Ersätta headset med XLR mikrofon

Permalänk
Medlem

Ersätta headset med XLR mikrofon

Hejsan!

För ett tag sen införskaffade jag mig ett Focusrite Scarlett Solo ljudkort för att kunna få in min gitarr i datorn. Nu har tanken slagit mig att jag skulle kunna skaffa mig en XLR mikrofon att plugga i detta för att prata skype osv, och då kunna skrota mitt HyperX Cloud 2 headset.

Vad tror ni om detta? Kommer jag få mycket bättre ljud eller är det inte värt mödan? Vad rekommenderar ni att jag köper isåfall? Tänker mig att man någonting kring 500kr lär duga väldigt bra, men har inte kollat runt så mycket, har inget emot att köpa begagnat om det skulle vara aktuellt. En liten mikrofon är ett plus, har ganska litet skrivbord.

Tack på förhand!

Edit: Glömde nämna det, men kan absolut tänka mig att gå upp i budget om jag får en mycket bättre mikrofon som håller längre, men vill inte lägga en tusenlapp om 500kr duger lika bra för mitt användningsområde

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Medlem

Klart en "riktig mikrofon" kommer ge bättre ljud och eftersom du har 48V fantommatning på ljudkortet så kan du kolla på en kondensatormikrofon. 500 kr ger dig inte någon supermick men för ditt syfte blir det bra.
Får hem denna idag som de har utförsäljning på hos 4sound. Kommer använda den till samma grejer som du, plus micka gitarr och sjunga i ibland. Verkar iaf helt klart prisvärd. Kan återkomma när jag testat den.
https://www.4sound.se/studio/mikrofoner/kondensator-mikrofone...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fetskaft: Låter bra! Hör jättegärna av dig när du testat mikrofonen! Tack för tipset om kondensator mikrofon!

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Medlem

Tänkte lite fel, såg nu att du redan har en XLR ingång.
Kan tipsa om denna ifall någon annan går i liknande tankar men inte har XLR ingång redan.

Blue Icicle 499:-

Permalänk

jag kör på denne. (lite över budget)
https://www.4sound.se/studio/mikrofoner/kondensator-mikrofone...

fungerat bra nu i 3+ år och kör den i combo med scarlet 2i2 så typ samma ljudkort du har.

ett plus dessutom är att du får med shockmountet så du behöver bara köpa till lämplig ebay arm eller fot med 5/8" eller 3/8" gänga, du får med adapter så chockmountet ska passa på bägge gängorna

osäker på om du får med XLR kabel men vill minnas att man får med en 1m xlrkabel dessutom som är ganska perfekt längd att kattstrypa fast på armen jag länkade ovan som jag själv använder och är supernöjd med förutom att armen ev är lite i kortaste laget men man kan inte få allt utan att betala för det :).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows