Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Telia köper TV4 och C More för 9,2 miljarder

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Nu hoppas man bara på att tv4 blir reklamfri. Hatar reklam i tv`n.

Varför skulle den bli det? Det är reklamen som står för intäkterna.
TV4 visar ändå bara skitprogram. Gris söker bonde och vafan allt heter...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

37% av 9,2 miljarder = 3,404 miljarder kronor av skattebetalarnas pengar
Folkmängd: 10 161 797 (källa: SCB, maj 2018)
Antal sysselsatta: 5 101 200 (källa: Ekonomifakta)

Överväger att göra ett avdrag på 667 kr under övrigt i nästa års deklaration, förutsatt att affären går igenom. Motiveringen till Skatteverket är att avdraget motsvarar min skatteinkomstbringande andel av årets statliga idiotförvärv som inte ens regeringen ville genomföra. Svårt att se att det skulle finnas något folkligt stöd för detta köp.

Fast eftersom folk betalar olika mycket så är det troligen en betydligt mindre summa "du" betalar. Men givetvis är det inte ok för det

Permalänk
Medlem

1. Om man inte gillar att staten äger en del av Telia får man emigrera. Det har försökts sälja av Telia men går inte pga skyddsvärden.

2. Telia genomför givetvis inte affären pga det fantastiska innehåll som TV4 har i nuläget. Inte heller tror jag Telia bryr sig om innehållet i dagsläget eller det framtida innehållet. De räknar bara på användare.
För Bonnier Broadcasting finns ingen framtid utan enorma investeringar. Hade de trott på "gammelmedia" eller vad det är gnällspikarna kallar det, så hade de inte sålt! De saknar muskler att hänga med/ligga i framkant/gå om, och de vet om det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Är inte detta i rätt riktning? detta innebär väll 1 mindre stream/play och man betalar bara telia istället?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

1. Om man inte gillar att staten äger en del av Telia får man emigrera. Det har försökts sälja av Telia men går inte pga skyddsvärden.

Värt att tänka på också är vart man vill emigrera, att det finns ett av staten hel- eller delägt telecom-bolag är mer regel än undantag i de flesta länder. Detta för de oftast startades just av en stat som hade behov av telekommunikation, både gällande sina egna myndgheter och försvar, men också för att snabbt och effektivt kunna kommunicera med sina medborgare. Att allting ska vara privatiserat och upphandlas snarare än drivas i egen regi är ett tämligen nytt och västerländskt påhitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Du har du nog levt i en dubbla. CMore är allmänt känt.

Har ingen TV sedan ett bra tag tillbaks och vet inte heller vad C More är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Bara bra om det gör Telia play+ bättre. Det funkar helt ok redan i dagsläget.

Kanske kan bli både SHL och NHL för rimlig peng framöver. Bitraten behöver dock ökas något..

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr så äger ju Viasat rättigheterna till NHL och paketerar in en i ett paket för 450 kr/mån, nej tack. Dessutom blockerat NHL.TV i norden. Banditer.

Blä.

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det många som inte kan skilja på distribution och innehåll. För min del kommer jag fortsätta att se SHL och Allsvenskan över satellit och det kommer alltid att vara "tablålagt". Helt enkelt för att få bästa bilkvalitet och för att det inte går att se matcherna före dom har spelats.

Och sen är det ju som vanligt mycket lätt att skrika "vänstermedia" hit och dit utan att underbygga det med annat än "det vet ju alla". Bonnier var ju privatägt och vinstdrivande före detta och kommer att fortsätta vara vinstdrivande efter.

Dessutom undrar man ju hur ni som tror att detta innebär att staten ska kunna gå in och detaljstyra TV4:as innehåll med 37% av ägandet i moderbolaget när dom inte ens kan stoppa affären till att börja med.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Fast eftersom folk betalar olika mycket så är det troligen en betydligt mindre summa "du" betalar. Men givetvis är det inte ok för det

OT: Faktum är att jag betalar mer än genomsnittet, så med det resonemanget skulle avdraget vara ännu större

Senaste redovisade totalsumman enligt SCB vad gäller taxerade inkomster i riket är 2 289 956 miljoner kronor. Om vi istället tar det måttet och delar på den sysselsatta befolkningen så får vi ett i överkant tilltaget mått på medelinkomst, främst eftersom "sysselsatta" inte nödvändigtvis är arbetstagare utan även inkluderar arbetsmarknadspolitiska åtgärdsprogram.

2289956000000 / 5101200 = 448 905 kr i årsinkomst

Det kan jämföras med att medianårsinkomst sammanslaget i alla 21 länen är 263 650 kr.

Medelinkomst i riket
Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att Bonnier säljer, de blöder verkligen nu.
Men jag svor senast igår över mängden reklam tv4 visar. Det var ungefär 5 minuter program och 5 minuter reklam. Det gör inte saken lättare att andra kanaler envisas att visa sin reklam ungefär samtidigt.
Man blir helt enkelt trött på att försöka se på TV så jag tror att i långa loppet är det ett dött medium och det blev dyrköpt för Telia.
De kan ju inte minska på reklamen heller utan det kommer bli värre när tittarna sviker och lönerna ska upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Har ingen TV sedan ett bra tag tillbaks och vet inte heller vad C More är...

Cmore är en playtjänst, inget man behöver en tv för att använda.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Inga kanaler man tittar på längre.. sist jag såg på TV4 var jag nog 11år gammal eller nåt. C more har jag inte ens hört talas om tills dessa senaste dagarna pga detta uppköp.

Jag tror att det är bolaget som kallades Filmnet när jag var ung (90-talet) och sedan hette Canal+ som jag tror är ett franskt bolag. Så det kanske var rimligt att byta namn till C när de blev uppköpta.
Gissar lite bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vem satsar på tablå-TV i dagens samhälle? Jo Telia (staten) såklart...

Skickades från m.sweclockers.com

Enl logiken, TV4 och CMore har inga streamingtjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tro det eller ej men det är ganska vanligt utanför "nörd-världen" med vanlig TV...Borde finnas nån lag på att ISP inte får äga Content.

"Borde finnas nån lag på att ISP inte får äga Content"
-Precis min mening också, konkurrensen lär aldrig vara fri i sin rätta mening så länge sådant tillåts.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Har ingen TV sedan ett bra tag tillbaks och vet inte heller vad C More är...

Cmore hette tidigare Canal+ men bytte till nuvarande för drygt sex år sedan i norden.

Personligen ser jag ju ingen tablå-tv, så det enda i det här kan bara vara positivt. En smula fantastiskt artt vi med vårt uppkopplade land med snabbt och billigt internet har streamingtjänster som är MARKANT sämre än vad som funnits i t ex USA för sex år sedan. Att man ens får kalla kanalerna "HD" känns snudd på vilseledande och felaktigt när det ser ut som 540p uppskalat till 720p på nätet.

Jag hade gärna haft ett abbonemang på cmore för allsvenskan och shl, men när det är så hutlöst dyrt med en kvalité som hade känts i framkant för typ ett decennium sedan så har jag avstått. Jag tyckte Viaplay var rätt risig men den framstår ändå som toppklass jämfört med Cmores dito som är under all kritik.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Nu kan man med andra ord förvänta sig att TV4 inte längre kommer att visa några nyheter gällande skandaler på Telia

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Jag tycker man ska se på detta i ett nyanserat och globalt perspektiv. Det är just nu en tid när mediebolag slås ihop med tjänstefördelar företag. Detta för att det är det enda sättet som gammal linjär TV kan konkurrera med globala jättar som Google, Netflix, Amazon och Apple. Telia + Bonnier broadcasting är långt ifrån först. Se bara på AT&T som slog sig ihop med Time Warner nyligt. Eller Svenska Tele2 som köpt Com Hem. Fler är på gång.

Tanken är att tjänsteföredelare som Telia, Tele2 och AT&T har en stabil inkomst från sin operatörsverksamhet så de har större finansiella muskler att satsa på bra tekniska platformar för digitailsering av mediebolagens producerade innehåll. Telia Play är ett exempel som lyfts här. Detta innebär även mer pengar till sportsliga rättigheter, nyproducering av TVserier och filmer. Något som jättar som Netflix, Google och Amazon börjat ge sig in i sedan en tid. För operatörerna så visar det sig att kunder som får tillgång till bra TV-innehåll även stannar längre som tex bredbandskunder.

Under presskonferensen så bekräftade Telias VD samt Bonnier broadcastings VD ovanstående, även det sista med att pengar kommer satsas på nyproducering av TVserier och att vinna rättigheter för sport som inte hade varit möjligt inom bonnier.

Så jag tror inte att några lagar mot att operatörer äger mediebolag kommer att införas i Sverige eftersom att det skulle innebära döden för svensk media inom en tioårsperiod i konkurrens med internationella jättar som just nu genomför dessa fusioner. Och det skulle innebära att färre svenska TVserier produceras bland annat. Om vi ser något som kommer ut från politikerna som inte gillar detta så kommer det vara en statlig försäljning av sitt innehav i Telia.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

...Och nu kanske Telia gör om/Gör rätt så att man kan pausa, och sedan spola förbi reklamen även i TV4/Sjuan/TV12, som man kan göra redan nu i övriga kanaler??

Dett vore verkligen välkommet....

Visa signatur

Dator: Asus Strix Gaming Z270E 32GB HyperX DDR4 minne (2x16GB) Intel® Core™ i7 7700K, 512 GB Samsung SSD NVMe, 2xWD Black 6TB, ASUS Strix Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem

För mig är detta kanske bra nyheter, det enda jag ser på är egentligen större sportevememang och skidor. Vore skönt att slippa ha dessa fördelade på olika kanaler som under fotbollsvm. Jag streamar bara och var tvungen att skaffa ett cmorekonto för att se hälften av matcherna.

Vire skönt att få mimdre av det.

Angående att ligga i bakkant så tror jag inte på det på ett bra tag, även om det traditionella formatet på sikt antagligen fasas ut. Personer på 50+ ser fortfarande på tv i största utsträckning så finns nog pengar att tjäna. Kan man låsa sändningarna till telia så kan man säkert knyta till sig många till sin fiber via kombopaket. Samt med rättigheter och större skattkista utveckla tjänsterna utifrån en redan befintlig plattform.

De flesta av oss här inne är dock kanske inte sådär jätteintresserade av att vänta till kl 03.00 så vi kan se på kvinnofängelset 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

OT: Faktum är att jag betalar mer än genomsnittet, så med det resonemanget skulle avdraget vara ännu större

Senaste redovisade totalsumman enligt SCB vad gäller taxerade inkomster i riket är 2 289 956 miljoner kronor. Om vi istället tar det måttet och delar på den sysselsatta befolkningen så får vi ett i överkant tilltaget mått på medelinkomst, främst eftersom "sysselsatta" inte nödvändigtvis är arbetstagare utan även inkluderar arbetsmarknadspolitiska åtgärdsprogram.

2289956000000 / 5101200 = 448 905 kr i årsinkomst

Det kan jämföras med att medianårsinkomst sammanslaget i alla 21 länen är 263 650 kr.

Medelinkomst i riket

Självfallet kan det gå åt andra hållet också

Permalänk
Medlem

Bra! Hoppas de stänger ned TV4-skiten.... Sicket värdelöst programutbud de har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad gör de i butik om du kommer in och säger att internet jävlas? Brukar ju bara vara några tjejer på 22 år som bara jobbar för att ha något jobb i dessa butiker, kanske är annorlunda där du bor.

Inte här i alla fall. Såg ut som 40 minst

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Året är 2018 och man kan kolla på vad man själv vill.

Jag kan inte fatta hur någon går med på att låta tv4 bestämma vad de ska kolla på.

eh... jag sa aldrig att jag satt fastlåst vid tvn och kolla på tv4 dagarna i ända eller gjorde jag? jag har svårt att tolka mitt inlägg på ett sånt sätt i alla fall.

allt jag sa är att jag skulle vilja kunna kolla på tv men de kan man inte idag pga allt skräp som visas men du kommer tolka det här som att kina invaderar istället med din läsförståelse.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@crew seven: Kan tänka mig att det hamnar under konkurrenslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Har ingen TV sedan ett bra tag tillbaks och vet inte heller vad C More är...

...och vem är jultomten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sham69:

...Och nu kanske Telia gör om/Gör rätt så att man kan pausa, och sedan spola förbi reklamen även i TV4/Sjuan/TV12, som man kan göra redan nu i övriga kanaler??

Dett vore verkligen välkommet....

Jag kan spola i Nyhetsmorgon sen några dagar tillbaka. Det enda jag ser på 4an.
Beror det på vilket program man ser kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kethsi:

eh... jag sa aldrig att jag satt fastlåst vid tvn och kolla på tv4 dagarna i ända eller gjorde jag? jag har svårt att tolka mitt inlägg på ett sånt sätt i alla fall.

allt jag sa är att jag skulle vilja kunna kolla på tv men de kan man inte idag pga allt skräp som visas men du kommer tolka det här som att kina invaderar istället med din läsförståelse.

Jag tolkar det som att du vill kolla på TV men har ingen fri vilja att bestämma vad du vill kolla på så någon annan måste bestämma åt dig.
Du är också kräsen med det som sänds idag därför kan du omöjligt kolla på TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag kan förstå att Bonnier säljer, de blöder verkligen nu.
Men jag svor senast igår över mängden reklam tv4 visar. Det var ungefär 5 minuter program och 5 minuter reklam. Det gör inte saken lättare att andra kanaler envisas att visa sin reklam ungefär samtidigt.
Man blir helt enkelt trött på att försöka se på TV så jag tror att i långa loppet är det ett dött medium och det blev dyrköpt för Telia.
De kan ju inte minska på reklamen heller utan det kommer bli värre när tittarna sviker och lönerna ska upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir en ond cirkel. Användarna gillar inte reklam och slutar titta>Mindre pengar til bolaget som får pumpa in ännu mer reklam>

Personligen har jag plockat ner tv antennen då jag inte använt den på några år. Den enda gången jag tittar på tv är när jag besöker föräldrarna och jag blir förbannad varje gång. Hur orkar folk slösa sin tid på att titta på tv?!

Permalänk
Medlem

TV i dess gamla kanal form är helt ointressant. Streaming och on demand är dock en annan femma.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

TV i dess gamla kanal form är helt ointressant. Streaming och on demand är dock en annan femma.

Att du tittar på streaming är helt ointressant.