded | 16GB 3000MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dasbomber:

Ja utan tvekan, vi har princip samma datorn bara att jag har en 10% sämre grafikkort än dig och jag använder samma skärm som den du länkade och allt fungerar fint. Angående freesync, du behöver inte bry dig om det. Ditt grafikkort kommer inte utnyttja freesync så det är bara att köra på och att skaffa GSYNC som stöder nvidia grafikkort är inte värt för dig. Du kan lätt nå 144fps på dina spel med din dator och gsync/freesync är bara användbart när du INTE kan nå 144fps.

Njä, FreeSync/G-Sync finns till för att förhindra screen-tearing genom att matcha skärmens uppdateringsfrekvens med GPU output. T.ex när det krävs tyngre rendering i spel skulle det kunna uppkomma tearing som då denna teknologi syftar till att motverka. Dock kan det ju vara så att detta fenomen uppenbarar sig mer om GPU:n inte orkar att konstant skicka i 144Hz till skärmen.

Jag skulle nog ändå inte säga att det bara är något man ska rycka på axlarna åt i vilket fall, men i slutändan är det ju upp till OP hur pass känslig denne är för sådant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk

@Dasbomber: Det är nog Absolut värt för honom och skaffa med g-sync. Även om han når 144Hz/fps nu, så gör han det nog inte om ett år med lite mer krävande spel och eftersom man inte vill byta skärm så ofta, så är det nog lätt värt ändå i slutändan....

Visa signatur

i7 6850K, vattenkyld Corsair H110i, GTX 1080Ti vattenkylt, 32Gb RAM@2666Mhz, ASUS Strix x99 gaming ROG, Corsair AX 1200i.

Permalänk

Fast tittade nu vad för dator han har....står ju inte vilka spel han spelar ? Men visst kommer säkert upp i 144 i csgo typ....men han kan ju glömma det i vissa nyare fps spel även om han ställer ner grafiken.
Jag rekommenderar absolut g-sync, men i de spel han kommer upp i över 120, 144 så lär det ju bli bättre ändå. Lycka till.

Visa signatur

i7 6850K, vattenkyld Corsair H110i, GTX 1080Ti vattenkylt, 32Gb RAM@2666Mhz, ASUS Strix x99 gaming ROG, Corsair AX 1200i.